tammikuu 09, 2025, 22:36:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

bubbleerista ja kasvattelusta :)

Aloittaja piispa^, elokuu 08, 2005, 00:21:28 ap

« edellinen - seuraava »

Amd

erilaiset sängynaluslaatikot voisivat olla sopivia matille.Itse olen nähnyt vaan isoja, mutta eiköhän niitä ole erikokoisina.itse olen nähnyt ainakin nalle-puh laatikoita, jotka ovat noin 10-15cm korkeita.

Matti The Wiherpeukalo

Lainaus käyttäjältä: "Vilho"
Ensimmäinen posti tällä foorumilla joten saas nähdä miten sujuu...  :oops:

Suosittelisin vielä ennen kuin tuolta viherpeukusta tilaat, katsastamaan paikallisten eläinkauppojen valikoimat. Ainakin täällä Tampereen suunnalla tarvittavat tuotteet sain melko edullisesti akvaarioliikkeestä. Vertaa esim: http://www.akvaario.com/kauppa/kalajuttu.php
Samalla säästyy myös mahdolliset postikulut.

Olihan siinä tietysti myyjä hiukan ihmeissään kun kerroin, että mihin takoitukseen tavarat menevät. :D

T: Vilho & bubblerit

Ihan hyvä oli sun ensiesiintyminen. :wink:

Sama se on nyt tilata Viherpeukusta, kun sieltä ei tule postikulujakaan, jos maksaa pankkisiirrolla ennakkoon. Tilaan samalla jotain muutakin.
Itse en kehtaisi mennä kyselemään eläinkaupasta kasvien kasvatukseen sopivia pumppuja. Saisin varmaan tämän tyylisiä katseita: :roll:  :lol:  :evil:

Lähetin sähköpostia tuosta letkusta tuonne vp:hen ja vastaus oli tämänlainen:
"Varastostamme löytyy parempaakin letkua ilmaverhon ja ilmapumpun yhdistämiseen. Se on silikoniletkua 1e/metri hintaan, jota ei vielä löydy nettikaupan sivuiltamme. Jos teet netin kautta tilauksen, laita lisätietoihin montako metriä tarvitset sitä silikoni ilmaletkua."

Vilho

Terve taas!

Tuntuu tuo ph-down olevan melko nopeasti kuluvaa tavaraa. Kumpaa te olette käyttäneet, jauhetta vai nestemäistä? Ainakin tuo tripackin mukana tullut jauhe on tuntunut melko helppokäyttöiseltä. Onko siis löytynyt jotain eroja käytön helppoudessa?

Vesiä shysteemeihin vaihtaessa, bubblerin ilmaletku (silikoni) tuntui todella liukkaalta. Siis se osa, joka on veden alla. Voiko tuo olla sitä paljon puhuttua levää, vai onko tuo letku vain materiaaliltaan sellaista, että se tulee "liukkaaksi"? Ämpäri kun ei kuitenkaan tuntunut tuollaiselta. Laitteistothan eivät vielä ole pulputelleet kuin noin kuukauden. Ämpäreinä perinteiset siniset lattianpesusangot ja valkoiset kannet, joissa on alumiiniteippi alapuolella. Aika epätodennäköiseltä tuo levä tuntuu...
:?:

-Vilho

Os2

Eipä tuolla sarankulman akvaarioliikkeessä ihmetellyt letku ja ilmapumppuostoksia lainkaan :) kysyi tosin ensin kun pumppuja katselin "minkäkokoiseen akvaarioon tulisi" jonka jälkeen kerroin käyttötarkoituksen ja ei tuntunut myyjä suurestikaan oudoksuvan, kyseli vaan jotain chileistä kun yksi sellainen ikkunalla on  :P
elikkä rohkeasti vaan peremmälle

niin joo ja akvaarioliikkeissäkin on huimia hintaeroja (kymmeniä euroja) samankokoisilla pumpuilla.
Ei setä ole paha, setä on vaan ruma

Amd

Lainaus käyttäjältä: "Vilho"Terve taas!

Tuntuu tuo ph-down olevan melko nopeasti kuluvaa tavaraa. Kumpaa te olette käyttäneet, jauhetta vai nestemäistä? Ainakin tuo tripackin mukana tullut jauhe on tuntunut melko helppokäyttöiseltä. Onko siis löytynyt jotain eroja käytön helppoudessa?

