tammikuu 11, 2025, 00:55:51 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

0llin oppivuodet

Aloittaja 0lli, lokakuu 07, 2013, 11:54:48 ap

« edellinen - seuraava »

0lli

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 06, 2015, 19:46:45 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - tammikuu 06, 2015, 19:43:38 ip
Lainaus käyttäjältä: 0lli - tammikuu 06, 2015, 18:35:02 ip
On tämä PP:n savumontufar -jauhekin ihan uskomattoman hyvää! Kummasti piristää ruokaa :) Savun maku tulee vahvasti esille, paljon vahvemmin kuin muissa maistaissani.

siinä yksi syy miksi kannattaa panostaa rocotoihin. :)

Enemmän tuo on minun savustusmenetelmän ja -ajan ansiota. Rocotot on hyviä ja sopii savuun parhaiten, mutta kaikesta muustakin tulee samalla menetelmällä tosi savuista.

Oon vähän arastellut noita rocotoja, kun ne ei vissiin niin hyvin viihdy sisäkasvatuksessa  :o
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

niko.m

Liian tasainen lämpötila noille (ainakin yhden kokeilun perusteella). Kun päivisin parvekkeella oli 10c tietämillä ja öisin 5c paikkeilla, muut rupesivat hiipumaan, niin tuo räjähti kasvamaan. Eli vetoisa paikka ikkunan eteen saattaisi olla tuollaiselle loistava tai vaihtoehtoisesti jääkylmää vettä (jossain näin luki, olisko ollut Fataliin ohjeissa) välillä. Jotainhan sanottiin "indoor rocotoksi", en tosin tiedä onko se helpompi kasvattaa sisällä. Muistaakseni joku oli tosin saanut ihan sisälläkin noilla tulosta.

0lli

Lainaus käyttäjältä: niko.m - tammikuu 06, 2015, 20:03:26 ip
Liian tasainen lämpötila noille (ainakin yhden kokeilun perusteella). Kun päivisin parvekkeella oli 10c tietämillä ja öisin 5c paikkeilla, muut rupesivat hiipumaan, niin tuo räjähti kasvamaan. Eli vetoisa paikka ikkunan eteen saattaisi olla tuollaiselle loistava tai vaihtoehtoisesti jääkylmää vettä (jossain näin luki, olisko ollut Fataliin ohjeissa) välillä. Jotainhan sanottiin "indoor rocotoksi", en tosin tiedä onko se helpompi kasvattaa sisällä. Muistaakseni joku oli tosin saanut ihan sisälläkin noilla tulosta.

Kieltämättä tuossa loistarin alla ikkunalla olisi vetoa jonkin verran, voisihan sitä kokeilla! Ja jos jollakulla tulee mieleen jokin rocoto joka sisällä menestynyt niin saa ilmoittaa! :)

bobster

Turbo pube aloitti mulla podituksen sisällä viime keväänä.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

0lli

Lainaus käyttäjältä: bobster - tammikuu 06, 2015, 20:24:41 ip
Turbo pube aloitti mulla podituksen sisällä viime keväänä.

Kiitos tästä, taitaa löytyä siemeniäkin valmiina! :) Vois käydä vielä  etin syövereistä etsimässä lisää sisällä edes kohtalaisesti menestyvistä rocotoista.

0lli

Fataliin lajike x pisimmällä oleva podi. Varret violetit, annuum, lehdet keskikokoisia-pieniä. Kasvaa vielä noi podit päivä päivältä, saas nähdä minkä mittaiseksi venyy :)

Pahoittelut huonosta kuvasta, ei ole tarkennukset osunut ihan kohdilleen.

0lli

Rupesi tuossa viikonloppuna ihan harmittamaan kun en ollut pitänyt kirjaa Orange Habaneron sadosta, olin jo suurimman osan sadosta kuivattanut ja puskassa roikkui vielä kypsiä podeja. Tuumasta toimeen, päätin punnita kaksi tuoretta, juuri irti napsaistua podia ilman kantaa, yhden normaalikokoisen, ja yhden pienemmän. Sitten kuivuri pöhisemään, pari kolme päivää kuivattelin kunnolla niitä ja nyt ihan rasahtaen halkeaa.

