tammikuu 10, 2025, 11:49:32 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

PP:n neljäs

Aloittaja PP, tammikuu 05, 2013, 19:12:19 ip

« edellinen - seuraava »

Feint

Millä puhelimella kuvasit ton? Todella luonnollisen näköinen kuva ja vaikuttaa kuvaamisesta mitään tietämättömän silmään hyvältä kuvalta muutenkin. Chilikin on upea :)

PP

Lumia 920:lla, joten on sen syytäkin olla kännykkäkuvaksi hyvä. Picasassa väänsin lisää valoa ja rajasin, ja pienentäminen vähentää kohinaa.

PP

Kasvu on vauhdissa näillä keleillä, mutta rocotoja katsellessa tulee väkisin mieleen, että se ihme hidastelu huhti-toukokuussa olisi saanut jäädä väliin. Nyt pitää jännätä loppukesän ja alkusyksyn säitä.

Ei nuo ollenkaan pahalta näytä, mutta olisipa tilanne ollut sama edes kaksi-kolme viikkoa sitten.

Hyvän näköinen Orange Rocoto, joka tekee nyt ensimmäisiä podeja. Sato on turha odottaa ennen syyskuun alkua ja sekin toteutuu vain jos kesä jatkuu loppuun asti lämpimänä.

Turbo Pubella tilanne on ihan sama. Kokoa, näköa ja kukkia on, mutta...

PI 585273 on tietysti pisimmällä ja taitaa antaa reilumpaa satoa jo elokuun puolella.

Manzano Rojo on jättipodisena erittäin hidas, eikä tästä ole tulossa kypsää ennen syyskuun loppua, jos vielä silloinkaan.

Kasvarissa menee tietysti paremmin, mutta sieltä ei tullut kunnon kuvia chileistä eikä niissää mitään ihmeempää uutta olekaan. Tomaattiin on taas hyvä lopettaa.

Jokunen raakile.

bluesman

Järkky amppelitomaatti. Mulla on koko kasvissa yhtä monta raakiletta kuin sulla on yhdessä tertussa.

Chilivaari

"Tumpelo Tommi" on tuollainen. Nuo ovat tosin pieniä, peukalonpään kokoisia, mutta makoisia.

PP

Nyt meni mielenkiintoiseksi, aivan liian mielenkiintoiseksi.

Olen ilmeisesti käyttänyt ainakin keväästä asti kaikkea lannoitusta liki tuplasti aikomaani nähden. Ei luulisi, että sellainen on mahdollista neljättä vuotta kasvattavalle, mutta siltä nyt näyttää. Viitteitä tästä on ollut keväästä asti, muttei ole käynyt mielessäkään, että EC-mittari voisi olla niin pielessä. Homma alkoi selvitä, kun mittari lakkasi viikonloppuna toimimasta vuodettuaan hieman vettä sisäänsä. Kuivasin mittarin, ja se alkoi toimia, mutta näytti suunnilleen tupla-arvoja aiempaan verrattuna. Tein toissapäivänä natriumkloridista kalibrointiliuoksen, jonka mukaan mittari näytti kalibroimattakin (nollattuna) suunnilleen oikein ja kalibroituna edelleen noin tupla-arvoja lannoitelitkuista. Oli pakko tilata kaupallinen kalibrointineste.

Se tuli tänään ja näytti vain n. 15% heittoa itse tehtyyn kalibrointiliuokseen verrattuna. Pakko siis uskoa, että mittari on heittänyt jo pitkään niin, että mittarin mukainen EC 2 oli todellisuudessa noin 4. Virhe on mahdollisesti syntynyt keväällä, kun tein ensimmäisen kerran itse kalibrointiliuoksen. Outoa ja selittämätöntä on se, että se liuos oli mittarin mukaan (nollaamatta ja 3 vuotta vanhalla kalibroinnilla) 10% tarkuudella oikein. Voi siis olla, että virhe on ollut mukana jo ties kuinka kauan.

Sekoilu on mahdollista, koska vaihdon keväällä Yaran lannoitteisiin enkö etsinyt niihin muita ohjeita kuin Hydro/Calcinit-suhteen ja luotin muuten mittariin. Silloin tuntui, että pitääpä näitä laittaa paljon, mutten jäänyt ajattelemaan enkä kyselemään sitä, koska kokemusta Yarasta ei ollut. On siis ollut niin, että annoksella 25 ml (jauhetta) Hyrdoa ja 12 ml Calcinita 10 litraan vettä EC oli mittarin mukaan n. 2,3. Todellisuudessa se on kai yli 4. Kuulostaako oikealta? Käytän toki lannoitteita 10% stokkiliuoksina.

