tammikuu 10, 2025, 06:17:23 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kumppanuuskasvit?

Aloittaja anoppi, maaliskuu 15, 2005, 10:24:34 ap

« edellinen - seuraava »

anoppi

Onko kukaan kokeillut chilien kanssa jotain kumppanuuskasvia, joka vähentäisi tai minimoisi kirvahyökkäystä? Mahtaako sellaista kasvia ollakaan?

Aji Inferno

Ironista kyllä, capsicumit, chilit itsessään toimivat vähän tuollaisina... ;)

Ethän tietenkään tätä tarkoittanut, mutta tosiasia on että kun tietyllä alueella on tiettyjä capsicumeja, ötökät keskittyvät käytännössä melkein aina ensiksi annuumeihin ("tykinruokaa"), ja muunlaiset chilit tulevat vuoroon sitten omassa aikataulussaan kun herkullisin aines on ensin pistetty poskeen. Villichilit tuntuvat yleensä olevan ruokalistan viimeisiä. En esim. muista capsicum chacoenseista vielä kirvoja löytäneeni. Ehkä ne eivät edes tajunneet että moista voisi syödä... ;)

anoppi

Jaa, sepä mielenkiintoista. Pitää vissiin hankkia muutama villichilikin.

Minulla on sellainen ajatus, että laittaisin osan chilin taimistani eteläseinustalle, mutta siinä on vain sellainen ongelma, että lähistöllä on kriikunapuu, jossa on jopa vuosi ollut kohtuullisen paljon kirvoja.  Toivotaan, että kiikunakirvat eivät tule chileihin tai sitten pitää harkita jotain muuta paikkaa pikkuisilleni.

JartsaP

Tomaateista taitaa olla apua, koskapa kasvarissa viime kesänä en nähnyt kirvan kirvaa, oliskohan ollut parikymmentä tomaatintainta chilien kanssa samassa tilassa. Pariin kasviin tuli kyllä kirppoja tai  sen tapaisia, jotain pieniä ja mustia kuitenkin, niistä pääsi eroon suihkuttamalla ko. kasvit lähietäisyydeltä pyretriinillä ja sulkemalla sen jälkeen tuuletusluukut pariksi tunniksi.

Fatalii

Ei mullakaan oo kasvarissa ollut kuin kerran kirvoja vaikka tomaatteja ei olekaan aina ollut joten se on vähän sattumankauppaa... tosin kasvarissa kasvit ovat helposti niin vahvoja ettei muutama kirvapesue saa oikein mitään haitallista aikaan... ja taas toisaalta, suihkuttelu/myrkytys on niin helppoa kasvarissa että niistä pääsee eroon suht helposti. :)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

anoppi

Hienoa! Kiitokset vastauksista! Tomaatit jo itänee,t joten niitä on kesäksi tulossa kasvihuoneeseen.

jjussi

Kehäkukka ja valkosipuli on ainakin jossain mainittu.

anoppi

No nythän minulla on asiat hyvin chilien kannalta! Kehäkukkaa ja valkosipuliakin löytyy aina.  Huis, kirvat pois! Ai niin, ja jos mikään muu ei auta, niin nokkoset muhimaan veteen. Haisee aika karsealle, mutta pitäis tehota kirvoihin ja onpa aina oivallinen lannoite tomaatillekin.

ellis

Minulla kasvaa runsaasti basilikaa pikkuansarissani chilien kaiffarina. Sen voimakas tuoksu pitää useimmat tuholaiset poissa. Onnea kasvatuksiin ja hyvää kevättä!

El Elli

Kumppanuuskasveja kannattaa oikeasti hyödyntää, tehoa on.
Peruna ja härkäpapu yhdessä on erittäin tuottoisa yhdistelmä, näin eron eräänä kesänä ja hämmästyin todella.
Härkäpapujen kanssa kasvaneet perunat tuottivat vähintään kaksinkertaisen määrän perunoita ja ne olivat suurempia kuin perunalla joka kasvoi yksinään ilman härkäpapua.
Linkki kumppanuuskasvilistaan:
http://www.nettilinja.fi/~merta/kumppanit.html

JartsaP

Tuota perunan ja härkäpavun yhteiseloa aion minäkin kokeilla tänä kesänä. Ja mm. kehäkukkaa, iisoppia, timjamia, minttua - muutamia mainitakseni - aion myös laittaa kasvimaalle varsinaisten viljelykasvien seuraksi. Osa noista on jo kylvetty.

