tammikuu 10, 2025, 19:29:56 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chili noviisin näytönpaikka 2013.

Aloittaja punkgrower, tammikuu 02, 2013, 15:02:53 ip

« edellinen - seuraava »

punkgrower

Lueskelin tuossa lannoitteiden käytöstä ja typen määrästä. Etenkin typen liiasta saannista ja sen vaikutuksista negatiivisesti chilien tuottoon. Tietenkinhän kasvit tarvitsevat typpeä alussa etenkin kasvuvaiheeseen ,mutta sitten kun kasvit alkavat kukkia ja tuottaa podeja ,niin tulisiko typen saantia vähentää?

Olen laittanut alusta saakka kokoajan lannoitteita sen omilla ohjeistuksilla 1-1-1 ,mutta näille lannoitteille ei ole olemassa sellaista kukkimis vaiheen annostus ohjeistusta. Muistaakseni GHE:n flora sarjassahan oli ohjeet kukkimis vaiheeseen ja annostus kääntyi vähemmän typpi pitoiseksi. Kuitenkin nyt kun lisäsin viimeksi lannoitteita hydroon ,niin laitoin annostuksen niin että grow-micro-bloom-suhde oli 1-1-2. Tokihan lannote vettä on vielä ollut noin puolet jäljellä hydrossa ,mutta jos jatkan tuolla tyylillä niin muutamassa viikossa koko veden lannoite suhde kääntyy vähemmän typpi pitoiseksi ja enemmän fosfori-kalium pitoiseksi. Ec- kuitenkin pysyi suunilleen samana mitä oli tuolla 1-1-1 suhtella samoilla annostusilla.

Onko nyt siis näin että liika typpi heikentää kukkien hedelmöittymistä ja podien tuottoa ja johtuuko kukken tippuminen juuri tuosta liiasta typestä?

punkgrower

huhtikuu 14, 2013, 18:43:38 ip #21 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2013, 18:46:54 ip käyttäjältä punkgrower
Päivitystä taas näin textin merkeissä.

Kyllä on uskomattoman tehokasta kasvua tällä roiske aerolla. Tuntuu että kasvit kasvavat oikeasti silmissä. Paljon puhutaan että NFT järjestelmä olisi paras vesiviljely systeemi ,mutta uskallan kyllä väittää vastaan ,kun katsoo  tuota hurjaa kasvua teltassa.
Tietenkin NFT voi olla kokonaisuudessa helpompi ja ehkä muutenkin yksinkertaisemmin lähestyttävä systeemi. Uskoisin että NFT ei kuluta niin paljon lannoitteita "hukkaan" eli siinä ei ole niin paljon haihduttavaa veden liikettä.
Mutta jos olisi mahdollisuus tehdä kasvatus jossa olisi vertailussa NFT ja tuollaine aero ,niin  kasvu nopeudessa ja sadossa veisi aero voiton. Mitä sitten tulee laitteiston huolto ja ylläpito vapauteen ja myös lannoitteiden kulumiseen ,niin NFT taas vetäisi sen korren.
Mutta mikä on loppujen lopuksi se tärkein pointti kasvatuksessa? Totta kai kasvien hyvinvointi ja suuri sato.

Tässä minullakin olevassa aerossa on lähes jokaisella kasvilla oma 11 L kasvu alusta juurille ,jossa on tehokas roiske kastelu ja astian pohjalla on erittäin hyvin hapettunutta lannoite vettä kasvin koko ajan käytettäväksi. Harvassa järjestelmässä on tuollaista mahdollisuutta ,että kasvit eivät kilpaile kasvutilasta ja lannoitteiden saanista alustassaan.

Kuitenkin jos otetaan nyt huomioon muutkin kasvuun liittyvät seikat ,niin onhan minulla tietenkin todella tehokas valaistus ja teltassa muutenkin hyvä kasvu ilmasto kosteuksineen ja sopivineen lämpöineen. Lannoiteet ovat alansa parhaita ja ph-tasapainoitus tekee niistä helppo käyttöisiä ja kasville helposti hyödynnettäviä.

