Chilin kasvatus pähkinänkuoressa

Aloittaja A. Lennart, tammikuu 15, 2013, 18:26:01 ip

« edellinen - seuraava »

A. Lennart

Jou,

Tein pienen pikaohjeen perustuen omiin kokemuksiini chilin kasvatuksesta. Yritin ottaa mukaan kaikki oleelliset, mutta omaa kasvatustyyliäni mukaillen tehdä ohjeet aloittelijalle, joka ei halua turhaa hifistellä.

http://ruskeapuolue.blogspot.fi/2013/01/chilin-viljely-2013-pikaohjeet.html

Oli kohtuu vaikea tiivistää kaikki oleellinen ja jättää pois joitain seikkoja. Chilin kasvatuksesta kun löytyy niin paljon yksityiskohtaisiakin ohjeita, niin ajattelin tehdä tällaisen tiivistetyn version, jossa kaikki olisi ns. "lyhyesti"-ohjeitakin tiiviimmin.

Mitä ootte mieltä?

hessi

Ihan perusohjeet ok,
itse lisäisin kyllä kasvualustaksi turpeen ph 6-6,5
ja kaktusmultaa en hirveesti suosittele en ainakaan kylvöön.
Moni asia on kasvatuksessa makuasia,
niin idättämisessä, kuin kasvatuksessa ja lannoituksessakin.
Tuohon mäntysupaan lisäisin tilkan ruokaöljyä (maku asia tämäkin) tai mielummin Neemöljyn
ja Raidin en kyl suosittele ellei ole ihan pakko ja silloinkin ennen kukintaa.
Ja lannoitus aloitettava ihan siitä kylvöstä ensin miedosti ja lisättävä kasvun edetessä.
Mun ohje on ollu aina et kaikki varkaat pois  ::) ja saksia saa käyttää reilusti  ei vaan lehtien poistoon vaan
ihan "muokkaukseen" taitaa lempi nimi olla jossain saksi-hessi  8)

mutta kaikki on makuasiaa... toinen tykkää tulisesta toinen ei  :)

menestystä chilien kasvatteluun

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

ChiliChillailija

Loistava teksti blogissasi!  :D

Näitä tämä foorumi tarvitsee lisää: yksinkertaisia, helposti ymmärrettäviä ohjeita aloittelijoille.
Iso peukku täältä!
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

A. Lennart

Lainaus käyttäjältä: hessi - tammikuu 15, 2013, 19:03:12 ip
Ihan perusohjeet ok,
itse lisäisin kyllä kasvualustaksi turpeen ph 6-6,5
ja kaktusmultaa en hirveesti suosittele en ainakaan kylvöön.

Totta, itsekin olen käyttänyt kaktus- ja kylvömultaa vasta koulimisen jälkeen. Ja turve, se pääsi unohtumaan listalta. Tosin turvetta taitaa noissa kaikissa listaamissani mullissakin olla aikalailla.

Masadist

Mä suosittelisin lauttaa tai minigrippiä idättämiseen. Itselläni parhaat (mutta vähäiset ;) ) kokemukset noista menetelmistä.

Selkeät ja helpot ohjeet kaikinpuolin. Jos noilla ei onnistu, niin sitten on viherpeukalo kyllä niin keskellä **** että parempi hommata vain suoraan tekokukkia ja chilit kaupan hyllyltä :D

A. Lennart

Kiitoksia kehuista. Haha, joo tuosta seuraava vaihtoehto tosiaan on se että ostaa puskat CM:n hevi-osastolta. :D Ne muuten on yleensä aivan hemmetin rupuisen ja kuihtuneen näköisiä. En ymmärrä kuka niitä ostaa. Varmaan jotkut mummut haluavat pelastaa kuihtuneet kasvit. :D

Varmasti itämisprosentti kasvaa, kun käyttää lauttaa tai muita idätysmenetelmiä kuin multaa. Itse olen kuitenkin huomannut, että tuo suoraan multaan laittaminen on selkeästi se helpoin tapa, kun seuraavassa vaiheessakaan ei tarvitse tehdä muuta kuin nyppiä ylimääräiset taimet pois.

Kertaakaan ei ole itsellä ainakaan ollut siitä kiinni, etteikö lajikkeet olisi lähteneet itämään. Tosin olen aina laittanut itämään väh. 25 siementä per lajike.

