Pauliina vs. altakasteluruukku

Aloittaja unenkuva, elokuu 01, 2012, 11:38:43 ap

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Kumpiko olisi parempi?

Kannattaako Pauliinan vesisäiliötä pitää aina täytenä, kuten sen omissa ohjeissa sanotaan? Voiko sinne laittaa BioBizzejä, vai meneekö pilalle/"homehtuu", kun jää kuitenkin hyväksi aikaa sinne veteen seisomaan, jos säiliötä pitää aina täytenä?

Onko tuommonen 20cm halkaisijan ruukku liian pieni yhdelle kasville? Tilavuudeksihan tulee 10cm² * π * 15cm=4712cm²  eli 4,7 litraa, (jos siis 20cm halkaisija ja 15cm korkea)  20cm korkealla tilavuus  6,2 litraa.

Itse laittoisin kevytsoraa pohjalle sen alustan päälle ja tietenkin mullan sekaan. Mutta siis onko hyviä kokemuksia Pauliinoista?

msb

Itse olen antanut altakasteluruukun säiliön mennä tyhjiin ja täyttänyt vasta sitten, kun pintamulta ei ole enää märkää. Ainakin kahvipensaan kanssa toiminut erinomaisesti. Ruukku uutta Orthexin sarjaa ja multa-astian syvennys täynnä hydrosoraa.

unenkuva

Niin minäkin pidän altakasteluruukun kasteluosaa tyhjänä koko ajan, mutta kysymys olikin Pauliinan vesisäiliötä, koska ruukun ohjeissa kehotetaan pitämään sitä täynnä.

Jani M

Oon itse päästänyt pauliinoissa vesisäiliön chilien kanssa aina tyhjäksi. 35-senttisissä pauliinoissa mulla muutamat chilit näin kesäisin, tarttee kastella ehkä kerran kuukaudessa. Aika pitkään pitää kosteutta sellainen määrä turvemultaa kuitenkin ja chilit kyllä kasvattaa juurensa sinne vesitilaan aika vauhdilla, jos ei laita jotain suodatinkangasta väliin. Sora sitä ei siinä estä yhtään. Ongelmanhan se muodostaa vasta ruukunvaihdon yhteydessä, mutta useimmitenhan noista talvetuksessa vaihdellaan pienempään ruukkuun, joten juuria pitää napsia muutenkin.

PP

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 01, 2012, 11:53:33 ap
Niin minäkin pidän altakasteluruukun kasteluosaa tyhjänä koko ajan, mutta kysymys olikin Pauliinan vesisäiliötä, koska ruukun ohjeissa kehotetaan pitämään sitä täynnä.

Ei toimi pitemmän päälle chilien kanssa, koska juuret tukehtuu jatkuvassa märkyydessä.

Chilivaari

elokuu 01, 2012, 13:12:29 ip #5 Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2012, 13:21:51 ip käyttäjältä Chilivaari
Altakasteluruukkuja en paljonkaan ole käyttänyt, mutta juuri Pauliinaa ne näyttävät olevan, tarkistin netistä.
Niillä saa juuret mädäntymään ja ainakin kasvun hidastumaan kastelemalla liikaa. Olen jo muutamana keväänä tehnyt saman virheen; isompaan ruukkuun istuttaessa olen kastellut säiliön täyteen. Se pitää ison ruukun liian märkänä ainakin kuukauden, kunnes kasvi on alkanut kasvaa ja haihduttaa.

Normaalikäytäntö minulla on, että Pauliinan vesimittarin mukaan säiliö saa olla monta päivää aivan tyhjä kunnes lisään kolmanneksen vettä.

Selvyyden vuoksi lisättäköön:
Tässä saattaa käsitteille olla erilaiset selitykset eri ihmisillä.
Altakasteluruukku on minulle Pauliinan tyyppinen, jossa on vesisäiliö multatilan alla. Säiliöruukuksi sanovat sitä Orthexilla.

Altakastelua harrastan ja se tapahtuu reiällisen ruukun alla olevalta alulautaselta tai siten, että ruukut ovat jossakin laakeassa altaassa ja kastellaan sitä kautta.  Tuossa on paljon parempi kontrolli siihen, miten kasvit vettä käyttävät. Imemisnopeus on silmin havaittavissa.
http://chilivaari.blogspot.fi/2010/02/esittelyssa.html

Jani M

Tuo on totta, että vesijuuret on sitten ongelma pauliinan kanssa. Siksi suosittelen sinne sitä suodatinkangasta väliin, niin ei kasva vesijuuria vesitilaan. Mulla on nyt yksi orange habanero kasvamassa pauliinassa ilman suodatinkangasta välissä, olenkin suhauttanut aina välillä vesitilan täyttöputkesta vettä suihkepullolla. Kuitenkin niin, ettei pohjalle juuri vettä jää lillumaan. Hyvin on pärjännyt kasvi, mutta huolellisuutta vaatii. Jos tuollaisia olisi enemmän, hermot menisi. Harmi ettei noita kaksiosaisia orthexin mimosa-ruukkuja saa mistään yli 17cm koossa. Niitä on myös ollut olemassa joskus 280mm kokoisena, mutta ei näy missään, eikä varmaan valmisteta enää. (googlen välimuistitallenne)

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 01, 2012, 13:12:29 ip

Normaalikäytäntö minulla on, että Pauliinan vesimittarin mukaan säiliö saa olla monta päivää aivan tyhjä kunnes lisään kolmanneksen vettä.

