tammikuu 10, 2025, 20:19:31 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Blondin chiliharrastus kaipaa apua...

Aloittaja Schippy, toukokuu 26, 2005, 21:06:54 ip

« edellinen - seuraava »

Schippy

Hei!

1  :?:  Mitä tehdä toisin, jottei seuraava surkea tarina toistu?

Viime kesänä kasvattelin chilejä mm. kaupan chilisekoituksesta saamistani siemenistä sekä kaverilta saaduista taimista. Siementen itämisprosentti oli loistava ja viisi tainta on edelleen hengissä, mutta: niihin ei ole kasvanut sirkkalehtien jälkeen yhtäkään uutta lehteä. Lienenkö nyppäissyt kasvupisteen pois?? Kaverille annoin kans, ja sillä kasvoi...Miten on mahdollista, etteivät omani ole jo kuolleet?

2 :?: Miten piristän Rainbowtani?

Kaveriltani saamani Brasilian Rainbow sen sijaan suostui kasvamaan. Se selvisi jopa kirvoista, kun uitin sen mäntysuopaliuoksessa ylösalaisin pari kertaa. Koko ruukkukin taisi kerran tipahtaa sankoon joksikin aikaa  :oops: ... Eli varsinainen tastelija tuo. Nyt se on tuossa hieman kukkinut ja tehnyt harvakseltaan chilejä, mutta olisi mukava saada siihen vähän tuuheutta ja elämäniloa. Nyt kasvi on noin 25 cm ja lähtenyt sen jälkeen kasvamaan sivulle. Lisävaloa se ei ole saanut ja taitaa kasvaa tavallisessa ruukkumullassa. Kaiken lisäksi olen sitä jo ulkoiluttanutkin parvekkeella. Olisiko terveellisempää satsata kunnon chilimultaan, lamppuun ja ravinteisiin vai voiko niitä saada kasvamaan samalla reseptillä kuin muratin, limoviikunan etc?

Euro

No pieni lisävalo pimeenä aikana ei olis pahasta
Yhtälö on seuraavanlainen
Paljon valoa=puska
Vähän valoa=hujoppi
Ja sitte mikä tulee noihin kasvu onkelmiin nii siihen en kyllä osaa vasta
Ehkä koittaisin kasvuturvetta kun sanovat että musta multa on chilin surma
Ja on myös aina olemassa vesiviljely :D
Ja mullassa on syytä varoa ylikastelua
Siitä joka paikassa toitotetaan mutta ei ole huonoa varottelua
Multa mieluummin pinnalta kuivaa kun aina kosteaa
Ja sekaan ehkä hieman lekasoraa saa juuret tilaa ja multa ei paakkuunnu
Ainakin niin olen ymmärtänyt
:)

Powerel

Viime vuonna kävi itsellekin juuri noin. Ekaa kertaa yritin kasvattaa chilejä. Siemenet otin jostain keltaisesta kaupan chilipakkauksesta. Itivät tosi hyvin, mutta eivät kasvaneet ollenkaan. Heitin ne parvekkeelle, niin sirkkalehdet tippuivat ilm. liiasta auringosta. Sen jälkeen kasvattivat kyllä uudet lehdet, mutta mitään sen kummempaa kasvua ei tapahtunut. Epäilen, että olivat jotain risteytettyä lajiketta tms., ja sen takia eivät oikein kasvaneet.

Minkälaisessa mullassa sulla on ne? Nuo omat oli viime vuonna siinä kylvö- ja kaktusmullassa. Toinen vaihtoehto on sitten se, etteivät tykänneet siinä kasvaa. Liian laihaa tms. Olisin varmaan laittanut seuraavaksi jotain muuta, jos olisivat ruukunvaihtoon sopivan kokoiseksi kasvaneet mutta ei.

Nyt laitoin ajoissa itämään, joskus helmikuun alussa, pari jalapenoa ja habaa. Multana olen käyttänyt tavallista kukkamultaa. Jalapeno on kasvanut suht normaalin näköisesti, habanerot on aika pieniä. Hirveät juuripaakut niillä on ja ruukutkin kasvin kokoon nähden isot. Saas nähdä, tuleeko niistä mitään. Nuppuja nuo kaikki jo vääntää, olen nyppinyt pois että kasvaisivat vielä kokoa.

