tammikuu 09, 2025, 22:23:50 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Podit tippuvat...

Aloittaja kikke74, syyskuu 13, 2012, 10:34:00 ap

« edellinen - seuraava »

kikke74

Mulla on YELLOW ROCOTO kaksi AJI KRISTALIA jotka otin viikko takaperin ulkoruokinnasta sisälle. Parin päivän päästä jokainen kasvi pudotti jokaisen podin mitä oli tulon päällä. Onko tämä normaalia käytöstä vai onko mun annostuksessa mennyt jotain pieleen lannotteiden osalta? Muuten kasvit voivat terhakkaasti ja jo valmiit chilit jatkavat värinmuutostaan. Taisivat ottaa nokkiinsa kun joutuivat sisälle kuuntelemaan suomipoppia ja voicea?

Kikimauri

Mulla kävi sama juttu kun vein kasvihuoneen ebistä joitakin chilejä sisälle multa istutukseen ja bubleriin. Luulen että tuo johtuu valon vähenemisestä ja kasvin ravistelusta. Itellä kasvit ainakin lopuksi virkistyi ja jatkoivat podientekemistä.

Chilivaari

Rocotojen kohdalla olen kokenut vastaavaa.
Silloin syynä oli raju täristely ja kallistelu sisään tuonnissa. Hedelmien kiinnikkeet kärsivät siitä ja niitä putoili muutaman päivän päästä useita. Cristalilla tuollaista ei luulisi tapahtuvan, ne ovat kevyempiä ja notkeampia.

Toby

Itse valitettavasti olen täristelyn tuloksena onnistunut pudottamaan ihan törkeästi lehtiä... podit ovat onneksi pysyneet tiukasti paikoillaan. Sääli sun rocotoa ja aji cristalia :(
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

ChiliChillailija

Itse olen huomannut ihan saman. Kun toin sisälle, niin kaikki uudet podin alut rupesivat tippumaan. Tosin kävi silleen, että myös vanhat alkoivat kypsymään nopeammin, joten voisiko olla niin, että kasvi käyttää voimiaan "vanhojen" podien kypsyttämiseen ja uusille ei riitä energiaa?
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

PP

Suuret olosuhdemuutokset aiheuttaa hyvin usein ongelmia, enkä ihmettele yhtään, että podinalut tippuu sisälle tuodessa.

ponu83

Täällä kans samoja kokemuksia. Podit ja niiden alut tosin pysyivät onneksi kiinni, mutta esim. Lemon Dropista varisi lehtiä tosi paljon muutamana päivänä.

sorrii

Mä toin kolme(?) viikkoa sitten kasvihuoneesta useita isoja kasveja: chilaca, joe's long, aji fantasy, aji verde, aji cristal, starfish ja kondom paprika; lisäksi jotain pieniä koristeita kuten medusa. Kaikki nuo kasvit oli niin mukavasti tehnyt raakiletta etä oli pakko taas ruveta sekoilemaan ja pakata wanha uskollinen Opel [kaikista autoista tulee opeleita kun on ajettu yli 200000] aika täyteen ja ajella 40km kotiin ... Tavan mukaan jäi idätykset ja kasvien siirto kesälaitumille aika myöhään + kylmä kesä.

Viime viikolla kaivoin maasta ja työnsin kottareilla kotiin muutaman puskan myös plantaashiltani tuolla Peltsun metsässä. Serrano, piri-piri, finlandia, fantasy, cristal ...

Kaikki muut noista kasveista on jatkanut elämäänsä ihan hyvin eikä hedelmiä oo tiputellut paitsi kondomi. Kaikki noista tuli ennen muuttoa tok leikattuakin niin pieniksi kuin on mahdollista menettämättä satoa.

Tän kortsun meininki nyt askarruttaa: Se(kin) on aika iso kasvi 30cm ruukussa ja isoja hedelmiä oksilla ~30kpl ja oksien päissä niitä pienempiä. Nyt on muutama hedelmä jo kypsynyt ja syöty. Tässä vaiheessa sitten kun luulisi kasvin jo kotiutuneen alkaa niitä pikkupodeja tipahdella laminaattilattialle - kops - kops - kops - hiljaista - kops ...

Jotenskin mutuilisin ettei enää ole kysymys olosuhteiden äkillisestä muutoksesta ja mietin voisiko kuitenkin johtua tämä raviteiden [jonkun] puutteesta. Tämä kyseinen kondomipuu kasvaa tai oleilee aika lähellä ikkunaa josta tulee vielä joskus aamupäivisin valoa sekä päällä 3x36W putket + 75W esl ; vieressä 3 muuta isoa puskaa: luulisin valon riittävän näin syksykypsyttelyyn ja lämpöä takuulla tarpeeksi.

Joku puutarha-ammattilainen ehkä osaisi vastata: pitäisikö antaa PK-syyslannoitetta, typpeä vaiko sitä normaalia PK'ta [=puutarhan kesää] jos vaikka satokausi jatkuisi. Eipä tuolla tilalla ole muutakaan käyttöä ennen kevättä .....

Aika kiva Piri-piri kasvoi tunnelissa kun sai kunnolla valoa, pellon keskellä. Vasemmalla samaisen lajin rankaa ebbissä parvekkeella. Oikealla hauska esimerkki kuinka surkean näköinen Rocoto voi tehdä komean hedelmän!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`