Tuo ohje pyrkii olemaan siis myös mahdollisimman yksinkertainen myös itse viljelyn osalta. :)

HSuomi

"Mullat ruukkuihin. Käytä ruukkusoraa tuomaan multaan ilmavuutta ja estämään näin homehtumista."

Pitääkö se sora sekoittaa sinne multaan vai laittaa ruukun pohjalle? Jos sekoittaa niin millä suhteella?

A. Lennart

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - tammikuu 16, 2013, 21:13:30 ip
"Mullat ruukkuihin. Käytä ruukkusoraa tuomaan multaan ilmavuutta ja estämään näin homehtumista."

Pitääkö se sora sekoittaa sinne multaan vai laittaa ruukun pohjalle? Jos sekoittaa niin millä suhteella?

Kyl mä laitan sekä että. Hieman pohjalle ensin soraa, sit mullat päälle ja lisää soraa sekoitetaan mullan sekaan.

Suhde vois olla ehkä korkeintaan 1:10. Eli yks osa soraa ja 10 multaa.

perminna

Mä olen käyttänyt ruukkusoraa mullan joukossa taimipurkeissa ja joissain tapauksissa myös myöhemmissä ruukuissa 25-33%.

unenkuva

skobe

Itellä olisi tarkotus aloittaa ensimmäinen chilien kasvatuskausi, ja pitäisi saada chilit ensin itämään. On tullut erilaisia ohjeita lueskeltua, ja mielestäni tämä oli melko asiallinen, propsit siitä. :)

Miten hyvin chilit itävät normaalissa +25 huoneenlämmössä? Kasvavatko hitaammin vai ollenkaan? Entä kuinka paljon tarvitsevat valoa, eli kasvaako pimeässä mutta lämpimässä paikassa?

Lajit joilla idätystä lähdetään kokeilemaan ovat Hungarian Hot Wax ja Caribbean Antillais. Tarkoitus olisi saada ne kasvamaan ikkunalautaolosuhteissa, kun ei sen kummempia välineitä löydy.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: skobe - tammikuu 17, 2013, 14:47:16 ip
Itellä olisi tarkotus aloittaa ensimmäinen chilien kasvatuskausi, ja pitäisi saada chilit ensin itämään. On tullut erilaisia ohjeita lueskeltua, ja mielestäni tämä oli melko asiallinen, propsit siitä. :)

Miten hyvin chilit itävät normaalissa +25 huoneenlämmössä? Kasvavatko hitaammin vai ollenkaan? Entä kuinka paljon tarvitsevat valoa, eli kasvaako pimeässä mutta lämpimässä paikassa?

Lajit joilla idätystä lähdetään kokeilemaan ovat Hungarian Hot Wax ja Caribbean Antillais. Tarkoitus olisi saada ne kasvamaan ikkunalautaolosuhteissa, kun ei sen kummempia välineitä löydy.

Itämiseen ei tarvitse valoa. Heti kun vihreää näkyy, tarvitsee valoa, tietenkin nuorelle ja pienelle taimelle ei saa liian tehokasta valoa laittaa. Ilman valo ei chilit kasva!

-V-

Itse käytän ihan tavallisia ruukkuja.

Sori :P

A. Lennart

Lainaus käyttäjältä: skobe - tammikuu 17, 2013, 14:47:16 ip

Juu valoa vihreälle, kuten jo todettua, ja +25ssa itää kyllä ihan hyvin, vaikka 27-29 onkin se optimi. Itsellä on tällä hetkellä 23ssa asteessa, ja luulisin että lähtee itämään ihan ok.

Jännä että soraa voi käyttää noinkin paljon...

skobe

Okei, kiitos vinkistä. Täytyy varmaan idättää tuossa ihan huoneenlämmössä, ja jos ei kunnolla lähde niin uutta yritystä kylpyhuoneen lattialle tai jonkinlaista viristystä patterin päälle.

Tuolla idätysalustalla ei ilmeisesti ole niin väliä? Huomenna on tarkoitus käydä hankkimassa sopivat idätyskipot ja multaa tai turvetta. Huomasin Prismassa olevan jotain idätysmultaakin. Tosin ajattelin iskeä chilit kasvuturpeeseen, jos sellaista löydän niin varmaan tuo idätys siinäkin onnistuu, ei tarvitse sitten montaa sorttia hakea. Hommat toivottavasti etenee siihen pisteeseen, että pääsee ensi kerralla hakemaan ruukkuja ja ruukkusoraa.  :)

Jani M

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 17, 2013, 15:01:47 ip
Itämiseen ei tarvitse valoa. Heti kun vihreää näkyy, tarvitsee valoa, tietenkin nuorelle ja pienelle taimelle ei saa liian tehokasta valoa laittaa. Ilman valo ei chilit kasva!

