Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Päävalikko

Makon toinen kausi - 2013

Aloittaja Raumala, lokakuu 30, 2012, 23:08:06 IP

« edellinen - seuraava »

Raumala

#80
Pari aurinkoista päivää piristäneen chilejä kummasti. Ylivuotinen Lemon Drop pukkaa kukkia


Jani M

Lemon dropin kukka on ehkä kaunein baccatumien kukka. Suhteellisen pieni ja siro, selkeät vihreät laikut.

Raumala

#82
Lainaus käyttäjältä: Jarok - helmikuu 21, 2013, 18:37:17 IP
Lemon dropin kukka on ehkä kaunein baccatumien kukka. Suhteellisen pieni ja siro, selkeät vihreät laikut.

Samaa mieltä ja talvellakin reilusti siitepölyä, mikä selittää talvipodittamisen.

Turbo Pube rupesi kukkimaan latvomisen jälkeen. Kukat ehkä aavistuksen tummempia mitä kuukausi sitten tai sitten vain kuvittelen. Kuva otettu ilman salamaa ja valoja luonnonvalossa, että ei vääristäisi värejä niin paljon.


Nämä otettu Eslit päällä, muuttuu tuo kukan sävy kamerassa aika rajusti. Tarkkuus tulee kyllä huomattavasti parenpi. No nättejä jokatapauksessa.




Kuukauden offtopic kuva. Talven aikana rakenneltu ergonominen kultasepän pöytä kotityöpisteeseen. Vällylaatikkoa ja muutamaa muuta pikkuosaa vaille valmis. Nyt saa työtasot säädettyä hyvälle korkeudelle.


Raumala

#83
Rupeaa näköjään muihinkin lajikkeisiin tulemaan nuppuja. Ensimmäinen Chilaca nuppu havaittu.


Pink Habanero kasvaa todella tuuheasti mutta pituutta ei tunnu kasvavan, korkeutta ruhtinaalliset 5 cm. Muut Habanerot kasvaneet selkeästi nopeammin. Onkohan Pink Haballe normaalia hidas kasvu vai pukkaakohan kohta kasvuspurttia ?

DoZe

Omat Pink Habanerot tehneet samalla tavalla. Eli mittaa 10-15cm ja sitten aletaan kasvattamaan jokaisesta lehtihangasta uutta oksaa. Aika tuuheita tulee tuolla tavalla :)

Raumala

Jep, chinenset taitavat vaatia että on riittävän isot juuret ennenkuin pituuskasvu lähtee täysillä käyntiin. Hyvä hommahan tuo on että pienenä rupeaa haarautumaan, tulee kunnon puskia.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Raumala - helmikuu 26, 2013, 01:01:03 AP
Jep, chinenset taitavat vaatia että on riittävän isot juuret ennenkuin pituuskasvu lähtee täysillä käyntiin. Hyvä hommahan tuo on että pienenä rupeaa haarautumaan, tulee kunnon puskia.

Jos valoa riittää niin chinenset tuntuu ensin kasvattelevan juuria, sen jälkeen hervottoman kokoisia lehtiä sekä paksua runkoa ja vasta sen jälkeen lähtevät kasvamaan pituutta. Kunhan pituuskasvu lähtee käyntiin niin ei se enää kovin hitaalta kasvulta vaikuta :)

Mullakin on chinenset todella matalia ja omaavat isot lehdet, mutta ovat hiljalleen alkaneet varttakin venyttämään.

Raumala

#87
Lainaus käyttäjältä: Herpiili - helmikuu 26, 2013, 01:16:40 AP
Jos valoa riittää niin chinenset tuntuu ensin kasvattelevan juuria, sen jälkeen hervottoman kokoisia lehtiä sekä paksua runkoa ja vasta sen jälkeen lähtevät kasvamaan pituutta. Kunhan pituuskasvu lähtee käyntiin niin ei se enää kovin hitaalta kasvulta vaikuta :)

Mullakin on chinenset todella matalia ja omaavat isot lehdet, mutta ovat hiljalleen alkaneet varttakin venyttämään.

Varmaan mulla valoa riittää kohtuullisesti kun saavat täyden päivänvalon 2. kerroksen kulmaikkunan ansiosta + 150 w Eslit päälle. Monessa chinensessä kyllä hervottoman kokoisia lehtiä esim. Cajamarcassa reilun kämmenen kokoisia ja isoja ovat Haboissakin. Eli odotettavissa kasvuräjähdystä kohtapuolin kun päiväpitenee ja kevätaurinkokin rupeaa paistamaan.

Raumala

#88
Alma Paprikakin pukkaa kukannuppuja, ompas oudon näköisiä.  ???  Mukavia heijastuksia saa auringon paisteessa.




Raumala

#89
Päivän nikkarointina 2 metrin tukikeppi Ylivuotiselle Starfishille, kasvi tällä hetkellä 95 cm korkea. Parissa viikossa hirveä kasvuspurtti auringonvalon ja lannoituksen aloituksen johdosta, kasvanut noin 40 cm. Viime vuonna 2,7 litran ruukussa pituutta venyi 185 cm, tänä vuonna varmasti katossa. Tällä hetkellä kasvaa 6 litran ruukussa. Haarautunut todella hyvin, haaroja + 10. Viime vuonna tuli kohtuullisesti satoa, odotukset tälle kaudelle kovat.



Mitäs veikkaatte milloin uskaltaa lopettaa lisävalon käytön ja pärjää pelkällä auringonvalolla ? Chileille paistaa aurinko koko päivän 2. kerroksen kulmaikkunan ansiosta. Huhtikuun alussa ?

-V-

Lainaus käyttäjältä: Raumala - helmikuu 27, 2013, 16:27:49 IP
Mitäs veikkaatte milloin uskaltaa lopettaa lisävalon käytön ja pärjää pelkällä auringonvalolla ? Chileille paistaa aurinko koko päivän 2. kerroksen kulmaikkunan ansiosta. Huhtikuun alussa ?

Kyllähän tuossa maaliskuun puolivälissä alkaa päivän pituus jo olemaan sen 12h, mitä se on tuon kotikonnuilla. Itsellä ollut tapana ottaa loisteputket silloin pois varjostamasta. Aiemminkin ehkä voisi, ellei auringon nouseminen edessä sijaitsevan talokolossin yläpuolelle tapahtuisi juuri samoihin aikoihin. Sulla ei näytä vastaavia esteitä olevan edessä.

Raumala

#91
Lainaus käyttäjältä: -V- - helmikuu 27, 2013, 17:15:39 IP
Lainaus käyttäjältä: Raumala - helmikuu 27, 2013, 16:27:49 IP
Mitäs veikkaatte milloin uskaltaa lopettaa lisävalon käytön ja pärjää pelkällä auringonvalolla ? Chileille paistaa aurinko koko päivän 2. kerroksen kulmaikkunan ansiosta. Huhtikuun alussa ?

Kyllähän tuossa maaliskuun puolivälissä alkaa päivän pituus jo olemaan sen 12h, mitä se on tuon kotikonnuilla.

Pitänee tuo pariviikkoa ainakin pitää vielä lisäväloja ja seurata mitä noille pienemmille taimille tapahtuu, taisi olla että pidin viimevuonna lisävaloja huhtikuun puolelle.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Raumala - marraskuu 26, 2012, 21:54:04 IP
Ensimmäinen CAP 217(Hyper Pube) itänyt. (Edit. 28.11 2 kpl itänyt.)

Viimeisteli viimeiset chilikukkariipukset (kaikki myyty)
Koko:45 mm, hopea (925), hinta: 95 €/ketjulla 105 €.



Teetkö oikein työkses noita hommia, vai harrastuksenako ihan? tosi hienoja meinaan!
Joskus kun saa rahaa niin tuommoisen vois jopa tilata  ::)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Raumala

#93
Ihan harrastus tällä hetkellä, ei kannata vielä firmaa pistää pystyyn.

akselsson1

aivan :)
kevväämmällä kun saa rahaa niin pystyisitkö vääntämään esim chiliriipuksen jollain nagan röpelöisellä lookilla :P olis todella kiva olla semmonen :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Raumala


akselsson1

Tosi hienoa, palataan kevväämmällä asiaan  :P
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Raumala

#97
Taas pari Turbo Pube kukkakuvaa kun paistoi aurinko niin sopivasti, tiedän tiedän että porukkaa jo kyllästyttää nämä...  ;D
Tosiasiassa yritän koota kukka-arkistokuvia. Nyt nuo rupeavat olemaan jo kohtuullisia pokkarikamerakuviksi.








Jozpe

Todella hyviä pokkarikuviksi! Itse jaksan harvoin edes järkkärillä sommitella noin hienosti kuvani :)

Raumala

Kiitti, on tossa Olympus pokkarissa supermakro jolla räpsin.