tammikuu 09, 2025, 11:50:00 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

loisteputket

Aloittaja saku, maaliskuu 18, 2005, 22:16:20 ip

« edellinen - seuraava »

saku

mites kun noita loisteputkia myydään erikseen kasveille tarkoitettuja, niin käytättekö niitä vai ihan perus loisteputkia. ja sitten jos käyttää sellaista energiansäästölamppua (pieni loisteputki tavallisessa E27 kannassa) niin siinähän ei ole mitään "kasveille tarkoitettua valoa" vaan ilmeisesti vastaa tavallista loisteputkea?

ja kumpi on parempi, E27 kantaan iskettävä kukkalamppu (hehkulamppu) vai E27 kantaan iskettävä energiansäästölamppu? (loisteputki)

Os2

Energiansäästö on parempi hyötysuhteeltaan. Unohda kasvilamput heti alkuunsa (rahastusta ei hyötyä) lumenit ratkaisee, eli jos tuplarunko loistareille niin cool white + warm white :)
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

theBro

Mulla on ittelläni pari putkea daylightia ja loput ihan perusputkia. Molemmilla kasvaa ihan kelvollisesti, jatkossa tuskin viitsin maksaa ylimäärästä hintaa "paremmista" putkista. Sitä olen kyllä välillä miettinyt, että vaikka lumenit ratkaiseekin, niin kasvilamppujen ja loisteputkien lumenit ei kyllä ole suoraan verrannollisia. Kasvit kun hyödyntävät valon spektristä punaista ja sinistä aallonpituutta (muistaakseni), jolloin siis valkean valon lumeneista iso osa mennee hukkaan. Faktaa en toki tiedä, mutta välillä pitää esittää epäiliyjä vallitsevaa käsitystä vastaan...  :wink:

Jonne

Lainaus käyttäjältä: "theBro"Kasvit kun hyödyntävät valon spektristä punaista ja sinistä aallonpituutta (muistaakseni), jolloin siis valkean valon lumeneista iso osa mennee hukkaan.

Toi kyllä kieltämättä ihmetyttää muakin, koska mulla on Fluora tms. loisteputki missä keltasta on otettu pois ja tilalle korostettu punasta ja sinistä.. mutta valoteho vaikuttaa puolet pienemmältä kuin cool white putkessa. Tiedä sitten mistä johtuu. On muuten aikas härskin näköstä valoa mitä siitä pukkaa :)

H-Bomb

Mä kyllä hankkiutuisin eroon tuosta fluora-putkesta. Tapahtui aivan mieletön ero kasvussa, kun laitoin tuollaisen tilalle tavallisen cool white -putken. Fluora-putkella kasvu oli hidasta ja kasvit kellertäviä, eivätkä yhtään hyvinvoivan näköisiä.

-Harry
H-Bomb - The Fiery Finn
http://www.h-bomb.biz

Jonne

hjoo.. kyllä on tulossa kuhan kerkee :)

Fatalii

Onko biltemalla enään cool white putkia lainkaan?

Ei tullut erikoisemmin tongittua, mutta kellarissa tapahtuneiden kokeiden jälkeen ei voi todeta muuta kuin että käyttämieni cool white putkien taimikasvatusteho jäi kauaksi warm white-putkien kasvatustehosta vaikka teoria kertoo että pitäisi olla toisin.

Tosiaan nuo warm white putket ovat bilteman joilla onkin hupaisaa kyllä, tullut kasvatettua leijonan osa kaikista taimista mitä olen alkuun laittanut.

Eli koittamatta on vielä nimenomaan bilteman cool white jos sellaista löytyy vielä (daylightista kokemukset eivät myöskään olleet lähelläkään warm whitejen tasoa.)

Jokaisen erilaisen putken alla on samoja kasveja ja muuten samoissa olosuhteissa joten sattuman tulosta tuo ei ole, mutta oletan että noita cool whitejäkin on melkoisen montaa eri sorttia.