Jos tosiaan tulevaisuudessa on mahdollista ,niin tulen tekemään vertailu kasvatuksen aerolla ja NFT:llä. Ja otetaan nyt vielä huomioon että tuollainen minulla oleva systeemi ei ole edes mikään aero vaan enemmänkin hydro/ aero hybridi. Jos olisi oikea korkeapaine aero kyseessä niin ei tarvitsisi edes miettiä kumpiko olisi kasville parempi kasvualusta  ;D

Tosiaan rohkaisen muitakin kokeileman aeroa kasvatuksessaan ja ei kannata pelätä että se olisi liian monimutkainen ja hankala käytettäväksi tai liian kallis. Tuollaisia vehkeitä saa rakennettua samaan hintaan ,kun isompia bublereita ja ebbejä tai dribfeedejä. Alta satasella selviää jos ei peukalo ole keskellä kämmentä.

punkgrower

Kuvapäivitys nyt ilman spna valoja.

Yleiskuvaa näin ensiksi.

Aji Fantasy

Ajissa on nopeasti laskettuna 20-30 podin alkua ja kukkia tuntuu tulevan lisää kokoajan tiuhaa vauhtia kasvaviin uusiin oksiin.
On todella hurjan haaroittuva tämä kasvi. Kuvassa ei kyllä juuri näy nämä ,kun ovat tuolla lehtien suojissa lähes kaikki 8)

Vanhimmat podit.

Black scorpion tonguet. Kuvassa 2kpl. (Huono kuva :( )

Scorpparin podeja. (Kuva vääristi värit oikeasti vaalean liloja.)

Turbo pube jonka siirsin myöhemmin telttaan.On jäänyt nuiden isompien varjoon jo kerran ja sai nyt eturivin paikan auringossa. Toivottavasti kasvaa nopsaan ja onhan se kyllä jo kasvanutkin siitä kun telttaan tuli. Toinenkin löytyy mutta siitä ei kuvaa.

Teltasta tosiaan lähtee pois ainakin 2kpl. scorppareita ja toinen pube ainakin ,kun kelit sallii ulos.

Vettä lisäsin myös eilen noin 17L ja EC:n säädin 1.55 Lannoiteet tosiaankin nytten kukitus painoitteisesti 1-1-2 Eli Suomeksi
Grow 15ml/10l. - Micro 15ml/10l. - Bloom 30ml/10l. 
Mielestäni nuppuja on jo nyt ilmestynyt enemmän ja ainakin ovat kukiksi auenneet nopeammin ,kun viikon verran lannoitteet ovat nuin olleet. Tulen seurailemaan tilannetta ja säätämään varmasti suhteita vielä jos haluttua tulosta ei näin saavuteta.
Lisäksi ajattelin tilata lisää lannoitteita ja varmaan muitakin kasvun tehostajia ehkä top maxia ja jotain silikaatia ainaskin.

punkgrower

Mitä olette mieltä että kannattaisiko tästä ajista siivota nuita alimpia oksia pois? Ja muutenkin voiko nuita ohuita varsia jotka kasvaa tuolla alhaalla napsia pois.
Idea olisi se että ei yksinkertaisesti tarvitsisi kasvaa tuolta alhaalta yhtään enempää tukkoon tuo kasvi ,kun tulee varjostamaan varmasti nuita turbo pubeja ainaskin jotka ovat pienempiä tässä vaiheessa. ja kannattaisiko niitä ns.pieniä "rosvoja" kanssa napsia pois jos ei tarvitse haaroittumista todellakaan enempää.

Tässä nyt muutama kuva nuista alimmista oksista. Ja voihan niistä tehdä pistokkaita partsille kesäksi kuitenkin ,niin kuin olen yhdestä alaoksasta jo tehnyt.

