heinäkuu 03, 2024, 05:20:13 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2013

Aloittaja jewe, lokakuu 21, 2012, 10:52:31 ap

« edellinen - seuraava »

jewe

Chinenset saivat nyt uudet lannoitteet kun hankin säkin Yaran hydroa ja calcinittia. Luulisi 50:llä kilolla pärjäävän jonkin aikaa. Tein kilon jauheista samanlaiset stokkiliuokset kuin Kombista ja noista stokeista onkin mukavampaa ja helpompaa annostella kuin suoraan jauheesta. Kasvu ollut mukavanlaista myös Nutriforteilla vaikka jatkossa Yara hoitaakin vesikasvien ravinteet.


Yleisnäkymää tämän päivän chinenseistä ja ahdasta rupeaa jo kohta olemaan. Olen ihan tyytyväinen tämänhetken tilanteeseen ja taimet selvästi paremman näköisiä kuin aikaisempina vuosina tähän aikaan.


Uudempaa osastoa. Bluesmanin tavoin pitäisi varmaan suojata jotenkin noita kivivilloja jotka on kohta ihan tummanvihreitä mutta kun ei tuonne mahdu enää pöytien väliin sekaan.


7 Pot Brain Strain, pieni mutta pippurinen.


7 Pot Bubblegum, vielä pienempi mutta nätti.


Lanceolatumin marja

Chilivaari

Viidakko sieltä on tulossa.
Erinomaisen virkeän näköisiä taimia. Saman tapaista voimakasta ryppyisyyttä on minullakin esiintynyt muutamassa lajikkeessa, erityisesti Rocatossa, kuin sinulla parissa pienessä. Kuulunee lajityyppiin.

Siku

Huhhu, mitä muutosta taas vajaassa kuukaudessa. Kannattanee alkaa kantaa sitä lämppäriä kasvihuoneeseen?

Kylvin hakemiani rocotoita 2/lajike. Riesenin toista siementä lukuunottamatta kaikki itäneet reissun aikana. Tattista  :)

jewe

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 20, 2013, 11:28:44 ap
Viidakko sieltä on tulossa.


Ehkä jotain pientä sinnepäin viittaavaa voisi olla aluillaan. Tyytyväisin olen tällä hetkellä kuitenkin noihin chinensien runkoihin jotka on aika tukevaa sorttia. Varkaitakin tulee jo joihinkin lajikkeisiin aika tavalla eli jotain pitää jo tuolla tehdäkin. Näyttäisi siltä että tuo tämän kauden valaistuskompinaatio olisi aika onnistunut. Idätykseen ja alkuvaiheen kasvuun 220W loisteputket ja nyt Ledit, paljon on valaistusmaailma muuttunut runsaassa kolmessa vuodessa kun ensimmäisen punalampun ostin Kiinasta.

Jos ryppyisiä lehtiä ihmetellään niin erikoisin tapaus tuosta porukasta löytyy tästä kun kaivetaan esiin

Royal Gold. Jo kolme senttisenä taimena lehdet oli kuin överin saaneita ja annoin sille useaan kertaan pelkkää vettä tuolla taimiboxissa. Mitään muutosta ei tullut ja kasvi vain kasvoi ja so what antaa kasvaa vaan ja nyt tuo on lähes 15 senttinen ja ensimmäisiä nuppujakin pukkaa ja on yksi komeimmista taimista vaikka lehdet on rumia kuin mikä ja ihan samoilla lannoituksilla menty kuin kaikilla muillakin chinenseillä.


Tässä kuitenkin tämän hetken rehevin chinense ;) ja huomenna jatketaan toisen pöydän kuvilla...tai pöydänpäällisin sillä ei sitä pöytää enää paljoa näy. ;)

bluesman

 Jos peität kivivillakuutiot jollain niin suosittelen välttämään kovia materiaaleja kuten vaikkapa pahvia tai kovaa muovia. Kun häärätessä satut tönäisemään suojalevyä saat ainakin alkuvaiheessa helposti taimen poikki. Siksi laitoin mustasta jätesäkistä palat koska antavat periksi eikä ketuta katkominen.
Sulta saadusta siemenestä kasvanut Royal gold käyttytyi vuosi sitten jokseenkin samalla tavalla kuin tuo yksilösi. Punkit vaan ehtivät mukaan enkä saanut kokemusta lajikkeesta sen enempää.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 20, 2013, 18:36:08 ip
  Sulta saadusta siemenestä kasvanut Royal gold käyttytyi vuosi sitten jokseenkin samalla tavalla kuin tuo yksilösi.