Kasvun hitaus keväällä ja ihmeelliset vioitukset viime viikkoina sopii hyvin järjettömän vahvaan lannoitukseen. Ödeemaa tai muita oireita on toisaalta ihmeen vähän. Samoin tomaattien hillitön kasvu. EC on nyt ilmeisesti ebbeissä 4,5-5 ja NFT:eissä neljän kahta puolta. Tekisi mieli tarkistaa tuo mittari jonkun luona, jolla on lähiaikoina kalibroitu luotettava mittari.

Ei muuta kuin litkuja vaihtamaan.

SK

Kun vertaan rocotojasi omiini, niin sinulla on huomattavasti enemmän pystyversoja.
Mutta minulla nuo kukkii hurjasti ja kiinnijämisprosenttikin on oltava hyvä kun ei maahankaan niitä tipu, mutta pystyversot on harvoja yksittäisiä.
Voihan myös olla, että piilottelet hurjaa satoa lehtien alla kuten rocotoilla on tapana tehdä. ::)
Johtunee lannotuksesta?

Hieno tuo tomaatti. Tahdon kanssa, eli siemenet täytyy ensi kesäksi etsiä.

bluesman

Tervetuloa Bluesfarmille kalibroimaan mittarit, EC ja pH. Bluelab on todennäköisesti melko luotettava kapistus.

PP

EC:t on nyt korjattu sikäli kuin mittariin on luottamista. Ebbeihin jätin noin 3, NFT:eissä on noin 2 ja Blumateihin menee kaksi. Veikkaan, että kasvu räjähtää nyt NFT:eissä toiseen potenssiin, kun juuristot on vahvat ja keli optimaalinen.

Lainaus käyttäjältä: SK - kesäkuu 26, 2013, 21:36:49 ip
Kun vertaan rocotojasi omiini, niin sinulla on huomattavasti enemmän pystyversoja.
Mutta minulla nuo kukkii hurjasti ja kiinnijämisprosenttikin on oltava hyvä kun ei maahankaan niitä tipu, mutta pystyversot on harvoja yksittäisiä.
Voihan myös olla, että piilottelet hurjaa satoa lehtien alla kuten rocotoilla on tapana tehdä. ::)
Johtunee lannotuksesta?

Liian vahvalla lannoituksella on varmasti merkitystä ainakin kukkien suhteellisen pieneen määrään. Ne on kuitenkin jääneet tosi hyvällä prosentilla kiinni. Kasvu lähti vauhtiin vasta kelien lämmettyä kunnolla toukokuussa, mikä sopii yhteen liian vahvan lannoituksen kanssa. Paljon ravinteita vaatii paljon valoa ja lämpöä tai muuten kasvu hidastuu. Sama selittänee ainakin osaksi NFT:eiden suhteellisen hitauden verrattuna foorumin hurjastelijohiin.

LainausHieno tuo tomaatti. Tahdon kanssa, eli siemenet täytyy ensi kesäksi etsiä.

Siemeniä saa minulta ja monelta muulta. Näyttää siltä, että Tumbling Tomille sopii vahva lannoitus, mutta se voi vaikuttaa makuun. Ensimmäiset kypsät ei ainakaan olleet niin makeita kuin muistelin näiden olevan.

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 26, 2013, 21:54:46 ip
Tervetuloa Bluesfarmille kalibroimaan mittarit, EC ja pH. Bluelab on todennäköisesti melko luotettava kapistus.

Tuli heti mieleen, kun tiesin, että sinulla on Bluelab. Taidan joka tapauksessa ostaa uuden EC-mittarin, mutta onhan vertailu hyvä syy käydä farmilla. :)

bluesman

Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 26, 2013, 23:50:52 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - kesäkuu 26, 2013, 21:54:46 ip

Tuli heti mieleen, kun tiesin, että sinulla on Bluelab. Taidan joka tapauksessa ostaa uuden EC-mittarin, mutta onhan vertailu hyvä syy käydä farmilla. :)

Mulla on jopa kalibrointiliuoksia jäljellä. Vaan Bluelabia ei kovin usein tarvitse kalibroida.

Tiemuh

LainausHanakuumassa vedessä ja ruiskua jatkuvasti heiluttaen Neem vaikutti tulevan suht tasaisesti ilman saippuaakin. Onkohan siitä jotain muuta apua?

Tuo yhdistelmä taitaa tappaa pehmytkudoksisia ötököitä.

Touko

Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 26, 2013, 21:29:57 ip
On siis ollut niin, että annoksella 25 ml (jauhetta) Hyrdoa ja 12 ml Calcinita 10 litraan vettä EC oli mittarin mukaan n. 2,3. Todellisuudessa se on kai yli 4. Kuulostaako oikealta? Käytän toki lannoitteita 10% stokkiliuoksina.

