tammikuu 08, 2025, 21:57:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Siemenketjukirje II

Aloittaja Whili, tammikuu 03, 2013, 13:07:49 ip

« edellinen - seuraava »

Whili

lokakuu 18, 2014, 17:41:18 ip #1000 Viimeisin muokkaus: lokakuu 18, 2014, 17:47:02 ip käyttäjältä Whili
Lainaus käyttäjältä: x46900 - lokakuu 18, 2014, 17:04:29 ip
Fatalii ja joku muu (Minbaari mikä?) on loppu kirjeestä, itse poimin viimeiset Fataliin siemenet.
Mahtaako kukaan tuota Fataliita nykyään kasvattaa kun on nuo 7potit ja supertuliset muodissa.
"Fatalii kuuluu muiden habanerojen tapaan Capsicum chinense lajiin. Tyypillisestä habanerosta poiketen Fatalii tarjoaa tukevan jälkipoltteen lisäksi pirteän, nopeasti esiin tulevan alkupoltteen. Raikkaan hedelmäisen makuisen, usein maukkaaksikin luonnehditun hedelmän tulisuudeksi on mitattu 125000-325000" -chiliwiki
Toivottavasti saadaan siemeniä lisää  :)

x46900

^jos tuleva 12 kk ajanjakso menee niinkuin olen suunnitellut, niin sitten on taas siementä kirjeeseen.

Jame

Mulla on Fataliin siemeniä.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: x46900 - lokakuu 18, 2014, 17:04:29 ip
Miitti pidetty. Minbaari ja Myllykoskimansion lisäili siemeniä kirjeeseen - en käy edes arvailemaan, että mitä, herrat itse hoitakoon tiedottamisen lisätyistä lajikkeista.

Fatalii ja joku muu (Minbaari mikä?) on loppu kirjeestä, itse poimin viimeiset Fataliin siemenet.

Oli mukava tavata, vaikka itse keskityinkin lähinnä syömiseen. Oli hyvää.

Pakkailen paketin illan kuluessa ja huomenna postin huomaan.

Mie lisäsin Pubet: Mexican Red ja GRIF 9345 sekä Baccoista Aji Rico. Viimeiset Peppadewin siemenet tuli tosiaan otettua, mutta toivottavasti vuoden päästä pääsee lisäämään näitä reippaasti lisää kirjeeseen. Lisäksi otin 7pod Chaguanas Strain II:sta ja Tobago Sweetiä. Tietääkö vaan kukaan, onko tämä Tobago Sweet jo sitä kuranttia punaista? Bluesmanin pussilta tuo näytti mistä siemeniä otin.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - lokakuu 19, 2014, 05:59:55 ap
... ja Tobago Sweetiä. Tietääkö vaan kukaan, onko tämä Tobago Sweet jo sitä kuranttia punaista? Bluesmanin pussilta tuo näytti mistä siemeniä otin.
Bluesmanilta tuli Tobago sweet täydennyksiä ja muistaakseni tuo on "Juson siemenkantaa".

x46900

SKK2 jätetty postin kuljetettavaksi Miikos:ille 19/10/2014 12:46.

Whili

Onhan kaikki laittaneet osoitetietojansa YV:llä listassa edellään olevalle chilihemmolle.

Ja uusiakin osallistujia toki otetaan viellä mukaan niin kauan kuin kirje on reissulla ja uudet lisätään ilmoittautumisjärjestyksessä listan perään.

Chilivili

Mun viime vuonna kirjeestä ottama Tobaco Sweet tekee kypsänä
keltaista podia, muoto kyllä täsmää Juson kuviin.
Niin ja Rocato tuottaa lähinnä Datil Sweetin näköistä mutta oranssia hedelmää.   Fataliin siemeniä löytyy myös täältä...

Whili

Lainaus käyttäjältä: Chilivili - lokakuu 19, 2014, 15:10:30 ip
Niin ja Rocato tuottaa lähinnä Datil Sweetin näköistä mutta oranssia hedelmää.   Fataliin siemeniä löytyy myös täältä...
Rocato tuntuu tekevän kaikennäköistä ja väristä hetelmää. Taitaa olla vielä epästabiili lajike.
Mun Rocato teki kolme podia, yksi pyöreä, yksi puikula ja yksi outo banaani  :o  Ja siemenet on Fasselta.
Myös Tobago sweettien kanssa on ollut hieman väriongelmia liikkeellä, varsinkin jälkimmäinen sato on jäänyt haalean väriseksi.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 19, 2014, 17:39:01 ip
Rocato tuntuu tekevän kaikennäköistä ja väristä hetelmää. Taitaa olla vielä epästabiili lajike.
Mun Rocato teki kolme podia, yksi pyöreä, yksi puikula ja yksi outo banaani  :o  Ja siemenet on Fasselta.
Myös Tobago sweettien kanssa on ollut hieman väriongelmia liikkeellä, varsinkin jälkimmäinen sato on jäänyt haalean väriseksi.

