Chilien kasvatus Airpot ruukuissa

Aloittaja Chilijamppa, helmikuu 03, 2013, 07:45:07 ap

« edellinen - seuraava »

-V-

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - maaliskuu 07, 2013, 21:10:50 ip
Onhan noita ruukkuja jo siunaantunut muutama kappale, 6 litraisissa ruukuissa löytyy leveyttä ulokkeista mitattuna 22cm.


No nythän menee mielenkiintoiseksi, luulin niitä isommiksi. Hyvällä tsägällä kymppilitrainen voisi juuri ja juuri sopia vatiin. 9l tötterö lienee yhtä leveä ja aavistuksen matalampi.

Ääh, enköhän mä jotain sen alle löydä, siirryn tästä asiaankuuluvaan ketjuun tiedustelemaan kymppisten saatavuutta.

Chilijamppa

9 litrainen airpot on leveydeltään 26cm piikeistä mitattuna. Nyt minulla on 19 näitä ruukkuja, joten voin hyvillä mielin aloittaa pienimuotoiset kasvatuskokeilut.

-V-

maaliskuu 15, 2013, 01:49:06 ap #22 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2013, 01:51:27 ap käyttäjältä -V-
^ Eli homma menee niin kuin kuvista epäilinkin, samankokoiset ulokkeet kuin 6l mallissa ja kymppi on ulokerivin-pari korkeampi.

Ensi viikolla vois jaksaa käydä paikallisesta hakemassa kymppilitraisen, jos eivät ole stönöpäissään hukanneet niitä ;D

Jaa niin, mille korkeudelle tuo pohjaritilä asettuu? Entäs ritilän silmäkoko, ehta hydrosora varmaan pysyy sisällä? Voisin semmoistakin ottaa litran pari, jos vaikka nostaisi vettä paremmin kuin lecapapu.

Chilijamppa

maaliskuu 15, 2013, 05:23:56 ap #23 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 15, 2013, 05:26:11 ap käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: -V- - maaliskuu 15, 2013, 01:49:06 ap
^ Eli homma menee niin kuin kuvista epäilinkin, samankokoiset ulokkeet kuin 6l mallissa ja kymppi on ulokerivin-pari korkeampi.

Ensi viikolla vois jaksaa käydä paikallisesta hakemassa kymppilitraisen, jos eivät ole stönöpäissään hukanneet niitä ;D

Jaa niin, mille korkeudelle tuo pohjaritilä asettuu? Entäs ritilän silmäkoko, ehta hydrosora varmaan pysyy sisällä? Voisin semmoistakin ottaa litran pari, jos vaikka nostaisi vettä paremmin kuin lecapapu.


Pohjaritilän kanssa ruukun syvyys on 26cm, jos pohjaritilä asetetaan kahden piikkirivin korkeudelle ja silmäkoko on 8mm.

roippe

Mitäs oot juntannu tuonne airpotin sisälle, multaa, multa/turvetta vai vielä lecasoraakin ??

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: roippe - maaliskuu 26, 2013, 13:50:33 ip
Mitäs oot juntannu tuonne airpotin sisälle, multaa, multa/turvetta vai vielä lecasoraakin ??


Ihan oon kokonaan täyttänyt Biolanin turvemullalla.

roippe

On muutama noita tulossa ja muutenkin pitäs ruukkuja alkaa isontaa, ois varmaan viime kesänä pitäny turvemullat hankkia ku
eihän muuta multaa löydy ku jotain mustaa multaa.

skobe

Lainaus käyttäjältä: roippe - maaliskuu 26, 2013, 20:49:01 ip
On muutama noita tulossa ja muutenkin pitäs ruukkuja alkaa isontaa, ois varmaan viime kesänä pitäny turvemullat hankkia ku
eihän muuta multaa löydy ku jotain mustaa multaa.


Kodin terrasta olen ainakin itse löytänyt, kannattaa käydä tsekkaamassa ne pihapuolet. Terrassa ainakin löytyi reilusti, tosin olivat melko jäisiä. :) Olen muistaakseni muissakin kaupoissa kyllä nähnyt, eivät vaan ole kovin näkyvästi tarjolla vielä tähän vuodenaikaan.

PP

Lainaus käyttäjältä: skobe - maaliskuu 27, 2013, 22:26:48 ip
Kodin terrasta olen ainakin itse löytänyt, kannattaa käydä tsekkaamassa ne pihapuolet. Terrassa ainakin löytyi reilusti, tosin olivat melko jäisiä. :) Olen muistaakseni muissakin kaupoissa kyllä nähnyt, eivät vaan ole kovin näkyvästi tarjolla vielä tähän vuodenaikaan.


