Uusien siementen 1 tai 3 lajia idätys

Aloittaja vilkku, helmikuu 07, 2013, 17:51:22 ip

« edellinen - seuraava »

vilkku

Tarkoitus laittaa kivivillakuutioon itämään muutama lajike. Tarviiko tuo kivivillakuutio muuta kuin esim. pakastusrasian ympärilleen vai onko sekin hyvä laittaa tuuletusaukolliseeen idätysastiaan alusta alkaen? Onko tuo kuutio siemenineen hyvä viedä esim.27 asteiseen paikkaan saunan lauteille näin alussa? Tuo paikka tietty pimeä, mutta eiväthän siement alussa tarvi vissiin valoa itääkseen?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: vilkku - helmikuu 07, 2013, 17:51:22 ip
Tarkoitus laittaa kivivillakuutioon itämään muutama lajike. Tarviiko tuo kivivillakuutio muuta kuin esim. pakastusrasian ympärilleen vai onko sekin hyvä laittaa tuuletusaukolliseeen idätysastiaan alusta alkaen? Onko tuo kuutio siemenineen hyvä viedä esim.27 asteiseen paikkaan saunan lauteille näin alussa? Tuo paikka tietty pimeä, mutta eiväthän siement alussa tarvi vissiin valoa itääkseen?

Voit idättää ilman kanttakin, joskin kosteudesta pitää silloin pitää erityisen hyvää huolta. Suosittelen esimerkiksi pakastusrasiaa johon laitetaan tuorekelmua päälle ja kelmuun tehdään muutama reikä.

Lämpö auttaa idätyksessä kyllä, joidenkin villien chilien idätyksessä valolla saattaa olla merkitystä, mutta kyllähän nämä tavallisemmat lajit itävät melkein missä vaan, missä on kosteutta ja sopivasti lämpöä tarjolla.

vilkku

Tollanen rypälerasia on missä kannessa ja pohjassa reikiä. Rypälerasian pystyn laittaan vielä vähän isomman muovirasian sisään, jotta kuutio pääsisi hengittämään alhaalla olevista reijistäkin. Ainut tietty on, että kerrostalossa on melko kuiva ilma, joten kosteudesta on huolehdittava tarkasti siemenen itämisvaiheessa.

vilkku

Tarviiko Peruvian white habanero valoa missä vaiheessa? Eli milloin kannattaa siirtää viileämpää ja laittaa lisätuuletusta?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: vilkku - helmikuu 07, 2013, 19:41:25 ip
Tarviiko Peruvian white habanero valoa missä vaiheessa? Eli milloin kannattaa siirtää viileämpää ja laittaa lisätuuletusta?

Valoon sitten kun sirkkalehdet näkyy. Tuuletusta ei tarvitse järjestää, ellei ole sitten lämpötilojen puolesta pakko.

Masadist

Ei toi idättäminen niin vaikeaa ole.
Itse olen kokeillut neljää eri keinoa:
1. Suoraan multaan - kaikista paskin lopputulos
2. Idätyslautalle: Pari arkkia talouspaperia kaksi kertaa taiteltuna ruskean kahvinsuodattimen väliin koko paketti pakasterasiaan ja vettä sen verran, että paketin päälle ripotellut siemenet ei aivan kellu.
3. Minigrip pussiin pari arkkia talouspaperia. Siemenet päälle ja vettä sen verran, että koko paketti kastuu. Sulje pussi lähes kokonaan, ja purista kämmenellä liika vesi pois. Sulje pussi ja laita roikkumaan johonkin lämpimään, vaikka lämpöpatterin kylkeen.