Viime vuonna jo hyödynsin kateviljelyä (heinä/ruohosilppukate) ja korotettuja kasvualustoja rikkaruohopeltoon perustamallani kasvimaalla, nuo olivat oikeastaan ainoa keino saada myrkyttömästi satoa jo ensimmäisenä vuonna. Kumppanuuskasvit jatkavat tätä kehityssuuntaa, yrtit karkottavat öttiäisiä, kate pitää maan kosteana ja ravittuna, palkokasvit keräävät typpeä ja puutarhurille ei juuri muuta tekemistä jää kuin nauttiminen tuloksista. Niin ja pikkulintuja houkuttelen kasvimaan tuntumaan talviruokinnalla ja yhden linnunpöntönkin jo ripustin lähikoivuun (pikkulinnut kuten tintit syövät ihan älyttömän määrän ikäviä öttiäisiä kesän aikana. Niin tekevät ampparitkin, mutta jostain syystä niiden houkutteleminen kasvimaalle ei ole yhtä mukavan tuntuinen ajatus).

Kateviljelyäkin voisi hyödyntää kasvihuoneessakin, mutta itse en ole vielä nähnyt sitä tarpeelliseksi. Ehkä testaan sitäkin jossain vaiheessa.

Pelkällä katteella ja aikaisella (vappuna) istutuksella perunoista tuli "vakoillen" jopa kolme satoa sateisena kesänä. Mihinkähän mahdan joutua  kaikkien niiden perunoiden kanssa mitä saan tänä vuonna? Niin ja ajattelin kyllä niitä härkäpapujakin laitella ruuaksi (ikinä en ole maistanut... jos kokeilette niin muistakaa ryöpätä ne ensin).

Näistä ja paljon muistakin viljelymenetelmistä keskustellaan paljon Puutarha.netin foorumilla, sieltä löytyy myös vastaus miltei mihin tahansa aihetta koskevaan kysymykseen.

Wiski

Mulla oli viime kesänä samettiruusuja kasvarissa parvekelaatikkoon tungettuna. Chilit oli sitten hyllyillä niiden ruusujen päällä. Ei näkynyt kirvoja, eikä muitakaan tuholaisia, tosin eihän tämä mitään todista samettiruusun tehosta.

Mukava tuoksu siellä kasvarissa kuitenkin oli, joka oli tuon ruusun ansiota. Löysin noita muistaakseni prismasta viime keväänä, niitä myytiin juuri kukkimisvaiheen alussa.

svalli

Jos samettiruusu on englanniksi marigold, minakin olen kayttanyt niita pitamaan otokat ja kasveja syovat nisakkaat loitolla. Marigold on ainut kukkapenkkikukka, jota kanit ja kauriit eivat syo.
Minun mielestani niitten kukkien haju ei ole oikein miellyttava. Varsinkaan silloin kun nyppii kuihtuneita kukkia pois.

Harkapavut oli mun mielestani ihan hyvan makuisia keitettyina. Yks vuosi Suomessa kasvattelin niita. Valitettavasti taalla keskilannessa on liian kuuma harkapavulle, muut pavut kasvavat kuitenkin hyvin.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

punainen

Mulla on parvekkeella koriantereissa niin paljon kirvoja, etten tiedä mitä tekisin. Vieressä kasvavat basilikat eivä ole karkottaneet kirvoja minnekään. Koriantereita kirvat eivä ole onnistuneet tappamaan. Ongelma on tietysty se, että parvekkeen ovan avaamisen jälkeen muutama vihreä tyyppi siirtyy nakertelemaan juuri kukkineita chilejä.  :evil:

Ensi kesänä tulee medän parvekkeelle niin pahan hajuisia puskia, ettei kirvoja ole koko tienoolla. Ja korianterit kasvatan piilossa.

Fatalii

Siis olivatko nuo chilisi myös parvekkeella?