Tämä auttoi kovasti. Kiitos muillekin vastauksista. Mutta kukaan ei vielä vastannut toiseen kysymykseen, että voinko laittaa lannotteita myös vesisäiliöön? Monet tuntuvat kehuvan BioBizzejä, niin voinko lorottaa sitä annostusohjeen mukaan myös vesisäiliöön, vai meneekö pilalle kun on pitkään vedessä?

osro

Heh, itse menin juuri eilen ostamaan kaksi Pauliinaa -50% hintaan.  ;D
No, onneksi nyt tietää olla varovaisempi säiliön täytön kanssa.

Chilivaari

Suurin ongelma noiden kanssa on, kun pienen taimen istuttaa suureen ruukkuun. Se ei koskaan saa imettyä multaa kuivahkoksi vaan kituu paikoillaan. Isot kasvit kyllä pärjäävät.

Biobizzien kanssa olisin varovainen. Saattavat ruveta haisemaan, jos makaavat monta päivää astiassa. Viisainta varmaan on kaataa ne päältä tai alas vain sellainen määrä, että se imetään päivässä. Puutarhan kesä ja Nutriforte kyllä menevät alakauttakin.

perminna

elokuu 01, 2012, 14:54:13 ip #10 Viimeisin muokkaus: elokuu 01, 2012, 15:02:16 ip käyttäjältä perminna
Minulla aloittelija-ensikertalaisella ei ole ollut mitään ongelmaa Orthexin Pauliina- tai IKEA Nektarin-säiliöruukkujen kanssa. Kasvit ovat kasvaneet ja pysyneet hengissä ja tuottapa vielä satoakin. Vettä olen antanut, kun tikussa on ollut enää pieni merkki säiliössä olevasta vedestä tai kun tikku on ollut täysin kuiva. Noh, IKEAn ruukkujen kanssa on pitänyt arpoa kastelun tarvetta, koska sen mittatikkusysteemi on huono.

Vettä olen lorauttanut ruukkuihin milloin minkäkin verran kuitenkin liikakastelua välttäen. Yhtäkään säiliöruukussa kasvanutta en ole saanut tapettua eikä juurimätää ole näkynyt ruukunvaihtojen yhteydessä. IKEAn ruukkujen pohjalle olen laittanut 5cm kerroksen ruukkusoraa lisäämään vesitilaa, koska ruukussa on älyttömän pieni vesitila ruukun kokoon nähden.

Taimiruukuista siirsin chilejä 14cm Pauliinoihin ja myöhemmin 17- ja 20-senttisiin. Säiliöruukuissa mulla on vajaa puolet chileistä, loput on saviruukuissa.

Jani M

Tuon näköinen oranssi habanero vie pari litraa viikossa vettä, jos on hyvät kelit. Kosteilla keleillä paljon vähemmän.

Seppo

Aloittelija täälläkin, eikä mitään ongelmia ole ollut altakasteluruukkujen, kuten Pauliinan, kanssa. Ruukunvaihdon yhteydessä sisältä on löytynyt aina terve ja hyvinvoiva juurimöykky ilman juurten mätänemisen merkkejä. Kasvit saavat myös kasvattaa juurensa vesisäiliöön aivan vapaasti, pidän sitä jopa positiivisena asiana. Ruukkua vaihtaessa pieni osa näistä vesijuurista luonnollisesti katkeaa, mutta mitä sitten? Ei se kasville suurta vahinkoa näytä aiheuttavan.

Ilman tieteellisempää kokemusperäistä tai muutoin omaksuttua tietoa väitän, että altakasteluruukkujen kanssa menestyksen salaisuus on oikeanlaisen kasvualustan valinta. Riittävän huokoinen aines mahdollistaa juurten riittävän hapensaannin altakastelussa. "Passiiivihydrosta" puhutaan. Kookoskuitua, Rainbow-kissanhiekkaa, turvetta sellaisenaan tai vaikka jollain karkealla sekoitettuna, jne. Multaa en käyttäisi. Minusta altakasteluruukku on niin helppo ratkaisu, ja se on osoittanut toimivuutensa ihan kelvollisen sadon tuottamisen kautta, etten tavallisiin ruukkuihin siirrt enää, ainakaan ennen kuin on mahdollisuus rakentaa jonkinlainen automaattikastelujärjestelmä.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - elokuu 01, 2012, 13:12:29 ip

Ostin 20c halkaisijan Pauliinan, eli siis säiliöruukkuhan se tosiaan on. Yllättävän paljon sai kaataa putkesta vettä, ennen kuin säiliön mittari tuli edes alarajaan... Uskaltaako sinne kaataa oikeasti niin paljon vettä?? Äkkiseltään säikähtäisin, että menee liikakasteluksi, arviolta 4-5 desiä meni ennen kuin alarajaan edes ylti mittarin mukaan.