Joissakin tutkimuksissa on todettu villien annuumien kohdalla ainakin itämisessä selkeä parannus valojen kanssa. Chilin siemenethän ovat luonnossa kuitenkin maan pintakerroksissa, alttiina valolle. Selkeä vuorokausirytmi sekä lämmössä, että valossa, se saattaa olla monien villien kannalta hyvinkin tärkeä asia itämisessä.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 18, 2013, 04:49:30 ap
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - tammikuu 17, 2013, 15:01:47 ip

Joissakin tutkimuksissa on todettu villien annuumien kohdalla ainakin itämisessä selkeä parannus valojen kanssa. Chilin siemenethän ovat luonnossa kuitenkin maan pintakerroksissa, alttiina valolle. Selkeä vuorokausirytmi sekä lämmössä, että valossa, se saattaa olla monien villien kannalta hyvinkin tärkeä asia itämisessä.

Ehkä näin... Mutta eihän kaveri nyt ole joitain harvoja villejä kasvattamassakaan :)  ja tärkeinpänä mulla kuitenkin oli viestiä, että ei jätä niitä sinne pimeään, vaan heti kun vähänkään vihreää näkyy niin valoon :)

Jani M

Totta. Kyllä useimmat itää aika pimeässäkin. Valosta tosin voi olla hyötyä ihan tavallisillekin lajeille jo idätysvaiheessa, en tiedä onko sitä edes niin kauheasti tutkittu. Haittaa siitä ei ainakaan ole, ellei sitten ole sellainen alusta, joka kerää todella herkästi levää.

A. Lennart

Lainaus käyttäjältä: Jarok - tammikuu 18, 2013, 09:23:02 ap
Totta. Kyllä useimmat itää aika pimeässäkin. Valosta tosin voi olla hyötyä ihan tavallisillekin lajeille jo idätysvaiheessa, en tiedä onko sitä edes niin kauheasti tutkittu. Haittaa siitä ei ainakaan ole, ellei sitten ole sellainen alusta, joka kerää todella herkästi levää.

Juu näinhän se on ettei haittaa ainakaan ole. Itsekin pidän ikkunan vierellä kuitenkin nuo. Tulee siitä nyt aurinkoisina päivinä tähänkin vuodenaikaan ainakin se 1 ºC lisää lämpöäkin kasveille.

Mut joo, tuosta idätysalustasta. Itse en ole huomannut chineseillä ainakaan vielä etteikö mullassa itämisprosentti nousisi yli 90 %. Jotkut lajikkeet voivat tietysti olla herkempiäkin tälle. Mutta tosiaan, uskon että nuo 13 lajiketta jotka mulla mullassa on, niin itää varsin hyvin. Parin viikon päästä sen sitten näkee. :) Ja jos tosiaan lyöt siemenet turpeeseen tai idätysmultaan, niin ravinteetkin kasvin ensitaipaleelle on kunnossa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: A. Lennart - tammikuu 18, 2013, 18:23:04 ip
Mut joo, tuosta idätysalustasta. Itse en ole huomannut chineseillä ainakaan vielä etteikö mullassa itämisprosentti nousisi yli 90 %. Jotkut lajikkeet voivat tietysti olla herkempiäkin tälle. Mutta tosiaan, uskon että nuo 13 lajiketta jotka mulla mullassa on, niin itää varsin hyvin. Parin viikon päästä sen sitten näkee. :) Ja jos tosiaan lyöt siemenet turpeeseen tai idätysmultaan, niin ravinteetkin kasvin ensitaipaleelle on kunnossa.

On siitä myös se hyöty, että pääjuuri pääsee kasvamaan luonnollisesti niin kuin sen pitääkin, eli juuristo on alusta asti todennäköisesti vahvempi. Itse olen nyt ihan huvikseni poblanot idättänyt mullassa, jonka päälle laitoin siemenet itämään. Laitoin ihan ohuen harson vermikuliittia siementen päälle, sitoo kosteutta paremmin.