lokakuu 07, 2024, 02:29:34 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Minkä ikäistä on porukka?

Aloittaja svalli, maaliskuu 25, 2005, 17:39:09 ip

« edellinen - seuraava »

svalli

Tuon siviilisääty gallupin innoittamana lisäsin toisen kyselyn iästä. Chiliharrastus tuntuu olevan nuorekasta puuhaa ja epäilen itse olevani suht iäkäs alan harrastajaksi.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Aji Inferno

Mä vähän luulen että tämä on harvinaisen kaikenikäisten puuhaa... :) Mutta yksi arvelu on: nimittäin se, että tätä harrastavat pääasiassa nuoren- jopa lapsenmieliset (itse olen varmasti jälkimmäistä!). :)

Jos sitä ajattelee, niin ei välttämättä ole myöskään iso ihme että täällä vilisee poikamiehiä, muttei juuri lainkaan sinkkunaisia. Chiliharrastus on sittenkin tässä yhteiskunnassa vähän extreme-puuhaa, monien mielestä varmasti vähän omituistakin touhua. Sellaisenaan ehkä (?) myös helposti miesten lapselliseksi "hullutteluksi" miellettävää, eikä kotitarvekokkauksen ja perheen peruspuutarhanhoidon ulkopuolella välttämättä erityisen sosiaalisesti hyväksyttävääkään esim. nuorelle naiselle. Naiset kun ovat usein meitä äijiä järkevämpiä ja käytännöllisempiä, eikä jokin chilien kotikasvatus natriumlamppujen alla kesät talvet ole taatusti sen paremmin "järkevää" kuin ensiajattelemalta käytännöllistäkään... Mutta sitäkin hauskempaa! ;)

Äskeinenhän on tietysti kärjistettyä hevonpeetä... Antakaapa tulla vaikka naisnäkökulmaa asiaan! :)

svalli

Tai ehka chileja kasvattavat sinkkunaiset kasvattelevat niita kaikessa hiljaisuudessa, eivatka ota osaa tahan foorumiin?
Ja sama voi patea tuohon ikajakaumaankin, silla nuori internet sukupolvi saattaa olla aktiivisempi keskustelemaan harrastuksestaan netissa.

Yhdyn kylla edelliseen mielipiteeseen, eli me naiset olemme yleensa jarkevampia. :wink:

Harrastukseni ja ammatinvalitani on kuitenkin hivenen epanaisellisia, joten saatan olla jaavi antamaan naisnakokulmaa aiheeseen.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Chilityttö

:wink: Ainakin vielä yksi sinkkutyttö muiden lisäksi joka täällä pyörii... kiitos kutsusta tampereelle..harmi vain että ohi meni ja vielä kun toisella puolen suomea asustelleepi.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Chilityttö":wink: Ainakin vielä yksi sinkkutyttö muiden lisäksi joka täällä pyörii... kiitos kutsusta tampereelle..harmi vain että ohi meni ja vielä kun toisella puolen suomea asustelleepi.


No, eihän tuo vielä ohi mennyt - ensi lauantaina taitaa olla, jos oikein muistelen... :-)  Eli keksipä itsellesi viime hetkessä oiva tekosyy matkustaa tapaamaan mitä hassuimpia ihmisiä... Ota vaikka autollinen helposti ylipuhuttavia ja pahaa aavistamattomia kavereita mukaan jakamaan kulut, niin siitä se lähtee. ;) Tuollahan voi yöpyäkin jos niikseen tulee, ja tulee meitä kaukomatkalaisia vähän joka ilmansuunnasta!

Nyt on muuten korkea aika jengin alkaa miettiä CD-levyjä mukaan, sillä muutoin takaan että soittimessa meluavat ainakin Scissor Sisters, Shakiran vanhempi latinokama, Quintessence sekä vaikkapa vanha Van Halen! ;-) Ja se ketku joka uskaltaa laittaa Britneyn tai Matti Nykäsen levyn soittimeen, saa juoda ruokalusikallisen Dave's Insanity Saucea, tai jotain vielä pahempaa!! (pahimmat pelkoni toteutuvat, jos joku porukan hulluimmista chilimasokisteista sattuu olemaan ao. artistien fani...)

