Ruukunvaihto juuriin koskematta vai juuret putsaamalla?

Aloittaja Chilivaari, joulukuu 14, 2012, 15:51:36 ip

« edellinen - seuraava »

Chilivaari

joulukuu 14, 2012, 15:51:36 ip Viimeisin muokkaus: joulukuu 14, 2012, 23:54:43 ip käyttäjältä Chilivaari
Tuossa äskeisessä keskustelussa jo saavutettiin hämmästyttävä yksimielisyys, että ruukun kokoa pitää kasvattaa vähitellen, mutta miten? En viitsinyt siihen keskusteluun jatkaa, kun otsikko viittaa aivan muualle, joten avasin uuden aiheen.

Isompaan ruukkuun voidaan siirtää koko vanha juuripaakku nostamalla se ylös vanhasta ja sijoittamalla uuden mullan keskelle. Kuulostaa hellävaraiselta, mutta ei välttämättä ole paras tapa kasville. Joskus olen syksyllä kompostiin vietäessä havainnut, että juuret eivät ole kesän aikana paljonkaan levinneet sen pienemmän ruukun multapaakun ulkopuolelle. Tiheästä juurimatosta on tullut jonkinlainen vankila.

Monissa ruukkukasvikirjoissa neuvotaan kaivamaan koristekasvi ylös ja pudistelemaan juuret puhtaaksi vanhasta mullasta. Näin saadaan ainakin enemmän uutta multaa peliin. Tuo on aika suttuista puuhaa sisätiloissa, vaikka voihan sen tehdä jätesäkin sisällä.

Näiden tapojen välistä on se, että veistelee multapaakun reunoista pahimmat juurimatot auki tai pois ennen uudelleen istutusta.

Olen myös tehnyt niin, että olen pessyt juuret vesiastiassa ja leikellyt pisimpiä haaroja pois ennen uuteen ruukkuun istuttamista. Tämä rajuin menetelmä on tuonut nopeimmin uutta kasvua.

Kokonaan toinen juttu on, milloin pitäisi vaihtaa isompaan.
ChiliPark sen muistaakseni paalutti kohdalleen: Vaihtoaika on silloin, kun kasvu alkaisi hidastua vanhassa purkissa. Sen määritteleminen onkin sitten kinkkisempi juttu.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - joulukuu 14, 2012, 15:51:36 ip
Olen myös tehnyt niin, että olen pessyt juuret vesiastiassa ja leikellyt pisimpiä haaroja pois ennen uuteen ruukkuun istuttamista. Tämä rajuin menetelmä on tuonut nopeimmin uutta kasvua.

Kokonaan toinen juttu on, milloin pitäisi vaihtaa isompaan.
ChiliPark sen muistaakseni paalutti kohdalleen: Vaihtoaika on silloin, kun kasvu alkaisi hidastua vanhassa purkissa. Sen määritteleminen onkin sitten kinkkisempi juttu.

Juu, itse olen kanssa suosinut tuota vesiastiaa hyvinkin paljon ja ellei sitä ole ollut ruukunvaihdon yhteydessä lähettyvillä, niin sitten olen vaan radikaalisti möyhinyt multapaakkua. Ei ne kasvit siitä mihinkään kuole, vaan suorastaan tykkäävät, kun ilmavuutta saavat lisää ja juuret eivät ole yhdessä klimpissä. Samalla hoituu juurien latvominen ja nuhjuisten päiden poistaminen.

ChiliParkin määritys on hyvä, mutta pitää muistaa millaisilla lannoksilla kasvejaan kasvattaa. Ei ihan kaikki selity tuollakaan, mutta hyvä se on hyvä joka tapauksessa ja suuntaa näyttävä.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

unenkuva

Jos käyttää altakasteluruukkuja, minä olen oppinut, että kannataa vaihtaa ruukku isompaan, kun juuret selkeästi kasvavat pohjan reiästä ulos. Itse olen irrottanut ne mullat, jotka ilman voimaa suosiolla irtoaa. Olen myös leikellut vähän pisimpiä juuria. Yhtäkään kasvia en ole tällä tappanut.

wille

Yleensä on tullut istutettua chilit uusiin ruukkuihinsa niin, että olen täyttänyt uuden ruukun multaseoksella ja kaivanut siihen juuripaakun mentävän kolosen. Siihen sitten olen tällännyt plantun paakkuineen. Pieni taputtelu ja se on siinä.

