tammikuu 09, 2025, 22:40:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jewen tynkäkausi 2012

Aloittaja jewe, helmikuu 17, 2012, 13:45:16 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: jewe - kesäkuu 30, 2012, 23:35:05 ip
Please älä tee tuota ettei upeille rocotoillesi vaan käy huonosti. Itse lannoitan kasvarikaapeissa eli lähes ulkona kasvavia pubeja 2,0 EC:n väkevyyksillä koska olosuhteet ei ole niin hyvät kuin isossa kasvihuoneeessa.  Kamalinta on se jos jollekin käy huonosti kasvien kanssa jos matkii mun hulluja lannoitustapoja...

Älä huoli, on mulla vähän järkeä mukana. :) En ajatellut pistää mitään EC 3 litkua vaan nostaa vähän nykyisestä, joka on 1,5 luokkaa, jos sitäkään. Se on selvä, ettei ulkona voi käyttää yhtä tiukkaa lannoitusta kuin kasvarissa. Siellä multachileille meneekin luultavasti turhan laimeaa tuon vuoksi ja koska kaikki tomaatit ei näytä tykkäävän edes nykyisestä vahvuudesta.

jewe

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 30, 2012, 23:52:40 ip
Minä olen tullut sellaiseen johtopäätökseen, että siinä vaiheessa, kun rocoto kasvattelee jo podeja, sitä voi lannoittaa varsin runsaastikin. Toissa vuonna, kun oli se kasvatuskilpailu, annoin Riesenille tuhdin annoksen kanankakkaa, tupla-annoksia normaalilannoitusta ja vielä pari kertaa lehtilannoitusta, kun kilpailuchilit olivat kasvamassa.

Komeita niistä tuli, olisi vain pitänyt kait karsia pienempiä pois, että isommat olisivat kasvaneet vielä isommaksi. Lämmöstä se lopulta jäi kiinni, kun ulkona kasvattelin:  http://chilivaari.blogspot.fi/2010/09/rocoto-sisaan-pakkasilta-suojaan_28.html

Tuosta olen itsekin noita oppeja ammentanut. Kasvarikaapissa oleva Giant Rocoto on nyt yhtenä huomion keskipisteenä ja siellä on ensimmäinen podi pulskistumassa ja noilla opeilla yritän saada siitä ISOA.

Chilivaari

Reipas lannoitus lisää myös reippaasti versojen ja lehtien kasvua. Jäi tuolloin askarruttamaan, onko niistä enemmän hyötyä vai haittaa.
Tomaatilla olen nähnyt mainittavan, että vain tertun lähin lehti olisi tarpeen sen kasvulle, muut voi vaikka poistaa. Rocoton kasvua voisi kenties tehostaa poistamalla reheviä sivuversoja. Samalla tietysti sato jää lukumääräisesti vähäisemmäksi, varmaan kiloissakin mitaten. Kyllä sinne parin metrin päähän ruukusta vielä aika isoja rocotoja kasvoi.

-V-

No huhhuh, mitä settiä sieltä taas tulee.

Aika ajoin tulee pohdittua, pitäisikö lähes sadottomat pubet heivata mäkeen tilaa viemästä, mutta tämän päivyrin lukeminen näihin aikoihin vuodesta saa kuitenkin yrittämään. Joku juju siinä on oltava.

Vaihdoit siis Tomaatti/Mansikasta johonkin purjolannoitteeseen? Minkälaiset ravinnesuhteet siinä on? Itse on tullut kokeeksi käytettyä (kaikille chileille) Hyötykasvilannoitteen loppuja, kun viime aikojen surkea menestys osuu samalle aikajanalle tuon Tomaatti/Mansikan käytön kanssa. Ovat vähän piristyneet.

jewe

Lainaus käyttäjältä: -V- - heinäkuu 01, 2012, 13:40:04 ip
Vaihdoit siis Tomaatti/Mansikasta johonkin purjolannoitteeseen? Minkälaiset ravinnesuhteet siinä on?