Tuusulan Terrassa on myös mullat ja turpeet hyvin esillä.

mexx

Tuusulan Terrassa kävin männä viikolla hakemassa turvemultaa. Potkin ja revin jäisiä säkkejä, muutama sinne vielä jäi, eiköhän sinne tule pian täydennystä, jos ei lie jo tullut?
Lisää tarvitaan kohta 8), kun saa airpotit ulos. Potteja on 3kpl 15 litran ja yksi kybänen. Kyllä tulee isoja puita tsileistä.

-V-

Osaako joku selittää tyhmälle, miksi tuo pohja pitäisi virittää 6cm (3. tötterörivi) korkeuteen? Tilan haaskausta, sanon minä.

roippe

maaliskuu 29, 2013, 00:27:16 ap #31 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 29, 2013, 00:33:14 ap käyttäjältä roippe
Rovaniemen terrassa ei vielä ole ku kukkamultaa, tein vähän reklamaatiota siitä :)

Mutta kuka se sanoo että se pohja pitää sinne ylös laittaa, laita vaan maalaisjärjellä alimpaam paikkaan ja sillä selvä,
alas astihan on ne reiät ulkoreunalla kuiten.

Tuli viel katottua toi ns asennusvideo, eli kyl se siellä kerrotaan että kolmanteen riviin mutta taas mietityttää et miksi ?

-V-

Niin, siis siinähän sen kolmannen rivin tötteröt ovat hieman ulkonevampia, että pohja pysyisi paremmin paikallaan. Ei vaan mahdu päähän, miksi sinne pitäisi niin paljon jättää ilmatilaa alle. No, pysyy se alimmankin rivin päällä, joten siihen jää.

Whili

Lainaus käyttäjältä: -V- - maaliskuu 29, 2013, 02:32:02 ap
Niin, siis siinähän sen kolmannen rivin tötteröt ovat hieman ulkonevampia, että pohja pysyisi paremmin paikallaan. Ei vaan mahdu päähän, miksi sinne pitäisi niin paljon jättää ilmatilaa alle. No, pysyy se alimmankin rivin päällä, joten siihen jää.

Itse ajattelin tuupata nuo airpotit ilman pohjaa mullan päälle, saapahan siinä juuret kosteutta maasta jos mielivät.

Chilijamppa

Lainaus käyttäjältä: -V- - maaliskuu 28, 2013, 23:41:42 ip
Osaako joku selittää tyhmälle, miksi tuo pohja pitäisi virittää 6cm (3. tötterörivi) korkeuteen? Tilan haaskausta, sanon minä.


For superior oxygenation. The Air-Pot's raised base prevents plants from standing in water or on cold surfaces providing superior oxygenation and better conditions for growth.

Löysin selityksen, että miksi pohja on noin korkealla. ::)

-V-

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 01, 2013, 05:42:08 ap
The Air-Pot's raised base prevents plants from standing in water or on cold surfaces


No, eiköhän tuo mun ekan tötterörivin päälle viritys (2-4cm ilmatilaa) toimi, kun en meinaa sitä järveen tahi lumihankeen laittaa kuitenkaan. Tuleepahan b000nuksena vähän lisää multatilaa...


primorsk

Kiitos Herpiili linkistä, tollasta olen etsinytkin. Itse tekisin tuon ruukun vaan aivan toisinpäin, eli nystyrät ulospäin ja niihin reiät.

Caide

Minulla on ollut mielessä ostaa noita airpotteja sitten ulkokäyttöön lopulliseksi ruukuksi. Minulla on vain puolittainen katos chileille ja viime kesänä ei paljoa tarvinnut kastella. Tuli vain mieleen, että miten mahtaa esimerkiksi tuon 10 litraisen kanssa käydä kastelun kanssa. Pitääkö kastella joka päivä? Jos näin, niin ei ole oikein hyvä juttu chilinhoitajia ajatellen lomamatkan aikana.

Chilijamppa

huhtikuu 03, 2013, 18:22:24 ip #39 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 03, 2013, 18:25:04 ip käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: Caide - huhtikuu 02, 2013, 20:19:52 ip
Minulla on ollut mielessä ostaa noita airpotteja sitten ulkokäyttöön lopulliseksi ruukuksi. Minulla on vain puolittainen katos chileille ja viime kesänä ei paljoa tarvinnut kastella. Tuli vain mieleen, että miten mahtaa esimerkiksi tuon 10 litraisen kanssa käydä kastelun kanssa. Pitääkö kastella joka päivä? Jos näin, niin ei ole oikein hyvä juttu chilinhoitajia ajatellen lomamatkan aikana.


Osta kasveillesi vaikkapa Blumat kastelujärjestelmä, niin ei tarvitse miettiä, että miten nopeasti tommonen Airpot kuivuu suhteessa tavalliseen ruukkuun.