tammikuu 06, 2025, 22:07:30 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pulled pork

Aloittaja Kebabmaniac, maaliskuu 23, 2012, 21:01:50 ip

« edellinen - seuraava »

Kebabmaniac

Ennen kuin mokaan uudestaan beef jerkyn kanssa tarkoitus olisi tehdä idioottivarmaa kamaa, ylikypsän joulukinkun sukulaista eli pulled pork'ia. Kun on sitä tähän ikään tullut vedettyä kameliakin (tupakkimiehinä, tupakkimiehinä) niin nyt tulee vedettyä sikaa.

Tähän mennessä tapahtunut:

- "naturell" Porsaan ulkofile 1.380 kg noudettu (oikeasti kai olisi että mitä rasvaisempaa~huokeampaa (lapa, potka juuneumit) niin sitä parempi. Tämä kustansi n. 5€ alepan -30% rivialennuksella joten lähti mukaan noin ex tempore.
- Mörssätty n. 1tl mustapippuri, 1tl oregano, suolaa, muutama kuivattu chili (haba, turbo pube), 1 tl arvottua chilijauhetta, 0.5 tl jeeraa, 0.5 tl paprikajauhetta samaan astiaan - hierottu kuivamauste läskiin.

Jännitetään seuraavaa vaihetta...mikäli en pysyvästi tainnu ensimmäisten maistiaisten jälkeen palannen raportoimaan sopivan marinointiajan + kypsennyksen jälkeen. Sillä välin saa hekkumoida:

http://smetana.fi/2012/vedetty-sika/
http://mimminkeittio.com/blog/3176590/revittya-possua/

ja sit tietysti ne 1000+ oikeaoppista etelän savustusreseptiä. Ehkä lämminsavusta ensi kesänä...

Kebabmaniac

Aamuseitsemältä uuni 150C ja läski foliossa sisään, kello 15.50 en enää kestänyt odotusta... Kuten toivottavasti näette (kuvien huonous on käyttäjän ja kännykän yhteisvaikutusta) menee haarukalla hienosti pieneksi.

HYVÄÄ ! TULISTA ! Tuo liemi on jotain taivaallista. Nyt tarkoitus on malttaa ja leipaista sämpylöitä & coleslaw'ta seuraksi.

Tepi

Pari sanaa suorituksesta, ihan jee, mutta...ei pulled porkia tehdä ulkofileestä.

Pull pork ei tule pull porkiksi pelkästään pitkään kypsentämällä. Se tehdään hitaasti kypsentämällä (kuten epäilitkin) possun lavasta tai olkapäästä. Sen jälkeen se revitään ja kaikki vuoasta löytynyt neste sekoitetaan takaisin lihaan. Mikäli suvusta löytyy yhtään meksikaania, niin koko komeus käytetään vielä kuumassa uunissa ottamassa väriä pintaan...

...ja silloin pitää olla tarkkana ettei pull pork muutu carnitakseksi- paitsi, että carnitas pitäisi olla lusikalla pilkottua, eli hieman karkeampaa rakenteeltaan ;).
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Kebabmaniac

Jep, olen kokeilun jälkeen olen ihan samaa mieltä, nyt vaan sattui tuo fileen pala kaupassa käteen. "Huonompien" palojen rasvaisuus tekisi tästä vielä herkullisempaa ja koetan ensi kerralla tehdä tuon tuolla tavalla autenttisemmin kuten kuvailet. Toisaalta koko luomus tuli vetästyä sunnuntai-iltaan mennessä juurikin kuten kuvailit, eli repimällä ja sekoittelemalla sitä eliksiiriä silpun sekaan...

SK

Tämä ei varmaankaan vastaa otsikkoa, mutta en viitsi uutta topicia tehdä.

Kun välillä tulee tehdyksi n. 1kg paisti jostain lihasta, niin ei se tule kerralla syötyä ellei ole vieraita auttamassa.
Seuraavana päivänä kylmä paisti ei näytä enää kovin herkulliselle, joten jotain siitä täytyy tehdä.
Niinpä tässä minulle jo tavaksi muodostunut tapa käyttää ylijäämä lihat.

Lähtökohtana edellispäivän ylikypsä kaslerpaisti, joka on savustettu ja nyt sattui olemaan pinnalla vähänlaisesti läskiä, niin laitoin pekonit päälle.
Sillon vain pekonit kärsähtää ja itse paistin voi rauhassa kypsentää reilusti yli, jolloin possun rasva sulaa ja lihasta tulee todella hyvää.

Paisti revittynä pannulle ja vieressä loput ainekset. Tommosia makeita hickory kastikkeita on monen näkösissä pulloissa, mutta tuo lidlin versio on ihan hyvä.
Yleensä olen pakkasesta silpunnut pari rocotoa tohon, mutta nyt oli jääkaapissa avattuna savustettu canario/turbo pube/valkosipuli  pyre.