Jaa, Royal Goldit olivat alkuperäisiä Semillasin siemeniä joita silloin annoin eli samaa erää jota nyt kylvin.

Pitänee kai ruveta jätesäkkejä leikkelemään.

jewe

Pubet ovat nyt päässeet ihan hyvään kasvuun kun lannoitteita on lisätty. Epätarkan mittarin mukaan EC on nyt jotain 2.3.

Pubet jäi eilisestä päivityksestä pois kun osa kuvista jäi ottamatta ja tässä yksi sivulta josta näkee vähän tuota taimien korkeutta ja tuuheuttakin.


PI585273 uusi tuttavuus joka voisi sopia amppeliin kun lähti jo selvästi leviämään sivuille.



Kyllä ahdasta tuolla rupeaa olemaan ja kasvihuonekauteen on aikaa vielä lähes pari kuukautta. Pitää varmaan aikaistaa tuota muuttoa. Jossain vaiheessa pöydille pitäisi vielä saada sovitettua ainakin osa annuumeista ja baccoista. Viime kauteen verrattuna ollaan kuitenkin vielä selvästi edellä.
Idätysrintamalla ainoastaan Lemon Drop ja Gala eivät ole itäneet ja Almakin nousi sirkoille lauantaina eli tasan kolme viikkoa se kesti kuten Chilivaarillakin viime kaudella jas samat siemenet olivat kyseessä.

PP

Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 21, 2013, 17:55:52 ip
... ihan hyvään kasvuun kun lannoitteita on lisätty


"Ihan hyvään" on vähättelyä. Ei noilta enempää voi vaatia eikä toivoa.

LainausPI585273 uusi tuttavuus joka voisi sopia amppeliin kun lähti jo selvästi leviämään sivuille.


Yllättävää, että sulla ei ole ollut tuota. Erittäin hyvä rocoto, omasta mielestä paras kokeilemistani. Aikainen, mehukas, aromikas, hieman makea ja keskitulinen.

Oletko huomannut lajikkeissa merkittäviä eroja kasvutyylissä? Oman kokemuksen mukaan kaikki sopii amppeliin. Ensin tulee leveyttä enemmän kuin korkeutta, mutta kesällä tulee alhaalta myös uusia pystyversoja, jotka ei käänny ja haaraudu juurikaan sivuun. Eroja on mutta perustyyli on pitkälti sama, ja saman lajikkeen yksilöt voi olla hieman erilaisia.

jewe

Niin sulla tuo numeropube taisi olla niitä satoisimpia amppelissa. Tilasin siemenet vasta täksi kaudeksi joten mulle se on uutuus.

Kaikki rocotot haarautuu se on selvä mutta jotkut haarautuu alempaa ja pyrin istuttamaan ensisijaisesti amppeliin ainakin sellaiset yksilöt joiden haarat saan lähtemään lähes mullan pinnalta. Kesällä tulee nuo pitkät monimetriset pystyversot ja se on ihan hyvä mutta keväällä kuplamuovien takia tilaa korkeussuunnassa on vähän siksi nuo saisi kasvaa vaan lähes vaakatasoon keväällä kun tilaa on vähän.

Jopa samat lajikkeet ovat minulla kasvaneet hyvin eritavalla ja esim. Turbo Pube oli muutama vuosi sitten erittäin pystykasvuinen mutta mm. viime vuonna haarat lähti heti vaakaan joten oli mitä mainioin amppeliin. Pitäisi varmaan paremmin tutkia taas noita tämän vuoden taimia miten ne käyttäytyy mutta kaikki tuntuvat olevan erilaisia yksilöitä.

jaolsten

Jessus onhan nuo nyt todella virkeitä Rocotoja! Montakos sulla noita olikaan? Mulla on reilu kymmenen ja valtaavat jo yhden huoneen...

Muutoinkin nuo sun kasvit ovat jotenkin, miten sen nyt muotoilisi, tasaisempia kasvultaan kuin mun mielipuolet reuhkani. Mulla Rocotot ovat lähes räjähtäneet käsiin ja muut sitten taas jumittaa oikeen kunnolla. Voikohan tuosta etsiä lannoite-eroja vai minkä piikkiin laitettaisiin?  ;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

PP

Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 21, 2013, 23:08:35 ip
Niin sulla tuo numeropube taisi olla niitä satoisimpia amppelissa. Tilasin siemenet vasta täksi kaudeksi joten mulle se on uutuus.


