tammikuu 10, 2025, 06:36:18 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilikoti V&V -13

Aloittaja Tiemuh, marraskuu 21, 2012, 13:34:33 ip

« edellinen - seuraava »

Tiemuh

Viime yönä oli täysikuu ja omat nukkumiset jäi vähiin. Tänään on idun työntäneet siemenestä: cardenasii (toinen), 2 x PI 199506 Not bacca, CGN 19198 (kolmas), Tepin Pima Bajo (1/1). Hyvä päivä itämisten suhteen. Villilista alkaa näyttää täydeltä. Ulupica Largeakin on itänyt jo 4/15 ja Iso Ulupicaa 2/4. Eximiumeja on myös pari uutta sirkoilla.

Tiemuh

Kummallisesti sitä aina alkaa innostua kun idätykset on päässyt aloittamaan. Nytkin into vaan kasvaa ja piti tehdä uusia siementilauksia maailmalta: villejä, jalostettuja, paprikoita ja tomaatteja. Saa nähdä mitkä niistäkin joutuu vielä idätykseen ja mitkä odottelee ensi vuotta tai parempia aikoja.

Tiemuh

Posti toi eilen ja tänään siemenkirjeet. Molempien kirjeiden lähtömaa oli USA. Laitoin suurimman osan lajikkeista itämään.

7.1.2013 pääsi itämään:

CAP 215 C. baccatum var. baccatum, entinen Capsicum Microcarpum (piirteitä myös C. praetermissumista)

"Most Prolific" C. chacoense
CGN 20509 C. chacoense
Cobinde-NMDUC C. chacoense

"Blue Mystery" (F2?) C. sp (F1 kasvissa on ollut piirteitä C. eximiumista ja C. baccatumista)

Itämään 8.1.2013:

Large Cumari, mahdollisesti praen ja baccatumin risteymä, hybridin vakaus ei tiedossa

Rocotillo, C. chinense
Scotch Bonnet Jamaican Yellow, C. chinense
Aji Habanero, baccatumin ja chinensen ominaisuuksia

Rocoto, Large Orange, C. pubescens

'Kuala Lumpur chili', Malesia
'Pulau Tioman chili', Malesia
'Gili's chili', Indonesia
'Singapore chili', Singapore

Indian Jwala, C. annuum

Big Bertha Hybridi, paprika
Orange Sun, paprika

Sun Gold Cherry Tomato, FI, amppeliin

Lisäksi laitoin tinjamia ja basilikaa kookoskuitunappeihin tomaatin seuraksi

Uskoisin että tämä oli viimeinen chilien idättely tälle vuodelle. Muiden osalta vielä laitan ainakin paria erilaista runkotomaattia joita haluan kokeilla.

Tiemuh

Maanantaina lauttaidätykseen laitetusta villisatsista iti eilen ensimmäinen, eli Large Cumari. Voin siis olla tyytyväinen idätysmetodiini, koska siemenkauppa antoi idätys ohjeessaan C. praetermissumin itämisajaksi 2-3 kuukautta ja minulla iti neljässä päivässä. Tiistaina idätykseen laitetuista lajikkeista iti tänään neljä, eli nekin neljässä päivässä. Lasken itämisen alkavan siitä kun siemenestä pilkistää juuri eli itu. Idun havaitsemisesta menee vielä muutama päivä sirkkalehtivaiheeseen. Kaikki itäneet eivät sirkoille selviä.

Olen viime viikkojen aikana kuvaillut monia juttuja tänne lisättäväksi, mutta muu elämä kiireellisyydessään ei ole suonut aikaa niitä tänne laittaa sopivien sepustuksien kanssa. Itse chilien hoitamiselle olen kyllä aikaa löytänyt.

Tiemuh

Esittelempä tavan jolla mittailen pieniä määriä ravinneliuosta. Kauden aluksi en löytänyt lääkeruiskua jota olen käyttänyt aikaisemmin. Miettiessäni millä hoitaisin mittauksen, ehdotti tyttöystäväni pillimittausta, jota mm. baarimikot käyttävät. Kyseiseen pilliin on merkitty viiva 0,25ml kohdalle. Sitä määrää tarvitsen kun laitan kolmea GHE ravinnetta vesiviljelyn alkuvaiheessa litraan vettä.

Ja hommahan toimii niin että laitan pillin nesteeseen ja suljen toisen pään sormella. Nostan pillin pois nesteestä ja valutan nestettä pois putkesta päästämällä toisen pään sulkevan sormen ja pillinpään raosta ilmaa putkeen varovasti. Helppo, nopea ja todella tarkka tapa mitata pieniä määriä ravinteita.

-V-

^ Jumaleissön! Sitä onkin tullut kirottua, kun ei vähemmän täydestä pullosta saa nistausvärkillä tavaraa ulos, ellei kaada johonkin väliastiaan.