Lopputulos. n. puoli kiloa lihaa, reilu 100g hickory kastiketta, kaksi teelusikallista pyrettä ja sopivasti vettä, ettei pala pannulla haudutuksen aikana.
Haudutukseen käytin noin tunnin. Pienellä lämmöllä kannen alla pannulla, välillä käännellen ja sekoittaen.

Sitten vaan käyttämään mielikuvitusta, minkä kanssa tuota tarjoilee. Itse olen laittanut tuota ruisleivän päälle niin paljon kuin leivällä pysyy ja leipä ääntä kohti.
Hyvää evästä töihin. ;)

Tämä taisikin olla minun ensimmäinen ruokaohje foorumille.

exa

Lainaus käyttäjältä: SK - syyskuu 19, 2012, 17:23:17 ip
Tämä taisikin olla minun ensimmäinen ruokaohje foorumille.

Ja mikä avaus! *pyyhkii kyynerpäällä näppäimistöä ygtyhujikolpöiuyijk"

Aivan loistava idis, jotenki pystyn noita makujakin fiilistelee jo suussa. Pako testata. Niin ja pistä vaan lisää reseptejä  ;)

Klikkaa kuvaa ja lue kasvatuksistani!

tonttu

syyskuu 19, 2012, 21:33:43 ip #6 Viimeisin muokkaus: syyskuu 19, 2012, 21:40:41 ip käyttäjältä tonttu
Ite oon tehnyt puolenkymmentä kertaa nyt pulled porkia. Oikea tavara on käsittääkseni porsaan etuselkää. Sitä varten tarttee kaupan joka pilkkoo possuja. Onneksi mulla on semmoinen KKK lähiseudulla. Sinnekkin kannattaa soittaa etukäteen ja tilata 3kg biusa paksua jööttiä.

Porkki sitten pestään ja kuivataan ja sen jälkeen sen pintaan hierotaan dry rubbia, eli halutunlaisia kuivia mausteita niin paljon, kun siihen tarttumaan saa. Ja ehkäpä sinne chilijauhettakin eksyy.

Sitten possu jätetään lämpöiseen hengaamaan ja mennään lämmittämään savupönttöä. Alaosaan puuta ja yläosaan (savuosaan) omppu ja leppähalkoa ja alkua varten muutama lastukin. Lämmitellään kunnes alkaa tasainen lämpösäätö löytymään 100-120 välille. Sitten porkki pönttöön, kunhan toimitukseen on saanut pari tuntia ainakin uppoamaan, että liha on kerinnyt lämpeämään.

Hommaa jatketaan semmoiset 8-10 tuntia näin. Tämän jälkeen possun alle foliota reilusti, niin että sillä voi kääriä possun nyyttiin. Aletaan valelemaan omppumehulla, taikka täyspaksulla kokiksella tunnin välein ja kypsennys jatkukoon. Suurinpiirtein 13 tunnin kohdalla sitten possu kääritäänkin kokonaan folioon ja jatketaan samoilla lämmöillä liha nyytissä tuonne 16 tuntiin saakka. Tässä vaiheessa ei enää tartte savusta, taikka sen lisäämisestä välittää. Savupöntöstä riippuen koko kypsennyksen ajan saattaa olla vesikulholle tarve. Omani antaa "kosteahkoa" savua, joten tähän ei tarvetta.

Kun edellämainitut on suoritettu niin nyytti keittiön pöydälle 2 tuntia ehkäpä jopa lisää foliota ympärille, että lämpö säilyy. Sen jälkeen suoritetaan porsaan vetäminen....

Kun possu on vedelty valmiiksi, niin sen jälkeen silpun sekaan lisätään vielä samaa dry rubia mitä pintaankin hierottiin.

Tähän päälle oon tehnyt pikamajoneesia:
Tehokas blenderi ja sinne kananmuna, ketsuppia, sinappia, valkosibaletta ja habaneron tapainen chilipalko. Blenderi käyntiin täysille ja norona öljyä sekaan kunnes näyttää majolta.

Sitten paahtoleipää, päälle juustosiivu, pull porkkia, sitten majoa ja kokonaisuus koristellaan salaatin lehdellä ja tomaatilla. Ei muuta, ku ääntä kohti.

Lämpötiloja oon tutkinu paljon ja noi ajat riippuu niistä. Oon vaan nyt niin laiska, etten jaksa kaivaa muistiinpanoja, joten sanottakoon niiden olevan kokin salaisuuksia.

"This is how I pull my pork"

Miltäs kuulosti?

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Jahvetti

Tein viimeksi tänään rosvopaistia perinteisin menetelmin.
Sehän onkin oikeata pikaruokaa tähän verrattuna!