Kaikenlaista haluaa kokeilla kun mahdollisuus tuli. Olen nyt kokeillut ihan tavallista ammattilaisten käyttämää lannoitetta jossa nuo NPK -suhteet aika samanlaiset kuin esim. Puutarhan Kesällä, erot lähinnä noissa hivenravinteissa.
En usko että lannoitteen vaihdolla on merkitystä tuon sadonmäärän suhteen ja nuo amppelipubethan on alunperin kuitenkin Nutriforteilla kasvatettu. Sanoisin että olosuhteet ovat olleet niin otolliset nyt kesällä että podeja tulee normaalia enemmän. Jos kasvihuoneessa olisi ollut kovin kuuma kesäkuussa niin kukat olisivat lähes järjestään tippuneet mutta nyt ne kehittyvät podeiksi. Pääsato tehdään kevään viileässä ja valoisassa kasvihuoneessa kun aloitan niin aikaisin jo maaliskuussa.

Uskon että juuri nuo PP:n mainitsemat tekijät ovat ratkaisevia eli mm. vuorokauden lämpötilaerot ja riittävä valonsaanti. Oikeanlaisilla lannoitteilla tehdään hyviä tukevia taimia sekä paksuja podeja.

11-13

On kyllä kertakaikkisen komeita puskia.

Onkos tuollainen ultra pube kuinka tulinen chili? Vois ehkä ensikaudella yrittää kasvattaa. Jotain amppelivirityksiä olen miettinyt räystään alle.

InkRose

Eric Sourilta viime kesänä semmoista maistoin, ei ollut hirmu paha. Tosin Ultra Pubeakin on kahta PI-koodia, joiden eroista en oikein ole perillä, PI 585261 ja 585266.

jewe

Seinänvieruskasvareillakin rupeaa olemaan nyt kuuma ja kasvit rehottaa. Alunperin nuo paikat oli suunniteltu chinenseille mutta sinne menikin keväällä pari tomaattia ja loput ylijäämä rocotot joille tuo on ihan liian kuuma paikka mutta kyllä sieltä podeja tulee jo ainakin toistakymmentä. Kastelu hoituu varmasti blumateilla.

Ykköskaapissa pari tomaattia, Manzano Rojo ja Tobago Sweet.

Toisessa kaapissa onkin melko tuuheaa. Keskellä Aji Cristal kasvaa ja haaroo ihan mahdottomasti ja menee sekaisin Orange Rocoton ja Giant Rocoton kanssa.

Orange Rocoto kukkii ja podittaa, takana nurkassa Leek tekee taas isoja pötkylöitä.

Pubet kukkii mukavasti

Ja siinä kehittyy ensimmäinen Giant Rocoton podi

Isossa kasvihuoneessa on ötökkäverhot tänä vuonna, jos noista jotain apua olisi kirvoja vastaan. Kattoluukkuja ei ole kuitenkaan verkotettu ja sieltä puskee jo tomaatit ulos

jewe

Tässä kesän grilliherkku nro. 1. Onneksi noita saa vielä paljon lisää... :)
Ainoa huono puoli on se että oli pienempi kuin Penan Cauchot jotka myös paistui grillissä.

jewe

Olen alkukeväästä asti tuskaillut noiden chinensejen kanssa että taas menee pieleen. Nyt näyttää kuitenkin jo pikkaisen paremmalta jos noista nyt podeja vielä ehtii saamaan. Heti kun tuli viime viikolla lämmintä niin rupesi tapahtumaan ja katsotaan nyt mitä noista vielä saadaan irti.

Madame Jeanette

Trinidad Scorpion Orange

Trinidad Scorpion x Naga

Jamaican Scotch Bonnet ja tuolla menee paremmin ja jaksaa tehdä koko ajan lisää podeja. Onkin osoittautunut yhdeksi parhaimman makuiseksi chinenseksi jossa tosin tulisuutta yllättävän vähän ainakin jos vertaa esim. Nagaan tai Bondaan.

Ja heti kun vaan tuli viime viikolla välillä lämpimämpää niin JSB:hen tuli muutamassa päivässä mukavasti uutta kasvua eli jos nyt chinensen kasvattajan ominaisuudessa toivoisi hellettä ja rocotojen puolestä viileää. ::)

Bonda ma Jacques ja näyttää nyt hyvältä ja jos ei tuolta mitään ehdi saamaan niin kasvatus jatkuu taatusti sisällä sitten syksymmällä niin hyviä noi hetelmät oli viime vuonna. Lähes ainoita chinensejä joista en ole vielä saanut maistiaisia tänä vuonna.

Vähän paremmassa mittakaavassa Bonda ja JSB.