Tällä kaudella voisi kyllä kokeilla tuota paakun hajoittamista ja juurien trimmaamista. Mitenkäs olette sitten tuon juuririhmaston uusteen ruukkuun levitelleet?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

unenkuva

Itse olen vaan istuttanut pohjalle, ja siihen valmiiksi kostutettua multa-ruukusoraa ruukun täydeltä. Ei siis mitenkään erikoisesti, en levitellyt juuria erityisemmin.

Tiemuh

Oma toiminta on riippunut juuriston tilasta. Harvoin mitään olen katkonut, ellei juurimassa ole ollut niin tiukka ettei sitä saa avattua. Muutoin pyrin juuriston levittämään mahdollisimman laajalle uuteen multaan. Katkeileehan siinä väkisinkin osa juurista. Uskoisin että pöyhimisestä ja maltillisesta katkomisesta on apua.

Noli Me Tangere

Aina tulee vanhat mullat ja sorat ravisteltua pois sekä juuria katkottua, mutten ole vielä huuhdellut kertaakaan. Ehkä pitäisi kokeilla ensi kerralla, kun kaksi habaa vaihdan. Yleensä tulee ruukunvaihdon yhteydessä istutettua kasvi uuteen ruukkuun hiukan entistä syvemmälle, ehkä tuo sitten hiukan tukevoittaa vartta.

KP78

Tuo juurien asettelu uuteen ruukkuun on kyllä mietityttäny... Pitäisköhän joskus kokeilla nättiä palmikkoa tai spiraalia? Bonchia ajatellen palmikkojuuret vois olla hieno vaikka jonkun kiven ympärillä.

wille

Lainaus käyttäjältä: KP78 - joulukuu 15, 2012, 11:57:31 ap
Pitäisköhän joskus kokeilla nättiä palmikkoa tai spiraalia?

Chili bodeista tulee tuli sempia jos juuret palmikoi ranskalaiselle letille ruukun vaihtossa. ;D

Mietin vähän tuota juurien levittelyä uuteen ruukkuun. Olisiko fiksuinta siis täyttää esimerkiksi 1/3 uudesta ruukusta mullalla ja levittää juuret siihen päälle ikäänkuin matoksi? Sitten vaan loput mullat ruukkuun ja se siitä.

Vai onko koko hommalla yhtään mitään väliä...?
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - joulukuu 14, 2012, 19:53:17 ip
Jos käyttää altakasteluruukkuja, minä olen oppinut, että kannataa vaihtaa ruukku isompaan, kun juuret selkeästi kasvavat pohjan reiästä ulos. Itse olen irrottanut ne mullat, jotka ilman voimaa suosiolla irtoaa. Olen myös leikellut vähän pisimpiä juuria. Yhtäkään kasvia en ole tällä tappanut.

Juuri näin. Eikun.

Auton lamputkin kannattaa vaihtaa heti kun valokeilaa ei silmin havaitse. Mites sitten päivällä? Ai niin..

Kasvihan tykkää kun pääsee imaisemaan vedet suoraan sieltä säiliöstä, eikä mulla tarvitse litistä. Tietysti täytyy pitää mielessä, että tälläkin foorumilla on konsensus välillä sellainen, että altakasteluruukussa tulisi säilyttää 3-5 litraa märkää mutaa johon chili vain tökättäisiin jotenkuten pystyyn.

Ja kuka vittu sitä rehua nostelee pohjineen päivineen ilmaan? Ai niin...

Chilivaaria kompaten, vaikka täällä jo innokkaat kasvattajat 4kk kokemuksella tietävät kertoa vaikka mitä. Kun saman kasvin multaa uuteen ruukkuun pariinkin eri otteeseen vuosien aikana, voi juuripaakun kuntoa ja kokoa arvioida sekä silmin että käsin. Vastikään, nyt kolmannen kerran, multaamani habanero antoi selkeän kuvan siitä, miten juurakko käyttäytyy kun sitä ei leikkele ja trimmaa.

Pitkälti yli vuosi sitten pyttyyn ilman juurakon trimmaamista nostettu kasvi ei ollut kasvanut odotusten mukaan ja syykin oli selvä, kun ruukkua tyhjensi pystyi selvästi havaitsemaan vanhan juurakon ääriviivat. Toisin sanoen isommassa ruukussa oli pienemmän ruukun muotoinen tiheä juurakko joka oli levinnyt ympäröivään multaan vain harvakseltaan.

