tammikuu 09, 2025, 22:12:19 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Muusiemenketjukirje 3 (muut kuin chilit)

Aloittaja Whili, helmikuu 20, 2013, 10:05:28 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Osaisikohan joku nörtti tehdä jonnekin hömppäketjuun vaikka pelin muodossa jonkun pikkuohjelman jolla saa tekaistua sen 100 viestiä nopeasti kirjoittelematta turhuuksia ..  ::) ..

Saattaisi silti olla parempi kriteeri joku aikaraja esim... Siis jos halutaan karsia "epäluotettavia" tai muuten(?) arveluttavia osallistujia.
MuroBBS'ssä on muistaakseni kauppaosiolla 30 pävän karenssi uusilla tunnuksilla. Täällä se voisi olla toki vähän pidempikin!

Minähän oon edelleen sitä mieltä ainakin chili-siemenkirjeiden suhteen, että ihan aloitteleijalle ketjukirje on kuin menisi puuhun perse edellä: tai valjastaisi hevosen rattaiden taakse ... tai jotain muuta hienoa. Aloittelijan pää menee turhaan sekaisin lajien paljoudesta; kirjeen kulku on epävarmaa, laatu kärsii ... jne. (oonkohan mä nyt rasisti, äärioikeistolainen kovien arvojen kannattaja ?!?!)
Alussa ekalla kaudella riittää varmasti muutama varma lajike jotka voi tilata Fataliilta tms. tai jos on liian köyhä, niin pyytää vaikka minulta! Lähetän postikulujen hinnalla pyydettäessä, kunhan ei tule ihan sairasta ryntäystä! Ylipäätään foorumilla jos kysyy siemeniä, niin tulee äkkiä montakin tarjousta!

Ketjukirje on mun mielestäni sitä "edistyneempää chilinkasvatusta" jota voi odottaa jonkun kuukauden ainakin ... Tässä muu-kirjeessä voi olla pidempäänkin puutarhaa harrastaneita, joten en tiedä onko niin väliä. Chileihin hurahtelee hetken mielijohteesta, kaverien perässä, tai käytyään chilifestissä, varmaan paljon porukkaa joiden mielenkiinto lopahtaa jo ensimmäistä itämistä odotellessa. Chiliketjukirje on vähän arvokas satoine lajikkeineen riskeerattavksi ihan tuntemattomille. SKK1 katosi pari vuotta sitten 3 kertaa lyhyen ajan sisällä, ja lopahti kokonaan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Whili

Voisihan tuon SKK2 osalta ainakin muuttaa osallistumissääntöjä siten että vaaditaan vuosi aktiivista läsnäoloa foorumilla tms.
Tuo 100 viestiä hoituu helposti, mutta 100 järkevää viestiä onkin hieman haastavampaa. Pyrin kyllä hieman selailemaa ehdokkaiden foorumihistoriaa.

On suunniteltu tuon aloittelijoiden, eli SKK1:sen henkiin herättämistä, mutta ei taida olla kiinnostusta..
..kuten ei hirveemmin tämän Muusiemen-SKK3:nkaan kohdallakaan.

NPhoBiaz

Olen täysin samaa mieltä molempien kanssa. Itse kun sain alkuvuodesta SKK2:sen käsiini, niin tunne oli aloittelijana sekava. Niin paljon tuntemattomien chilien siemeniä, ja kuitenkin niin arvokas lasti annettiin minullekin tuosta vain. ??? Tietysti kunnioituksesta ja kiitollisuudesta sitä kohtaan, en ottanut montaakaan lajia. Siemeniä saa muutakin kautta, enkä varmasti olisi tarvinnut tuollaista valikoimaa. Ihan vain jotain perus kasvatettavaa, johon tarkoitukseen SKK1 varmasti oli tarkoitettukin.

Siemeniä saa halvalla juuri esim. Fataliilta, ja monet sorriin kaltaiset herrasmiehet (erityismainintana myös Whili, joka antoi minulle ensimmäiset siemeneni :-*) ovat valmiita peruslajikkeita lahjoittamaan aloittelijoille ilman korvausta. Ei tarvitse kuin pyytää. Ja peruslajikkeita ne aloittelijat vain tarvitsevatkin, itseni lailla. Olen myös sitä mieltä, että jotkut innostuksesta ahneet rohmut ottavat montaa lajiketta, eivätkä saa edes ensimmäisiä kasvatettua loppuun asti. Näin ollen vaivalla kerätyt ja lahjoitetut siemenet menevät hukkaan.