Ja yksi tämän kesän murheenkryyni Cajamarca ja lentää kompostiin. En ymmärrä miksi noin kävi ? Onko tuossa joku tauti vai kun punkkeihin en usko kun ei ole missään muissa chileissä samanlaista kasvupisteiden kuivumista. Myös 7 Pot yellown menetin jo alkukeväällä kun juuristo kuoli eli molemmille Tonin siemenistä kasvatetuista chileistä kävi huonosti...no onneksi ensi vuonna voi yrittää uudelleen, ja mulle ei sitten varmaan kannata enää hyvien lajikkeiden siemeniä laittaa kun töpeksin tuolla tavalla.

Kasvihuoneen kastelujärjestelmä menee kokonaan remonttiin tämän vuoden jälkeen kun tuo tippukastelusysteemi on niin täysin epäluotettava. Blumatit palaa takaisin ja viidelle pubeamppelille viritin jo 20 litran ämpärin kattoon ja hyvin toimii, koskaan noi ei ole pettäneet kun ensimmäisen kerran joku viisi-kuusi vuotta sitten blumatteja käytin. Nytkin ne toimii kuin junan vessa tuolla seinänvieruskasvareissa. Kasvupenkit saa tippukastelu vielä hoitaa mutta ensi vuodeksi rakennan jonkun korotetun tynnyrivirityksen tuonne huoneen ulkopuolelle josta sitten blumatin runkoputki maapenkkeihin.

bluesman

Hienosti kasvaa chinensetkin sulla. JSB:n siemeniä kinuan ensi kaudeksi jos passaa. Luotan makuarviointikykyysi ja kun ei ole JSB:stä kokemusta niin kokeillahan sitä pitää. Mulla on jo seuraava kausi suunnitteilla koska tämä kausi on mitä on.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - heinäkuu 10, 2012, 18:35:37 ip
JSB:n siemeniä kinuan ensi kaudeksi jos passaa. Luotan makuarviointikykyysi ja kun ei ole JSB:stä kokemusta niin kokeillahan sitä pitää. Mulla on jo seuraava kausi suunnitteilla koska tämä kausi on mitä on.

En ole kyllä mikään makuexpertti mutta kivasti noi JSB:t maistuu tuoreena aamuleivänkin päällä. Kai tässä on vähän kehitytty vuosien saatossa. Lisää vaan ensi kauden listoille JSB, noita siemeniä näyttää tulevan ihan mukavasti nyt kun olen noita isompia podeja syönyt.
Ensi kautta olen jo itsekin suunnitellut kun tuossa lomalla oli aikaa. Itseäni on lähinnä harmittanut se kun laitin liian vähän kaikkea, pubeille olisi ainakin ollut nyt tosi hyvä vuosi ja niitä on paljon vähemmän kuin viime vuonna. Ensi vuodesta tulee mullekin taas omassa mittakaavassa iso ja monia muutoksia tiedossa ainakin taimikasvatusvaiheeseen.

PP

Hyvältähän nuo chinenset näyttää, pidemmällä kuin omani keskimäärin ja podejakin puskee hyvää tahtia. Kelit tosiaan näkyy, kun ei taida sullakaan olla ihan normikokoisia minkään podit? Jamaican Scotch Bonnet alkoi heti kiinnostamaan minuakin.

jewe

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 10, 2012, 20:35:43 ip
Kelit tosiaan näkyy, kun ei taida sullakaan olla ihan normikokoisia minkään podit? Jamaican Scotch Bonnet alkoi heti kiinnostamaan minuakin.

Kelit näkyy ja sanoisin että yksikään chinensen podi ei ole lähelläkään normaalia, ainoastaan tuo naga ehkä isoin. Tuo JSB on mahdottoman satoisa. Neljä päähaaraa jotka on ihan täynnä podeja vaikka kasvi on niin pieni. Jos osaisin kasvattaa isoja chinensejä niin tuosta tulisi varmaan ämpärikaupalla podeja kun nyt tulee ehkä litra tai pari.

Hubert

Onkos sulla tuo Trinidad Scorpion Orange puskenut vielä podia? Ja mistä siemenet on peräisin?
Mulla on kaksi kirkkaan keltaista podia roikkunut puskassa jo pari viikkoa ja pohdiskelen, että mahtaako tuo vielä  vaihtua oranssiksi... Podien muotokaan ei ole "scorpparimainen" vaan varsin pyöreä. Eli eipä taida olla paljonkaan tekemistä scorpparien kanssa...

jewe

Orange Scorpparin siemenet olen ostanut Semillasista viime syksynä. Pari-kolme pientä puolukankokoista podia tuli jo ihan alkukesästä. Paljon muuta käsitystä niistä ei oikeastaan saanut kuin että kypsyi kyllä ihan oranssin väriseksi.
Taisi joku podi olla puskassa silloinkin kun Sikun kanssa kävitte täällä. Tällä hetkellä ei tuolla ole kai muuta kuin nuppuja ja kukkia.