Mulla on Tobago Sweet Juson kantaa, herkullisia keltaisia podeja tulisuuden ollessa melkein nollatasoa....
Taidan kokeilla itse ensi vuonna mitä tulee seuraavasta polvesta.......

chipe

Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 19, 2014, 17:39:01 ip

Oliko nuo Rocatot ostettu siis ihan siemeninä?  Jos näin niin silloin lajike tosiaan taitaa olla kovasti epävakaa eikä nuo omituisuudet johdu vain risteytyneenä myydyistä hedelmistä. Kun nyt katsoin miltä Datil Sweet näyttää niin omani tekevät senkin mallisia :). Banaaninmuotoiset ovat mulla yleensä olleet pitkittäispoimitettuja ja sinänsä ihan hauskan näköisiä.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 18, 2014, 17:41:18 ip
Mahtaako kukaan tuota Fataliita nykyään kasvattaa kun on nuo 7potit ja supertuliset muodissa.
"Fatalii kuuluu muiden habanerojen tapaan Capsicum chinense lajiin. Tyypillisestä habanerosta poiketen Fatalii tarjoaa tukevan jälkipoltteen lisäksi pirteän, nopeasti esiin tulevan alkupoltteen. Raikkaan hedelmäisen makuisen, usein maukkaaksikin luonnehditun hedelmän tulisuudeksi on mitattu 125000-325000" -chiliwiki
Toivottavasti saadaan siemeniä lisää  :)

Heinän podin maistamisen jäljiltä Fatalii on yksi ensi vuoden tärkeimpiä satokasveja ja ikkunalla on jo ensimmäisten joukossa idulle laitettu Fatalii-kolmikko ehtinyt 4-5 lehden ikään :). Olikohan Fataliin Pena Edition kuinka aidonkaltaista? Eipä tuolla tosin niin kauheasti kait väliä, tärkeintä että maistui odottamattoman hyvän hedelmäiselle :).

Whili

Lainaus käyttäjältä: chipe - lokakuu 19, 2014, 18:01:26 ip
Oliko nuo Rocatot ostettu siis ihan siemeninä?

Fasselta saaduista hetelmistä omat siemenet, enkä taida omista jälkeläisistä ottaa edes siemeniä talteen, eikä taida ehtiä edes täysin kypsymäänkään.
Rocato oli tervetullut chinence-lajike makunsa ja mietoudensa vuoksi. Harmi jos ei saada vakaata kantaa syntymään.

chipe

lokakuu 19, 2014, 18:39:44 ip #1013 Viimeisin muokkaus: lokakuu 19, 2014, 18:41:53 ip käyttäjältä chipe
Lainaus käyttäjältä: Whili - lokakuu 19, 2014, 18:11:25 ip
Oliko nuo Rocatot ostettu siis ihan siemeninä?

Fasselta saaduista hetelmistä omat siemenet, enkä taida omista jälkeläisistä ottaa edes siemeniä talteen, eikä taida ehtiä edes täysin kypsymäänkään.
Rocato oli tervetullut chinence-lajike makunsa ja mietoudensa vuoksi. Harmi jos ei saada vakaata kantaa syntymään.

Olen ottanut omistani siemeniä talteen väreittäin ja muodoittain niin että löytyy erikseen keltaista ja punaista, pitkulaa ja pyöreää ja poimitettua ja ... myös oikeanlaisia. Oikeanlainen on selvästi muita miedompi ja paksulihaisempi. Siitä syystä sen erottaa joistakin lähes oikeanlaisista (vähemmän tasaisista puikuloista) jo painonsa perusteella.

