tammikuu 10, 2025, 11:53:20 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

sami.'s peppers '12

Aloittaja sami., huhtikuu 01, 2012, 16:40:42 ip

« edellinen - seuraava »

Babu

Itsekin olen loisteputkea pitänyt aika lähellä yleensä (10-20cm). Sen takia luultavasti tuo sinunkaan planttusi ei kasva ylöspäin, kun ei halua lähemmäs lamppua. En tiedä onko siitä haittaa kuitenkaan, jos ei mitään vaurioita ole tullut lehtiin.  Tällä kaudella myös pidin lediä todella lähellä, niin moni kasvi alkoi kasvaa sivulle päin ja tuuheutua hyvin, joka ei minua haittaa.. mieluummin leveitä kuin korkeita kasveja haluankin.

Komea tuo Aji Fantasyn kukka!  8)
Päiväkirjani:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11329.0

Peace&Love

Fat Ali

Loisteputkea voi hyvin pitää 10cm etäisyydellä latvuksesta, vaurioita alkaa tulla vasta, jos kasvi pääsee venähtämään putkeen kiinni.
Jos lähdet esim viikonloppu reissulle, silloin kannattaa nostaa poppaa vähän ylemmäs. Chili saattaa venähtää semmoiset 5cm/vrk.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

sami.

Kiitoksia neuvoista. Kasvit tosiaan näyttävät etteivät halua kasvaa lamppuun kiinni.

chilifani

Oi että on komea Aji fantasyn kukka! ;)  Alkaisipa itselläkin kukkia jo tämä kyseinen kasvi.

-V-

Voi olla, ettei johdu lampuista lainkaan, jos palaavat aamuun mennessä ruotuun. Tuollainen käytöshän on yleistä baccoilla riippumatta valonlähteen tyypistä ja etäisyydestä. Menevät ikäänkuin nukkumaan saatuaan päiväannoksensa valoa ja aamulla taas ovat vastaanottavaisia.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: -V- - huhtikuu 08, 2012, 19:38:13 ip
Voi olla, ettei johdu lampuista lainkaan, jos palaavat aamuun mennessä ruotuun. Tuollainen käytöshän on yleistä baccoilla riippumatta valonlähteen tyypistä ja etäisyydestä. Menevät ikäänkuin nukkumaan saatuaan päiväannoksensa valoa ja aamulla taas ovat vastaanottavaisia.

Samaa käytöstä oon huomannut kyllä muillakin chileillä kuin baccoilla, baccat vaan tuntuu herkemmin riiputtelevan latvojaan :)

sami.

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - huhtikuu 08, 2012, 19:55:59 ip
Lainaus käyttäjältä: -V- - huhtikuu 08, 2012, 19:38:13 ip

Samaa käytöstä oon huomannut kyllä muillakin chileillä kuin baccoilla, baccat vaan tuntuu herkemmin riiputtelevan latvojaan :)

Tämä selittääkin sen, miksi latvat taipuvat vasta iltasella, vaikka lamput laitan päälle jo aamulla.

Babu

Niin.. aivan. Itsellänikin varsinkin baccat käyvät selkeästi lepäämään ja alkavat roikottamaan latvojaan. En tiedä miksei se tullut mieleeni. Ja onpa joskus kasvit kasvanut lamppuun ihan kiinnikin joten ei tuo tosiaan siitä lampusta niinkään johdu. Hyvä, että täällä sentään joku tietää missä mennään! :D
Päiväkirjani:

Peace&Love

sami.

Tosin minulla tämä tapahtuu vain noilla kahdella, jotka ovat lähellä lamppua... toinen on bacca ja toinen annuumi.

Babu

Lainaus käyttäjältä: jörgen - huhtikuu 08, 2012, 21:22:11 ip
Tosin minulla tämä tapahtuu vain noilla kahdella, jotka ovat lähellä lamppua... toinen on bacca ja toinen annuumi.

Niin.. se luultavasti kertoo siitä, että ovat saaneet tarpeeksi valoa kun alkavat nukkumaan. Kauempana olevat luultavasti eivät ole siis vielä valmiita tutimaan.. :D tosin ei mulla ainakaan kaikki kasvit ala selkeästi nukkumaan, niinkuin esim. monet baccat tuppaa tekemään. :P
Päiväkirjani:

Peace&Love

sami.

huhtikuu 09, 2012, 00:10:29 ap #30 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 09, 2012, 13:16:23 ip käyttäjältä jörgen

Peruvian White Habanero tekee nuppuja.

Short Yellow Tabasco kukkii. Neljä kukkaa aukesi viime yön ja tämän päivän aikana. Keskipäivän aikoihin niitä pölyttelin, ja nyt iltasella näytti että alkoivat kukat jo kuihtumaan...?

Italiano teki latvaan ryppään nuppuja.

Baby Bell Pepper, Orange. Saapa nähdä mitä tästäkin tulee.