Hubert

heinäkuu 11, 2012, 23:52:20 ip #216 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 11, 2012, 23:57:59 ip käyttäjältä hubert
Lainaus käyttäjältä: jewe - heinäkuu 11, 2012, 22:07:10 ip
... kypsyi kyllä ihan oranssin väriseksi.
Taisi joku podi olla puskassa silloinkin kun Sikun kanssa kävitte täällä.

Näin muistelinkin, ja siksipä nuo keltaiset möllykät ihmetyttävät. Semillasin siemenistä tuokin...

Teikäläisen ScorNagat ovat muuten aivan eri näköisiä, kuin omani, jotka ovat kuin super-ryppyisiä nagoja, paitsi yksi, joka on pyöreä ja siinä on scorpparin tiitti.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: jewe - kesäkuu 30, 2012, 23:22:54 ip
Tällä hetkellä tosin opiskelen iltaisin puutarha-alaa ja valmistuminen olisi tiedossa marraskuussa jos kaikki menee hyvin. Tätä ei kuitenkaan voi verrata päiväpuolen opiskeluun jota ymmärtäkseni mm. Herpiili opiskelee vaan lähinnä jotain kirjekurssiin verrattavaa...ainakin siltä on välillä tämä koulunkäynti tuntunut.

Ihan päiväopiskeluahan tämä ei itsellänikään ole vaan monimuotona aikuispuolella. Opintoihin kuuluu 936 lähituntia, 1200 tuntia työssäoppimista ja 2664 tuntia ohjattua itsenäistä opiskelua. Noin kerran kuukaudessa (paitsi heinäkuussa) on yksi lähiopintoviikko oppilaitoksella jolloin on sitten teoriaa ja käytännön töitä. Muu aika menee sitten itsenäisen opiskelun (etätehtävien jne.) muodossa ja harjoittelun parissa.

LainausEn ole koskaan ymmärtänyt myöskään tuota jo vuosia sitten lukemaani faktaa että pubeja pitää lannoittaa vähemmän kuin muita chilejä.
Ei kai se pubejen vika ole että maaperä on köyhempää Andien vuoristossa kuin esim. sademetsissä. Tulikin jo tarpeeksi hölistyä yhtä tyhjää mutta katsotaan jos jonkinlaisen oman ohjeen tekisi kauden loputtua. Olen kyllä sitä mieltä että se mikä toimii minulla ei välttämättä toimi muilla koska kasvatusolosuhteet on niin erilaiset eri ihmisillä.

Itsekin olen hieman hämmästellyt tuota väitettä ja se taitaa olla peräisin jenkkilästä. Kirjallisen tiedon mukaanhan siellä pubet kasvavat n. 50-60cm korkeiksi ja jos oikein satoamaan innostuvat niin tuottavat "jopa" 30 podia yhden kauden aikana. Lannoitukseksi suosittelevat mietoa lannoitusta ettei rocotoista kasva suuria ja reheviä kasveja jotka tuottavat heikommin satoa(?).

Kasvatustavoissa on varmastikin eroa, jenkit eivät varmaankaan idättele samaan tyyliin chilejään vaan pubetkin idätellään samaan aikaan muiden chilien kanssa ja sääolojen suosiessa ne isketään suoraan maahan.

Alkuperäisessä elinympäristössäänhän pubet ovat monivuotisia ja kasvavat melko paljon suuremmiksi, ilmasto vaikuttanee kasvutapaan ja kasvin kokoon melko reippaasti.

Omien kokeilujeni perusteella rocotot kestävät yhtä vahvaa lannoitusta kuin muutkin chilit ja baccatumeihin verrattuna jopa reilumpaa lannoitusta ilman oireiluja. Kausi vaan tahtoo loppua kesken jos idätykset on hoidettu alkuvuodesta ja satoa syntyy vasta myöhemmin. Ensi kaudella ajattelin kasvatella pääasiassa rocotoja tuulisella avoparvekkeellani ja muille chileille etsin muita sijoituspaikkoja koska chinenset eivät tunnu viihtyvän tippaakaan ja baccatkin jurovat. Pubeilla taas ei näytä olevan ongelmia.

