tammikuu 09, 2025, 23:03:32 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Uusi harrastus aloitettu

Aloittaja Azii, marraskuu 23, 2012, 12:45:20 ip

« edellinen - seuraava »

Azii

Azii

Myös Lemon Drop nostaa päätään mullan seasta.

unenkuva

Hyvissä olosuhteissa Lemon Droppi onkin sitten aika kipakka kasvamaan. Kun olet sirkan sitten istuttanut omaan purkkiin ja  taimi on päässyt n.8cm korkeaksi, kannaatta isuttaa uudelleen syvemmälle, että ylin lehtipari on vain pinnalla. Tähän käsitykseen olen jäänyt, että tämä auttaisi vahvistamaan runkoa. Itse olen tehnyt vastaavan jo kaksi kertaa omille taimille. Lemon Drop yleensä tarvitsee tukea, koska saattaa runko saattaa kasvaa "käkkärälle" itsellä n.40cm korkea tuore taimi, eikä ainakaan vielä ole tukea tarvinut, kun olen istuttanut pariin kertaan syvemmälle. Nyt on aika pienessä ruukussa ja seuraavan ruukonvaihdon yhteydessä istutan taas maksimisyvyyteen.

Azii

Mis vaiheessa se eka ruukun vaihto nyt oli? Ensimmäise oikeat lehdet ku on tullut?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Azii - marraskuu 27, 2012, 19:22:31 ip
Mis vaiheessa se eka ruukun vaihto nyt oli? Ensimmäise oikeat lehdet ku on tullut?

Ei sillä niin ole väliä. Sitten kun siltä tuntuu. Mitä isompi taimi on ruukkua vaihdettaessa, sitä paremmat tsänssit sillä on selvitä siitä.

Ja mitä lemon droppiin tulee, en minä tuota omaani ole syvemmälle istutellut, juuren niska on noin 10cm syvyydessä. Tukeva, etusormen vahvuinen runko siinä on, ja täysin ilman tukia seisoo. Oksia piti parhaimman sadon aikana vähän tukea, mutta muuten ei ole tarvinnut huolehtia. Tarpeeksi valoa, niin jämäkäksi ne kasvaa.

unenkuva

ei siitä syvemmälle istuttamisesta haittaakaan ole ;) Syvemmälle istuttaminen auttaa, jos ei ole aluksi kunnon valoa käytössä, joten rungosta voi tulla piktä ja ohut.

Jos altakasteluruukkuja käytät, voi ruukun vaihtaa silloin kun juuret kasvaa ruukun pohjan reijistä läpi, silloin ainakin tietää, että ruukku on käynyt pieneksi. Tässä tietenkin järkeä siinä, että kun chili on tarpeeksi iso,voi juuret kasvaa läpi olipa sinulla kuinka iso altakastelu/säiliöruukku tahansa

Azii

Kauan tossa menee et oikeat lehdet ilmestyvät ja sirkanlehdet katoaa?

Jani M

Parista päivästä reiluun viikkoon, yleensä. Ne sirkkalehdet ei välttämättä kyllä putoa edes ihan heti, saattavat olla kiinni siinä varressa pitkäänkin.

unenkuva

Mulla on Datil n. 25cm korkea, useaita isoja lehtipareja ja sirkat vielä tallella. Ei ne tosiaan välttämättä kovinkaan äkkiä putoa. :)

Azii

Noniin... 3 on kuollut kun nousi pintaan mut loput voi ilmeisesti hyvin.. Kaikissa neljä lehteä ja Lemon drop on n. 9cm korkeita muut pikkusen lyhempiä. Kaikkein hitaammin kasvaa Bolivian Rainbow joka on ainoastaa 3-4 cm pitkä mutta neljä lehtee siinäkin. Kastellu olen suihkepullolla ja kovasti tuntuu vesi kelpaavan. Ootella vielä joku viikko et vahvistuvat ja vaihtaa isommat ruukut ja erotella taimet. Isoimmat lehdet on yllätysPurkissa josta ei tiedä et mikä laji tulee ja on myös väriltään muita tummempi..

Azii

Ensimmäinen ruukunvaihto suoritettu! Toivottavasti eivät suuttuneet toimenpiteestä ;D Ruukku on 12 cm saviruukku ja pohjalle kylvösoraa ja mullan sekaan myös... JÄNNITTÄÄ.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Azii - tammikuu 05, 2013, 17:02:42 ip
Ensimmäinen ruukunvaihto suoritettu! Toivottavasti eivät suuttuneet toimenpiteestä ;D Ruukku on 12 cm saviruukku ja pohjalle kylvösoraa ja mullan sekaan myös... JÄNNITTÄÄ.

