tammikuu 09, 2025, 22:15:24 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Valon vaikutus?

Aloittaja svalli, huhtikuu 19, 2005, 18:44:55 ip

« edellinen - seuraava »

svalli

Minulla on kaksi samaan aikaan aloitettua Bolivian Rainbowta, jotka kasvavat samanlaisissa purkeissa. Ainut ero on kasvupaikka. Toinen on kasvanut kotona etelanpuoleisella ikkunalla ja toinen tyopaikalla loisteputken alla.
Auringonvaloa saaneen varsi on kokonaan tummanpunainen ja lehdet tummanvihrean ja violetin kirjavia. Kukat ovat myoskin tumman violetteja. Tyopoydalla kasvaneen lehdet ovat vaaleamman vihreita ja vaalean vihreassa varressa on punaisia raitoja. Kukat ovat vaalean violetteja. Varieron ymmarran johtuneen valon laadusta, mutta tuo muotoero onkin vahan kummallinen juttu. Auringonvalossa kasvanut on pylvasmainen ja lampun alla kasvanut on tuuhea puska, missa on myos suuremmat lehdet.

Ikkunalla kasvaneen vari on kuitenkin niin tumma, etta uskoisin sen saaneen riittavasti valoa, eika sen siksi olisi tarvinnut yrittaa kasvattaa itseaan ylospain.
Ei reisuus rikastu, mutta viisastuu...

Fatalii

Ei tuo kummalliselta vaikuta, melko normaalilta pikemmin, etenkin bolivian rainbown tapauksessa, vähän samoin tuuppaa käymään natikan ja loisteputkien alla.

Halvimmatkin loisteputket ovat osoittaununeet melko ihanteellisiksi chilien taimikasvatukseen.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

svalli

Eli siis kasvattaako kasvi loisteputken alla enemman ja suurempia lehtia, koska valon laatu on sellaista, etta se tarvitsee enemman yhteyttavaa lehtipintaa?
Ovatko myos natikan alla kasvaneen chilin lehdet pienempia kuin loisteputken alla olleen?

Sisalla oleva BR on noin 5 cm paassa putkesta ja putki on paalla ajastinkellolla 14 tuntia paivassa.

Jonne

jos mun bosse meinaa tollaseks hojoks kasvaa ni rupeen kyllä leikkelee sitä rankasti, että saisin sen tollaseks puskaks :I  puska on kivenman näköne :)

Powerel

Minulla on yksi jalapeno kasvamassa ja se on ollut tähän asti loisteputkien alla kasvamassa. Joskus helmikuussa idätin. Se on kanssa tuollainen puskamainen, hirveän isot lehdet eikä kovin pitkä. Ei kyllä noin iso, miltä nuo noissa kuvissa näyttivät. Se kuitenkin näyttäisi tykkäävän siellä kasvaa, ja koitin tuossa aiemmin laittaa sitä ikkunalle, mutta se hieman nuukahti. Piristyi kyllä kun laitoin takaisin loisteputkien alle. Ikkuna on melko valoisa paikka, suunnilleen etelään. Mikähän olisi ollut syynä? Eikös sen kuitenkin ikkunalla pitäisi nyt jo saada enemmän valoa kuin loisteputkista? Eli kannattaa jo pitää ikkunalla ja kun säät sallii niin parvekkeelle (totuttaen)?
Mites tuo pölytys, tarttisko olla toinen jalapeno vai riittääkö pölytys saman kasvin kukkien välillä?

Tuo jalapeno on ihan hyvän näköinen ja kokoinen, mutta pari habaa mitä minulla on niin ovat melko pieniä. Hirveän isot lehdet niilläkin on pituuteensa nähden, ja violettia väriä kohtalaisesti, joten onko arviolta n. 12cm pituus tässä vaiheessa ok vai onko pieni? Habanero kai jää aika pieneksi muutenkin?

solmunen

Ei se toista kasvia tarvitse pölytykseen, yksi riittää.

Itellä olen huomannut mahdottoman eron hydron ja mullan välillä, vaikka samassa valossa kasvavatkin. Mietityttää vaan, että onko se kaikenkaikkiaan hyvä juttu kun pienessä puskassa on miljoona lehteä ja sata haarta. Kun ei noi tunnu korkeutta kasvavan lainkaan.

solmunen

Ei se toista kasvia tarvitse pölytykseen, yksi riittää.

Itellä olen huomannut mahdottoman eron hydron ja mullan välillä, vaikka samassa valossa kasvavatkin. Mietityttää vaan, että onko se kaikenkaikkiaan hyvä juttu kun pienessä puskassa on miljoona lehteä ja sata haarta. Kun ei noi tunnu korkeutta kasvavan lainkaan.

svalli

Mun mielestani tuo ikkunalla kasvanut Bolivian Rainbow on jotensakkin askeettisen kaunis, joten en ala sita leikkeleen, vaan annan sen kasvaa omalla tavallaan. Sen tummanpunaiset varret nakyy niin hyvin ja nuppujakin siina on aika paljon, eli ehka se tuosta haaroittuu kukkiessaan.

Puskamainen kasvi, mika on nyt taynna kukkia, on kieltamatta hyvan nakoinen ja se on saanut tyokaverit ihastelemaan ja ihmettelemaan.