Lainaus
Oikeanlaisilla lannoitteilla tehdään hyviä tukevia taimia sekä paksuja podeja.

Lannoituksella tuntuu olevan melko suuri vaikutus mm. varren paksuuteen ja varovaisemmalla lannoituksella aikaansaadaan pitkäksi venyviä tikkuja jotka vaativat tukikeppejä. Tätä yritetään sitten kompensoida tuulettamisella :)

jewe

Herpiili kirjoittaa taas täyttä asiaa ja uusi tieto minulle että jenkkilästä alunperin peräisin nuo rocotojen lannoitusohjeet.

Omien kokemusten perusteella pubet sietää ehkä kaikkein voimakkainta lannoitusta ja baccat olleet monesti minulle hankalimmasta päästä ja oireilee herkästi ja siksi noiden kasvatus onkin minimissään tänäkin vuonna. Tosin lasiterassilla nyt oleva myöhään keväällä kotiutettu Lemon Drop voi vallan mainiosti kun saa samaa lähes kolmen EC:n sapuskaa kuin vieruskaveri Manzano Rojo joka kasvattaa podejaan ja siksi on nyt vahvat lannat pelissä. Ehkä olosuhteet on niin optimit tuolla terassilla että molemmat sietää vahvoja sapuskoja. Pitänee noista kasveista laittaa seuraavaksi kuvia kun ovat jääneet paitsioon tässä päiväkirjassa.

Mielenkiintoista ollut myös lukea että monet suunnittelee jo ensi kautta ja tekee siementilauksiaan. Itsekin tein viime viikolla kasvatuslistaa ensi kaudeksi kun oli aikaa ja kuvittelin olevani jo ihan hörhöilyn asteella kun mennään vasta heinäkuun puolessavälissä mutta nyt uskaltanen kertoa tämänkin täällä. 

Ensi kauden alustavalla kasvatuslistalla on 50 lajiketta joista tasan puolet chinensejä, mm. pubeja 11 kpl jne. ja vielä muutamia tavallisia lajikkeita hakusessa ja siementilaus Semillasiin tekemättä. Joka tapauksessa ensi kaudesta suunnitteilla suurin toistaiseksi. Monien chinensien ja kasteluongelmien takia tulossa tuo mm. Räyhiksen ihannoima  ;D vesikasveilu vahvemmin kuvioon...toisin bubblerit mennee naftaliiniin odottamaan parempia aikoja.

jewe

Sitten noihin lasiterassilla asusteleviin chileihin joita on peräti kaksi kappaletta tänä vuonna. Pari vuotta sitten tuolla pörisi bubblerit, ebbit suhisi ja Starfishkin kurotteli huoneen katossa eli chilejä oli varmaan toistakymmentä. Nyt noita on vain pari kappaletta + koriste Bolle. Vehreyttä kuitenkin riittää tänäkin vuonna kun tuolla on yrttejä, tomaatteja ja kaikki orkideat kesän ajan.

Lemon Drop, kotiutin kasvin opiskelupaikastani toukokuussa kymmensenttisenä kirvojen syömänä rääpäleenä ja enkä olisi uskonut että siitä kehkeytyy vielä noin komea kasvi josta tulee varmaan satoakin vielä. Ruukkukin on aivan liian pieni kun en ymmärtänyt että se voi kasvaa noin hurjaa tahtia lyhyessä ajassa.

Multa LD:llä käytössä samat ravinteet kuin samassa tilassa olevalla Manzanolla joka saa lähes kolmen EC:n sapuskaa ja hyvältä näyttää syvänvihreät lehdet ja kukinta on komeaa. Epäilen jo palaanko enää nutriforteihin takaisin tämän kesän jälkeen.

Manzano Rojo oli kasvi joka ei kasvanut keväällä millään ja jäi siksi pois kasvihuoneen amppelipubeista, meinasin pistää kompostiin mutta nyt se on hieno kasvi jolla on kymmenkunta isoa palloa tulossa ja kukkiakin vielä jonkin verran. Yhden salsaerän sadon tuosta ainakin saa ja vahvoilla ravinteilla yritän saada harvoista hedelmistä tosi isoja.