tammikuu 09, 2025, 22:23:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ensimmäinen chilikausi -13

Aloittaja Feint, maaliskuu 18, 2013, 14:42:17 ip

« edellinen - seuraava »

Feint

Taas pientä päivitystä päiväkirjalle uskollisena, eli äärettömän surkeiden kuvien maustamana. Vesien vaihtelun ohella piti napsia pari huonoa kuvaa huonoissa paikoissa ja puutteellisella valolla.

Bolivian Rainbowlla pituutta 160cm, katkoin kuvien jälkeen pari kattoon kasvanutta oksaa pois.

Samainen Bolivian Rainbow

Lähempää kuvaa

Malibu Purple (miksi ihmeessä mä vesiviljelen turhia annuumeja?)

Mysteeribaccan podi

Bolivian Rainbown leikatuista oksista poimitut raakileet. Tällä kertaa maistoin, en maista toiste.

Raakileita tuskin lasketaan mukaan satoon. Olis tuolla kaks kypsääkin bollea, mutta antaa olla. Ovat nätimpiä puskassa :)

Aji Lauri

Kyllä ne raakileetkin lasketaan satoon. Syödäänhän Jallutkin yleensä vihreinä.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Aji Lauri - heinäkuu 08, 2013, 21:47:19 ip
Kyllä ne raakileetkin lasketaan satoon. Syödäänhän Jallutkin yleensä vihreinä.

Siinä tapauksessa podicount 7,5g  ::) Näistä puskista tuskin tulee yhteensäkään enempää kuin 200-300g, mutta tämän kauden tavoite olikin saada edes joku chili kukkimaan ja siihen on kirkkaasti päästy. Lähes kaksimetriset hirviöt ovat hyvää plussaa ja siemeniä nyt toivon saavani talteen omista kasvateista. Saisi tuo C. rhomboideum tehdä mulle muutaman kukan niin tanssisin onnesta :D

Feint

Chilit kypsyy hiljalleen ja uusia raakileita ilmestyy sinne tänne. Lemon Drop on vihdoinkin aloittamassa kukintaa edes muutaman nupun voimin, josko sieltä jotain edes tulisi. Aika vähän on tänne päiviteltävää ollut viime aikoina, eikä lisää ole varmaan tiedossa vielä pitkään aikaan.

Tässä nyt ensimmäinen kypsähkö Malibu Purplen podi.

Ja tässä bonchikokeilu, niinikään Malibu Purple

Feint

Oho, toinen päivitys kahden päivän sisään! Parit kuvat tilanteesta vaihteeksi.

Black Scorpion Tongue kypsyttelee vihdoin ensimmäisiä podeja

Taivaan seuduilla kasvaa mysteeribaccatum

Lehtiviidakon keskeltä löytyi tänään Lemon Dropin ensimmäinen, kauan odotettu kukka

Bolivian Rainbowssa näkyy kaikenlaisia värejä, en ole jaksanut poimia kypsiäkään pois kun niistä on enemmän iloa koristeena

Peruvian White Habanerossakin on kaksi vihreää podia, jotka eivät tahdo kuvissa erottua. Toivottavasti ehtivät kypsyä niin pääsen sitäkin maistamaan. Vielä kun C. rhomboideum lähtisi kukkimaan niin kaikki chilit olisivat kantaneet kortensa kekoon!

SkillCakey

heinäkuu 15, 2013, 09:56:50 ap #165 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 15, 2013, 10:01:19 ap käyttäjältä SkillCakey
Itsellä jo toinen kausi ilman mitään tuloksia. Ennätyksen tosin rikoin, kun Venezuelan Purpleeni on kasvamassa JO viides lehti.  :-\ Mutta minäpä en helposti luovutakkaan, ja aion hankkia hieman paremmat välineetkin, niin eiköhän ala tulostakin syntymään. Tuo Venezuelan Purple taitaa olla tosin minulle turhan haastava. :P