Eli eikun mukaan vaan joka iikka ja iikatar! :-)

tsili

Miksi ihmeessä chilien kasvatus ei olisi sosiaalisesti hyväksyttävää  :shock: ei minua ainakaan kukaan ole koskaan paheksunut chilien takia, tosin en enää olekaan niin nuori enkä edes sinkku  :(  :P

Liana7

1 %:er ilmottautuu kehiin, ja nainen, ja sinkku viel kaiken lisäks. Ja lapsenmielinen  :mrgreen:

Os2

Tuo sosiaalisesti hyväksyttävää on kai lähinnä siitä kiinni miten avaramielisesti naapurusto/lähipiiri suhtautuu asioihin, kukaanhan ei oudoksu sitä että kokeilet erikoista köynöstä parvekkeella mutta rupeappa juttelemaan baccatumeista niin perusjunteille se ei sano mitään kun ei kiinnostusta ole. Kannattaa varautua siihen että osa naapureista kyselee toisilta vaivihkaa "mitä se oikein siellä kasvattaa" viimeistään natin hommaamisen jälkeen :) sen jälkeen kun on kerrottu että chiliä niin ensimmäinen kysymys on "mikäs huumekasvi se on"  :P  eipä toi itseä haittaa ne jotka katsovat kieroon ja ihmettelevät ovatkin enimmäkseen väestöä jonka seura ei muutenkaan houkuta, jos joku sattuisi tulemaan polteltavaa kyselemään kuivattaisin mielelläni parit annuuminlehdet (ehkä dippaisin filtteriä uutteessa)  :twisted:  ja noin selvennyksen vuoksi olen alta kolmekymppinen pitkätukanretku joka käy töissä ja elää avoliitossa
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Aji Inferno

Erilaisuus, kaikilla tavoin, on ihmiselle - ehkä luonnolle yleensäkin - periaatteessa negatiivinen asia. Erilaiset eläinten pennut kuolevat tai tapetaan, mutta niitä tulee koska olosuhteiden muuttuessa jostain niistä saattaakin olla lajin säilymiselle hyötyä...

Eihän ihminen niin erilainen ole. Harvahan meistä viitsii tai uskaltaa olla "kapinallinenkaan" yksin. Punk esim. oli erilaisuutta joukolla, samoin kaikki nämä ilmiöt. Se, joka ei ole missään joukossa, on ihmistenkin joukossa yleensä ei-toivottu.

Chilinkasvatus natriumlamppujen alla täällä lumen ja jään maassa on varmasti asia joka menee yli monien toleranssien. Sitä voidaan sietää "kivana pikku erikoisuutena", jos kasvattajan elämä muutoin on ns. normaalia. Mutta jos se ei ole, silloin kynnys kutsua poliisi on varmasti monilla ihmisillä alhainen...

On kyllä ollut mielenkiintoista itse havaita miten uskomattoman hienoja, avarakatseisia, fiksuja ihmisiä esim. chilitapaamisiimme on tullut! Aivan loistoporukkaa, hyvin erilaisin taustoin! Uskonkin että nämä samat ihmiset puuhaavat monia muitakin mielenkiintoisia, hyviä asioita - ja että yhteisenä tekijänä uteliaisuuden ja tietyn arjen kyseenalaistamisen lisäksi onkin juuri avarakatseisuus. Chiliä? Suomessa? No, mikä ettei..?!"

Ja juuri siinä taitaakin olla tämän homman ydin. Maailma on täynnä ihmisiä jotka keksivät syitä olla tekemättä asioita. Chiliväki on heidän vastakohtansa. Iättömiä, positiivisen hulluja ihmisiä etsimässä aina uutta - vaikka sitten siinä kokeillessa kieli välillä palaisikin.  :)

heimoska

Paikka se lienee tämäkin esittäytyä eikö, vaikka edellisestä viestistä ohi ampunee, vaan ei pidä häiriintyä. Mutta, tulipa tähän hommaan innostuttua kyllä. Tuota ikää ei vielä niin paljoa ole, etteikö ehtisi vielä tuosta kymmenen kasvin kokoelmasta laajentamaan roimasti, yksi habanerokin tuolla on kasvamaisillaan. Sitä tässä innolla odotellaan, kun moista herkkua ei tältä pitäjältä ole vielä löytynyt... (mainittakoon että ikkunalaudalla on aimo kasa paprikaa kasvamassa, epäuskoisina emme uskoneet noiden juurikaan itävän ja testimielessä laitettiin... toisin kävi).

Innostus tuliseen on ollut aina kova, tosin nyt tässä on päässyt yllättymään kun tulee sipaistua tuota piri piri soossia jokaisen leivän päälle. Nyt kun taas makuun on päässyt niin tuntuu ettei loppua näy, joten hyvältä näyttää. Vaikkei ehkä puoliskosta niinkään, näyttää vähän siltä että pitää tuommoista bubbleria alkaa salaa virittelmään. Minäpä saatan kysellä täällä vielä roimasti niitä kysymyksiä, joihin löytynee vallan yksikertainen vastaus :)

mau

Oli ihan pakko "äänestää" ja tuplata meidän konkareiden osuus (chili-ikää enemmän kuin monella elinikää?). Olen kasvattanut näitä penteleitä vuodesta 1979 enkä kyllä voi verrata chilinkasvatusta mihinkään muuhun - vaikka on tullut kokeiltua mm. yhdet kaksoset, tuhatpäin viiriäsiä ja muita siivekkäitä, monensortin nisäkkäitä ja kaikkia mahdollisia mausteyrttejä ja hyötykasveja... Ei oo chilin voittanutta!  :D

Toivo

Minä oon nytten 13 ja chili innostus lähti käyntiin kun löysin tän sivuston ja kun viime kesänä kasvattelin mummun kanssa paprikoita.

