tammikuu 10, 2025, 18:49:56 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Saabistin kasvatukset

Aloittaja Saabisti, toukokuu 01, 2013, 19:10:20 ip

« edellinen - seuraava »

Saabisti

Moro

Tämä ensimmäinen "virallinen" chilien kasvatuskausi. Ollut pari vuotta muutama chili, mutta nyt enempi.  :D

Lajikkeet:

Trinidad Scripion
Naga Morich
7 Pod
Short Yellow
Aji Norteno
Heat Wave
Mexican Wild

Tänään tuli laitettua puolet purkkeihin.

Lannotusta.

Tänään isompiin ruukkuihin.

Tukikeppien sahausta.

Tukikeppien pystytystä.

Tähän isolamppu paistaa sopivasti.  ;D Tuulesta en tiedä, että onko liiaksi.

Raumala

Älä vaan unohda taimia totuttelematta kovin pitkäksiaikaa auringonvaloon, etteivät pala uv-säteilystä.

Saabisti

Joo en, otan ne yöksi sisälle ja päivällä harsoa päällä.

Huru-ukko

Onnea kasvatuksiin. Olet näemmä vasta pellon reunassa...... ;)

Saabisti

Lannottaa ei voi koskaan liikaa.  :D

Paska juttu? Ei ollenkaan.

Pollenpyöreää turpeeseen.

Laitan puolet chileistä kemiallisilla lannotteilla ja puolet hevosenlannalla.

Saabisti

Tollasta virittelin uv-suojaksi. Ei tarvitse kaikkia erikseen harsottaa.

Saa käyttä mut ei ol pakko hei.

Saabisti

Meinaa palaa taimet väkisin. Muuttuneet osa lehdistä vaaleiksi/läpikuultaviksi. Ja vaihdoin tänään yhden Trinidas Scripionin taimen, kun palo. Olenko aivan väärässä vai palaako chinese lajin herkemmin kuin annuumin? Tälläisen havainnon tein omissa.

LupeKani

Tuplakerros harsoa ollut itsellä ekan viikon ajan päällä, sitä ennen olin totuttanut 15min pätkissä viikon ajan noita chilejäni aurinkoon. Pidemmäksi aikaa ei ekoilla kerroilla uskalla jättää tai lehdet lähtee vuorokauden viiveellä irti..

Saabisti

Nyt chilit ensimmäistä yötä ulkoa.

Pyydetään Fortumilta apua.

Nyt ollut 2 harsokerrosta. Ja yöksi hieman eristettä.

Saabisti

Joo oli isot savi- ja muoviruukut lähikaupoista loppu, joten ite pitää tehdä. ;)

Otetaan salaojaputkea ja porataan neljä reikää vastakkaisille puolille. Ujutetaan rautalanka ristiin.

Leikataan kanaverkosta putkeen sopiva pala. Ei kuitenkaan laiteta sitä vielä putkeen vaan ensiksi sementtiä.

Laiteaan kanaverkko vasta kun sementti on peittänyt juuri ja juuri rautalangat. Ja peitetään kanaverkko sementillä parilla sentillä.

Putken pohja kannattaa olla jossain alustalla mihin sementti ei tartu ellei halua alusastiaa samalla.  ;D

Olen valmistatunut huomattaviin tilauksiin chiliharrastajilta.  8)

Caide

Onko muiten olemassa tuollainen lajike, kuin trinidad scripion, vai oliko se kirjoitusvirhe?

Saabisti

Olen itekkin miettiny samaa. Se kun lukee Fataliin siemenpussissa. Olen ennen luullut sen olevan Trinidad Scorpion.

Torakka

itselläkin pari vuotta sitten fataliin pussissa luki tuo scripion taisi olla fataliilta typo.

jaolsten

Jep, typo. On tosin olemassa alkuperäistä Trinidad Scorpion:ia, sekä Fataliilla myytävää Trinidad Moruga Scorpion:ia, joka myös on myyty typona (Morouga). Samalta saarelta lähtöisin kummatkin jyvät, mutta Fataliin siemenet Morugan kylästä. Josta nimi Moruga Scorpion.

Eroina olen ollut havaitsevani, että Fataliin siemenistä idätetyissä kasveissa hedelmissä on pienempi häntä (tail). Tämä siis omaa musta tuntuu fiilistä. Tappotulisia varmasti kummatki, mutta erittäin herkullisia. Itse paloittelin viime vuonna kaksi podia pizzan päälle. Oli hyvää, joskaan ei vaimon mielestä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Saabisti

Joo tuli laitettua 9 tainta sisälle kasvamaan kun luulin, että kaikki ulkona palavat.

Mutta ei kaikki silti palaneet ulkona. Käytössä oli 2 viikkoa 2 harsokerrosta ja puolet katosta styroksi päällä. Nyt ollut viikon yhdellä harsolla ja kyllä sieltä ainakin pari selviää.

Saabisti

kesäkuu 05, 2013, 16:45:34 ip #15 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 05, 2013, 16:47:56 ip käyttäjältä Saabisti
Osaako joku muuten sanoa, että miten saisi 3 vuotta vanhat chilit kukkimaan? En ole ikinä saanut niistä yhtään marjaa/hedelmää kumpi on oikein  ;D. Pari vuotta ne olivat liian pienessä purkissa ja viime talvena vaihdoin suurempiin ja pituttaa on noin 1,5m ja lehtiä kyllä on runsaasti.
Olen antanut nyt pari kertaa hieman enemmän kaliumia.