IceQueen

Lainaus käyttäjältä: SkillCakey - heinäkuu 15, 2013, 09:56:50 ap
Itsellä jo toinen kausi ilman mitään tuloksia. Ennätyksen tosin rikoin, kun Venezuelan Purpleeni on kasvamassa JO viides lehti.  :-\ Mutta minäpä en helposti luovutakkaan, ja aion hankkia hieman paremmat välineetkin, niin eiköhän ala tulostakin syntymään. Tuo Venezuelan Purple taitaa olla tosin minulle turhan haastava. :P
Mitä ihme välineitä siihen tarvitaan? Itsellä on kasvaneet ja satoa tuottaneet taimet ihan pelkällä ikkunasta tulevalla valolla ja vedellä, sekä satunnaisella lannoituksella. Mitään ihme kikkoja en ole käyttänyt, toki taimet ja sadot on olleet pieniä, mut on kuitenkin tullut.

Feint

Lainaus käyttäjältä: SkillCakey - heinäkuu 15, 2013, 09:56:50 ap

Aika kovaa saa yrittää, ettei tuon enempää tulosta synny :/ mulla tosiaan ensimmäinen kausi menossa ja aikaisempaa kokemusta rehuista ei ole. Tarvitset ruukkuja, multaa, ikkunalaudan ja jonkun lannoitepurkin. Mä laitoin siemenet itämään ihan turhan myöhään, maaliskuun lopussa, mutta silti ehdin maistiaisia saamaan tältä kaudelta.

Hanki ensi kautta varten fataliilta satsi helppoja chilejä ja laita kivivillaan itämään helmikuussa. Huhtikuussa uskaltanee jo laittaa taimet ikkunalaudalle ja loppu hoituukin itsestään. Lannoitetta joka toisella kastelukerralla ja vettä aina kun lehdet alkavat roikkumaan.

SkillCakey

Ajattelin lähinnä kivivillan ja yhden ZG:n hankkimista. Fataliista niitä siemeniäkin olen ajatellut tilata. :)

SkillCakey

Luulenpa että syynä epäonnistumisiin on ollut lähinnä liikakastelu, sillä vasta tällä viikolla sain sisäistettyä, kuinka paljon niitä chilejä kuuluu kastella.  ;)

Feint

Valitut Palat verkkokaupasta pitäisi edelleen irrota ZG2 50 eurolla. Siihen kuuluu mukaan yksi 23w kasvivalaisin, jolla voi valaista pieniä taimia alkuvuodesta. Vaikka tuota ZGtä täällä kovasti mollataankin, on se mielestäni ollut ihan hyvä laite aloittelijalle, joka ei vesiviljelystä mitään ymmärrä. Mullakin parhaan tuloksen on antanut juurikin ZGssä kasvanut chili.

Autuaaksihan tuo ei kuitenkaan tee ja eri osa-alueiden tulee silti olla suunnilleen kunnossa. Kannattaa syksyn/talven aikana lueskella täältä lannoitteisiin yms liittyviä juttuja, niistä saa paljon hyödyllistä tietoa :)

SkillCakey

Ajattelin laittaa siihen ZG:n veteen GHE FloraGro, -Micro ja -Bloom lannoitteita. Olen lueskellut, että se ZG:n lamppu ei tosiaan ole mikään tehopakkaus, mutta kyllä silläkin ihan hyvän tuloksen saa ainakin sen perusteella mitä tästä päiväkirjasta olen lukenut. :)

Feint

Lainaus käyttäjältä: SkillCakey - heinäkuu 15, 2013, 11:20:00 ap
Ajattelin laittaa siihen ZG:n veteen GHE FloraGro, -Micro ja -Bloom lannoitteita. Olen lueskellut, että se ZG:n lamppu ei tosiaan ole mikään tehopakkaus, mutta kyllä silläkin ihan hyvän tuloksen saa ainakin sen perusteella mitä tästä päiväkirjasta olen lukenut. :)

Kunhan löytyy hyvä ikkuna niin se riittää :)

Toi GHE:n setti on hyvä. ZG2 imaisee n. 4.5l vettä, eli karkeesti voi heittää puolikkaalla määrällä litkuja ohjeen mukaan. Hankkii 1ml ruiskun niin elämä helpottuu puolella.