Taimia oli vuoden pääsatokasvina luokkaa riittävästi mutta oikeanlaisia hedelmiä tekeviä vain pieni osa ja niiden satoisuus oli heikommasta päästä. Tuli niitäkin kypsiä sentään useampi kymmenen hedelmää kun taas kaikenmoisia vääränlaisia yhteensä useampi kilo ja puskissa on yhteensä vielä 100+ hedelmää. Niistä reilu 60 roikkuu yhdessä kaikkein satoisimmassa puskassa joka on kooltaan luokkaa puoli metriä kanttiinsa ja tekee muista poikkeavaa kiharaista pitkulanmallista hedelmää. Tuon tuotokset odottaa vielä maistamistaan kun kypsyi viimeisten joukossa.

Ne puskat jotka tekivät oikeanlaista tekivät mielestäni vain ja ainoastaan sitä tyyppiä. Harmi vaan kun tuli pölyteltyä noita niin ahkerasti että suuri vaara että ovat risteytyneet vääränlaisten muotojen kanssa, elleivät sitten jo muutenkin tuottaisi mitä sattuu. No ensi vuonnahan tuon näkee mitä niistä tulee.

Ai niin onhan tuolla kasvarissa ainakin yksi oikeanlainen taimi ruukussa, joten pitänee ottaa sellainen sisälle talvehtimaan niin varmistaapahan ainakin yhden oikeanlaisen :).

Chilivili

Oliko nuo Rocatot ostettu siis ihan siemeninä?  Jos näin niin silloin lajike tosiaan taitaa olla kovasti epävakaa eikä nuo omituisuudet johdu vain risteytyneenä myydyistä hedelmistä. Kun nyt katsoin miltä Datil Sweet näyttää niin omani tekevät senkin mallisia :). Banaaninmuotoiset ovat mulla yleensä olleet pitkittäispoimitettuja ja sinänsä ihan hauskan näköisiä.

Mun siementen alkuperä viime syksyn SSK 2. Kaksi Rocatoa oli kasvamassa, joista toinen ei tuottanut satoa lainkaan

Jame

Lainaus käyttäjältä: Jame - lokakuu 18, 2014, 21:22:58 ip
Mulla on Fataliin siemeniä.

Nelisenkymmentä fataliin podia poimittu, halkaistu, siemenet kerätty ja laitettu kuivumaan. Eiköhän noista ainakin parille seuraavalle kirjeen vastaanottajalle muutama siemen riitä.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Miikos

lokakuu 21, 2014, 22:21:52 ip #1016 Viimeisin muokkaus: lokakuu 24, 2014, 23:27:18 ip käyttäjältä Miikos
Täällä on  ;D

Edit. Iltapäivällä lähtee matkalle kohti Mr. Jonesia. Paino 480 grammaa.

Edit. 2 Lisätty Inca Red Droppia ja Pim. de Espeletteä.
It burns!

MrJones

Kirje lärätty läpi.
Lisätty 7pot white(c.chinense) sekä Numex Big Jim(c.annuun)

Huomenna kirje matkaa Sorrin hoteisiin

chipe

Kirjeen lähestyessä uhkaavasti alkaa valinnanvaikeus iskeä tajuntaan. Siispä, löytyykö hyviä vinkkejä olisko kirjeessä erityisiä lajikkeita jotka kannattaisi poimia kasvatukseen seuraaviin tavoiteryhmiin:

1) Hedelmäiset herkut. Scotch Bonnet ja Fatalii on tämän osaston pääsatokasvit ensi vuodelle ja kirjeestä olisi tarkoitus poimia kaverikseen luetun perusteella Bonda, Pink Habanero ja mahdollisimman originaalihaba (Havanna tai Sudden Death).

2) Nopeat peltochilit (eli tavoitteena korkeintaan minimaallisella esikasvatuksella edes yksi hedelmä pellossa). Ehdoton minimivaatimus on luonnollisesti että kirjeestä otettu siemen ehtii tuottamaan talven aikana sisällä hedelminä varsinaiset peltosiemenet. Nykyiset tämän osaston ykkösnyrkit ainakin siihen pystyvät  (Fire/Orange/Star Flame ja Lombardo, ensimmäiset Cayanne ja Leek siementehtaat myös jo aluilla). Kirjeestä oli tällä tietoa kiikarissa Early Jalapeno ja Alma.

Bonusryhmänä, löytyykö tuolta mainioksi satokoneeksi osoittautuneen Starfishin kaltaisia kasvihuoneen kattopuolta tehokkaasti hyödyntäviä kasveja, kun muut jättää tuon puolen huoneesta hyödyntämättä? Campane jo löytyy ensi vuodeksi tuota osastoa täydentämään. Voisihan sitä toki Amppeleita käyttää mutta nuo on kätevämpiä :) .