Vesiä shysteemeihin vaihtaessa, bubblerin ilmaletku (silikoni) tuntui todella liukkaalta. Siis se osa, joka on veden alla. Voiko tuo olla sitä paljon puhuttua levää, vai onko tuo letku vain materiaaliltaan sellaista, että se tulee "liukkaaksi"? Ämpäri kun ei kuitenkaan tuntunut tuollaiselta. Laitteistothan eivät vielä ole pulputelleet kuin noin kuukauden. Ämpäreinä perinteiset siniset lattianpesusangot ja valkoiset kannet, joissa on alumiiniteippi alapuolella. Aika epätodennäköiseltä tuo levä tuntuu...
:?:

-Vilho
'

kyllä se sitä "algaeta" on, eli sellaista levän esiasteyöklimaa.vakavasta ongelmasta ei ole kyse jos ovat jo kuukauden olleet päällä, mutta lorauta ihmeessä vetyperoksidia sinne astiaan, niin lähtevät vähätkin levät, ja happea muodostuu juurien kautta kuljetettavaksi.

Vilho

Lainaus käyttäjältä: "Amd"
lorauta ihmeessä vetyperoksidia sinne astiaan, niin lähtevät vähätkin levät, ja happea muodostuu juurien kautta kuljetettavaksi.

OK, kuulostaa siltä, että huomenna suuntaan apteekkiin vetyperoksidia ostamaan. Paljonkos sitä tuonne pitäisi lorauttaa, jotta ei ihan kaikki elollinen valkaistu ja kuole?  :wink:

Paljokos tuo muuten maksaa? Varmaankin paljon vähemmäin kuin mitä esim. ata-clean.

-Vilho

Amd

puolen litran pottu maksaa muutaman euron, ja joku 20ml olen 10 litraan laittanut.

tso

Jatkona peroksiiditarinaan...

pH down pulvereiden korvikkeena toimii hyvin esim. 75% fosforihappo.

Meillä paikalliseen hanaveteen pH7.51 tarvitaan 7l määrään 10 tippaa tiputtamaan pH lähelle pH 6:tta. Vahvempiakin happoja toki on, mutta jotenkin olen tykästynyt fosforiin.

Emästä kannattaa ostaa myös jos kämmää pH arvot liian alas. Emäksenä toimii hyvin NaOH (lipeä) kiteet.

Molempia saa apteekista. Hapolla ja emäksellä voi sitten ravinneliuoksen titrata haluamaansa pH arvoon.

Chillisti

Lainaus käyttäjältä: "JuAn"Tuo monimetallipolttimon sininen valo ei ole sen mukavampi kuin spnan oranssi. Loisteputkien päivänvaloputkien spektri on suunnilleen saman väristä silmälle. Huoneesta tulee todella kolkon ja kylmän tuntuinen pelkällä sinertävällä valolla. Tästä syystä käsittääkseni yleensä loisteputket ovatkin "warm white"-putkia. Saman kaltaiseen valoon pääset jos laitat vierekkäin monimetallin ja spnan. Kasvisikin varmasti tykkää!  8) Lompakkosi taas ei... Ja oma kokemukseni monimetallipolttimon käyttämisestä spnan sytkäreillä ja kuristimilla on että TOIMII!
Onko jollakin muulla tästä kokemuksia? En pikaisen etsinnän jälkee löytänyt muita vastaavia kommenteja enkä haluisi heti tuota polttimoa rikkoa.

jupet

Lainaus käyttäjältä: "Chillisti"Onko jollakin muulla tästä kokemuksia? En pikaisen etsinnän jälkee löytänyt muita vastaavia kommenteja enkä haluisi heti tuota polttimoa rikkoa.

Modernit (eli ei kamalan vanhat) liitäntälaitteet yleensä hanskaavat molemmat lampputyypit. Yleensä kirjoitettu tai ainakin jotenkin merkitty laitteen kylkeen.

Olemassa on kuitenkin liitäntälaitteita jotka eivät sovellu molemmille, olen pari kertaa törmännyt vain natriumlampulle sopiviin.