Taimiruukuissa kasvavia kasveja mullatessa juurakon rikkominen ei ole niin tärkeää, koska juurakko ei yleensä ole ehtinyt kasvaa sellaiseksi tiheäksi sotkuksi. Asia on eri kun kasvi on puolesta vuodesta vuoteen, tai yli, samassa ruukussa. Aiemmin olin laiska juurakon leikkaaja, mutta nyt leikkaan rohkeammin ja ronskimmin. Samalla pitää tietenkin muistaa harventaa lehvästöä jotta tasapaino juurten ja lehtimassan välillä säilyisi.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

wille

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - joulukuu 15, 2012, 15:36:16 ip

Juuri näin. Eikun.

Ja kuka vittu sitä rehua nostelee pohjineen päivineen ilmaan? Ai niin...

Veikkaan että unenkuvalla on tässä nyt mennyt terminologia sekaisin ja tarkoitus on ollut puhua alta kasteltavista ruukuista, eikä suinkaan altakasteluruukuista. Eli toisin sanoen ruukuista, joissa on reijät pohjassa. Kyseessä lienee myös taimivaihe?
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

Jani M

Onhan noita olemassa sellaisia säiliöruukkuja, joista saa kätevästi multaosan nostettua pois kokonaisuudessaan siitä säiliöosasta. Mutta enpä kyllä nyt itse ole vielä tähän päivään asti nähnyt syytä, miksi pitäisi vaihtaa aina isompaan, kun juuret tulee pohjasta läpitte.

Alla olevassa kuvassa Riotti noin kolme viikkoa uudessa ruukussa vietettyään:

Enkä ole tuon jälkeen vaihtanut ruukkua. Hieno, pensasmainen kasvi on, joka tekee satoa tälläkin hetkellä, ja tuo kuva on otettu viime keväällä. Tuo ruukkuhan toimii periaatteessa nyt liki passiivihydron tavoin.

fly

Mulla taas on ruukun pohjalla pala suodatinkangasta ja sen päällä vähän ruukkusoraa. Ei tule juuret ihmettelemään päivänvaloa eivätkä kuivu niin helposti, jos kastelut jää vähän harvemmalle. Ja soratkin pysyy paremmin ruukussa, kun pohjassa olevat reiät on melko suuria.

Ruukunvaihdossa on pyrkinyt rikkomaan vanhan paakun mutta juuria en ole pessyt. Juuria voi myös keveysti trimmata, jos löytyy liian pitkiä tai huonokuntoisia pätkiä. Uuteen ruukkuun olen pyrkinyt laittamaan juuret mahdollisimman suoraan ja levälleen ympäri ruukkua.

Aikaisemmin on tullut kokeiltua muitakin menetelmiä mutta mitään havaintoa eri tapojen vaikutuksesta lopputulokseen ei kyllä ole. Tosin aina on kyllä tullut vanha paakku poistettua ennen uuteen ruukkuun laittamista. Tämä on jäänyt jotenkin selkäytimeen jo lapsuudesta.

Jani M

Noiden säiliöruukkujen kanssa tulee väkisinkin vähän leikeltyä juuria, kun ei noita jaksa kuitenkaan selvitellä pois tuolta ehjänä. Multapaakun rikon kyllä aina, sen verran tiiviiksi se tahtoo pakkautua ajan myötä. Väittäisin, että tehokkaampaa tuo ruukunvaihto niin.

HSuomi

Tossa kun pakkaset tuli ja kaikki chilit kuoli kerralla pihalle niin nekkelin multapaakut mäkeen. Huomasin että monessa kasvissa jotaka olin siirtänyt pikkuruukuista 10l altakasteluun, oli selvä rajapinta havaittavissa uuden ja vanhan mullan välillä. Ei ollut paljoo juuret levinnyt.
Ensi kesänä aion kyllä rapsutella jotenkin multaa ja juuria vähän pörheämmäksi jos lähtis paremmin leviämään.

bigchili

Toimii myös kun saksilla vähän raiskaa niitä juurten päitä tai ja hieman puristelee paakkua.
Tosin kannattaa vaihta ruukku sillon kun juuria näkyy multapaakussa vasta muutama eli kunnon juurakkoa ei kannata antaa tulla.
Mielestäni suoraan isoon pottiin +10l ja silon kasu on rehevää ja hyvä.
Eli pienestä äkkiä lopulliseen paikkaan.

wille

Lainaus käyttäjältä: bigchili - joulukuu 16, 2012, 15:28:35 ip

Mulla on täysin vastakohtaisia kokemuksia. Ruukut asteittain isompaan.