100 viestiä on loppujen lopuksi aika pieni määrä, puolet tulee jo muiden touhua kommentoidessa. Ei paljoa luovuutta tarvitse saavuttaa loput 50 teennäisellä mielenkiinnolla. Sen sijaan vuoden aktiivisuus foorumilla voisi olla hyvä ajatus - tai jokin näyttö siitä, että ensimmäinen kausi on jo takana peruslajikkeilla, ja seuraavalle haluaisi jotain SKK2:sta. Tämän kontrollointi saattaa toki mennä vaikeaksi, mutta perusideana jokin tällainen rajoite olisi hyvä.

Huru-ukko

Tuo NPhoBiaz:in ajatus siitä että yksi kausi olisi jo takana on aika hyvä kriteeri, etenkin kun kyseessä on SKK2:nen....
Kirjautuneena foorumille siis...
Eli se olisi lähtökohta, ja poikkeukset siitä sitten myöntää  siitä Whili jos siihen on tarvetta.

Omia siemeniä en itse ole niin kovin aktiivinen ole ollut jakamaan, koska viljelen kasvarissa jossa on risteytymis riski jonkinlainen.......
Toki sen verran että olen niitä muutaman kerran antanut etten ihan HOooo ole....

SKK1 katoaminen kolmeen kertaan aloittelijoille suunnattuna vahvistaa kyllä sen että jonkinmoinen kriteeri on hyvä olla olemassa......

Miquel

Olen täysin samaa mieltä kanssanne tuosta skk kakkosesta. Yksi kausi olisi hyvä näyttö siitä että hommaan suhtaudutaan jo sopivalla vakavuudella. Riskit on hommassa kuitenkin melko kovat ja kun ajatellaan kirjeen kokoamiseen käytettyä vaivaa on sen arvo mielestäni rahallisesti mittaamaton. Varsinkin kaikkien villien lajikkeiden osalta?  ::)

Ainahan sitä voisi kukin kokeneempi koostaa sadostaan jemmaan eräänlaisia "beginner packejä" valmiiksi, joita sitten postitella kiinnostuneille vasta-alkajille? Näkisin että monellekaan ei ole niin nöpönuukaa millainen chili siemenestä kasvaa ja kuinka puhdas lajike on kyseessä.  :)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

sorrii

Lajikepuhtautta on aika vaivalloista varmistaa: Täytyy joko pitää tosi vähän lajeja, eristettyinä, tai kaukana toisistaan; tai sitten suojailla yksittäisiä kukkia jollain teepussikikoilla ...  ??? Mä en ole viitsinyt ryhtyä moiseen! Kyllähän valtaosa sadosta käsittääkseni on aina puhdasta, koska chilit pölyttää itsensä aika tehokkaasti. Sisäkasvatuksissa ainakaan ei yleensä ole mehiläisiä tekemässä rakkauden työtään.

Monetkin risteymät mitä on mun kohdalle sattunut, ovat olleet ihan kivojakin. Toki on pettymyksiä tai ainakin hämmennystä ollut. Mä en ole vieläkään saanut esim. varmuutta yhteen pubeen, joka piti olla Orange Rocoto: tuloksena oli kirkkaan keltaisia suippoja, muhkuraisia jölppejä jotka olivat tappavan tulisia. Sadontuotto oli mahtava ja kasvutapa todella tukeva ja tuuhea tähän sukuun ...
Mähän idättelin samasta "Orange Rocoto SKK2"-pussista keväällä uudelleen, ja tulos oli sama!
Tois -vuotisena taas ensimmäinen yksilö teki satoa vähemmän, mutta I_S_O_J_A mölliköitä: Suurin yli 10cm pitkä - painoa ~50g
Keltainen "Sugar Rush" SKK"'sta oli myös ihan iloinen ylläri. Luulin kasvattavan punaista kuten Fataliilla oli myynnissä.

Fataliin siemenissäkin tuli kerran Cascabelista pienen jalapenon näköisiä ja makuisa podeja: Oliivin kokoisia ja muotoisia ...
Fatalii Gourmet Aji Finlandiasta idätin uutta polvea ja sainkin oranssia tosi makeaa ja herkullista chiliä, jonka ainoa huono puoli oli tajuttoman pitkä kypsyminen ...

Ketjukirjeiden rajoitukset voi kyllä kuihduttaakin pusseja ja valikoimaa, jos menee liioitteluksi. Tuo diktaattori-malli on aika hyvä  8) 8) 8)
Jos on hyvät jutut tai vaihtoehtoisesti hyvännäköinen eli komea -kuten minä- niin pääsee mukaan helpommin  ... se on reilua.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 27, 2014, 21:33:20 ip
tai sitten suojailla yksittäisiä kukkia jollain teepussikikoilla ...  ???