Ongelma on helposti siinä ettei sisälle / suljetulle parvekkeelle / kasvihuoneeseen pääse paljon petohyönteisiä pitämään kirvoja kurissa.. Kirvahyökkäykseen kohteeksi joutuneen kasvin kun vie ulos niin petohyönteiset hoitavat yleensä homman varsin mukavasti.

Kasvihuoneen / parvekkeen ikkunoiden auki pitämisen pitäisi kyllä vähän auttaa mutta esim sisätiloihin ei oikein eksy petohyönteisiä kirvoja popsimaan.
Satoisuuksia ajatellen muutenkin ulkokasvatus aina sisäkasvatusta parempi vaihtoehto, jos tarjolla on aurinkoinen paikka.

Suureen kirva-invaasioon sisällä / kasvarissa / parvekkeella ai välttämättä auta pysyvämmin kikkailu, joten huolellinen mäntysuopaseos - hetken päästä vedellä huuhtelu ja puhtaiden kasvien neemiöljitys pitää kyllä kirvat poissa hyvän aikaa! :)
Muutaman kerran on tullut kirvoja vastaan taisteltua kaikenlaisilla valkosipuli, chili yms uutteilla mutta täytyy sanoa että tähän asti neem on ollut ainoa mikä toimii kunnolla. Eivät selvästikään pidä sen mausta.

Kumppanuuskasveista kehäkukassa tuntui olevan ainakin kasvimaan ympärillä jotain järkeä tuholaisia vastaan, vaikea sanoa sitten oliko kyse sattumasta.

punainen

Mulla on chilit sisällä. Mäntysuovalla ja nyppimällä kirvat saa katoamaan hetkeksi. Pian parvekkeelta marssii uudet sisään. Täytyy ilmeisesti sijoittaa neemöljyyn, koska kirvat eivät taida hävitä tätä väsytystaistelua.

Eilen löytyi basilikan lehdistäkin muutama vihreä hirviö. Kai sekin niille maistuu, kun koriantereissa on liikaa mäntysuopaa.

Fatalii

Joo ei se mäntysuopa yksinään riitä pitämään kirvoja poissa.. tappaa kyllä tehokkaasti tukahduttamalla jokaisen kirvan johon osuu.

Itse laitan aika vahvan mäntysuopaliuoksen (kunhan tuntuu liukkaalta sormissa) ja pidän huolta että kirvojen tukehduttua tulee huuhdeltua suopa pois.

Neem öljy pitää pääosin kirvat hemmetin hyvin kurissa siihen asti kunnes uutta kasvua tulee.
Kannattaa vaan muistaa ettei neemillä kannata yrittää suoraan tappaa kirvoja vaan käyttää sitä ehkäisemään niiden uusintaiskuja.
Melkoinen helpotus etenkin kun kasveja on paljon.

Smaug

Mulla on kans ihan mukavasti toiminut se, että on chilien kanssa samassa tilassa tomaattia ja basilikaa kasvamassa. Ötökät on iskeneet vasta syksyllä sisällä, kun on kuiva sisäilma ja muutenkin kasvit tuntuu heikkevät. Nyt mulla on ikkunalla ruukussa minitomaatti ja basilikapuska chilien seurana.  8)

Smaug

Lainaus käyttäjältä: "El Elli"Kumppanuuskasveja kannattaa oikeasti hyödyntää, tehoa on.
Peruna ja härkäpapu yhdessä on erittäin tuottoisa yhdistelmä, näin eron eräänä kesänä ja hämmästyin todella.

Tätä täytyy ensi vuonna kokeilla jos tilaa riittää.

Mulla oli tänä vuonna valkosipuli, keltasipuli, mansikka ja pensaspavut samassa kasvimassa ja vasta loppukesästä satuin lukemaan, että ovat kumppanuuskasveja. Sipulia ja papuja tuli kovasti, samoin vasta perustettu mansikkapenkki kasvoi ja kukoisti. Puskat on nyt melkoisen kokoisia.

Perunapalstalle iski rutto ja sato jäi vähäiseksi. Puolet sadosta on ilmeisesti sepäntoukan nakertamia, joten mun täytyy kai alkaa juuresansojen tekoon ja kerätä niitä toukkia pois käsin sieltä maasta. Samettikukat kyllä kasvoivat ja kukkivat kauniisti, vaikka niiden piti olla nimenomaan torjuntakasveina perunalle.

hullu_eki