Lainaus käyttäjältä: Juso - heinäkuu 10, 2012, 14:01:55 ip
E:  Alkuperäisen taulukon lukemat ovat liian pieniä johtuen viallisesta mittarista. Alustavien tarkistusmittausten mukaan olen mitannut ja interpoloinut 1:1 ja 1:0,5 suhteille uudet arvot. Pahoittelut mahdollisista vaikeuksista väärien arvojen vuoksi.

Sekoittelin tänään kolmella eri N:K -suhteella Ferticare Hydro - Yaraliva Calcinit lannoitteet vastaten pitkälle NF (1+2) ohjeistuksen mukaisia N:K arvoja

1. Otin 10 litraa EC-0.02 sadevettä
2. Laitoin annetussa suhteessa kuivaa lannoitetta, molempia komponentteja erikseen
3. Sekoittelin ja mittailin kussakin vaiheessa kunnes EC-lukema tasaantui

Tässä siis tulokset, joita voi käyttää jos ei ole EC-mittaria. Pieniä virheitä on varmaan matkassa koska mittailin 5 ml mitalla. Mutta aika lineaarisilta nuo tulokset näyttävät ja väliEC-arvoja voi helposti päätellä/interpoloida halunsa mukaan
Lannoitemäärät millilitroja 10 litraa vettä.

Kasvu  N:K 1:1,66   - Hydro:Calcinit   1:0,6

5ml Hydro + 3 ml Calcinit,  (ei tarkistettu)
10+6     
15+9     
20+12   

Kukinnan alku N:K 1:1,19 - Hydro:Calcinit 1:1 (tarkistettu)

5+5        EC=1.33 (interpoloitu)
10+10    EC=2.66 (interpoloitu)
15+15    EC=4.00 (mitattu)

Pääsato N:K 1,85 -Hydro:Calcinit 1:0,5 (tarkistettu)

10+5     EC=2,20 (mitattu)
15+7,5  EC=3,30 (interpoloitu)
20+10   EC=4,45 (mitattu)

Joku osaava voisi nämä halutessaan heittää chiliwikiin, pelkään että sössin muotoilut.

Noinhan tuo näyttää menevän!
Elämä on reijässä rattoisaa

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 26, 2013, 23:36:37 ip
LainausHieno tuo tomaatti. Tahdon kanssa, eli siemenet täytyy ensi kesäksi etsiä.

Siemeniä saa minulta ja monelta muulta. Näyttää siltä, että Tumbling Tomille sopii vahva lannoitus, mutta se voi vaikuttaa makuun. Ensimmäiset kypsät ei ainakaan olleet niin makeita kuin muistelin näiden olevan.

Tumbling Tom on hybridi, joten itse kerätyistä siemenistä ei välttämättä tule hyvää. Kokeilin kerran ja niistä tuli happamia, oikean kokoisia ja näköisiä kyllä. Onneksi niitä on monissa siemenkaupoissa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 27, 2013, 09:32:22 ap
Tumbling Tom on hybridi, joten itse kerätyistä siemenistä ei välttämättä tule hyvää. Kokeilin kerran ja niistä tuli happamia, oikean kokoisia ja näköisiä kyllä. Onneksi niitä on monissa siemenkaupoissa.

Tämä on uusi tieto minulle. Nyt kun googlailin, vain jossain kaupoissa näkyy olevan merkintä F1 tai hybridi. Tämän vuotiset kasvit on sitten jo F3, koska minulla oli kaupan siemeniä vuonna 2011. Viime vuonna ne oli yhtä hyviä kuin ensimmäisenä, mutta nyt on kerätty vasta niin vähän satoa, ettei voi sanoa varmaksi.

Siemenet on alunperin Exotic Gardenista, joka kertoo punaisen version olevan F1 muttei keltaisen. Onpa hauskaa, jos minulla on kolme jättikokoista amppelia, jotka tuottaa 10 kg pahoja tomaatteja.

PP

Lainaus käyttäjältä: Tiemuh - kesäkuu 27, 2013, 00:29:28 ap
Tuo yhdistelmä taitaa tappaa pehmytkudoksisia ötököitä.

Niin pitäisi, ainakin jonkinlaisella teholla. Neemiä käytetään käsittääkseni yleisemmin (?) ötökkäinvaasioiden ehkäisyyn, jossa teho perustuu pahaan hajuun ja makuun.

Chilivaari

kesäkuu 27, 2013, 11:51:36 ap #176 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 27, 2013, 12:13:20 ip käyttäjältä Chilivaari
Lainaus käyttäjältä: PP - kesäkuu 27, 2013, 11:39:50 apSiemenet on alunperin Exotic Gardenista, joka kertoo punaisen version olevan F1 muttei keltaisen. Onpa hauskaa, jos minulla on kolme jättikokoista amppelia, jotka tuottaa 10 kg pahoja tomaatteja.