Mysteeriannuum. Ei tahtonut pysyä pystyssä ruukunvaihdon jälkeen, laitoin tukikepin. Muutenkin niin säälittävän näköinen risu että voisi melkein heittää mäkeen...

Toinen yllärichili, alkoi kovasti tekemään uutta kasvua kun leikkasin lyhyeksi tapiksi.

Yllärin mutanttilehdessä on kolme kärkeä. :o

Tämän yllärin tunnistukseen tarvitsisin apua. Luulen että on samaa lajiketta kuin kaksi muuta yksilöä, jotka leikkasin lyhyeksi. Varsi on ohut, alhaaltakin. Lannoitteesta ei tykännyt yhtään, lehdet menivät siitä kippuralle. Nykyään saavat pelkkää kraanavettä, mutta edelleen ovat vanhat lehdet kippuralla. Uudet, terveen näköiset lehdet ovat pyöreitä, kärjessä terävä piikki. Alempana olevat lehdet ovat ihan eri muotoisia, hieman suipompia, pisaran muotoisia. Kasvi haarautui itsekseen. Ohuet haarat kasvavat suoraan ylöspäin. Nuppuja ei ole tehnyt.

Valkoinen 'varsi' on tukikeppi. Ei tarvinnut tukea ennen kuin paprika kaatui sen päälle...  ::)

Edit 9.4.: kuvalinkki korjattu.

chilifani

Italiano tekee kyllä melkoista rypästä. Kivasti myös Peruvian white habanero nuppuilee, ja baby bell pepper podia pukkaa. Kyllä mä luulen että et sinä kumminkaan ilman satoa jää ;)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: jörgen - huhtikuu 09, 2012, 00:10:29 apTämän yllärin tunnistukseen tarvitsisin apua. Luulen että on samaa lajiketta kuin kaksi muuta yksilöä, jotka leikkasin lyhyeksi.

Eipä noista baccatumeista pysty lajiketta nimeämään vielä kukistakaan, mutta lehdet viittaavat vaikkapa Inca Red Dropiin tai Aji Cristaliin tai viiteensataan muuhun.

sami.

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 09, 2012, 09:20:43 ap
Lainaus käyttäjältä: jörgen - huhtikuu 09, 2012, 00:10:29 apTämän yllärin tunnistukseen tarvitsisin apua. Luulen että on samaa lajiketta kuin kaksi muuta yksilöä, jotka leikkasin lyhyeksi.

Eipä noista baccatumeista pysty lajiketta nimeämään vielä kukistakaan, mutta lehdet viittaavat vaikkapa Inca Red Dropiin tai Aji Cristaliin tai viiteensataan muuhun.

Tunnistitko kuitenkin baccatumiksi? Vai sanoinko vahingossa että olisivat baccoja?

PP

Lehtien ja kasvutyylin perusteella selvä baccatum. Mistä siemenet on? Aji Cristal on Fataliilla yleinen ylläri ja se tykkää ryppyillä tuolla tavalla. Silti vain veikkaus.

sami.

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 09, 2012, 12:00:03 ip
Lehtien ja kasvutyylin perusteella selvä baccatum. Mistä siemenet on? Aji Cristal on Fataliilla yleinen ylläri ja se tykkää ryppyillä tuolla tavalla. Silti vain veikkaus.

Fataliilta ovat, samasta siemenpussista kuin tuo annuum joka tekee pitkulaisia podeja.

chilifani

huhtikuu 09, 2012, 15:42:14 ip #36 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 09, 2012, 15:45:33 ip käyttäjältä chilifani
Joo, kyllä tuo baccalta vähän vaikuttas, mutta tuo oli hyvä että vielä 500 muuta :D Vaikea sitä vielä on kyllä sanoa mikä tuo on, paitsi tuo kasvin rakenne ja lehdet ovat ainoat tässä vaiheessa josta voi jotain tunnistaa.. Mutta nuissa lehdissä on kyllä aika paljon samaa kuin aji goldenissa, mutta juuri tuo että se on yleistä fataliilla nii se voipi olla sitten se Aji Cristal.

sami.

Taisipa tulla päiväkirjan alussa luvattua etten päivittelisi kovinkaan usein, mutta melkein joka päivähän tänne tulee kirjoiteltua... ::)

Aji Fantasy pääsi vähän kuivahtamaan. Kastelusta meni parikymmentä minuuttia kunnes latva näytti taas normaalilta, alimpien lehtien nousemiseen meni lähes tunti.

Chilit kylpevät auringossa. Kuva tosin näyttää taas vähän pimeältä...?

Jalapeno. Vajaan kolmen sentin pituinen pötkylä kasvaa hitaasti, mutta varmasti.

chilifani

Otitko nuo Aji fantasy kuvat kun kastelit niin joskus 1h päästä vai 20min päästä?

Babu

Tuolta minun kasvini näyttää aina ennenkuin seuraavan kerran annan vettä.. siis tuota Aji Fantasya tarkoitan.. ;)
Päiväkirjani:

Peace&Love