Kun ruukkuja vaihtelee enemmän, niin nopsaa oppii myös tekemään asian paremmin. Ei itsellä kertaakaan ole tullut kuolemia/vahinkoja ruukunvaihdossa. Jos ovat edes jonkin verran juuria saaneet tehtyä ja kasvettua yleisesti niin ei kovin herkästä chilit nokkiinsa otakkaan kun varovasti vaihtaa. Kasvu saattaa vaan hidastua joksikin aikaa, että älä säikähdä jos et pariin kolmeen päivään kasvua huomaa. Viikon päästä viimeistään näet onnistuiko operaatio. Muistithan pestä sora? Itse ole sosialisoinut 5v tytön hiekkalaatikkosiivilän, sen avulla on meinaan tosi kätevä pestä sora  ;D ;D

Jani M

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 05, 2013, 23:59:27 ip
Muistithan pestä sora? Itse ole sosialisoinut 5v tytön hiekkalaatikkosiivilän, sen avulla on meinaan tosi kätevä pestä sora  ;D ;D

Koskaan en ole multakasveilta soraa pessyt, ainoastaan hydrokasveilta. Mitään ongelmia ei koskaan ole tullut siitä. En näe kovin tarpeellisena. :)

Azii

Eipä tullu pestyä soraa... Meinasin vielä lisätä soraa parin viikon päästä purkin pinnalle.

Azii

No niin. kevät on edennyt maaliskuun loppuun ja kesä lähenee. Chilit jotka kylvin alkutalvesta ovat kasvaneet varsin hyvin. Varsinkin Lemon drop ja naga morrich ovat vauhdissa. Muutamat kasvustot ovat jämähtäneet paikalleen eikä kasvua ole ollut havaittavissa.Missä vika? Osa kasveista ovat olleet ikkunalaudalla ja ovat kasvaneet normaalisti. Pysähtyvätkö kasvit välillä kasvattamaan juuristoa ja siten eivät kasva ulkoisesti?

Tänään kylvin 2 uutta lajia Fire Flame ja Aij Cristal 2 siementä per purkki. Nyt tuli multakin desifioitua kiehuvalla vedellä.

Voisikohan noille vanhemmille kasveille antaa vähän lisäravinnetta.? Kasvupohja on tällähetkellä turvepohjainen multa.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Azii - maaliskuu 29, 2013, 17:47:03 ip
No niin. kevät on edennyt maaliskuun loppuun ja kesä lähenee. Chilit jotka kylvin alkutalvesta ovat kasvaneet varsin hyvin. Varsinkin Lemon drop ja naga morrich ovat vauhdissa. Muutamat kasvustot ovat jämähtäneet paikalleen eikä kasvua ole ollut havaittavissa.Missä vika? Osa kasveista ovat olleet ikkunalaudalla ja ovat kasvaneet normaalisti. Pysähtyvätkö kasvit välillä kasvattamaan juuristoa ja siten eivät kasva ulkoisesti?

Tänään kylvin 2 uutta lajia Fire Flame ja Aij Cristal 2 siementä per purkki. Nyt tuli multakin desifioitua kiehuvalla vedellä.

Voisikohan noille vanhemmille kasveille antaa vähän lisäravinnetta.? Kasvupohja on tällähetkellä turvepohjainen multa.

Jollet ole vielä yhtään lantaa antanut niin kasvun jummahdus voi johtua siitäkin, paikallisesta honkkarista tms käyt hakee puutarhan kesää, edukasta, ja helppoa käyttää, hyvin kasvaa 8)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Azii

mitä muita lannotteita voi antaa?

akselsson1

Jotkut käyttää merileväuutteita sun muita myös, mutta se ei pelkästään oikein riitä, Substralia ei kukaan suosittele chileille. Joku muukin puutarhan peruslannoite käy, kunhan NPK suhde on ok :)
Jos haluaa hifistellä niin voi käyttää myös moniosaisia lannoitteita mutta niistä ei ole itsellä kokemusta
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

skobe

Laitetaan nyt tähänkin threadiin tämä Chilivaarin mainio ohje, jossa on about kaikki mitä sun tarvitsee lannotteista tietää.

Chiliä ja sivuhuomioita: Lannotteista

Itse olen käyttänyt myös Puutarhan kesää, koska käyttö on helppoa ja tulokset hyviä.

Azii

Kävin ostamassa Biolanin Kasvi lannoitetta. Muuta ei löytynyt.