On se vaan mielenkiintoista nähdä jälleen että käytäntö on tosiaan käytäntöä ja teoria on teoriaa... :)
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Jonne

mulla ei oo biltemaa lähellä ni onko kellään kokemusta osramin warm/cool putkista?  molempi parempi?

Nuthead

Mulla on osramin daylight (cool) käytössä ja en osaa oikeen sanoa juuta eikä jaata. Ei chilit näytä häiriintyvän mutta ei kukoistavankaan. Mutta ihan ok saanu sen alkuvaiheen yli noiden putkien avulla!!
-pähkinäpää-

Wiski

Mulla näyttäisi taimet kasvavan tosi mukavasti cool white putken alla (löysin sattumalta kaukajärven rautakaupasta (k-rauta?)), ja hyvin näyttää kasvavan. Viime vuotisia "aikuisia" valaisee cool & warm putkien combo, ja hyvin kukkii & pukkaa hedelmää.

saku

nyt on 2x36w clas ohlsonista. putket tuli mukaan, en tiedä mitä on. Mutta sellainen kysymys tuli mieleen että kannattaisko toi suojakupu ottaa pois. kasvit pääsis ainakin 2cm lähemmäs putkia? mutta onko hyvä idea muuten, kun nyt toi suojakupu ei oo niin kuuma että ei haittaa jos lehdet siihen vähän osuukin.

Vanja

Lainaus käyttäjältä: "saku".... kannattaisko toi suojakupu ottaa pois. kasvit pääsis ainakin 2cm lähemmäs putkia? mutta onko hyvä idea muuten, kun nyt toi suojakupu ei oo niin kuuma että ei haittaa jos lehdet siihen vähän osuukin.

Ehdottomasti kannataa!!
Sun mainitsema syy on yksi, loistarit saa olla niin lähellä kasvia kun vaan pystyy virittää, ei kuitenkaan kannata pitää lehtiä kosketuksessa putkeen.
Toinen syy voisi olla vaikka se että erilaiset suojakuvut/muovit vähentävät putkien valotehoja ja loisteputkista ei loppujen lopuksi hirveä määrä lumeneita irtoa muutenkaan.
Mikään ei ole tärkeää paitsi puutarhan hoito. Eikä sekään ole niin kovin tärkeää.

Herpiili

Kannattaa myöskin muistaa että tuulettimen (esim. pöytätuuletin) käytöllä voi etäisyyttä huomattavasti lyhentää, joten kasvitkin voi pistää melkeinpä kiinni loisteputkiin.

Midnight Walker

Käytänpä hyväksi tätä vanhaa topicia, kun en viitsi uutta tehdä. Osaisiko joku loistariasiantuntija kertoa loisteputkien käyttöiästä? Jostain luin, että putket voivat kestää jopa 15000h, mutta valotehohan vähenee merkittävästi jo kauan ennen putken simahtamista. Missä vaiheessa putkien teho on pienentynyt niin paljon, että ne kannattaisi vaihtaa uusiin? Olen pitänyt valoja päällä n. 16 h/vrk.

Filago

Lainaus käyttäjältä: "Midnight Walker"Käytänpä hyväksi tätä vanhaa topicia, kun en viitsi uutta tehdä. Osaisiko joku loistariasiantuntija kertoa loisteputkien käyttöiästä? Jostain luin, että putket voivat kestää jopa 15000h, mutta valotehohan vähenee merkittävästi jo kauan ennen putken simahtamista. Missä vaiheessa putkien teho on pienentynyt niin paljon, että ne kannattaisi vaihtaa uusiin? Olen pitänyt valoja päällä n. 16 h/vrk.