SkillCakey

Voiko sitä kivivillaa idätysvaiheessa kastella niin, että laittaa kivivillat johonkin isoon astiaan ja pitää koko idätyksen ajan pohjalla esim. 1cm korkeudella vettä, vai mites?

Feint

Lainaus käyttäjältä: SkillCakey - heinäkuu 15, 2013, 13:06:29 ip
Voiko sitä kivivillaa idätysvaiheessa kastella niin, että laittaa kivivillat johonkin isoon astiaan ja pitää koko idätyksen ajan pohjalla esim. 1cm korkeudella vettä, vai mites?

Mulla oli kaikki kivivillat isossa muovilaatikossa, jonka peitin lähes kokonaan kelmulla. Kastelin n. joka toinen päivä sen verran, että vettä oli pohjalla puolisen senttiä. Kivivilla imee nesteen hyvin eikä sen tarvitse uida jatkuvasti vedessä, kunhan pysyy kosteana koko ajan. Taimet kasvaa ihan hyvin tuollaisessa systeemissä ainakin 10cm korkeuteen asti, isommiksikin jos ei siirrä muualle.

SkillCakey

Sitten vain odottelen seuraavaa vuotta malttamattomasti.  ;)

Feint

Ensimmäinen BST maistettu, yllätyin positiivisesti. Maku ihan ok, polte erinomainen. Nopea, ärhäkkä, pehmeä. Jos jauhettuna on samanlaista niin tätä pitää joskus kasvatella enemmänkin.

Siemeniä tuli otettua talteen kasa. Aiemmin kerätyt Bolivian Rainbown ja Aji Cristalin siemenet kuivattu ja laitettu arkistoon.

Chilit pääsivät tänään kuivahtamaan aika pahasti ja kaikki paitsi C. rhomboideum toipuivat normaalisti. Rhombo näyttää kuitenkin ottaneen nokkiinsa aika huomattavasti, en ole ihan varma mitä tuon kanssa tekisi. Voisi melkein pätkiä bonchiksi jo nyt, kun ei tuolta satoa odoteta. Bonchinakin saattaisi tehdä sen pari kukkaa, jotka minulle riittäisivät.

JN

Lainaus käyttäjältä: Feint - heinäkuu 08, 2013, 20:50:51 ip

Mysteeribaccan podi

En tiedä onko jo tätä arvuuteltu, mutta minun villi veikkaukseni olisi Kaleidoskop.

Feint

heinäkuu 15, 2013, 21:15:18 ip #178 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 15, 2013, 21:18:45 ip käyttäjältä Feint
Lainaus käyttäjältä: JN - heinäkuu 15, 2013, 21:04:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - heinäkuu 08, 2013, 20:50:51 ip

Mysteeribaccan podi

En tiedä onko jo tätä arvuuteltu, mutta minun villi veikkaukseni olisi Kaleidoskop.

Aji Cristalia jossain välissä veikattiin, mutta totuuttahan ei ole vielä saatu selville!

Muoks muoks! Täähän ratkeaa sillä, että nyppään irti yhden podin ja maistan. Kaleidoskop on lähes tuleton, joten jos nää on tulisia niin väärin meni ;)

Feint

Muutama tumma siemen, loput vaaleita? Maku oli tietysti vielä hernemäinen, mutta kohtuu hyvä ja raikas. Tulisuutta oli ehkä 4-6 väliltä, iski äkäisesti hyvin samalla tavalla kuin kaupasta hankituissa Fatalii Gourmet Aji Cristaleissa. Ehkä jopa hieman tulisempi kuin vihreät AC:t, mutta polte katosi todella nopeasti suusta.