Ei ne itse kerätyistä siemenistä kasvatetut minulla suorastaan pahoja olleet, mutta makeutta puuttui, olivat selvästi happamampia kuin alkuperäiset. Voisihan niistä sinulla tulla vaikka parempia, sekin on risteytyksessä mahdollista. :D
Hybridimaininta tosiaan puuttuu melkein joka toiselta siemenkaupalta.

EDIT:
Tuommoinen keskustelunpätkä löytyi Kaliforniasta:
http://forums.gardenweb.com/forums/load/calif/msg0616280823589.html
Tumbling Tom on rekisteröity F1-lajikkeen nimi.
Seuraavissa sukupolvissa tapahtuu lähinnä taantumista kohti tavallista kirsikkatomaattia ja happamuuden lisääntyminen on tavallista.

PP

Tuli tehtyä moka kurkkujenkin kanssa. En taas muistanut ja tajunnut, että jos jättää viisi-kuusi kurkkua kasvamaan yhtä aikaa isoksi, kukinta loppuu ja seuraavia kurkkuja saa odottaa pari viikkoa. Voi toki olla, että lannoitusmokalla on vaikutus tähänkin, mutta vähän epäilen, koska aluksi ne kukki aivan hyvin.

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 27, 2013, 11:51:36 ap
Ei ne itse kerätyistä siemenistä kasvatetut minulla suorastaan pahoja olleet, mutta makeutta puuttui, olivat selvästi happamampia kuin alkuperäiset. Voisihan niistä sinulla tulla vaikka parempia, sekin on risteytyksessä mahdollista. :D

Toivotaan, että ensimmäisten kohtuu mitätön maku johtui aivan liian tymäkästä lannoituksesta. Erityisen happamia ne ei olleet, mutta makua ja makeutta puuttui. Huomasin saman linkittämäsi ketjun, kun etsin tietoa TT:sta.

PP

Ruiskuttelin taas ja hääräsin muutakin ja tuli samalla katsottua rehuja tarkemmin. Tuholaisia en vieläkään löytänyt, mutta muutamilla chileillä on kukintaongelmia.

PI 315027 kukki vielä pari viikkoa sitten reilusti ja kypsyttää jonkinmoista satoa. Nyt en löytänyt kasvista kuin muutaman kukan enkä yhtään aukeamatonta nuppua. Vaikutti siltä, että olemassa olleet nuput oli tippuneet. Samassa NFT:ssä oleva Bonda sen sijaan jatkaa kukkimista.

Viereisessä NFT:ssä Cajamarca ei ole tehnyt kukkinut koko kesänä eikä siinä nyt ole edes nuppujen alkuja. Kukiksi asti nuput ei ole päässet ilmeisesti kertaakaan. Tämän vieressä taas Biquinho kukkii ja tekee podeja ihan hyvin.

Positiivisiakin havaintoja tuli. Serranot on edelleen pieniä, mutta kasvaa nyt minun Serranoiksi hyvin ja podin alkujakin on. Tällä kertaa podit näyttää kasvavankin toisin kuin koko viime vuonna. Alma Paprika, Mestnyj iz Ternovka ja Poblano on myös kasvaneet viime aikoina ihan hyvin ja podeja on tulossa. Mistään multachilistä ehkä Aji Cristalia lukuunottamatta ei tule tänä vuonna isoa satoa, mutta varsinaisia ongelmakasveja on enää pari.

Pussitin oksia lajikepuhtaiden siementen saamiseksi, mutta siitä lisää myöhemmin.

PP

heinäkuu 06, 2013, 23:49:15 ip #179 Viimeisin muokkaus: tammikuu 13, 2015, 20:51:13 ip käyttäjältä PP
Chileistä jotain huomenna, nyt vain tomaatti-offtopicia.

Lainaus
Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 27, 2013, 11:51:36 ap

Toivotaan, että ensimmäisten kohtuu mitätön maku johtui aivan liian tymäkästä lannoituksesta. Erityisen happamia ne ei olleet, mutta makua ja makeutta puuttui. Huomasin saman linkittämäsi ketjun, kun etsin tietoa TT:sta.

Ominaisuuksien huonontumiselle tuli vahvistus. Maistelin juuri Tumbling Tomia, Eksootikaa, Gardener's Delightia ja Black Cherryä, ja TT:t oli selvästi hapokkaimpia ja muutenkin huonoimpia vaikkei sentään pahoja. Black Cherryt ei olleet edes täysin kypsiä, mutta silti selvästi TT:ia parempia.