tammikuu 10, 2025, 12:32:36 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Paperilla idättäminen?

Aloittaja Nike, heinäkuu 11, 2005, 12:00:13 ip

« edellinen - seuraava »

Nike

Onko toimiva tapa chilillä idättää märällä paperilla kelmun alla? Olisi paljon helpompaa havaita itämisvaihe ja yleensäkin itäminen, kuin yrittää pitää useita multaruukkuja sopivan kosteina jne.
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Sauli Särkkä

Kyllähän sekin onnistuu, kunhan on varovainen idun siirrossa multaan/muuhun kasvualustaan. Meinaa nimittäin joskus tarrautua paperiin turhankin hyvin.

Parhaaksi idätystavaksi olen havainnut seuraavan metodin: (tämä siis vesiviljelyä varten, mutta multaankin on siirrot onnistunut)

- kivivillakuutio pieniksi, n. 3x3x3cm palasiksi
- jokaiseen palaseen yhdelle pinnalle, keskelle, pieni viilto (saa mennä läpikin, ei ole niin tarkka)
- siemen sinne rakoseen
- jokin astia, esim. irtokarkkiboksi, johon pohjalle vettä sentin verran ja kansi päälle löysästi, että ilma vaihtuu hieman

Pelittänyt hyvin tähän asti chileillä ja tomaatilla.

-Sale
Sauli Särkkä

Matti The Wiherpeukalo

Oletko Nike koittanut tuota paperin välissä idättämistä jo? Miten toimi?
Se on mukavampaa, kun voi aina kurkata sinne paperin väliin ja nähdä onko itämässä kuin miettiä ruukkua katsellen, että mitäköhän siellä tapahtuu. :wink:

Nike

En ole vielä... on niin paljon jo itämässä/taimimassa,etten ole tohtinut enää lisää laittaa tulemaan etten joku päivä herää ja huomaa etten löydä ulkoovea kasveilta! :o  :)
Mummoni viljelyohje:"Juuret tulevat multaan."

Matti The Wiherpeukalo

No perskatti minä koitan sitten itse kunhan saan siemenet.
Pistän raporttia sitten, että miten siinä kävi. Oliko hyötyä/haittaa ja sellasta. You know............ :wink:

dash

Idätin viime keväällä chilejä suodatinpaperin välissä ja hyvin tuo tuntui toimivan. Mullassa/turpeessa en jostain syystä onnistunut kovin hyvin. Taisi tulla laitettua siemenet liian syvälle tai jotain. Osa noista tuntui jäävän melko kovin kiinni paperiin ja silloin leikkasin pienen palan paperia ja laitoin siemenen siinä kiinni mullan sekaan. En kyllä ole oikein varma onko tuosta paperissa idättämisestä hirveästi hyötyä ja itse ajattelin laittaa seuraavat suosiolla kivivillaan.

Timo

Mä olen kanssa tuota paperin välissä idättämistä harrastanut. Hyvinä puolina mainittakoon siisteys  ja steriiliys, ei tarvitse pelätä toukkia tai homeita jos vähänkään tietää mitä tekee. Samoin itämisen vaivaton seuraaminen on plussaa.

Huonona puolena mainittakoon että idun siirtäminen kasvualustaan ja varsinkin sen siististi ja tarpeeksi syvälle saaminen on jokseenkin hermoja raastavaa puuhaa. Tai sitten en vaan osaa...

Matti The Wiherpeukalo

Ei se itäneidensiementen siirtäminen paperilta multaan ole minulle ollut ongelma.

Oletan, että chilille kasvaa itämisen jälkeen sellainen "valkoinenhäntä"?
1. No kuitenkin otat ruukun johon pistät sopivan mullan(kylvö/kaktusmultaa).

2. Sitten kastelet sen mullan.  

3. sitten teet siihen siemenelle noin 1 cm syvän kolon esim kynällä.

4. Sitten otat pinseteillä itäneestä siemenestä kiinni VAROVASTI ja siirrät sen sinne koloon. Jos siinä on se "valkoinenhäntä" niin kuin oletan niin se suunnataan sitä kolon pohjaa kohti.

5. sitten otat vähän multaa ja peität sen pienen kolon. Ei tarvitse painella eikä mitään vaan pistät sitä multaa siihen päälle, että kolo peittyy.

6. Sitten otat suihkepullon ja suihkutat pinnan siementen yltä. Älä käytä tämän jälkeen kastelukannua mullan kostuttamiseen. Sillä näin tehtäessä siemen saattaa vahingossa mullan alla siirtyä ties minne siellä ruukussa.

Juu ja sitten odottelemaan sen kasvin ylösnousemusta. Ei tarvitse valoa tässä vaiheessa vielä ollenkaan. Vaan sopivaa kosteutta ja lämpöä.

Sellasta poijjaat ja tytöt................ :wink:

Matti The Wiherpeukalo

Koitin tomaatin siemenillä tätä samaa paperihommaa. Tomaatin siemenet vähän muistuttaa chilinsiemeniä.
Hyvin toimi. :o
En enään muistakkaan minä päivänä laitoin paperin väliin ne itämään mutta ei siitä viikkoa enempää ole. No kuitenkin kaikki siemenet mitkä laitoin itämään myös iti. Joten tätä tulen koittamaan chilinsiemenillä myös.(kunhan ne vaan saapuisi  :cry: )

Anonymous

Vesilasissa idättäminen on myös varsin toimiva ja tehokas tapa. Sopii erityisen hyvin kärsimättömille chilipäille, kuten minulle :)

cornell

Pari juttuu tuli mieleen kun luki tota MTW:n listaa... kasvualusta kannattaa kastella ja sekottaa ennen ruukkuun pakkkaamista, sillon saat siitä tasasta ja sellasta kun haluut. Ruukkun pakattu multa kostuu epätasaseen ja helposti liikaa---> happi pakenee ja multa alkaa limottua.

mä täytän ruukusta vaan 3/4 kasvualustalla, jätän siidun pinnalle ja peitän sen hiekalla. Hiekka ei kuoretu eikä limotu vaikka pitäs idättää useempi viikko. Hiekka on pienirakeista ja irtonaista, joten sirkkataimen on helppo puskee ittensä valoon. Peittämällä siemen tulee lisäksi helpommin oikeeseen syvyyteen. Hiekka pitää tietty kastella/ suihkuttaa kosteeks. Varoituksen sana: hiekassa ei saa olla sitä jauhomaisen hienoo ainesta, muuten se kuivuessaan tekee pintaan kuoren.

Nää on hyväksi havaittuja kikkoja, jotka oon oppinu seuraamalla Puutarhureita työssään ja näitä voi mun mielestä soveltaa paperilla idätettyihin jyviin kans.
¨käynks mä usein täällä?¨

Matti The Wiherpeukalo

Joo itsekkin käytän tuota peittämistaktiikka. Jätin sen tuosta viestistä pois, kun en osanut oikein pistää sanoiksi. :roll:
Tosin en ole hiekkaa käyttänyt tässä. Voisi sitäkin koittaa.