Arcane

Täällä päin ainakin tuntuu tämä chilien kasvattaminen olevan varsin hyväksyttyä touhua. Usein multa kysellään kuulumisia: "Tepi, mites chilit jaksaa?" Niinpä niin. Olen se karvainen hippi, joka kasvattaa jotain ihme rehuja ja kertoo outoja juttuja. Tosin nyt aika monella kaveripiiriini kuuluvalla on pieni taimi omistuksessaan. Kaveri ihan minun juttujen perusteella oli etsinyt netistä tulista kastiketta ja tilannut. Mad Dog 357.

Wiro73

Nimimerkistä on helppo arvioida syntymävuosi tällä aloittelevalla kasvattajalla, työhullu poikamies ja kasvattelun pääsyyynä on se, että joku edes vaatisi joskus kotonakin käymistä ja olisi huomiosta iloinen  :lol:


Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Wiro73"Nimimerkistä on helppo arvioida syntymävuosi tällä aloittelevalla kasvattajalla, työhullu poikamies ja kasvattelun pääsyyynä on se, että joku edes vaatisi joskus kotonakin käymistä ja olisi huomiosta iloinen  :lol:


...Ja tulisen Habaneron syöminen vastannee vielä hyvinkin vihaisen vaimon huutamista ja kaulimella hakkaamistasi klassisten Aku Ankka -sarjakuvien tyyliin! :)

Smaug

Liityn lapsellisten hulluttelijoiden kerhoon, tykkään tehdä kasvitieteellisiä kokeiluja. Itselle ei ole tullut vastaan oikeastaan kuin huvittunutta hymähtelyä, mutta vasta mansikkaviljelyksen kohdalla. Chilin kasvatusta ei ole pidetty mitenkään kummallisena harrastuksena tai sosiaalisesti epähyväksyttävänä. Miestä joskus rassaa, että joka paikassa istuu ruukku tai purkki. Komeat chilit ovat kyllä saaneet isännänkin ylpeäksi. :wink: Niitä on pitänyt valokuvata ja esitellä tutuille.

Näin naisen näkökannasta tuntuu vähän sille, että kaikenlaista harrastetoimintaa pidetään valmentautumisena siihen että tullaan äidiksi ja puuhaillaan lasten kanssa. En sitten tiedä, että miten on vaikka kymmenen vuoden päästä, jos lapsia ei vieläkään ole ja silti koekasvatan ruukuissa erilaisia kasveja. Tai jos ostan kasvilamppuja, joita ei voi naamioida tavallisiksi valaisimiksi.

Niin se ikä... Just kolahti mittariin 27.  :?

Nike

Mulla yksi iso syy liittyy just siihen, että vaikkapa tomaatit lapset nyppii pensaista puoliraakana,niin nämä chilit saavat olla aika rauhassa.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "Smaug"Näin naisen näkökannasta tuntuu vähän sille, että kaikenlaista harrastetoimintaa pidetään valmentautumisena siihen että tullaan äidiksi ja puuhaillaan lasten kanssa. En sitten tiedä, että miten on vaikka kymmenen vuoden päästä, jos lapsia ei vieläkään ole ja silti koekasvatan ruukuissa erilaisia kasveja. Tai jos ostan kasvilamppuja, joita ei voi naamioida tavallisiksi valaisimiksi.

Niin se ikä... Just kolahti mittariin 27.  :?


Luulenpa ettei tuo ole vain naisia koskeva käsitys, vaan pätee ylipäätään yleisiin normeihin "aikuisille" (perheellisistä puhumattakaan) soveliaista, "vastuullisista" käytösmalleista... Se on kyllä varmaan totta että miehille annetaan (lapsenmielisempinä?) enemmän "omituisuuksia" anteeksi, iästä riippumatta. Poikamiehille kaikkein eniten, mutta näyttää siltä että aika monen vannoutuneenkin yksineläjän chili- ja muut ruukut alkavat lentää mitä kummallisimmin selityksin pihalle aika pian heidän "vakiintumisensa" jälkeen... ;)

Hatunnosto kaikille jotka eivät alistu moisiin normeihin, vaan uskaltavat elää näköistään elämää ja sallia toisillekin saman. :)

Horst