Omskakas

Itse totesin ainakin Biolanin kaktusmullan olevan saatanasta.  :twisted: Kasvatin keväällä sirkkataimia pikkupurkeissa, joissa oli 1 osaa kasvuturvetta ja 2 osaa ko. kaktusmultaa. Kesti noin puolitoista-kaksi viikkoa, kunnes tämä seos oli pakkaantunut niin tiiviiksi, että _kaikki_ siihen jääneet taimet lopettivat kasvunsa. Tämä tapahtui riippumatta siitä, minkä kokoisia taimet olivat. Pienet taimet jämähtivät pieniksi taimiksi ja suuremmat suuremmiksi. Onneksi siirsin tässä vaiheessa suurimman osan  suuremmista taimista isompiin purkkeihin ja turpeeseen.

Fatalii

Itse yhdyn kyllä tuohon ja yleistäisin vielä mielellään että kaktusmullat ovat ylipäätään saatanasta... tuntuu tuo turve vaan sopivan chileille ihan pirun hyvin.
The best chile pepper seeds available here:
http://fataliiseeds.net

Join Fatalii FACEBOOK with over 75 000 chileheads all around the world!
http://fatalii.net/fb

Check the latest chile articles and pictures here:
http://fatalii.net/
Being updated all year around

Anonymous

Rainbow on chiliksi muuten aika matalakasvuinen kasvi, jos kyseessä sama kuin "Bolivian Rainbow". Kyllä siitäkin iso ja komea voi kasvaa sopivissa oloissa, mutta yleensä se mulla on jäänyt alle puolimetriseksi, tukevaksi ja leveäksi, vähän samaan malliin kuin c.chinenset a la Habanero...

Schippy

Kyllä taisi olla niin, että kasvupisteet puuttuvat. Kasviammattilaisen kommentti tulitikun mittaisista 1 v chileistäni. Eli nyppikää niitä siementen kuoria varovasti niistä versoista ettei mene latva mukana!

(ja kyllä, kyseessä oli kaupan chilisekoituksen siemeniä..)

Multana taisi olla ihan tavallinen kukkamulta. Eli ensi vuonna uudestaan, toivottavasti paremmalla menestyksellä.

Tuo Bolivian (ei siis Brasilian...) Rainbow ei  todellakaan saanut talvella lisävaloa, vaikka sellainen olikin suunnitelmissa. (kuten eivät muutkaan kasvini) Pitänee taivaltaa lamppukauppaan ostoksille. Mutta sitä ennen pitäisi päättää, riittääkö tavallinen kukkahehkulamppu vai pitäisikö hankkia ihan oikea loisteputkilamppu vai ruveta jopa "hampunviljelijäksi"  8) Oijoi tätä päättämisen vaikeutta

mau

Kasvualustana turve on tähän asti minustakin ollut lyömätön, mutta nyt olen löytänyt vieläkin paremman! Erityisesti altakasteluruukuissa tai rajoitetussa kasvutilassa ammattipuutarhureiren käyttämä "Amppeliseos kastelukiteillä" tuottaa todella mahtavan kasvun ja sadon. Ainakin täkäläiset puutarhat myyvät sitä säkeittäin harrastelijoille ihan kohtuuhintaan. Baccatumit (Aji Cristal, PI 441551) ja chinenset (Habanero Orange, CO4531) näyttävät erityisesti tykkäävän siitä ja pukkaavat hetelmää niin että ihan hirvittää.  :lol:

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "mau"Kasvualustana turve on tähän asti minustakin ollut lyömätön, mutta nyt olen löytänyt vieläkin paremman! Erityisesti altakasteluruukuissa tai rajoitetussa kasvutilassa ammattipuutarhureiren käyttämä "Amppeliseos kastelukiteillä" tuottaa todella mahtavan kasvun ja sadon. Ainakin täkäläiset puutarhat myyvät sitä säkeittäin harrastelijoille ihan kohtuuhintaan. Baccatumit (Aji Cristal, PI 441551) ja chinenset (Habanero Orange, CO4531) näyttävät erityisesti tykkäävän siitä ja pukkaavat hetelmää niin että ihan hirvittää.  :lol:[/quote

myöskin kekkilän kestomulta on aivan bueno !

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "Schippy"Hei!

1  :?:  Mitä tehdä toisin, jottei seuraava surkea tarina toistu?

Viime kesänä kasvattelin chilejä mm. kaupan chilisekoituksesta saamistani siemenistä sekä kaverilta saaduista taimista. Siementen itämisprosentti oli loistava ja viisi tainta on edelleen hengissä, mutta: niihin ei ole kasvanut sirkkalehtien jälkeen yhtäkään uutta lehteä. Lienenkö nyppäissyt kasvupisteen pois?? Kaverille annoin kans, ja sillä kasvoi...Miten on mahdollista, etteivät omani ole jo kuolleet?

2 :?: Miten piristän Rainbowtani?

Kaveriltani saamani Brasilian Rainbow sen sijaan suostui kasvamaan. Se selvisi jopa kirvoista, kun uitin sen mäntysuopaliuoksessa ylösalaisin pari kertaa. Koko ruukkukin taisi kerran tipahtaa sankoon joksikin aikaa  :oops: ... Eli varsinainen tastelija tuo. Nyt se on tuossa hieman kukkinut ja tehnyt harvakseltaan chilejä, mutta olisi mukava saada siihen vähän tuuheutta ja elämäniloa. Nyt kasvi on noin 25 cm ja lähtenyt sen jälkeen kasvamaan sivulle. Lisävaloa se ei ole saanut ja taitaa kasvaa tavallisessa ruukkumullassa. Kaiken lisäksi olen sitä jo ulkoiluttanutkin parvekkeella. Olisiko terveellisempää satsata kunnon chilimultaan, lamppuun ja ravinteisiin vai voiko niitä saada kasvamaan samalla reseptillä kuin muratin, limoviikunan etc?

mulla on kaikki mahdolliset lajit kasvaneet aivan normaalisti
elikkä mitä multaa käytät?

Jokipoika

Itse olen kasvatellut turvemullassa ja pitänyt sen kosteahkona, antaen sen kuivahtaa välillä. En jaksanut edes alkaa leikkimään tuossa alkukeväästä mitään "vie aurinkoisena päivänä ulos ja yöksi sisään"-leikkejä.

Heti kun sain vain rakenneltua kasvipöydän partsille, niin siellä ovat olleet ja onnellisesti voineet. Itseasiassa ois voinu laittaa vielä vähän aikaisemmin jo parvekkeelle, sillä ois tehnyt varmasti hyvää.
Tuleepahan ainakin survival-luonnetta kun oppiivat sietämään välillä "ei niin parhaitakin"- olosuhteita.

Ötököistä ei ole ollut pahemmin ongelmia ja parveke-ratkaisu toimii... Partsi on suojattu kasvien kulmauksesta puuristikolla ja siihen kiinnitetyillä kirkkailla aaltomuovilevyillä (plexania tai jotain muuta vastaavaa). Tämä on hyvä suoja aivan pienimmille taimille paahteelta, mutta ei varjosta tippaakaan.

Tavallisen kastelun lisäksi on tullut suihkuteltua sumutepullolla vettä kasvien lehdille ja varsinkin kuumana päivän kasvit tuntuvat oikein kiittävän ja nostavat lehtiä entisestään ylöspäin.
Kasteluveteen tuli joskus lisättyä lidlin kokista, kun ei niitä itsekkään jaksanut aina loppuun juoda, kun maistui väljähtyneenä niin pahalle. Mutta hiilidioksidia ja runsaasti sokeria saivat ainakin, mistä ei havaintojen mukaan tuntunut olevan ainakaan haittaa.

Niin--- Ja salainen kikka: Kasveillehan tulisi puhua... Itse en sitä tee niin kovin paljon, kun vainoharhaiset naapurit alkais soittelemaan poliiseja paikalle.
Mutta aina kun on lämmin päivä ja on tullut puuhasteltua tuolla parvekkeella, niin olen soittanut mankalla mun pikkuruisille Plutonium 74:ää ja kaikki on ollut onnellisen hymyileväisiä kasveja.