Kaikki ne oli satoisia, en osaa sanoa yhtä parhaaksi. Se on ainakin minun lajikemäärällisesti pienen kokemuksen mukaan poikkeava rocoto: podit kypsyy selvästi ensimmäisenä ja pehmenee paljon nopeammin kuin muilla. Podit on heti kunnolla kypsyttyään pehmeitä ja meheviä ja menee parissa viikossa mössöksi, siinä missä muut pysyy kovempina kuin 585273 on alkujaankaan.

Nuo kasvumuotokokemukset vaikuttaa pitkälti samoilta kuin mulla. Jotkut on lähteneet 10 cm korkeudesta T-haarana suoraan vaakatasoon ja pysyneet matalina siitä pari kuukautta, kun taas toiset häiröilee joka suuntaan. Vaakatasosta alas on tullut oksia vasta kesällä ja nekin lähinnä podien painamina.

jaolsten

Onko muilla ollut muuten samoja "ongelmia", kuin mulla; Eli muutama rocoto jätti haarauduttuaan kasvattamatta toisen haaran ja lähti siis 90 asteen kulmassa toispuoleiseen kasvuun?

Olen yrittänyt paikkailla noita muotopuolia jättämällä Hessin ohjeen mukaan tuohon varkaan, joka toivottavasti korvaa kasvamatta jääneen haaran...
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

PP

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 21, 2013, 23:44:55 ip
Onko muilla ollut muuten samoja "ongelmia", kuin mulla; Eli muutama rocoto jätti haarauduttuaan kasvattamatta toisen haaran ja lähti siis 90 asteen kulmassa toispuoleiseen kasvuun?


On tuokin nähty. Chilit vaikuttaa loogisilta ja ennustettavilta kasvajilta, kunnes kokeilee rocotoja. :)

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 20, 2013, 17:52:28 ip
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - tammikuu 20, 2013, 11:28:44 ap
Viidakko sieltä on tulossa.



Jos ryppyisiä lehtiä ihmetellään niin erikoisin tapaus tuosta porukasta löytyy tästä kun kaivetaan esiin

Royal Gold. Jo kolme senttisenä taimena lehdet oli kuin överin saaneita ja annoin sille useaan kertaan pelkkää vettä tuolla taimiboxissa. Mitään muutosta ei tullut ja kasvi vain kasvoi ja so what antaa kasvaa vaan ja nyt tuo on lähes 15 senttinen ja ensimmäisiä nuppujakin pukkaa ja on yksi komeimmista taimista vaikka lehdet on rumia kuin mikä ja ihan samoilla lannoituksilla menty kuin kaikilla muillakin chinenseillä.


Tässä kuitenkin tämän hetken rehevin chinense ;) ja huomenna jatketaan toisen pöydän kuvilla...tai pöydänpäällisin sillä ei sitä pöytää enää paljoa näy. ;)



Chinenset tekevät melko usein taimina tuota lehtien reunojen ylöspäin käpristelyä. Korjaantuu jos muutat pH arvoa tai annat hivenen magnesiumlisää. Olen tulkinnut sen johtuvan kasvualustan väärästä pH arvosta juontuvasta magnesiumin imeytymättömydestä tai ylipäätään kasvin liian vähäisestä magnesiumin saannista. Multaviljelyssä homma korjaantuu lisäämällä puhdasta tai magnesiumia sisältävää kalkkia hitusen kasvualustaan. Tarkemmat ohjeet löytänet hakutoiminnolla. Moni on tosin kyseenalaistanut tätäkin toimivaa neuvoa, mutta teet niinkuin parhaaksi näet. En tiedä onko tullaisesta käpristelystä varsinaisesti muuta kuin esteettistä haittaa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 21, 2013, 23:44:55 ip
Onko muilla ollut muuten samoja "ongelmia", kuin mulla; Eli muutama rocoto jätti haarauduttuaan kasvattamatta toisen haaran ja lähti siis 90 asteen kulmassa toispuoleiseen kasvuun?

Olen yrittänyt paikkailla noita muotopuolia jättämällä Hessin ohjeen mukaan tuohon varkaan, joka toivottavasti korvaa kasvamatta jääneen haaran...