Tiemuh

Olin lähettämässä Ulupica Largen siemeniä eräälle niitä halunneelle. Otin siemeniä kahdesta kuivatusta marjasta vuodelta 2011.

Saman kasvin eri marjoissa oli eri väriset siemenet. Tämän lajikkeen eri värisistä siemenistä olen kuullut juttua aikaisemminkin, mutta varsinaista vertailukuvaa en ole missään nähnyt.

Laittaisin nuo vaaleat siemenet ihan mielenkiinnosta itämään, ellei minulla olisi jo seitsemän kasvia samoista siemenistä kasvamassa ja lisäksi vielä eri siemenistä kolme kasvia. Eli tarpeeksi tälle vuodelle.

Vaaleat siemenet näyttävät varsin samalta, mutta isommilta, kuin kolmen eri C. cardenasiin siemenet (ja miksei myös eximiumien) joita minulla on kasvamassa. Noita tummia/mustia Ulupica Largen siemenet ovat yleensä. Vaalea siemenen väri taitaa olla tässä tapauksessa väistyvä ominaisuus.

Tiemuh

Päätin kokeilla tänä vuonna vähän tomaatin kasvatusta chilien ohella. Itse kasvatetut tomaatit kun ovat monin verroin parempia kuin kaupasta saatavat. Niitä voi myös käyttää yhdessä chilin kanssa jatkojalostukseen.

Kuvan yhdeksässä "kookoskuitunapissa" iti kussakin yksi siemen. Ensimmäiset kahdeksan nousivat kahdessa päivässä ja viimeinen päivän myöhemmin. Tuo junnu on kuvassa vielä niskalenkillä ylhäällä oikealla.

Lajike on Sun Gold Cherry Tomato, F1. Tarkoitus olisi sitä kasvatella ampeleissa sekä ikkunalla, pihalla että kasvihuoneessa. Pari muuta runkotomaattia laitan kasvihuoneeseen. Mutta niiden idätys on vähän myöhempään.

Tiemuh

CAP 470 C. sp/eximium on ollut minulla viime ja tänä vuonna idätyksessä. Siemenet oli peräisin aropupun 2011 kasvista mikä oli idätetty aussi siemenistä. Vuoden takaisessa idätyksessä sain sen lopulta kasvamaan loppukesällä, mutta hylkäsin taimen sen saatua punkkitartunnan jo pienenä. Ajankohtakaan ei ollut otollinen sen hoivaamiselle.

Nyt uusi yritys parilla viimeisellä siemenellä. Sain kuin sainkin aikaan sirkkataimen.

Tämä on pienin taimi mitä minä olen normaaleista chilin siemenistä saanut aikaan. Capsicumeistakin vain lanceolatumin ja rhomboideumin taimet ovat noin pieniä ja niiden siemenet ovat normaaleja 24 kromosomisia paljon pienemmät.

Tuota kivivillan päällä kasvavaa hometta pidän aisoissa hanavedellä ja sormilla tapahtuvalla pesulla. Tällä tavalla olen saanut alkuidätyksistä asti alkaneen homeongelman kuriin.

Tiemuh

Pariin kertaan olen ollut näkeväni begoniapunkin tuhoja vanhoissa viime vuosilta säästämissäni kasvatteluissa. Molemmat kasvit olen vetänyt tapiksi ja myrkyttänyt Calypsolla kasvin sekä sen naapurit. Nyt tein ratkaisun ja tilasin Ripsiäispetopunkkia ennakkotorjuntaan. Toimitus tulee viikossa ja leviää pussista kasvustoon 4-8vk ajan. Tämän jälkeenkin petopunkit saattavat elää kukkien siitepölyllä.

Löysin myös hyödyllisen suomenkielisen linkin mansikkapunkista, sen torjunnasta ym. Mansikkapunkki on siis tappipunkki, kuten begoniapunkkikin, joten oletettavasti samat periaatteet torjunnassa toimivat niiden molempien kanssa.

Tuosta linkistä löytyy myös lisätietoa kuumavesikäsittelystä jota käytin talvetukseen otettujen kanssa.

http://mansikka.netsor.fi/kasvihuone/bioltor.htm#1.1.4 Mansikkapunkin talvehtiminen

Torjunnassa mainittiin metiokardi. Aikamoista myrkkyä, eikä saatavilli kuin ammattikäyttöön ammattilaisten käyttämänä täys kumipuvussa. Altavistasin senkin:

http://kasvinsuojelu.berner.fi/uploads/pdf/myyntip%C3%A4%C3%A4llystekstit/1717MP_Mesurol500SC.pdf

Tiemuh

Tilasin petopunkkeja eilen ja kuriiri toimitti ne tänään ovelleni. 1000 yksilöä esitorjuntaan maksoi 80 centtiä. Tilasin viisi pussia. Toimituskin maksoi alle kympin, että eipä tullut kalliiksi. Ja biologinen sodankäynti on paljon siistimpää kuin kemiallinen  :). Tämä halpuus ja vaivattomuus huojentaa itseäni reilusti. Taidan osta seuraavan satsin kasvihuoneeseen siirron jälkeen.