Mini paprikan kukka. Oikeasti on ihan vitivalkoinen  :)

Meinasi aji kuristua ,kun olin unohtanut tuonne juureen sellaisen ompelulangasta tehdyn tuki narun jo pois leikatulle alaoksalle. Huomasin tuon paripäivää sitten ja kaivelin pois sen rungosta.  Onneksi mitään kummempaa kosmeettisen vaurion lisäksi ei tapahtunut. Oli useita millejä uponnut tonne runkoon jo  :(

Chilivaari

Kyllähän chilejä voi aika vapaasti muotoilla leikkaamalla, kunhan leikkelet puhtailla, terävillä saksilla, ettei tule jotakin sienitartuntaa. Keväällä kasvukaudella sellaiset ovat kyllä harvinaisia, syksyllä niitä leviää. Leikkauspaikka aina läheltä lehden tai oksanhankaa, yläpuolelta.

punkgrower

Kiitos vastauksesta Chilivaari  :) Siivoilen kasvatus tilaa lähipäivinä muutenkin ,niin samalla karsin tuota Ajia hieman.

punkgrower

Nyt on sitten Ajia karsittu ja teltta imuroitu roskista ja pudonneista kukista. Pistokkaita on tuossa lasissa kymmenkunta ja kunhan juurtuvat ,jos juurtuvat niin multiin menee parvekkeelle. En ruennut ainakaan tänään nuita laittamaan mihinkään kivivilloihin jos laitan ollenkaan en vaan raskinut heittää roskiinkaan,kun niin komeita oksia olivat :)

Jani M

Itse olen tuuheista kasveista aika surutta leikannut niitä alimpia sivurunkoja pois, koska ne jää muutenkin sellaisiksi riu'uiksi kun eivät saa ylempänä olevan lehvästön takia valoa tarpeeksi. Leikkaukseen olen käyttänyt skalpellia, se on helppo desinfioida käyttökertojen välillä. Niitä saa apteekista ja chilitarvikkeestakin muistaakseni.

Mulla kävi yhden rungon kanssa liki samalla tavalla. Oli jäänyt teräslangan kieppi sinne ihan alas ja sopivasti hydrosoran alle piiloon, kasvi sitten lopulta katkesi siitä kohdasta kun siirtelin. Ei ollutkaan niin jämerä se runko, kuin miltä se näytti.

punkgrower

huhtikuu 15, 2013, 22:09:49 ip #28 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2013, 22:48:51 ip käyttäjältä punkgrower
Asetonilla puhdistettua filerausveitseä sai tuo kasvi. ;D 

100. Viesti päivitys  ;)

punkgrower

Taas sitä normaalia arkea ollaan täällä chilien kanssa eletty. Lannoite vesiä on kaadettu taas n.15 litraa lisää ja pähkäilty että mitähän nuiden kanssa tekisi ,kun ei meinaa sopu enää siaa antaa tuolla teltassa.

Sen verran sitten tein että mulla on ollut tuolla yksi kasvatti joka on ollut alusta lähtien sen monsteri Ajin varjossa ja lopulta jäi sen jalkoihin täysin varjoon. Nappasin kaveria latvasta kiinni ja retuutin sen keittiöön pikku käsittelyyn. Minulla sattui olemaan yksi ylimääräinen altakastelu ruukku kaapissa,niin laitoin sen siihen ja kaadoin perliitti varkku seosta niskaan.
Pienen sähläyksen ja kiroilun jälkeen ,kun se perliitti/verkku sotku sotki ensin koko tiskipöydän ja osan keittiön lattiaakin olin saanut sen sitten istutettua ,niin huomasin ,että olin saanut osan seoksesta menemään myös ruukun vesisäiliöönkin ja koko homma uusiksi.  >:( 
Tässä nyt sitten lopputulos.

Aika kitukasvuinen on kyllä ,kun vertaa nuihin muihin teltan asukkeihin ,mutta varmaan se siitä kasvaa ...joskus.

Nuo kuvassa näkyvät alimmat lehdet on menny laikukkaaksi silloin ,kun siirto telttaan tapahtui ja ennen sitä sai myös lehdet hieman kolhuja josta nuo reijän tapaiset muistona. Myös muissa kasveissa mitkä silloin teltaan siirtyi on nuita laikullisia lehtiä alhaalla ,mutta heti viikon sisällä kun kasvu alkoi oli se taas normaalia . Mistä lie johtui?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: punkgrower - huhtikuu 18, 2013, 22:46:57 ip
Nuo kuvassa näkyvät alimmat lehdet on menny laikukkaaksi silloin ,kun siirto telttaan tapahtui ja ennen sitä sai myös lehdet hieman kolhuja josta nuo reijän tapaiset muistona. Myös muissa kasveissa mitkä silloin teltaan siirtyi on nuita laikullisia lehtiä alhaalla ,mutta heti viikon sisällä kun kasvu alkoi oli se taas normaalia . Mistä lie johtui?

