Missä vaiheessa on oikea aika? Parvekekasvatukseen?

Aloittaja Gantti, huhtikuu 16, 2005, 01:17:42 ap

« edellinen - seuraava »

miau.

niin mutta nyt et vastannut, eli onko tuo jo kuolemaan tuomittu/kuollut? heitänkö roskiin?
ei ne lehdet ole ees enää vaaleat, eilen illalla oli "auringonoton jälkeen". onkohan sen kans toivoo?

JartsaP

Älä heitä pois.

Auringossa palaneet lehdet ovat osittain tai kokonaan täysin valkoisia, eivätkä saa väriään takaisin vaan ovat pysyvästi kuolleita. Pieni valkolehtisyyskään ei vielä mitenkään välttämättä tarkoita kasvin loppua, mutta vähintään takapakkia siinä tulee. Jos valkoista on paljon, voi kasvi kuolla.

Toisaalta, palamisen jäljet eivät välttämättä näy heti, vaan päivän-parin viiveellä. Joten odota, pidä kasvit suojassa ja pidä niistä tavallistakin parempaa huolta.

Fatalii

Uutta lehteä tekee kyllä jossain vaiheessa, mutta tuon välivaiheen välttäisi kyllä harsoilla... :)

Mulla arimmat rocotot veti harsoista huolimatta lehdet auringossa hyvin vaaleankeltaisiks, mutta uutta lehteä pukkaa jo kovaa vauhtia mitkä ovat tumman vihreitä.

Rocotot nauttivat kyllä silminnähden kun yöt ovat viileitä ja päivällä on kuuma.
Tosin päivällä rocotoja tulee vilvoiteltua muutaman kerran kylmällä vedellä, fishmix-, tai merileväuutteella.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Herpiili

Jep, näinhän se yleensä menee että opitaan kantapään kautta tämäkin asia :)

Anonymous

Rocoto, muuten, on tosiaan kokemusteni mukaan ehkä kaikkein arin chili äkilliselle liikavalolle.

miau.

mikä ihmeen rocoto...siis onko se joku lajike..äääh putoon aina jossain vaiheessa kärryiltä teidän kanssanne  :?

Gekko

Joo, Rocoto on lajike. Rocotojen lisäksi chinenset ovat tänä vuonna tavallistakin ongelmallisempia, esim. upein tämän vuoden kasvateistani, Mme Jeanette ei harsosta huolimatta tunnu sopeutuvan aurinkoon millään. Varovaisuuteni vuoksi olen kuitenkin tappanut liiallisella auringolla vain muutaman kasvin tänä keväänä.  :D
Solanaceae et vitae

Jonne

mullei oo tos torenogis ku yhessä lehdessä palovaurioita.. muuten on kyllä hyvässä vauhdissa :)

Anonymous

Katsopa Infernon kohdasta "Pubescens" infoa Rocotoista... Mainioita, valtavia, karvalehtisiä korkealla Andien vuoristossa kasvavia chiliveijareita. :)

svalli

Lainaus käyttäjältä: "Fatalii"
Mulla arimmat rocotot veti harsoista huolimatta lehdet auringossa hyvin vaaleankeltaisiks, mutta uutta lehteä pukkaa jo kovaa vauhtia mitkä ovat tumman vihreitä.

No tamahan selittaa miksi mun suurempi Rocoto Rojo on kellastunut. Se on on ollut harson alla ulkona viikon verran. Uusia lehdenalkuja on kylla nakyvissa eli ehka se siita viela palautuu. Pienempi Rojo voi ihan hyvin ja Grif9345 on tehnyt nuppujakin vaikka ovat myos ulkona.

Aji Cristalin edessa on harso varjostamassa, mutta ukkospuuskat oli paassyt sita riepottelemaan ja muutamat ylimmat lehdet on menneet ihan lerpalleen. Meilla tuulee aina, joten kasvien on siihen totuttava. Kaikki irrallinen onkin pihamaalla vaarassa ja kastelukannut ja sangot on aina kerattava talteen, etteivat ne lenna tuulen mukana naapurikuntaan.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

noora

Voiko tämä auringonpolte vaurioittaa myös ikkunalla? Mulla chilit tiputtelevat lehtiä (jotka ensin kalpenevat), enkä ole saanut selvää johtuuko se kirvoista vai siitä että ne ovat eteläikkunassa. Kirvoja on, muttei kovin paljon ja ne pysyvät aika hyvin kurissa sprii-suopaliuoksella (jota suihkuttelen vain illalla, muuten lehtiin tulee selviä palovaurioita).

Jonne

mulla ainaki torenog on saanu yhteen lehteen 'palovammoja' noin niinku ikkunan läpi.. mutta ei muuten oo ollu mitää häikkää :o

Aji Inferno

Kyllähän kevätaurinko ikkunankin läpi hyvin polttaa... :)  Sinällään, moni chili tuntuu vaihtavan lehtensä keväisin ja syksyisin vähän joka tapauksessa, kun valon määrä muuttuu sopivasti. Alkuun se vähän huolestutti, mutta osoittautui sittemmin ominaisuudeksi. Villichileillä (jotka ovat selvimmin monivuotisia ja ikivihreitä) tuo piirre voi olla erityisen selvä. Muistaakseni capsicum praetermissum sekä chacoense ainakin harrastavat totaalisia "sulkasatoja", pudottaen aika ajoin lähes kaikki lehtensä, ja luoden sitten nopeasti uuden, terveen lehvistön. C.ciliatum kävi juuri saman lävitse, ja on nyt uudelleen tuuhea. C.galapagoense näyttää vielä aika alastomalta raukalta, pudotettuaan useimmat lehtensä. Uutta on sekin jo pukkaamassa. Tähän väliin, lähinnä mielenkiinnosta, voi mainita sen etteivät villit annuumit mallia "Tepin" tai baccatumit käyttäydy lainkaan samoin - ne ovat tasaisen ikivihreitä.