Itse suosin 2. ja 3. tapoja.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Masadist - helmikuu 08, 2013, 14:57:32 ip
Ei toi idättäminen niin vaikeaa ole.
Itse olen kokeillut neljää eri keinoa:
1. Suoraan multaan - kaikista paskin lopputulos
2. Idätyslautalle: Pari arkkia talouspaperia kaksi kertaa taiteltuna ruskean kahvinsuodattimen väliin koko paketti pakasterasiaan ja vettä sen verran, että paketin päälle ripotellut siemenet ei aivan kellu.
3. Minigrip pussiin pari arkkia talouspaperia. Siemenet päälle ja vettä sen verran, että koko paketti kastuu. Sulje pussi lähes kokonaan, ja purista kämmenellä liika vesi pois. Sulje pussi ja laita roikkumaan johonkin lämpimään, vaikka lämpöpatterin kylkeen.

Itse suosin 2. ja 3. tapoja.
Miten paska se neljäs keino oli?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

bobster

Oon tällä kaudella huomannu, että idätyksessä ei merkityksellistä ole alusta. Multa, kivivilla tai lautta vaan jaksotettu idätys eli päivällä selvästi lämpimämpi kuin yöllä.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

vilkku

Laitoin peruvian white haban  kasteltuun kookosbriketin vai oliko se nyt kivivillaa. Se muovirasiaan ja vettä myös pohjalle. Ja saunalle 29c lämpötilaan.

Fredrik-flugarn

Minulla ei ole mitään huonoa sanottavaa multaidätyksestä!
-Sotkuista jos chilit menevät vesiviljelyyn. Joo.

Muuten aivan loistavaa!

Multa ehkä ei ole hightech tai jännittäävää mutta jopa junan vessa jää toimivuudeltaan jälkeen!

(kaksisesonkilaisten syvällä rintaäänellä ;) )
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

wille

helmikuu 10, 2013, 13:18:37 ip #10 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2013, 19:52:50 ip käyttäjältä wille
Älä mieti liian vaikeita. Jyvät kuutioon, kuutio astialle, jonka pohjalle saa vettä ja jonka päälle saa viritettyä jonkinlaisen kannen kosteutta ylläpitämään. Pidät vaan villan sitten kosteena. Valoa ei tarvita, ennenkuin siemen on itänyt. Sen jälkeen reilusti.
Tuuletusta ei tarvita ollenkaan. Omien idätysteni lämpöjä en ole mitannut, mutta lämminvesivaraajan päällä tuntuu olevan ihan hyvä.

Lainaus käyttäjältä: vilkku - helmikuu 08, 2013, 18:25:16 ip
Laitoin peruvian white haban  kasteltuun kookosbriketin vai oliko se nyt kivivillaa.

Niitä ei voi olla erottomatta toisistaan...

PS.

Ilmeisesti jo Peruvianin siemenet sait, joten mun ei varmaan kannata enempää lähetellä turhaan?
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Masadist

helmikuu 10, 2013, 19:23:16 ip #11 Viimeisin muokkaus: helmikuu 10, 2013, 19:27:39 ip käyttäjältä Masadist
Lainaus käyttäjältä: jaolsten - helmikuu 08, 2013, 16:15:22 ipMiten paska se neljäs keino oli?
Ohops!
Joo, idättelin suoraan Jiffyssä. En pitänyt siitäkään, mut oli se multaa parempi.

Noissa kahdessa ekassa on se hyvä puoli, että jos ei tila riitä jostain syystä isoille taimille, niin sirkkalehdille kasvaneet pikkutaimet pysyy hengissä, mut eivät kasva kokoa.
Sit kun siirrät ne esim multaan, villaan tms, niin ainakin mulla ne on alkaneet kasvamaan samalla lailla, kuin olisi samantien laitettu siihen alustaan.

vilkku

Juu Peruviania tuli. Ei tarvitse lähetellä, mutta jos haluat Tepin olis mieluisa myös. Samalla tietysti voit laittaa myös toiset Peruvianin siemenet. Samalla tulis pari puskaa Peruviania. Miten halajat.

vilkku

Jos tulet siihen tulokseen ettet viiti lähettää niin käyn ostaan jotain siemeniä Tampereen chilitarvikeliikkeestä.