PP

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - tammikuu 18, 2013, 01:03:26 ap
Tilasin petopunkkeja eilen ja kuriiri toimitti ne tänään ovelleni. 1000 yksilöä esitorjuntaan maksoi 80 centtiä. Tilasin viisi pussia. Toimituskin maksoi alle kympin, että eipä tullut kalliiksi. Ja biologinen sodankäynti on paljon siistimpää kuin kemiallinen  :). Tämä halpuus ja vaivattomuus huojentaa itseäni reilusti. Taidan osta seuraavan satsin kasvihuoneeseen siirron jälkeen.

Täh? Mistä tuohon hintaan? Tuohan kannattaa jo varmuuden vuoksi pari kertaa kaudessa, eikä maksa käytännössä mitään kokonaiskuluihin nähden suurella osalla harrastajia.

Huru-ukko

Amblyseius cucumeris -petopunkkeja tilasit pussissa tai pullossa ?

Tiemuh

Tilasin siis Ripsiäispetopunkkeja pussissa. Koko homma n.16 euroa postin välityksellä. Tilasin ne nimen omaan varmuuden vuoksi, varsinaista ongelmaa ei ole ollut, mutta uskon että voi vielä tulla viimeistään kosteassa kasvihuoneessa. Begoniapunkki kun tykkää lämmöstä ja kosteudesta. Biotukselta tilasin. Siellä on hinnat ja muukin tieto hieman sekavasti esillä. Itse luulin että hinnaksi tulee 30-37 euroa. Sieltähän voi tilata ratkaisun vaikka harsosääski ongelmaan.

Tiemuh

Pieni ilonaihe taas. Toinen toveri tovarii on itänyt n.4 kuukauden idätyksen päätteeksi.

Tiemuh

Iso möhkäle on sitruunan siemen, jota koe idättelen lautalla chilien kanssa.

CGN 24332 oli jäänyt amerikkalaiselta siementoimittajalta pakkaamatta minua varten. Kyseessä on lajike joka on hieman kuin CGN 19198. Lähetin sähköpostia ja tiedustelin onko lajike loppunut vai unohtunut toimittaa ja onko sitä mahdollista vielä saada. Sain ystävällisen vastauksen jossa kerrottiin virheen käyneen hänelle ja että toimittaa unohtuneen eximiumin minulle välittömästi. Alkuperäisessä tilauksessa oli kaksi extra lajiketta ja samoin jälkimmäisessä kirjeessä. Sain siis saman verran extroja kuin tilaamiani siemeniä.

Laitoin muut lajikkeet itämään hieman ennen uutta kuuta. tässä niiden tiedot excelistä. Tiedot ovat järjestyksessä: itämään, kuinka monta siementä, missä idätetty, ensimmäinen itänyt, kuinka monta itänyt, itämisprosentti, ensimmäisen itämisaika.

C. baccatum var. baccatum ent. C. microcarpum, piirteitä myös praetermissumista   CAP 215   7.1.2013   10   lautta   11.1.2013   6   60 %   4
C. chacoense   'Most Prolific'   7.1.2013   8kpl   lautta   12.1.2013   6kpl   75 %   5vrk
C. chacoense   CGN 20509   7.1.2013   7   lautta   24.1.2013   2   29 %   17
C. chacoense   Cobinde-NMDUC   7.1.2013   8   lautta   19.1.2013   5   63 %   12
C. sp/mahdollinen C. eximium x C. baccatum   Blue Mystery'   7.1.2013   7   lautta   13.1.2013   6   86 %   6

Toisesta amerikasta tulleesta kirjekuoresta tälle lautalle löysi tiensä vielä yksi epäpuhdas praetermisum.

C. praetermissum (x C. baccatum?)   Large Cumari   8.1.2013   9   lautta   12.1.2013   8   89 %   4

Tiedot ei ole täydellisiä koska varmaan jotkut siemenistä vielä itää. Päivittelen tietoja ennen kuin laitan turhat taimet roskiin. Nyt ne saavat kuitenkin odottaa vartaimina vielä jonkin aikaa.

Sen viimeisenä tulleen eximiumin laitoin itämään heti kun saapui ja ensimmäinen itu tuli näkyviin tänään. Vain päivää myöhemmin kuin viimeiseksi muista, viikkoa aikaisemmin itämään laitetuista, itänyt chacoense. Yleisesti ottaen chacoenset ovat kuitenkin olleet nopeampia itämään kuin eximiumit.

