Helpoin pubescens kasvatettavaksi?

Aloittaja JH, kesäkuu 12, 2013, 00:15:49 ap

« edellinen - seuraava »

JH

Mikä olisi mahdollisesti helpoin pubescens lajike kasvatettavaksi? Kiitoksia :)

Huru-ukko

Toista vuotta pubeja kasvattanut (vasta); Turbo pube on itselläni tehnyt kaikkein parhaiten satoa, sekä vesiviljelyssä ja turpeessakin.

Iivari

En saanut omaa Turpo Pubeani satoamaan ensimmäisenä kesänä, mutta nyt aloitti jo heti keväällä puskemaan podia. Kasvatus ei sinällään tunnu olevan ongelma, mutta tuo sadottaminen tuo enemmän haastetta. Spna-lamppu oli minun kohdallani ratkaisu moniin esikasvatusongelmiin, mutta toisaalta se toi muita arkipäivän haasteita. Kasvien veden tarve lisääntyi huomattavasti ja työpäivän jälkeen oli jo kova kiire kotiin, kastelupuuhiin. Keväällä puisessa sähkölämmiteisessä omakotitalossa pystyi myös pattereita pistämään pois päältä aiemmin, kun spna-lamppu tuotti lämmön ja ilmanlämpöpumppu kierrätti sen ympäri taloa, mutta se on jo toinen juttu se :)

PP

Vaativuudessa ei mielestäni ole juuri eroa. Isopodiset voi olla hieman hankalampia ja ainakin ne on hitaampia. PI 585273 on aikainen, satoisa ja erittäin hyvän makuinen.

Minbaari

Allekirjoitan myös PI 585273 puben puolesta. Mulla kasvaa tällä hetkellä 12 eri pubescensia ja tuo kyseinen lajike on ainut missä on podeja ja mikä kukkii. Muissa vasta nuppuja. Suosittelen.

JH

Kiitos paljon vastauksista tähän mennessä! Mistäs noita PI 585273 siemeniä voisi sitten saada? Pitää varmaan tehdä listaa vaihtosiemenistä jos noita useilla on kasvamassa :) On mulla jtn suht harvinaisiakin siemeniä idättämättä kuten C.Exile tai Ulupica Large, joka tosin on vielä harkinnassa helpoimmaksi Pubesceniksi aiemman lukemani perusteella myös :D

Minbaari

Syksymmällä varmaan varmaan yhdellä jos toisella on tuon siemeniä ja täytyy itsekin ottaa noita talteen, kun alkaa podit kypsyä. Eli mie voin JH vaikka lähettää niitä siulle sitten kun saan siemeniä noista.

Jani M

Mulla on vaikka ja mitä puben siemeniä, vaan eipä oo ton pi-numeropuben siemeniä. Tarttee alkaa syksyllä kerjuuhommiin.

Herpiili

Guatemalasta kotoisin oleva PI-593618 (Capsicum pubescens) on ollut oma suosikkini muutaman vuoden ajan. Tuntuu kasvavan varsin nopeasti, kukkii aikaisin ja satoa tuottaa erinomaisesti. Makukin on kohdillaan ja potkua riittävästi.

M;kko

Turbo pubelle yksi miinusääni. Lajike on ollut omalla kohdallani vaikea saada itämään. Sitten kun kasvaa, niin kasvaa hyvin, mutta tuo mystinen itämättömyys... Kummallisesti tuntuu monella olevan vaikeuksia jonkun tietyn lajin/lajikkeen kanssa, vaikka muut pitävät ko. kasvia helppona. Minullakin on ollut TP:n siemeniä monesta lähteestä, joten ei ole kysymys pelkästään yhdestä huonosti itävästä erästä.

Larski

Kuulostaa siltä, että PI 585273:a täytynee hankkia ens kaudelle...

Tähän mennessä oma suosikkirocotoni ovat ehdottomasti rocoto peru cusco. Tuottaa laiskallakin hoidolla kelvollisesti satoa ja maku on loistava.

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Larski - kesäkuu 14, 2013, 13:22:54 ip
Kuulostaa siltä, että PI 585273:a täytynee hankkia ens kaudelle...

Sama homma  ;D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

turaukko

Minulla kasvaa kolme pubea tänä kesänä: Orange rocoto, canario ja turbo pube. Jokainen noista on kasvanut ilman sen suurempia ponnisteluja. Canariosta katkesi pari isoa oksaakin, kun tuuli pääsi sitä riuhtomaan terassin tolppaa vasten (=oma moka). Ei ottanut tuosta nokkiinsa vaan uutta kasvua tulee lisää.

Ensi kesäksi otan lisää rocotoja roikkumaan amppeliin (siemeniä voi tarjota yv:llä (korvausta vastaan), kunhan vain ovat "puhtaita").

Huru-ukko

Helppoja ne on silloin, kun on aloittanut tarpeeksi aikaisin, maaliskuun idätyksillä ei oikein ehdi. Taitaa jäädä siemenesi saamatta, harva pystyy takaamaan siemeniensä lajipuhtautta, lajike puhtaudesta puhumattakaan  ;D.
Pubejen osalta itse kerään ensimmäisistä podeista siemenet omaan käyttöön, silloin ei ollut kovin paljoa pölyttäjiä liikkeellä kun niiden podit alkoi kehittymään saunassa...
Mutta siemenkirjeisiin en nyt näitä kyllä arvaisi laittaa. Tietysti jos joku niitä haluaa oikein erikseen, niin normi menettelyllä kaikkia saa, mitä pusseista löytyy.
Nytkin katselin silmät pystyssä kun Orange Rocoto nimellä varustettu kasvi punastutteli ekaa podiaan. Hätkähdyttävästi näytti Rocoto Red Peruvianilta....
Idätyksien aikaan löysin Orange Rocoton nimellä olevasta siemenpussista yhden mustan siidun, ja toivorikkaana pistin itämään. Hyvillä mielin katselin kun kasvi lihoi ja hyvin voi. No onhan se Peruvianakin herkku grillissä, mahtuu paljon Auraa ja pekonin silppua sekä sipulia täytteeksi.