Mulla jokainen Turbo Pube tekee noin. 10cm ylöspäin, haara, joista vain toinen lähtee kunnolla kasvuun ja se sitten kasvaakin vauhdilla. Sivulle päin. :D

jewe

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - tammikuu 21, 2013, 23:24:54 ip
Jessus onhan nuo nyt todella virkeitä Rocotoja! Montakos sulla noita olikaan? Mulla on reilu kymmenen ja valtaavat jo yhden huoneen...

Muutoinkin nuo sun kasvit ovat jotenkin, miten sen nyt muotoilisi, tasaisempia kasvultaan kuin mun mielipuolet reuhkani. Mulla Rocotot ovat lähes räjähtäneet käsiin ja muut sitten taas jumittaa oikeen kunnolla. Voikohan tuosta etsiä lannoite-eroja vai minkä piikkiin laitettaisiin?  ;)


Olisiko noita joku parisenkymmentä, paljon pienempiä kuitenkin kuin nuo sun monsterit. Kyllä minullakin on kokoeroa chileissä, ei ne koskaan tasaisesti kasva mutta selvästi vähemmän kuitenkin kuin ennen eli aika tasaista kuitenkin ollut kasvu kautta linjan. Olen yrittänyt pitää olosuhteet mahdollisimman tasaisena ja samanlaisina kaikille kasveille ihan idätyksestä asti.
Voisiko nuo sinun erot johtua kasvien erilaisista kasvatusolosuhteista jolloin eroja syntyy. Sullahan on ebbiä, NFT:tä, erilaisia valaisimia eri kasveille eli löytyy monia muuttujia vaikka lannoitteet olisivatkin kaikille suhteellisen samat.
Ei nyt heti tule mieleen että kovin epätasaisesti olisivat pubet minulla haaroittuneet, näyttää siltä että muilla on enemmän tästä kokemusta.

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 22, 2013, 00:06:48 ap
Chinenset tekevät melko usein taimina tuota lehtien reunojen ylöspäin käpristelyä. Korjaantuu jos muutat pH arvoa tai annat hivenen magnesiumlisää. Olen tulkinnut sen johtuvan kasvualustan väärästä pH arvosta juontuvasta magnesiumin imeytymättömydestä tai ylipäätään kasvin liian vähäisestä magnesiumin saannista.


Tarkoittanet että PH arvot olisivat liian korkeat ? on hyvin mahdollista kun nykyinen mittari ei ole kovin luotettava, tosin samanlaista ongelmaa ei ole missään muussa chinensessä vaikka olosuhteet ja lannoitteet identtiset mutta ainahan eroja on. Viime vuonna minulla oli turvealustassa Trinidad Scorpion Orange joka myös käpristeli ja lehdet oli ihan vaalean vihreät, kokeilin kalkkia ja magnesiumlisää Mineral Magicin muodossa mutta mitään muutosta en saanut aikaiseksi. Voin kokeilla magnesiumia mutta esteettinen haitta tuo näyttäisi vain olevan kun kasvi kasvaa hyvin ja on yksi suurimmista chinenseistä.

Tiemuh

Märkä, kuiva ja hapan maaperä edistävät magnesiumin puutosoireita. Merkkinä siitä ovat lehtien reunojen ylöspäin käpristely ja vaaleat lehdet. Selvittelin ja näyttäisi puutos aiheuttavan myös kukinnan viivästymistä.

jewe

Annuumit ja baccat kasvaneet kylvöboxeissa siihen tahtiin että isoimmat kasvit piti koulia ja siirtää tuonne ledivalojen alle kasvatushuoneeseen. Multakasveilla mennään jatkossa noilla rocotolannoitteilla ja pitää vielä miettiä uskaltaako noin pienille antaa yhtä tuimaa tavaraa kuin pubeille tällä hetkellä kun menivät samalle pöydälle. Kasvit ovat kuitenkin kymmenen kertaa pienempiä kuin pubet.


Kasvit ihan mukavan reheviä ja taas aivan erilaisia kuin edellisvuosien taimet ja juuristokin ihan hyvässä kunnossa. Osa vielä pieniä kun itivät aika verkkaisesti.


Aji Escabeche, esimerkki taimesta joka aika vankassa kunnossa jo pienestä pitäen.