Semmottiist... :wink:

Nii joo...Terve vaan, oli eka viesti. :oops:

Anonymous

Lainaus käyttäjältä: "Jokipoika"Itse olen kasvatellut turvemullassa ja pitänyt sen kosteahkona, antaen sen kuivahtaa välillä. En jaksanut edes alkaa leikkimään tuossa alkukeväästä mitään "vie aurinkoisena päivänä ulos ja yöksi sisään"-leikkejä.

Heti kun sain vain rakenneltua kasvipöydän partsille, niin siellä ovat olleet ja onnellisesti voineet. Itseasiassa ois voinu laittaa vielä vähän aikaisemmin jo parvekkeelle, sillä ois tehnyt varmasti hyvää.
Tuleepahan ainakin survival-luonnetta kun oppiivat sietämään välillä "ei niin parhaitakin"- olosuhteita.

Ötököistä ei ole ollut pahemmin ongelmia ja parveke-ratkaisu toimii... Partsi on suojattu kasvien kulmauksesta puuristikolla ja siihen kiinnitetyillä kirkkailla aaltomuovilevyillä (plexania tai jotain muuta vastaavaa). Tämä on hyvä suoja aivan pienimmille taimille paahteelta, mutta ei varjosta tippaakaan.

Tavallisen kastelun lisäksi on tullut suihkuteltua sumutepullolla vettä kasvien lehdille ja varsinkin kuumana päivän kasvit tuntuvat oikein kiittävän ja nostavat lehtiä entisestään ylöspäin.
Kasteluveteen tuli joskus lisättyä lidlin kokista, kun ei niitä itsekkään jaksanut aina loppuun juoda, kun maistui väljähtyneenä niin pahalle. Mutta hiilidioksidia ja runsaasti sokeria saivat ainakin, mistä ei havaintojen mukaan tuntunut olevan ainakaan haittaa.

Niin--- Ja salainen kikka: Kasveillehan tulisi puhua... Itse en sitä tee niin kovin paljon, kun vainoharhaiset naapurit alkais soittelemaan poliiseja paikalle.
Mutta aina kun on lämmin päivä ja on tullut puuhasteltua tuolla parvekkeella, niin olen soittanut mankalla mun pikkuruisille Plutonium 74:ää ja kaikki on ollut onnellisen hymyileväisiä kasveja.

Semmottiist... :wink:

Nii joo...Terve vaan, oli eka viesti. :oops:

niin että oliko se tavallista , vaniljan vai sitruunan makusta kokista? :lol:

Jokipoika

Mullan laatu nyt on teoriassa aivan sama, mitä se on...Kunhan ei sitä mustaa multaa, joka ei tutkitusti toimi.
Kaverilla kasvoivat antamani taimet kukkamullassa aivan villinä ja itselläni ne huojuvat turvemullassa, joka sekin toimii vallan mainiosti.
Ravinteitten suhteen chilit eivät ole niin kovin vaativaisia, kunhan vain valoa riittää. Liikakastelua, sekä öttiäisiä kannattaa välttää...Tuuletus auttaa moneen mahdolliseen ongelmaan.

Noilla logiikoilla olen itse pärjännyt jo todella pitkälle ja en ole vielä onnistunut mokailemaan kovin pahasti.
Kasvu on ollut niinkin mielenkiintoista, että en tarvitse vielä natikkaa enkä muita nopean kasvun/hurjan sadon edistäjiä.
Hyvät perusolosuhteet saavat jo paljon aikaan. ;)

P.S. Omat kasvattini ovat viettäneet parvekkeella aikaa jo heti kevään ensimmäisistä aurinkoisista hetkistä lähtien, ilman mitään sen ihmeellisempiä totuttelujaksoja ja voivat mainiosti.

P.P.S. Tavallista kokista se oli+vettä suihkepulloon ja sillä hävis myös pikkuruiset kärpäset.

Timo