Mä en ole asiantuntija, mutta akvaariokäytössä aika monta vuotta havainnoinut loistarien vaikutusta kasvien kasvuun. Ja semmoinen nyrkkisääntö meille on tullut, että jos ei halua hirveästi vahtelua siihen mitä vauhtia kasvit kasvaa vaan enempi tasaista kasvua, niin kahdesta putkestä aina vuorotellen vaihdetaan toinen puolen vuoden välein. Eli yksi putki kerkiää silloin olla systeemissä mukana vuoden, tajusikohan tuosta blondiselityksestä? Laskin pikaisesti, ja sain, että me siis pidetään putkea palamassa joku n. 6000 tuntia ennenkuin on aika antaa tilaa uudelle.

Silmällä ei huomaa juuri mitään eroa, mutta jos antaa olla paljon kauempaan, varsinkin jos sitten tempasee ja vaihtaa molemmat/kaikki kerralla uusiin, kasvit saavat ensin shokin, osia saattaa kuollakin ja sitten alkavat kasvaa hulluna.. jollonka tajuaa, että aika hitaaksihan se kasvu olikin mennyt jo. Siksi meillä on tuo systeemi jossa putkia vaihdellaan porrastetusti. Vesi on kuitenkin valolle rankempi elementti yrittää läpäistä kuin ilma, ehkä "ilmakäytössä" ei synny niin selviä eroja niin äkkiä?

Filago, jolla muuten olisi myynnissä 400 litranen akvaario "täyspaketti", mm. tehokas ulkosuodatin, elohopeapurkausvalaisimet... olohuonekelpoinen ulkonäöltään.. halavalla hyvään kotiin, tilaa vie noin pianon verran (siihenkin kohtaan saisi sitten chilejä?) yksityisviestillä kuvia ja lisätietoa..

Midnight Walker

Kuulostaisi kyllä ihan fiksulta vaihtaa vuorotellen. Itse ei tosiaan huomaa paljon eroa uuden ja vanhan putken välillä, mutta kasvit varmasti huomaavat.

Noli Me Tangere

Onkos tällänen loisteputki fiksu ostos? 21W, 3000K, 91cm pitkä.

Ikkunalaudalla muutama ruukku, joille ois varmaan hyvä kohtapuolin saada lisävaloa...

Chilivaari

Heikkotehoisiahan nuo ovat. Minulla oli 4 tuollaista ikkunan päällä kevättalven.
http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=36871#36871
Lisäinfoa: http://javu.kapsi.fi/inferno/viewtopic.php?p=40132#40132

Väriä kannattaa miettiä. Minä valitsin luonnonvalon, n. 5000K. Se ei erotu ulkoa tulevasta valosta niin räikeästi kuin tuo kellanvihreä 3000K. Tietysti riippuu vähän myös huoneen muusta valaistuksesta.

Noli Me Tangere

Luonnonvaloa tulee ikkunasta ihan mukavasti, mutta illaksi tuota ajattelin. Saahan noita sarjaan kyllä kytkettyä.

SiqAta

:twisted: Hämmennetäänpäs tilannetta pikkusen... Sähköasentajan hommissa tullut "opittua isoilta pojilta" mm. seuraavaa.

Wattimäärä kertoo valasimen käyttämän tehon määrän, sillä ei ole mitään tekemistä valontuoton kanssa...

Valovirta taas on se joka kertoo kuinka paljon valoa lamppu tuottaa... Näin yksinkertaistettuna...

Huonompi homma vaan ettei marketeista löytyvistä lampuista löydy käytännössä ikinä valovirran voimakkuutta, vaan mainostetaan wateilla...

esim eri valmistajien SAMAN TEHOISIEN ESL:ien välillä on HUOMATTAVIA eroja valovirrassa ja käyttötuntimäärässä. TS. molemmat vie kyllä sähköä saman verran, mutta toinen tuottaa vähemmän valoa, eli paska hyötysuhde

Käytännössä kalliimpi on lähes poikkeuksetta parempi.

Älkää siis tuiottako pelkästään isoja wattimääriä, onhan vedenkeittimien tehokin yli 2000w mutta ei se juuri valoa tuota...