Löytyykös tuollaisista kikoista jostain hyvää infoa? Koska olen tässä juuri miettinyt että jotain senkaltaista varmaan pitäis ens vuonna Rocotojen kanssa kokeilla kun tulevat pihalle hyönteispölytykseen ja olis tarkoitus kuitenkin saada jollain lailla lajipuhdasta siementäkin jatkoa varten.

Annuumit ja baccat ainakin osa kerinnee tuottamaan ekoja kukkia/alkuja jo sisällä jossa risteytymistä on helpompi estää mutta chinenseillä tehnee jo tiukkaa ja varsinkin pubeilla tuota tuskin tapahtuu.

Huru-ukko

Yksi tapa on laittaa kukan terälehtiin pisara pikaliimaa, juuri ennenkuin se aukeaa, jolloin itsepölytys on ainoa vaihtoehto.
En ole kokeillut, joku muu mainitsi asiasta.

PP

Lainaus käyttäjältä: chipe - marraskuu 27, 2014, 22:46:37 ip
Löytyykös tuollaisista kikoista jostain hyvää infoa? Koska olen tässä juuri miettinyt että jotain senkaltaista varmaan pitäis ens vuonna Rocotojen kanssa kokeilla kun tulevat pihalle hyönteispölytykseen ja olis tarkoitus kuitenkin saada jollain lailla lajipuhdasta siementäkin jatkoa varten.

Hyvästä en tiedä, mutta tuossa on itse parina kautena käyttämäni keino eli hallaharsopussit ja narua. Pussi laitetaan orkankärkeen, kun kukka tai kaksi on lähelllä aukeamista (auenneet poistetaan) ja pidetään kunnes sisään syntyy muutama podinalku. Chinenseillä tuo ei ole toiminut mulla kovin hyvin: podeja ole tullut juurikaan pussien sisällä.

sorrii

Hyönteispölytyksen estää varmasti tuo pikaliima ja teepussikortsu kukan päällä. Mitenkäköhän on tuulipölytyksen laita?? Varmaan siitti-itiöitä lentää ilmassakin ulkona !?

Edellytys että rupeaa suojaamaan kukkia tai kasveja vieraalta pölyltä on ainakin että on varmasti puhdas se emokasvi! Mä en ole erityisesti ajatellut esim. SKK-siemenistä idätettyjen alunperinkään olevan välttämättä "puhtaita". Enkä ihan tiedä miten on isompien tuottajienkaan lajit ... tai omat ..

Vertailin joskus Aji Cristaleita joita olin idättänyt Fataliin siemenistä; Heinän Puutarhan AC'tä otettuja; ja kolmantena SKK'n siemenistä. Kaikki kolme puskaa tekivät vähän eri näköisiä hedelmiä: Itse pidin lähtöoletuksena että Fataliin siemenistä tuli oikea AC. Heinän AC oli selvästi pyöreämpi ja suorempi hedelmä; SKK-AC oli pienempää ja hoikempaa lajia. Viime kesän AC oli Chilitarvikkeesta ostettu taimi. Luullakseni Tammisillan Puutarhalta. Siitä tuli isoja mehukkaita hedelmiä: Paksulihaisia ja aika tylppiä; lyhyitä ja paksuja ... Viimeisellä olivat olosuteet kyllä ennenkokemattomat: Keskellä peltoa, tuulisella ja aurinkoisella paikalla; suojaseinä vieressä ja vesiviljelyssä! [Aurinkokennopumpulla] ... Kaikki ne maistuivat kyllä ihan oikeelle  :D ..

Mulla on omista siemenistä tullut ainakin 90% sitä mitä odotin. Se riittää mulle. Vajaa 10% yllätyksiä on ihan kiva määrä  ;D Usein hyvää tulee niistäkin! Mä idätän yleensä kuitenkin kaikkia lajejani 4kpl. Enkä mitään yksittäistä lajia toivo ainakaan enempää enää saavani satoa: kaksikin puskaa jotain hyvää lajia tekee tarpeeksi yhdelle ukolle .. ja eukolle. Toki niitä lajeja pitää olla jokunen ... kymmenen .. parikymmentä siis ..  ::)

chipe

Kiitokset nopeista vastauksista. Pitää jotain tuollaista kokeilla. Pussi+naru oli oma lähtöajatukseni mutta olen ajatellut että tuossa voi olla aika vaikea kompromissi pussin tiiviyden suhteen eli eristääkö riittävästi vai liian tehokkaasti niin ettei kukat menesty. Mitä tuuleen tulee niin mahtaako tuo chilin siitepöly lennellä kovinkaan tehokkaasti sivuttaissuunnassa. Toki jos tuulta on tarpeeksi tai matka lyhyt...

