Luonnonkivet salaojitus / koriste käytössä

Aloittaja chilley, toukokuu 07, 2012, 16:12:34 ip

« edellinen - seuraava »

chilley

Olen miettinyt, että tekisin isompiin altakasteluruukkuihin niin sanotun salaojituksen/vesisäiliön, sekä koristelisin mullan luonnonkivillä. Olen kuitenkin tässä funtsaillut, että saattaako jotkin tietyt kivet sisältää jotain mineraaleja tai muita aineita, jotka vaikuttavat chilien kasvuun haitallisesti?

Ymmärtääkseni Suomessa kivet on lähinnä graniittia ja gneissiä?

ja sivuhuomiona: kylläpä sitä tulee mietittyä mitä ihmeellisimpiä asioita.. Taitaa olla kuitenkin chilipiireissä aika yleistä  :P
Jääkiekon maailmanmestaruuskisojen kunniaksi:
"Olen pelannut Gordie Howea ja Alexander Ragulinia vastaan, ja tiedän mitä kaukalossa oleminen tarkoittaa : "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen". - Juhani "Tami" Tamminen

Jani M

Huuhtelee kuumalla vedellä, niin ei kai niistä pitäis mitään haittaa olla. Viisaammat voi toki valaista lisää, mutta epäilenpä että ei niistä siinä määrin liukene enää mitään että haittaa olis.

SK

Tuskin luonnon kivissä mitään kovin haitallisia mineraaleja on. Ja onhan sade niitä huuhdellut jo useamman vuoden.
Mutta jos laitat paljon painavia koristekiviä mullan pinnalle se saattaa tiivistää multaa, jolloin ilmavuus vähenee.

linker

Mä olen raapinut salaojasorat purkkeihin (10 l ämpärit) tuolta soratien pientareelta.
Mitään ole pessyt.... ja hyvin on jöörannu.

chilley

Kävin juuri kävelyllä ja keräilin itselleni sopivan määrän kiviä omiin tarpeisiin. Täytyy kyllä sanoa, että ihmiset katsovat oudosti kun nuori jannu kyykkii ja poimii kiviä luonnosta. Muutama jopa kyselikin, että mitä sä oikeen touhuut. Onko ihmiset jo tosiaan näin vieraantuneita luonnosta pääkaupunkiseudulla/kaupungeissa, että jo pieni kivien poiminta aiheuttaa hämmästystä ja kummastusta?

Noh, kieltämättä aika harvoin sitä näkee 26-vuotiasta pojan kloppia keräilemässä kiviä  ;D hahaha
Jääkiekon maailmanmestaruuskisojen kunniaksi:
"Olen pelannut Gordie Howea ja Alexander Ragulinia vastaan, ja tiedän mitä kaukalossa oleminen tarkoittaa : "If you can't stand the heat, stay out of the kitchen". - Juhani "Tami" Tamminen