Tässä lukemia:

Orange Habanero normaali podi tuoreena/kuivattuna 7,4g ---> 1,1g

Orange Habanero pieni podi tuoreena/kuivattuna 2,6g ---> 0.4g

Tästä johtopäätöksenä ja suurien matemaattisten laskutoimitusten perusteella Orange Habaneron paino tuoreesta ritiräti kuivaksi laskee n. 85%

Tätähän ei voi yleistää tietenkään kaikkiin chileihin, kuten esimerkiksi paksulihaisiin rocotoihin, mutta habaneron kaltaisiin chileihin voi karkeana arviona käyttää :)

Nyt pystyn sitten laskemaan paljon suurinpiirtein sitä satoa tuli habanerosta, kunhan viimeiset podit kypsyvät puskasta, jeeee  ;D

0lli

tammikuu 07, 2015, 12:08:02 ip #587 Viimeisin muokkaus: tammikuu 07, 2015, 12:19:24 ip käyttäjältä 0lli
Per**le kun tuli oltua malttamaton! Lähdin sen ainoan itäneen aji fantasyn kypärää irroittelemaan eilen pinseteillä  ;D >:( Tietenkin onnistuin murskaamaan sirkkalehtien alut siihen kypärään joka sen jälkeen lähtikin irti  8) Noh jäi siihen ihan pienet pätkät sirkkalehtiä, oon ennenkin onnistunut vielä virvoittamaan sen, meneehän siinä aikaa vähän enemmän kun kestää ne sirkkalehdetkin kasvattaa aluksi. Laitoin nyt 20W eslin tuon tapin omaan käyttöön, katellaan mitä tapahtuu.

Laitoin kuitenkin varmuudeksi 5 uutta siementä itämään ^^

0lli

Itseäni on jo kauan kiinnostanut tuo lajikkeiden risteyttäminen, nyt on syntynyt jo ideakin toteutukseen. Ajattelin tuon lemon dropin säilyttää hengissä ainakin siihen asti että trepadeira werner alkaa kukkimaan ja ne yrittää risteyttää keskenään, olisi ainakin ulkomuodollisesti ja tulisuudeltaankin erilaiset lajikkeet.

Onkohan sillä mitään väliä kumpaa käyttää uroksena ja kumpaa naaraana? Jos siis tekisi kummin päin tahansa niin olisiko mahdollinen onnistunut risteytys molemmissa samanlainen?

Trioniska

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

0lli

Lainaus käyttäjältä: Trioniska - tammikuu 07, 2015, 21:33:46 ip
Kai olet lukenut tuon ketjun?

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=870.0

Olen joskus tainnut lukea, mutta unohtanut koko ketjun, kiitos kun kaivelit sen esille! :) Nyt löytyy omasta päivyristä nopeasti linkki siihen, tulee varmasti luettua, koska aion sitä risteytystä alkaa toteuttamaan!

0lli

Eiköhän me tuosta vielä aji fantasy saada  ;D Tämä siis se minkä tuhosin pinsettien kanssa yrittäen kypärää saada pois.

niko.m

Eihän sitä ole tuhottu, vähän karaistu kovaan elämään. Kyllä siitä kunnon puska vielä tulee

0lli

Lainaus käyttäjältä: niko.m - tammikuu 08, 2015, 07:33:57 ap
Eihän sitä ole tuhottu, vähän karaistu kovaan elämään. Kyllä siitä kunnon puska vielä tulee

Samaa mieltä! Tuli turhaan manailtua, päivän aikana oli jo avannut enemmän noita lehtiä :)

niko.m

Ei kauhean kranttuja nuo tunnu olevan, itse nyppäsin jostain chilistä viime kaudella kypärän (ja sen mukana koko toisen sirkkalehden) ja siitä kasvoi silti kunnon puska.

0lli

Lainaus käyttäjältä: niko.m - tammikuu 08, 2015, 19:15:55 ip
Ei kauhean kranttuja nuo tunnu olevan, itse nyppäsin jostain chilistä viime kaudella kypärän (ja sen mukana koko toisen sirkkalehden) ja siitä kasvoi silti kunnon puska.

Joo kyllä jos vaan jotain jää millä alkaa imemään valoa niin siitä vielä herää henkiin, hyvä näin ^^

0lli

Tuli tommoisia haettua jyväskylästä tänään :) Pääsee vihdoin kokeilemaan tuota kookoksessa kasvattelua! Vielä sopivasti 10L ämpäriin tulee matskut yhdestä tiilestä ja jää vielä vähän ylikin.

Chiljonka

Tuo sitten turpoo aika paljo ku sen kastelee, että on tuossa varmasti useampi ämpärillinen. Suosittelen testaamaan ennen kuin laitat purkin täyteen tota kamaa ja vettä perään niinku minä tein :).

0lli

Lainaus käyttäjältä: Chiljonka - tammikuu 08, 2015, 22:24:11 ip
Tuo sitten turpoo aika paljo ku sen kastelee, että on tuossa varmasti useampi ämpärillinen. Suosittelen testaamaan ennen kuin laitat purkin täyteen tota kamaa ja vettä perään niinku minä tein :).

Joo täytyy varovasti alotella sen kanssa :D 11 Litraa tossa sanotaan että tulee, mut voihan sitä enemmänkn tulla :)

0lli

Fataliin pienilehtinen annuum: