tammikuu 05, 2025, 00:23:57 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Suosikkilihasi!

Aloittaja Aji Inferno, marraskuu 05, 2012, 05:36:59 ap

« edellinen - seuraava »

Michilin

Eikö täällä kukaan oikeesti tykkää hirvestä? Taitaa yleisö kyllä olla aika kaupunkilaistunutta ettei oo päässy juuri syömään... Mutta mikä olis hirven sisäfileen voittanutta  :-*
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

IceQueen

Lainaus käyttäjältä: Michilin - elokuu 15, 2013, 20:45:25 ip
Eikö täällä kukaan oikeesti tykkää hirvestä? Taitaa yleisö kyllä olla aika kaupunkilaistunutta ettei oo päässy juuri syömään... Mutta mikä olis hirven sisäfileen voittanutta  :-*
Tykkäis, mut kun ei oo metsästävää sukua, eikä riittävästi rahaa, niin ei pääse kuin joskus harvoin nauttimaan hirven lihasta.

Jonas

Hirvi on herkullista. Sama vika mulla, ei tuttuja metsästäjiä ja lihakaupasta aivan törkeän hintaista. Isäpuolella oli aikoinaan pakkaset täynnä hirveä ja poroa, nyt vaan ei ole enää mitään yhteyttä siihen suuntaan.

Michilin

Oi voi  :( Hirvikanta on tosi matalalla niin ei itekkään pääse syömään niin paljoa ku haluais... Voi niitä huippuvuosia ku saatiin puolitoista hirveä per naama... Ny saa alle puolikkaan  :'(

Noli Me Tangere

Vaimon pakaralihakset...
Villisika on pirun hyvää, jää hirvikin toiseksi. Ja tietysti pitkään haudutettu jänispatakin on aivan loistavaa ruokaa.

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: Sir Badger - elokuu 16, 2013, 07:12:17 ap
Vaimon pakaralihakset...

;D Ei sentään kai ruokapöydässä lautasella  ::)

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: Wolfman - elokuu 16, 2013, 07:49:17 ap
Vaimon pakaralihakset...

Kaikkee pitää kato kokeilla... No ei sentään. Elävä liha pois pöydältä.

Toby

Lainaus käyttäjältä: Sir Badger - elokuu 16, 2013, 10:19:04 ap
Lainaus käyttäjältä: Wolfman - elokuu 16, 2013, 07:49:17 ap
Vaimon pakaralihakset...

Kaikkee pitää kato kokeilla... No ei sentään. Elävä liha pois pöydältä.
Kinkku nostetaan pöydälle vaan jouluisin :D
Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.

Homejuustosipuli

Soijalla seilaan, jotkin sienet taitaa olla korvikekykyisiä.

Jahvetti

Myöskin minun mielestä villisika, kuten myös mm. peura, voittaa hirven. Hirvi on toki hyvää lihaa, en sitä tarkoita. Hirvenlihassakin on tosin makueroja, onko kyseessä "pelto- vai metsähirvi". Itse en metsästä, mutta kavereilta ja metsästysmaiden vuokraajilta lihaa tulee. En tiedä onko noissa makueroja oikeasti, vai tuleeko vaan korvien välistä kun niin on kerrottu.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

unenkuva

Minusta peura maistuu liikaa maksalle, eikä villisika niin "ihmeellistä" ole. Hirven savuliha on kyllä todella hyvää! Varsikin kun siitä tekee kunnon soppaa :)

Michilin

Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - elokuu 28, 2013, 18:30:07 ip
Myöskin minun mielestä villisika, kuten myös mm. peura, voittaa hirven. Hirvi on toki hyvää lihaa, en sitä tarkoita. Hirvenlihassakin on tosin makueroja, onko kyseessä "pelto- vai metsähirvi". Itse en metsästä, mutta kavereilta ja metsästysmaiden vuokraajilta lihaa tulee. En tiedä onko noissa makueroja oikeasti, vai tuleeko vaan korvien välistä kun niin on kerrottu.

Tuossa se juju piileeki monissa elukoissa. Jos jotaki kasvatushirveä syö niin taatusti ei maistu yhtä hyvältä ku villi. Porolla sama homma, luonnossa jäkälää syövä maistuu erilaiselta ku aitauksessa heinää jatkuvasti syöny.

Bruce Willis

Yllättävää että moni kehuu villisikaa,itse olen sitä kyllä syönyt mutta maku ei ollut kummoinen ja liha oli sitkeää kuin purukumista sekä puulastusta tehtyä sekoitusta jos sitä pitää verrata johonkin.
Epäilen että vika oli silloin paistin valmistajassa koska minun mielestä nuo pitää hautua useita tunteja padassa jotta se olisi mureaa ja syömäkelpoista.  Täytyy maistaa uudestaan joskus  :)
Peuranliha on oma suosikkini noista vapaasti metsässä kasvaneista otuksista,toki saatavuus on nyt ongelma kun ei enää ole tuttavia jotka metsästää (tuntuu olevan monilla samaa ongelmaa)

Homejuustosipuli

Lainaus käyttäjältä: Michilin - elokuu 29, 2013, 07:48:55 ap
Lainaus käyttäjältä: Jahvetti - elokuu 28, 2013, 18:30:07 ip

Tuossa se juju piileeki monissa elukoissa. Jos jotaki kasvatushirveä syö niin taatusti ei maistu yhtä hyvältä ku villi. Porolla sama homma, luonnossa jäkälää syövä maistuu erilaiselta ku aitauksessa heinää jatkuvasti syöny.

Pumpataankohan niihin vieläpä kaikensortin kasvuhormooneja ja antibiootteja.

Bruce Willis

Kyllähän antibiootteja pistetään lihaan jota tuotetaan markkinoille jos eläin on sairas mutta siinä on jokin varoaika jona aikana eläintä ei saa teurastaa ja ne eläimet jotka on antibioottia saaneet elinaikanaan tutkitaan huolella että pitoisuudet on poissa tai sallituissa rajoissa ennen teurastusta.

tonttu

Lainaus käyttäjältä: John McClane - elokuu 29, 2013, 08:50:39 ap
Yllättävää että moni kehuu villisikaa,itse olen sitä kyllä syönyt mutta maku ei ollut kummoinen ja liha oli sitkeää kuin purukumista sekä puulastusta tehtyä sekoitusta jos sitä pitää verrata johonkin.
Epäilen että vika oli silloin paistin valmistajassa koska minun mielestä nuo pitää hautua useita tunteja padassa jotta se olisi mureaa ja syömäkelpoista.  Täytyy maistaa uudestaan joskus  :)
Peuranliha on oma suosikkini noista vapaasti metsässä kasvaneista otuksista,toki saatavuus on nyt ongelma kun ei enää ole tuttavia jotka metsästää (tuntuu olevan monilla samaa ongelmaa)

Villisian valmistaminen ei parhaita paloja lukuunottamatta ole mitään paistinpannu hommaa. Heikosti löytyy myös tietoa, mutta hakusanalla wild boar recipes löysin pari ihan kelpoa. Viimeksi valmistin villisian potkan. Potka oli 2pv liemessä jossa oli etikkaa, omenamehua, sipulia, hunajaa, punaviiniä ja mausteita rosmariinistä mietoon chiliin. Tässä vaiheessa potka siis raakakypsyy ja mm. omenamehu ja hunaja peittää/poistaa semmoista villantapaista makua, joka villisiassa on. Potkalle hyvä paketti oli pursotinpussi, missä liemi peitti koko potkan ja ei menny niin paljon hukkaan. Varsinainen kypsennys oli sitten miedolla lämmöllä ja useita tunteja uunissa. Muistaakseni tein kypsennykseen vielä oman liemen millä valella. Lisukkeeksi tein saksalaistyyppistä lihaliemeen perustuvaa perunasalaattia.

Lopputulos oli äärimmäisen herkullista, eikä voi verrata helpommin saataviin tuotteisiin.

Nyt kävin tuttavien kanalassa ja listin pari kukkoa pataan. Ne valmistin aika perinteisen coq au vin reseptin mukaan. Kukot vedin ns. 8 piece cuttiin ja ruskistuksen kautta pataan 4 tuntia. Täytyy taas sanoa, että kyllä täällä homma toimii väärin, kun kauppoihin kasvatetaan broilereita ja kukot listitään poikkeen. On meinaan kukko monin verroin herkullisempaa, kuin läskilöllö broilerin höttöliha. Mutta eipä tuota kukkoa kai 20min uunissa reseptillä söisi naapurin kissakaan.

Semmoinen jännä pointti oli kanssa kukon lihassa, että tuhdilla liemellä höystettynä riitti 3 kukonrääpäleen palaa lautasella ja tuli kylläiseksi. Sen sijaan en koe ongelmaa tuhota kaupan grilliosastolta kokonaista broileria nälkään. Lihaa on ainakin 6x enemmän. Eli lienee bulkkituotteessa nuo ravintoarvotkin pielessä.

Saattaa olla, että ens kesänä tarttee pieni citykanala ainakin perustaa liiterin taakse.

Miquel

Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: John McClane - elokuu 29, 2013, 08:50:39 ap

Rosvopaistina aivan mahtavaa. Eli useiden tuntien haudutuksen jälkeen. Peuraa saa ainakin Tuusulanväylän ja Nelostien varresta, jos osuu oikeaan aikaan paikalle... Nuijittukin valmiiksi.

Jahvetti

Michilin: En todellakaan tarkoittanut mitään tarhahirviä, vaan sitä missä nämä hirvet pääosin oleilevat, ja siten myös syövät. Jotkut hirvet järsii kitkeriä puunoksia ja vesoja koko ikänsä, toiset ovat päässeet timotein ym. ruohojen ja korsien makuun, talvella sitten tietysti jotakin oksaa sekaan.

Mitä taas villisikaan tulee, niin enpä ole parempaa  joulukinkkua maistanut kuin viime jouluinen villisian kinkku. Seuraavakin otus on tilauksessa, joulukuun alussa teurastus. Eli tämä tapaus tarhattu.

Mä en ymmärrä pääsääntöisesti mitään mitä muut puuhaa! (copyright Räyhis)

Kerran olin niin selvinpäin, että aloin nähdä suoraan eteenpäin. (copyright Räyhis)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=10863.0 Kausi 2012
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12830.0 Kausi 2013

Bruce Willis

Kiitosta vain loistavasta informaatiosta tuon villisian osalta!
Eli vähän kuten aavistinkin niin vika oli silloin kokissa (en tehnyt sitä itse,vaan ex-appiukkoni) jotenka nyt alan "metsästämään  :)" sitä villisikaa jotta pääsee maistamaan kunnolla kypsennettyä villipossua  :D