Seppo

Näin ei saa tehdä enkä kenenkään suostittele menettelevän näin. Mutta olen enemmän kuin pari kertaa ajatuksissani n. 1 litran säiliöllä altakasteluruukkujen säiliöitä täyttäessäni lisännyt vettä reilusti ylärajan yli. Pari kertaa jopa täyttöputken puoliväliinkin. Isot, aikuiset baccatum-chilit ovat imaisseet ne ylimääräiset vedet aika nopeasti käyttöön eikä kasveille ole tullut sen kummempia vauroita tai ongelmia tästä pikku tyrimisestäni. Noilla on vedenkulutus kasvukaudella sitä tasoa, että 1 - 1,5 litran säiliöllisestä ei riitä kuin 2 - 3 aurinkoiseksi päiväksi, joten vesi hupenee muutenkin sitä tahtia ettei pieni ylikastelu näytä haittaavan, enkä siksi viitsi noiden pienten ruukkujen kanssa vielä tässä vaiheessa vuotta paljon mittatikkuja katsella. Eri asia olisi aivan nuorilla ja vähän vettä käyttävillä kasveilla, kuin myös kasvukauden ulkopuolella pimeän aikaan, kun veden kulutus on paljon vähäisempää.

Omat havaintoni vuosien varrelta ovat, että useat kasvit sietävät ihan hyvinkin lyhyen aikaa epäedullisia olosuhteita, kunhan niitä ei ota tavaksi ja kunhan olosuhteet korjautuvat äärellisessä ajassa.

Tämä ei siis tosiaan ole mikään esimerkkisuoritus. Olkoon vaikka kertomus siitä, että vähän huolettomampikin kasvattelija voi saada satoa, ainakin helpoilla lajikkeilla.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - elokuu 10, 2012, 20:51:05 ip
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 10, 2012, 20:11:56 ip
Uskaltaako sinne kaataa oikeasti niin paljon vettä??

20 cm Pauliinan vesitilavuus on 1 litra, silloin mittatikku näyttää max.

JS

Kiitos infosta, mutta ei vastannut alkuperäiseen kysymykseen... Anans/Bananas ennenminkin vastasi. Eli minun siis kärsii kaataa sinne niinkin paljon vettä, että mittatikku menee kolmannekseen, kuten Chilivaari neuvoi?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 10, 2012, 20:11:56 ip... Uskaltaako sinne kaataa oikeasti niin paljon vettä??

Jos istutat siihen pienen taimen, se kituu liian märässä toista kuukautta. Nähty on useasti.
Jos taas kyseessä on iso chili, jolla on jo hyvät juuret, säiliö tyhjenee nopeasti. Ei näihin voi antaa yhtä ohjetta.

Aji Inferno

Annuumien kanssa Pauliinat ovat erityisen kimurantteja - juurilaho iskee todella helposti erityisesti talvella.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Aji Inferno - elokuu 11, 2012, 19:24:52 ip
Annuumien kanssa Pauliinat ovat erityisen kimurantteja - juurilaho iskee todella helposti erityisesti talvella.

Kannattaako laittaa pohjalle harsoa kuten Jarok neuvoi, vai riittääkö, että antaa säiliön mennä kunnolla kuivaksi välillä??
Just itämässä Lemon Drop, Herculenaum Pompeii ja Aji Blandoa. Tiedän, ettei ajankohta idättämiseen ole paras mahdollinen. Tarkoitus onkin laittaa tarpeeksi lisävaloa, että kasvatus onnistuu tähän aikaan vuodestakin. Noistahan nyt ei ole Annuumeja kuin Herculenaumi, joten laitanpa vaikka sitten Lemonin siihen Pauliinaan  :)

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - elokuu 01, 2012, 14:04:53 ip
Lainaus käyttäjältä: Jarok - elokuu 01, 2012, 13:46:50 ip
Siksi suosittelen sinne sitä suodatinkangasta väliin, niin ei kasva vesijuuria vesitilaan.

Tässä menettää kyllä vesijuurien edun.

Vesijuuret ovat huomattavasti tehokkaampia kasvatuksessa. Pitää muistaa vain kastella niin,
että multa ehtii välillä kuivua ts. säiliötä ei täytetä joka kerta täyteen. Orthex korvasi Mimosan
Piece Of Edenillä. Kalliimpi, mutta muotoilultaan paremman näköinen ruukku.

JS

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 12, 2012, 11:51:36 ap
Kannattaako laittaa pohjalle harsoa kuten Jarok neuvoi, vai riittääkö, että antaa säiliön mennä kunnolla kuivaksi välillä??

Tekniikoita on yhtä monta kuin kasvattajia. Itse en harsoa laittaisi.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa