heinäkuu 01, 2024, 07:39:41 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jewen kausi 2013

Aloittaja jewe, lokakuu 21, 2012, 10:52:31 ap

« edellinen - seuraava »

shp

Kyllä minä mielummin otan liiallsen kasvun kuin punkit ja kirvat =)
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

cornell

Morjens! Mahtavaa kasvua ja positiivisia ongelmia. Itse päädyin omina hydrovuosinani trimmaamaan kasveja todella rajusti huhtikuussa. Mun kasvari oli niin kylmä että omat kasvit siirsin aikoinani vasta toukokuun lopussa.

Onhan se alasleikkaaminen tylsää, menee usean viikon kasvu hukkaan, mutta vahva juuristo ja varret takaavat nopean versomisen. Kasvariin siirron jälkeen kasvien täytyy jokatapauksessa uudelleenorientoitua erilaiseen valoon ja lämpötilavaihteluihin joten suuret sisäpuskat eivät olleet minulle koskaan tavoite. Raju leikkaus vaikuttaa tietysti lehti/juuri suhteeseen, mutta itsellä ei tullut koskaan erityisiä ongelmia alasleikkuusta.

Täällä Keski- Saksassa on kans hiton kylmä, lunta ja pakkasta maaliskuun lopussa! Kylmin kevät sataan vuoteen.
¨käynks mä usein täällä?¨

jewe

maaliskuu 28, 2013, 17:23:53 ip #242 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2013, 17:30:40 ip käyttäjältä jewe
Kun aikanaan suunnittelin ja aloittelin kautta niin tarkoituksena oli kasvattaa sisällä vain hyvät taimet ja satoa tehtäisiin vasta kesällä kasvihuoneessa tai ulkona oikean auringon voimin. Kaikki kasvilamputkin tuli hankittua vain sillä ajatuksella että ne sopii pääasiassa kasvuun. Ajatukset on pikkaisen muuttuneet kun pääosa kasveista on jo maaliskuussa satokokoisia. Viimeiset viikot olen kovin yrittänyt metsästää podeja chinenseviidakossa ja vihdoin niitä pöytäkasveista löytyikin, eikä mitään pieniä enää olleetkaan. Nagoissa on ensimmäiset podit, sekä Raja Mirschissä että Black Nagassa muutama. Ja tilanahtauden takia ensimmäiset kolme chinenseä meni kasvihuoneeseen sittenkin jo maaliskuussa, katsotaan miten käy ja myös podittava Black Naga pääsi kasvihuoneeseen NFT:hen.


Nagan takana ebbissä Havannapaprika

Kasvatushuoneessa on useampi chinense kärsinyt ahtaudessa ja yksi pahiten siipeensä saaneita oli Sunrise Scorpion jolta vahingossa katkesi koko latva noin kuukausi sitten ja kasvi lyheni silloin ainakin puolella. Scorppari on nyt taas simppelin kokoinen ja hyvin haaroittunut vahingon jälkeen ja uskoisin että tuosta tulee vielä hyvä taimi.



Viikonloppuna olisi taas tarkoitus tyhjentää chinensepöydät jotka jo muutenkin ovat harventuneet kun muutama iso kasvi on sieltä pois muuttanut. Katsotaan jos löytyisi lisää podeja.

jewe

Aikamoinen työrupeama takana kun kaikki chinensehuoneen kasvit tuli eilen käytyä läpi ja pöydät puhdistettua ja Herpiilin loistoideasta tuli laitettua altakastelupöydille NFT kuitukangasta kivivillakuutioiden alle joten jatkossa pysyy juuret paremmin kosteana. Nelipaikkainen taimi NFT tuli myös purettua ja suurinpiirtein ehjinä sain kasvit irti vaikkakin rajujakin kasvien leikkelyitä piti suorittaa.


Esimerkkikuvissa runsaan viikon NFT:ssä ollut Habanero Naranja Picante joka lähti heti levittämään lonkeroitaan kuitukankaalle. Tuli vasta nyt mieleen ottaa muovit pois NFT kuutioiden ympäriltä kun katsoi Herpiilin NFT postausta jossa juuret tursuaa kuution sivuilta ulos, tälläkin varmaan vaikutusta juuriston kehittymiselle.

Uusia podeja tulee ledien alla.

Naga Raja Mirsch ja Bido Tacana


Kasvihuone täyttyy pikkuhiljaa kun chinensejäkin on pakko tuonne jo sijoittaa tilanpuutteen takia.


Chinenset PI257176 ja Aji Panca bubblereissa, lopullinen sijoituspaikka ja alusta vielä epävarma, ehkä ebbeihin kesällä.


Trinidad Scorpion Butch-T sai oman NFT:n kasvihuoneesta. Kaikkiaan käytössä on nyt kymmenen NFT:tä joista muut ovat omatekoisia ja majailevat vielä varastossa lamppujen alla.

 
Rääpäleosastoa kasvihuoneen taimihyllyssä.


Orange Locoto päätti jo nyt aloittaa tekemään pystyversoja


Jokavuotinen ongelma kun uusista kasvulehdistä häviää lehtivihreä jonka syytä en tiedä ja samaa ongelmaa on nyt myös joissakin tomaateissa. Annuumeissa ja baccoissa tätä ilmeni jo sisällä lamppujen alla kasvaessaan.
Kasvihuone ollut nyt toiminnassa viisi viikoa ja aurinkoa ja lämpöä vaan riittää viikko viikon jälkeen. Jotenkin nyt tuntuu että ensimmäistä kertaa tämä ei ole enää edullista pubeille kun huoneen päivälämpötila huitelee n. 30 asteessa päivittäin ja kukkia tippuu nyt uralla. Pahaa pelkään että nyt tulee vain keskinkertainen pubevuosi eli syytä olisi nyt onnistua chinensien kanssa joissa pääpaino kasvatuksissa.

PP

Hulppea meininki jatkuu. Normikasvattajalla näyttää tuolta toukokuun lopussa paitsi että kasveja ei ole noin paljon. :) Chinenset ja rocotot on reilusti satokokoisia, joten tiedossa on jatkuvaa satoa syksyyn asti eikä tule kasvujumitusta ensimmäisten podien seurauksena.

Ihmeellistä tuo vihreän häviäminen. En muista nähneeni moista noin selvänä koko kolmen vuoden chiliuran aikana.

Missä vaiheessa kevättä otat yleensä kuplamuovit pois ja saat tuuletuksen toimintaan? Jos kelit pysyy näin aurinkoisina toukokuuhun voi tosiaan tulla ongelmia rocotojen kanssa. Toisaalta sinun keskinkertainen pubevuosi on 95%:lle jättisato ja kai sullekin 10-20 kg on tarpeeksi.

jewe

maaliskuu 31, 2013, 20:44:56 ip #245 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 31, 2013, 20:48:04 ip käyttäjältä jewe
Onhan tämä kevät ollut hyvin poikkeuksellinen rocotoille kasvihuoneessa, vaikka ulkona on jääkausi ja samanlaisena taitaa vielä jatkuakin niin sisällä on ollut täysi helle viisi viikkoa putkeen eli samanlaista kuin heinäkuussa kun uudet kukat tippuu järjestään. Kyllähän tuolla on podeja kiinni monissa amppeleissa mutta paljon tippuu nyt kukkia, toisaalta koko ajan kehittyy myös uusia nuppuja tilalle, kyllä jo olisi tilauksessa sadetta ja pilvisiäkin päiviä huoneelle sillä vaikea ennustaa miten rocotokausi kehittyy sillä yleensä muovit olen poistanut vasta huhti-toukokuun vaihteessa kun tomaatit istutan kasvupenkkeihin. Pakko nyt on vaan kärsiä kun muoveja ei toisaalta voi ottaa pois kun yöllä on ollut hirmupakkasia, nyt kun on ollut pyhiä ja oltu kotona niin kattomuoveja olen raottanut päivisin ja saanut lämmöt pidettyä alle + 30 asteessa.

Lehtivihreän häviäminen on ollut joka vuotinen ongelma joillakin baccoilla ja annuumeilla, ei koskaan chinenseillä ja nyt myös ensimmäistä kertaa parilla pubella. Lähinnä ollut esteettinen haitta joka poistuu kevään myötä kun tulee uusia lehtiä ja kesällä tuota ei edes muista enää, ehkä se jonkin verran hidastaa kasvien kehittymistä, mutta nytkin tuo kuvan Manzano Amarillo tekee ensimmäisiä nuppujaan vaikka vieressä lehdet muuttuu valkoisiksi. Yleensä tuo alkaa sisällä lamppujen alla ja vain joillakin taimilla, en pysty paikallistamaan syytä mihinkään kun vieressä on muita lajikkeita joilla ei ole mitään ongelmia esim. Guajillo, Dulce Dolor, Jalapeno jne. joilla on ihan samat olosuhteet, kastelun määrä, lannoitus, valot, kasvualusta jne.

Huru-ukko

Liian suuret valotehot aiheuttavat kasvien lehtiin kloroosia, jolloin lehtivihreä hajoaa ja lehdet kellastuvat tai näyttävät palaneilta. (Jaakkonen & Vuollet 1997, 40, 43; Partanen 1994, 31.)


Täältä löytyi tuo ylläoleva väite. Tuskin liittyy sinun kasvatuksin, mutta voihan tuo olla yksi mahdollisuus.
Ja mainitsit ettei chinenseissä ole tuota esiintynyt, jotka tykkää auringosta...

SecondBestFlame

LainausLiian suuret valotehot aiheuttavat kasvien lehtiin kloroosia, jolloin lehtivihreä hajoaa ja lehdet kellastuvat tai näyttävät palaneilta. (Jaakkonen & Vuollet 1997, 40, 43; Partanen 1994, 31.)


Täältä löytyi tuo ylläoleva väite. Tuskin liittyy sinun kasvatuksin, mutta voihan tuo olla yksi mahdollisuus.
Ja mainitsit ettei chinenseissä ole tuota esiintynyt, jotka tykkää auringosta...


Tuo on ilmanmuuta huomioitava asia..
ja sitten tulee kyllä mieleen noista oireista että oletko tehnyt/teettänyt analyysia kasteluvedestä?
Jos sama ongelma ilmaantuu joka vuosi riippumatta kasvualustasta ja lannoituksesta niin mikä on kasteluveden ph/raskasmetallipitoisuus ?
esim. sinkki/nikkeli aiheuttaa harmia jo pieninä pitoisuuksina


Huru-ukko

Voisiko tuo Ferticare HYDROn 0.2% painoprosentti rautaa olla liian pieni chileille..?

SecondBestFlame

Jos kasvualustan tai (veden) ph on kovin korkea niin raudan saanti huononee merkittävästi

Miquel

Lainaus käyttäjältä: jewe - maaliskuu 31, 2013, 11:46:21 ap
Tuli vasta nyt mieleen ottaa muovit pois NFT kuutioiden ympäriltä kun katsoi Herpiilin NFT postausta jossa juuret tursuaa kuution sivuilta ulos, tälläkin varmaan vaikutusta juuriston kehittymiselle.


Kyselin jokinaika sitten muovien pois ottamisesta, mutta minua kiellettiin jotta kuutio pysyy kosteana ja juuristo nimenomaan kasvaa vain alaspäin?  :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Juso

huhtikuu 01, 2013, 09:58:53 ap #252 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 01, 2013, 11:35:23 ap käyttäjältä Juso
Multakasvien ollessa kyseessä(?) komppaan SecondBestFlamea.  Kyllä hivenaine/sivuravinnepuoli on noilla lannoitteilla mitä käytät ja yleensäkin käytetään ihan kunnossa. Mittaisin tuon pH:n maasta ja jos on seiskan päällä koittaisin kastella vedellä jonka pH on jossain 6:n korvilla ainakin jonkin aikaa. Jonkinlainen imeytymishäiriö lienee kyseessä.  Suuri fosforipitoisuuskin voi altistaa raudanpuutokselle. Mutkikkaita on nuo lannoitetasapainot.

Nutrifortella on rautakelaattia http://www.nutriforte.fi/tuotesivut/rautakelaatti.htm ammattiviljelijöille, joko kastelu tai lehtilannoitteena. Puutarhaliikkeistä saa esim. Kivikankaan maahantuomaa Westminster testisettiä, jolla saa nopsaan mitattua NPK:n ja pH:n.

Multaviljely on niin vaikeaa  ;)

jewe

Kiitokset kaikille jotka kommentoivat lehtivihreän häviämistä. Kyllä se nyt aika selkeältä näyttää että kyseessä on raudanpuutosoireet ja lähinnä raudan imeytymättömyys kasviin. Liialliseen kasvualustan fosforipitoisuuteen en usko kun siitä on jo monta kuukautta aikaa kun starttilannoitteita käytin ja taimia on pari kertaa koulittukin sen jälkeen.
Yksi jo monta vuotta sitten todettu asia on myös paikallisen vesijohtoveden PH joka on noin 8.2 - 8.4, joka tuntuu erittäin emäksiseltä ja tämä todettu parillakin eri ammattipuolen PH -mittarilla.
Jo runsas vuosi sitten tuli vastaan tuo keltaiset lehdet/raudan puutos, en vaan uskonut silloin siihen kun oli käytössä vielä nutrifortet joita kaikki muutkin käyttää chileillä eikä vastaavaa ongelmaa ole ollut muilla, ei tullut mieleen että rauta ei imeydy kasviin.
Nutrifortet noin EC 2.0 arvoilla laski PH:ta 7 paikkeille. Nyt käytössä oleva Yara Ferticare Combi 1 laskee PH:n 6,5 paikkeille ja siinä oli nykyinenkin lannoitevesi jonka nyt tarkistin. Nutrifortejen kanssa laskin PH:ta miinus jauheella ja Yaran kanssa en ole tehnyt mitään ja harvemmin olen tarkistanutkaan PH:ta. Miedommilla Yaran liuoksilla PH on ollut luonnollisesti korkeampi.
Nyt säädin kasteluveden PH:n arvoon 5.9, en kyllä tiedä voiko siihen luottaa. Pari viikkoa sitten tein havainnon vesiviljelyssä kun laskin reson PH:n 5.4:ään ja kun tarkistin seuraavana päivänä arvo oli suurinpiirtein sama. Sattumalta tarkistin PH:n 5-6 päivän kuluttua ja se olikin jo hypännyt 6.1:een. Pitää varmaan jatkossa vaihtaa kyseinen jauhe typpihappoon.