Voi olla, että väärä pH, väärä lannoitetasapaino, väärä veden lämpö jne. Joku imeytymishäiriö joka tapauksessa.

Esine69

Ihailin kyllä ton yhden aerossa olevan hilin juuria. On kyllä uskomattoman isot.
Pitäiskö mun vielä kyhätä yks kasvatus lodju joka toimii tuolla sprinkleri toiminnolla.
On kyllä ihanan näköistä.
Kivaa kun on kivaa!!!

punkgrower

Se Aji aloitti ensin kasvamaan tuossa Herbie 23 pöytäpuutarhassa ja oli siinä pienessä kivivilla kuutiossa. Kasvatti siinä ollessaan sellaiset parinkymmenen sentin mittaiset luihut juuret. Sitten ,kun laitoin sen tonne aeroon ,niin muutamassa viikossa kasvoi ne ekan kuvan juurakot. Yllätyin hieman itsekkin vaikka tehokkaaksi juurtenkin kasvattajaksi tuon laitoksen tiesin. Nytten alkaa olla jo huoli että jos meinaan pitempäänkin rueta sitä tuossa systeemissä pitämään,niin ongelmaksi tulee juurten mahtuminen tuonne ruukkuun. Olen kerran kokokenut sen kun liian suuret juurakot tukkii ton ruukun viemäröinnin ja vedet tulvivat lattialle,kun ei ole mitään ylivuoto putkea nuissa valmiina enkä ole rakentanut. Rupesin kyllä miettimään sitäkin ,kun se on halpa vakuutus vesivahingon varalle. Viimekerralla selvisin säikähdyksellä ,kun aamulla kerkesin huomata kasveja katellessa että vettä oli tullut ehkä litran verran just yli ruukusta. Onneksi ei parketti ollut kerennyt imasemaan vielä niitä alleen.

punkgrower

Pieni kuvapäivitys näin illan ratoksi.

Ajin alapää. Montako podia näät kuvassa?

Minkä muotoisia näistä Ajin chilestä lopulta kasvaa ,kun nyt muistuttaa jonkin verran kurpitsaa vai liekkö onkin?

Nää "isoimmat" on ne ekat mitkä tää teki tonne alas aika nopesti heti telttaan siirron jälkeen.

Vielä yksi tuoreempi alku.

Huomenna voisin ottaa kuvaa taas koko teltasta. Nyt nukkumaan :) Hyvää yötä.

punkgrower

Yleiskuva teltasta.
En kehdannut rueta sammuttamaan tuota valoa,niin on huonon värisiä kuvat :(

Aji Fantasyn latvustoa.

Black Scorpoin Tonguet. Oikealla puolen telttaa.

Black Scorpoin Tonguet. Vasemmalla Ajin takana.

Tossa kuvan keskellä nuiden kahden scorpparin välissä on se mini paprika joka kasvaa hyvin ,mutta ei meinaa mahtua tuohon väliin. Leikkaan nuita kahta varmaan niin ,että mahtuu tulemaan välistä kunnolla ylös aurinkoa kohti 8)

punkgrower

huhtikuu 21, 2013, 18:54:50 ip #35 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 21, 2013, 19:48:09 ip käyttäjältä punkgrower
Tänään oli taas liemien lisäys päivä sity puutarhassa.
Ec. oli tippunut alhaisimpaan arvoon sitten koko hydrossa olo aikana. Eli 17.4 kun viimeksi lisäilin liemiä säädin ec arvon 1.56.
Tirkistelin sitä tuossa useampana päivänä ja huomasin että ec tippuu noin 0.10 joka päivä. Kasveille siis kelpaa hyvin nuo lannoitteet.
Tänään sitten ennen lisäystä oli arvo jo 1.28. Vettä meni tuonne noin 14 litraa lisäyksessä. Nostin myös hieman typen osuutta ihan kokeeksi taas ,kun nyt mentiin pariviikkoa pienemmällä suhteella. Typen osuus nousi noin 10-15% viime lisäyksestä.
Näillä kokeilla koitan saada selville ,että miten se vaikuttaa podien  tuotantoon ja kukkien määrään.
En ole kyllä ihan varma miten tuota voi oikein tulkita tuolta teltasta että on muutoksia tapahtunut,mutta minusta ainakin näytti että kukkien ja nuppujen määrä lisäytyi kun typpeä vähenti hieman. Mutta toivomaani Scorpparien poditusta ei juuri tapahtunut.
Katsotaan nyt että alkaako tapahtua kun typpeä on enemmän. Kokonaisuudessa typen määrä on kuitenkin vähäinen verrattuna muihin ainesosiin.