Kasvatuspöydät punalamppujen alla rupeavat nyt olemaan ihan tukossa vaikka on vasta tammikuun loppu. Ei kehtaa enää kuvia sieltä laittaa kun niitä on jo kerran viikossa tänne tyrkätty. Joka tapauksessa taimikasvatus rullaa ainakin toistaiseksi vielä paremmin kuin koskaan. Parasta on tuo suhteellisen tasapainoinen ja rehevä kasvu vaikka eroja lajikkeiden sisällä onkin kuten joka vuosi.

jewe

Kun taas monen vuoden jälkeen kiinnostus noita vesikasvileikkejä kohtaan on virinnyt niin Kärsän kaupasta tuli hankittua parempi apuväline PH/EC/lämpötilan mittausta varten eli Uusi-Seelantilainen Bluelab Guardian Monitor

Laite on verkkovirtaan kytkettävissä joten sopii jatkuvaan mittaukseen niin PH:n kuin EC:n osalta. Antureiden kaapelitkin ovat melko pitkät joten näyttöyksikköä ei tarvi joka reson kohdalla raahata mukanaan. Ensitutustumisen perusteella vaikuttaa erittäin pätevältä ja helppokäyttöiseltä laitteelta jossa PH kalibrointi hoituu yhden napin painalluksella ja EC/lämpötilamittari ei vaadi lainkaan kalibrointia.


PH anturin mukana on tuollainen imukuppi jonka saa kätevästi reson seinään jos haluaa seurata arvoja pidemmällä aikavälillä.


Näyttöyksikkö on suuri ja selkeä ja näytön kirkkautta voi säätää ja värinä miellyttävän vihreä. Laitteeseen saa hälytyksen jolloin min ja max ääriarvot voi tallentaa laitteen muistiin. Laitteen hälytys on tietääkseni äänetön ja ilmoitus tulee vilkkuvilla numeroilla joten hyödyllisyys vähän kyseenalainen ja muutenkin omassa käytössä aika tarpeeton. PH näyttöruudun oikealla puolella olevat vihreät pikkuledit kertovat että PH7 ja PH4/10 kalibrointi on kunnossa ja kun valot vilkuvat niin se kertoo kalibroinnin tarpeesta.


Näyttöyksikkö on kätevä kiinnittää ruuvilla ja sen saa myös helposti matkaan mukaan. Parasta laitteessa on ehkä suuri ja selkeä erillinen näyttö ja tuo toimivuus verkkovirralla, akkuja tai pattereita laitteessa ei ole. Perinteisillä tikkumittareilla on usein hankala nähdä lukemia ravinnesäiliöistä kun diginäyttö on tikussa. Ensi kesäksi on suunnitelmissa kasvihuoneeseen sellaiset vesiviljelytsydeemit ettei ilman erillisnäyttöä varmaan pärjääkään jos haluaa ravinneliuosten arvoja seurailla.

http://www.chilitarvike.fi/bluelab_guardian_monitor

Guardian antoi seuraavat arvot nykyisistä resoista.

Chinenset                       PH 5.9, EC 2.2
Pubet + muut multa        PH 6.1, EC 2.4
Chinenset NFT                PH 6.2, EC 2.1

EC arvo multakasveilla ehkä turhan suuri joten seuraava liuos vähän laimeampi.

jewe

Vuoden ensimmäiset kukat ovat auenneet ja vaikka noista ei tule mitään niin jotain tulevia kesäfiiiliksiä niistä jo nousee pintaan.

Jalapeno Mucho Nacho avasi kukkansa viime viikolla ja Orange Rocoto raotti nuppuaan viikonvaihteessa. Kasvatuspöydillä on niin tuuheaa ettei yksittäisiä kasveja enää tahdo löytää ja saada pöydiltä otettua pois parempaa tutkiskelua varten.

Orange Rocoto ja ikää pubeilla nyt n. 7 viikkoa eli noin 50 vrk.
Pubet ovat nyt aika mukavasti haaroittuneet ja kasvu melko tuuheaa ja tasapainoista. Osa on pienempiä kuin nyt kuvissa olevat ja muutamat lajikkeet vielä selvästi suurempia eli jotain keskiarvokasveja olisivat nämä nyt näytillä olevat.

Canario


Manzano Amarillo


Rocoto Costa Rica Red


Kaikkien kanssa ei mene ihan putkeen. Näillä kahdella pubella jotain häikkää ja uusista kasvulehdistä häviää lehtivihreä. Samanlaista oli myös viime vuonna yhdellä manzanolla ja se kasvoi hitaammin kuin muut mutta syksyllä kuitenkin satosi komiasti.


Pubeviidakkoa vaihteeksi tällaisesta kuvakulmasta.