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

sorrii

Lainaus käyttäjältä: SK - syyskuu 19, 2012, 17:23:17 ip
Tämä ei varmaankaan vastaa otsikkoa, mutta en viitsi uutta topicia tehdä.

Kiinnostava ajankohtainen idis!
Mä ostin pikkukinkun uudenvuoden jälkeen kun en ole koskaan omaa kinkkua saanut tehdä ja kokeilin paistaa sen vähän vähemmän ylikypsäksi kuin mutsini ja veljeni vaimo tapaavat tehdä ...
Mehukasta tuli, mutta maistui vetiseltä Pirkka-kaslerpaistilta, ja jäi yli 1kg syömättä... toistaiseksi?

Kysymys siis: Oliko tuossa siis eilispäivän paisti uudelleen paistettuna ja haudutettuna pehmeäksi??
Vai revitkö vain sen kylmän paistin ja sotkit kastikkeet sum muut sekaan?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

SK

Siis revin vaan edellispäivän paistista lihat sopiviksi suiroiksi. Ne pannulle ja kastike aineet ja chilit mukaan + hieman vettä.
Sitten vaan kannen alla haudutin pienellä lämmöllä.

Joulun jälkeen tein tätä myös kinkulla. Hyvä tuli.

sorrii

Mitäköhän kylmä kinkunlohmo tykkäisi uunista, jos kääräisisi folioon, lasipataan? Vähän nestettä mukaan ...?
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

IceQueen

Onko kellään käytössä sellasta slow cookeria? Ite oon pulled porkia tehnyt uunissa, mut oon tuon slow cookerin hankintaa harkinnut, kun ois vähemmän lämpöä ympäristöönsä tuottava ja ilmeisesti uunia vähemmän sähköä syövä.

Tota tontun ohjetta on kyllä pakko testata isän savustuspöntöllä, kuulostaa niin mahtavalle!

Mistelinoksa

Näitä reseptejähän voi hioa loputtomiin täydellisen lopputuloksen aikaansaamiseksi, mutta minä pääsin näin vähällä vaivalla omasta mielestäni loistavaan lopputulokseen...

Olin torstaina ostanut puolitoistakiloisen juhlafileen, joka tarkoittaa possun kokonaista suolattua ulkofilettä, jossa paksu läski päällä eikä trimmattu parhaita paloja pois, ainoastaan nahka poistettu. Eli file on siellä rasvaisemman lihan keskellä ja päällimmäisenä silava. Lauantai-iltana muistin, että liha on vieläkin laittamatta eikä sunnuntaina ole aikaa ruoanlaittoon.

Sekoitin hetken mielijohteessa kupissa dijon-sinappia, oliiviöljyä ja balsamicoa. Silppusin mukaan kaksi tuoretta chilipalkoa sekä reilusti tuoreita yrttejä (mitä parvekkeella oli; basilikaa, timjamia, oreganoa, rakuunaa), sekoitin ja lisäsin öljyä sen verran että koostumus oli sopiva töhnä. Taisin turauttaa vielä summamutikassa hieman jotain valmista chilikastiketta ja aasiansoosia mitä jääkaapissa oli. Sivelin tällä tahnalla läskikimpaleen joka puolelta, laitoin sen uunivuokaan silava ylöspäin ja uuniin 110 asteeseen. Menin nukkumaan.

Aamulla haistelin herkullista tuoksua, käänsin uunista asteet pois ja annoin lihan lepäillä jälkilämmöissä vielä pari tuntia. Otin uunista ja annoin vielä vetäytyä puolisen tuntia pöydällä. Sitten vaan ylimääräiset silavat päältä pois, ja ei kun syömään. Kuta kuinkin lusikalla syötävää, ei tippaakaan kuivaa lihaa. Mausteet maistuivat enemmän lihan pinnassa, mutta ei haitannut sekään.

Ja tämänhän voi tehdä millä tahansa mainituista hitaasti kypsyvistä lihoista, lapa on ehkäpä paras. Tavallista, trimmattua ulkofilettä ei kannata käyttää. Lapaakin saa usein valmiiksi suolattuna, nimellä suolalapa tai lapapaisti. Itse ainakin tykkään, että suola on valmiiksi tasaisesti koko kimpaleessa kun en yleensä jaksa ja muista marinoida lihaa etukäteen. Ja maustetöhnä tietenkin oman maun, kaapin varustelun ja kuun asennon mukaan.

MrJones

Nälkäää!

Muistupa just mieleen että ostin viime viikolla lähiKoosta possunlapaa n.2 kg edulliseen 2.99€/kg hintaan.
Tuollahan se pakkasessa lepää siipilaatikon päällä... Jos vaikka vkl ottais itteenseä niskasta kii ja löis sen yöksi uuniin.