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 27, 2014, 23:29:09 ip
Edellytys että rupeaa suojaamaan kukkia tai kasveja vieraalta pölyltä on ainakin että on varmasti puhdas se emokasvi! Mä en ole erityisesti ajatellut esim. SKK-siemenistä idätettyjen alunperinkään olevan välttämättä "puhtaita". Enkä ihan tiedä miten on isompien tuottajienkaan lajit ... tai omat ..

Mulle riittää varsin hyvin sellainen SKK-luokkaa oleva lajipuhtaus eli jos siemen kelpaisi takaisin sinne niin se on jo riittävän hyvä. Eli että laatu pysyy lähtökohdan tasoisena vaikka lähtökohta ei nyt olisikaan ihan standardien mukainen.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 27, 2014, 23:29:09 ip
Mä idätän yleensä kuitenkin kaikkia lajejani 4kpl. Enkä mitään yksittäistä lajia toivo ainakaan enempää enää saavani satoa: kaksikin puskaa jotain hyvää lajia tekee tarpeeksi yhdelle ukolle .. ja eukolle. Toki niitä lajeja pitää olla jokunen ... kymmenen .. parikymmentä siis ..  ::)

Tänä vuonna kasvoi tusinan verran lajeja ja lähes kaikkia enemmän kuin tuo 4kpl. Ensi vuonna lajikemäärä meneekin sitten rankasti överiksi :). Paha vielä sanoa mihin lukemaan päädytään mutta 30 taitaa olla jo vähintään sirkoilla... Ja siitä syystä pitää mennä 1-2kpl/lajike linjalla jotta noita saa mahtumaan edes johonkin. Paitsi tietty mietoja ja suosikeita tulee enemmälti ja peltochilikokeiluja ei edes lasketa. Ja samasta syystä on entistä haastavampaa saada pidettyä noiden pölyt jotenkin erillään.

Mitä tuohon aiemmin mainittuun aloittelijoiden sekoamiseen siemenkirjeestä tulee niin mullahan oli mopo lähtenyt lajikevalikoimassa käsistä jo ennen kirjeen saapumista ja se sitten vei viimeisenkin tolkun hommasta :D. No mutta ensimmäinen oli harjoittelukausi, nyt on sitten maistelukausi, ja kolmannella pyritään sitten jo palauttamaan joku järki tähän touhuun ::).

sorrii

Lainaus.... ja kolmannella pyritään sitten jo palauttamaan joku järki tähän touhuun ::)

Ha ha ha ha ha  :D :D :D :D :D ...

Zen

Mä en edes ollut tajunnut, että SKK I olisi ollut aloittelijoiden kirje ja SKK II on truu-kasvattajille! :D Mutta toisaalta onneksi on sentään se 1½ harjoittelukautta takana niin voi edes sanoa saaneensa kasvit pidettyä hengissä koko kauden ajan. Tai no, sisukkaat chilit pysyivät hengissä, esim. kurkuilla oli kuumana kesänä aika kurja kohtalo...

Mutta itse asiaan palatakseni, passionhedelmät olisivat tosi siistejä kasvatettavia! Mä tosin en ole lähelläkään sitä 100 viestiä, joka tässä kejussa on ollut rajana, mutta onhan tässä pari kuukautta aikaa jorista joutavia ;)

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Zen - marraskuu 29, 2014, 17:32:47 ip
Mutta itse asiaan palatakseni, passionhedelmät olisivat tosi siistejä kasvatettavia! Mä tosin en ole lähelläkään sitä 100 viestiä, joka tässä kejussa on ollut rajana, mutta onhan tässä pari kuukautta aikaa jorista joutavia ;)

Eiköhän me saada joku tuplakirje/vaihtarisopimus aikaan, niin saat niitä passionhedelmän siemeniä. :D Ei sitä varten tarvitse ketjukirjeeseen pyrkiä. :) En ole vielä spotannut siemeniä myytävän missään, mutta jos ei mistään löydy niin ostan sitten hedelmän.

Whili

Whili

Lainaus käyttäjältä: bluesman - joulukuu 08, 2014, 08:35:14 ap
Ilmoittaudunko yv:llä vai suoraan ketjuun?
Ilmoottautuminen tapahtuu YV:llä. (yleensä) ..Mutta lisäsin sut jo tuonne listaan  :D

Miquel

Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Whili