Kirjeissä saapuneet ekstralajikkeet saivat minun praetermissum siemenpankkini lisääntymään yhteentoista lajikkeeseen. Pari niistä jäi tuleville kausille, mutta kolme lajikkaista, mitä täksi vuodeksi laitoin, saattavat olla epävakaita hybridejä ja siksi kasvatan niistä kaikista kaksi eri kasvia vertailtavaksi. Viime kaudelta on myös neljä eri lajikkeen praea kasvamassa natikan alla.

Nukkaisuuttaan esittelevä Goat Pepper on nukahtamaisillaan

Tiemuh

Tässä chilit joita olen tälle kaudelle idätellyt. Pubescensien kanssa on ollut todella huono itävyys (huonoista ja vanhoista siemenistä johtuen) ja muutamat muut on olleet puolikypsistä chileistä kerättyjä, eikä niistä moni itänyt. Muutoin on ollut hyvä itävyys. Kasvatuslistaa tulee vähän myöhemmin.

C.  annuum var. glabriusculum   PI 511885
C. annuum var. glabriusculum   PI 310488 Chiltapin
C. cardenasii   Cardenasii
C. cardenasii   CAP 1570
C. cardenasii   CAP 1530
C. cardenasii x C. pubescens   Ulupica Large
C. cardenasii x C. pubescens   Iso Ulupica
C. eximium   CGN21502
C. eximium x C. eshbaughii?   CGN19198
C. flexuosum   PI 631154
C. galapagoense   CGN22208 AC 1501
C. microcarpum   CAP 477
C. praetermissum   CAP 1478
C. praetermissum   PI 441654 BGH 460
C. pubescens   C01599
C. pubescens   C04895
C. pubescens   CAP 357
C. pubescens   C04896
C. pubescens   C04897
C. pubescens   CGN19243
C. pubescens   CGN22796
C. pubescens   CGN22797
C. pubescens   CGN22798 AC 2059
C. pubescens   Chile de Seda
C. pubescens   GRIF 9345
C. pubescens   Mexican Red
C. pubescens   PI 593616
C. pubescens   Rocoto Aji Largo
C. rhomboideum   C. rhomboideum
NOT C. baccatum var. pendulum   NOT PI 199506 Bird of Guyana
C. tovarii   Tovarii
C. chinense   7 Pod/Pot
C. chinense   Chocolate 7Pod/Pot
C. chinense   7 Pod/Pot Barrackpore
C. chinense   Bonda ma Jasques
C. chinense   Charapita
C. chinense   Scotch Bonnet (Orange/Red/Yellow?)
C. chinense   Habanero
C. chinense   Cumari do Para
C. chinense   Ecuador Brown
C. chinense   Pickersgill's Orange
C. chinense   CAP 1531
C. flexuosum   PI 631154
C. galapagoense   Galapagoense
C. eximium?/C. sp   CAP 470
C. eximium   CGN 21502
C. eximium x C. eshbaughii?   CGN 19198
C. cardenasii   Cardenasii
C. cardenasii   CAP 1570
C. pubescens   Mini Rocoto
C. annuum var. glabriusculum   PI 511885
C. microcarpum   CAP 477
C. baccatum var. Baccatum vanha määritys C. praetermissum   PI441654
C. chacoense/C. sp   CAP 524
C. sp   GRIF 9369
C. sp/C. chinense   PI 593931 WWT-1371-B
C. baccatum var pendulum   Lemon Drop
C. baccatum var pendulum    Aji Finlandia
C. baccatum var pendulum   Sili-A-Top
C. baccatum var pendulum    Starfish
C. baccatum var pendulum   Queen Laurie
C. baccatum var pendulum   Aji Cito
C. baccatum var pendulum   CGN 16905
C. baccatum var pendulum   Starfisch x Hot Tree Pepper F3
C. annuum   Guajillo   
C. chinense   Mata Frade
C. eximium   CGN24332
C. eximium   CO1225
C. annuum var. glabriusculum   Pima Bajo
C. baccatum var. baccatum ent. C. microcarpum, piirteitä myös praetermissumista   CAP 215
C. chacoense   'Most Prolific'
C. chacoense   CGN 20509
C. chacoense   Cobinde-NMDUC
C. sp/mahdollinen C. eximium x C. baccatum   Blue Mystery'
C. praetermissum (x C. baccatum?)   Large Cumari
C. chinense   Rocotillo
C. chinense   Scotch Bonnet Jamaican Yellow
C. chinense (x C. baccatum)   Aji Habanero
C. pubescens   Rocoto, Large Orange
C. annuum?   'Kuala Lumpur chili', Malesia
C. annuum?   'Pulau Tioman chili', Malesia
C. frutescens?   Gili's chili', Indonesia