Joka tapauksessa tuo Nutriforten rautakelaatti nyt kiinnostaisi jos sitä vaan jostain saisi hankittua. Pitää selvitellä asiaa.

Vannoutuneena turvemultapaakkumiehenä pitää kompata Jusoa ja todetakin että multaviljely onkin vaikeaa ja vesiviljely helpompaa...ainakin jos osaa matkia muita ja omaa mittarit ja muut vehkeet. :)

Ja vielä noista muoveista NFT-kuutioiden ympärillä, ehkä pitää sitten testata eri vaihtoehtoja kun NFT-pönttöjä nyt riittää. ;)       

Herpiili

Nutriculturen NFT-sivuilla on ainakin seuraava lausahdus, eikä sivustolla olevissa NFT-kuvissa ole kyllä muovitettuja kuutioita näkynyt.

"Completely remove plastic wrapping from rockwool cubes or remove pots if using soil or coco. This allows the roots to access more oxygen."

cornell

Voisiko tuo vaaleneminen liittyä alhaisiin yölämpötiloihin? Muistan vastaavaa tapahtuneen omilla hydrokasveilla valojen alla pHn ollessa kunnossa. Kasveilla vaan samankaltaiset oireet voivat viestiä aivan eri ongelmista. Imeytymishäiriö juu...
¨käynks mä usein täällä?¨

jewe

Lainaus käyttäjältä: cornell - huhtikuu 01, 2013, 16:51:10 ip
Voisiko tuo vaaleneminen liittyä alhaisiin yölämpötiloihin?


Ehkä, ehkä ei, viittaa vaan selkeästi raudan puutosoireisiin. Osa vaalenemisista alkoi varastossa jossa on +22 C ja kasvihuoneessa min. +13 - +15 C.

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - huhtikuu 01, 2013, 16:11:12 ip
Nutriculturen NFT-sivuilla on ainakin seuraava lausahdus, eikä sivustolla olevissa NFT-kuvissa ole kyllä muovitettuja kuutioita näkynyt.

"Completely remove plastic wrapping from rockwool cubes or remove pots if using soil or coco. This allows the roots to access more oxygen."


Onhan tuo varsin selkeästi kerrottu tuolla että muovit vaan pois että juuret saa happea eikä tosiaan missään kuvissa näy muoveja. :)

PP

Lainaus käyttäjältä: jewe - huhtikuu 01, 2013, 17:06:03 ip
Lainaus käyttäjältä: cornell - huhtikuu 01, 2013, 16:51:10 ip
Voisiko tuo vaaleneminen liittyä alhaisiin yölämpötiloihin?


Ehkä, ehkä ei, viittaa vaan selkeästi raudan puutosoireisiin. Osa vaalenemisista alkoi varastossa jossa on +22 C ja kasvihuoneessa min. +13 - +15 C.


Eikä varsinkaan voi johtua ainoastaan lämpötilasta. Mulla on ollut kahtena keväänä chilejä min. 10 asteessa ja terassilla rocotoja kylmemmässäkin eikä ole havaintoa tuollaisesta.

cornell

Tai lämpötilojen heittelystä yhdistettynä voimakkaaseen säteilyyn ja kasvuun? Vaaleneminen voi tosiaan olla raudan imeytymishäiriö, meinasin vaan että senkin syy voisi olla yleisissä kasvuolosuhteissa. Normaalistihan lannoitteista johtuvat puutokset alkavat silleen pikkuhiljaa eikä kerralla valkoseks... hyvä jos on ohimenevää, niin oli mullakin.  ;)
¨käynks mä usein täällä?¨

Herpiili

Palataanpa vielä rautaan. Seuraava lainaus kirjasta Tehokkaasti kasvihuoneesta.

Lainaus"Esimerkiksi rautakelaatteja on käytössä kolmea eri laatua: Fe-EDTA, Fe-DTPA ja Fe-EDDHA. Ensimmäinen toimii silloin kun pH on alle 6, seuraava silloin kun pH on alle 7,5 ja viimeinen silloin kun pH on alle 12. Mikäli halutaan taata kasvin mikroravinteen otto normaaleissa viljelyolosuhteissa, olisi käytettävä joko Fe-DTPA:ta tai Fe-EDDHA:aa."


Yaran Ferticare Kombi:sta löytyi tämän verran tietoa.

LainausRaud, EDTA kelaadina (Fe) 0,1


Tämä plus arvelut korkeasta pH:sta näyttäisivät mielestäni viittaavan häiriöön raudan saannissa vielä vahvemmin.