Taimikiposta lopulliseen ruukkuun istutettaessa, kasvilla menee melkoinen tovi kasvattaa juurakko tarpeeksi suureksi.
Suurin osa chileistä tuntuu tykkäävän, kun ne hallitsevat juuritilaa. Eli ensin kasvaa juuret, sitten kasvi.

Hölmöltä tuntuisi kiikuttaa kivivillassa itänyt, juurensa juuri kuutiosta ulos kasvattanut pikku taimi kymppilitraiseen pönttöön. Kastelukin olisi hankalaa.

Jokainen kuitenkin tavallaan.
Uniformu ukkosesta
Kiehuvaa pikeä poletit

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: bigchili - joulukuu 16, 2012, 15:28:35 ip
Mielestäni suoraan isoon pottiin +10l ja silon kasu on rehevää ja hyvä.

Minäkin kyllä siirtäisin vaiheittain isompaan. Jos käyttää säiliöruukkua, tai alta kasteltavaa (reijät pohjassa ja lautanen alla, johon vesi laitetaan) niin kovin pieni chilihän ei sieltä vettä saa imettyä sitten millään jos suoraan idätyslautaselta paukasee sen 11litran ruukkuun. Päältä kasteltaessa ei multa paakkuuntuu helpommin ja pintamulta pysyy kosteana (harsosääsket munii helpommin) Lisäksi käsittääkseni (tämä hieman olettamus, viisaammat korjatkoon) ei kasvi silloin kasvata yhtä suuria juuria, koska ei "tarvitse" kasvattaa juuria ottamaan kunnolla pohjalta vettä, jolloin vedensaanti ei ole yhtä tehokasta ja kasvu hidastuu.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - joulukuu 16, 2012, 17:53:26 ipMinäkin kyllä siirtäisin vaiheittain isompaan. Jos käyttää säiliöruukkua, tai alta kasteltavaa (reijät pohjassa ja lautanen alla, johon vesi laitetaan) niin kovin pieni chilihän ei sieltä vettä saa imettyä sitten millään jos suoraan idätyslautaselta paukasee sen 11litran ruukkuun.

Lopputulos on luultavasti oikein, mutta perustelut eivät.
Multa ja varsinkin turve kyllä nostaa vettä korkeallekin, ei siihen juuria tarvita. Toki pohjalla on yleensä kosteampaa ja sinne ne juuret hakeutuvat.

Jo parina keväänä olen tehnyt sen virheen, että olen parvekkeelle vienyt melko pienen taimen isoon ruukkuun viileään säähän ja se on siinä kitunut kuukauden verran, eivätkä juuret syksylläkään ole täyttäneet ruukkua. Syy on ollut liika kosteus. Kun ruukunvaihdossa kastelee kunnolla, liian iso ruukku pysyy ainakin kuukauden liian märkänä, eikä pieni taimi pysty sitä imemään kuivaksi. Jospa pysyisi kohtuudessa, mutta kun ei osaa...

Jani M

Ajattelin testata sellaista taktiikkaa baccatumilla, että isken suoraan tollaseen 10 litran ämpäriin itäneen siemenen. Ämpärin pohjalla toki ensin vain 10cm korkeudelta multaa. Täyttelen ja möyhin sitä multaa ympäriltä pikkuhiljaa ja katson josko se kasvattais sopivasti juuret valmiiksi juuri ennen ulos siirtoa ja alkaisi sitten kasvaa oikein kunnolla. Voisi kokeilla tuollaisella aika varmalla satoajalla, lemon dropilla. Olis jännä nähdä tuleeko mitään näkyvää eroa. Mikään tieteellinen testihän tuo ei ole. :D

Olen käyttänyt noissa ämpäreissä sellaista tekniikkaa, että pohjalla on parin kolmen sentin kevytsorakerros, johon johtaa ämpärin pinnalta putki. Ikään kuin alta päin kasteleva ämpäri siis. Pieni reikä sitten siinä noin kolmen-neljän sentin korkeudella ämpärissä, pääsee vahingossa ylikastellut vedet poistumaan, eikä kasvi huku.