Ajattelin nyt illalla vielä nostaa tuota EC-arvoa hieman tuonne lähemmäs 1.7 ja katsoa miten se vaikuttaa kasvuun nuiden Scorpparienkin osalta.

Olen kyllä ollut tyytyväinen kokonaisuudessa näihin lannoitteisiin :) Varsinkin tuohon puskuroituun ph -arvoon. Ei tarvitse yksinkertaisesti huolehtia eikä säätää millonkaan tuo ph- arvoa mihinkään suutaan. Pysyy 5.7-5.9 vesiviljelyssä kokoajan.
Sen verran olen lukenut nuiden toiminnasta ,että vaikka käytössä olisi lisänä muita ph-arvoa kohottavia lannoitteita (esim. silikaatteja) niin ,kun lisäät ensin ,sen arvoa kohoittavan ja sitten vasta muut perus lannoitteet,niin ph puskuroituu aina samaan lukemaan nuiden kanssa . Vaikka lähtötaso olisi yli 8 tai alle 5 niin toimii.

En siis ymmärrä miksi edes kannattaisi säätää nuiden GHE- flora sarjojen ja ph litkujen kanssa enää ,kun on tuollaisia huippu lannoitteita myynnissä ja vielä halvempaan hintaakin.

Mullapa on parinkympin Ec-mittarissa tausta valokin ;D ;D ;D Halpa mutta hyvä ja vielä 100% vesitiiviskin. Mitä muuta voi mittarilta vaatia?

Kirsikkatomaatin taimetkin odottaa lämpimiä kevät päiviä keinovalon alla.

punkgrower

No niin nyt sitten nostin EC-arvoa hieman ylemmäs tänään. Katsotaan miten kasvit siihen reakoi vai reakoiko mitenkään. En usko että kumminkaan mitään överi oireita tulee ,kun on kuitenkin vielä alle 2. Eli nyt on 1.87.
Tuolla mitä olen seuraillut muiden kasvatuksia niin tuohan on vielä pieni arvo. Tulen nyt kuun vaihteessa ostamaan joitakin lisä lannoitteita ja varmaan myös nuita peruskin ,kun tuntuu menevän aika nopeasti nuo litraiset purkit. Seuraavaksi ostankin suoraan 4l kannut niin ei heti lopu kesken.
Mitä podin turvottaja suosittelisitte ostettavaksi joka on käytössä huomattu hyväksi ja sopisi nuiden minun muiden lannoitteiden kanssa yhteen.
Oletteke muut käyttäneet miten silikaatteja hydroissa ja onko mitään hyötyä ollut niistä. Juuristossa kyllä ei ole ollut mitään ongelmia eikä limottumisia resossa eikä oikeastaan ruukuissakaan,mutta ennalta ehkäisyksi ihan ajattelinkin. Mielummin ostaa ,kun katua että jäi ostamatta.

punkgrower

Kuva ovelta telttaan...

Welcome to the jungle...

Caide

Hienoa artturin mainontaa. Tuttu paikka ja kävin tuossa yksi viikonloppu vähän "syömässäkin" yhden noista omistajien kanssa. Kauhee krapula kyllä tuli.

punkgrower

Itse en paikkaa tunne ollenkaan...Tuo tikkuaski on vaan jostain ilmestynyt mulle kotiin? Sekin on hieman kummaa että Artturi on Tampereella ja minä Kuopiossa ja en ole käynyt sitten vuoden 2010 jälkeen tampereella. Hämärä juttu on tuon askin ilmestyminen. Toivottavasti oli kuitenkin edes hyvää keittoa vaikka krapula tulikin ;D