tammikuu 10, 2025, 15:23:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilejä ja muita eläimiä 2014

Aloittaja Caide, lokakuu 16, 2013, 18:20:34 ip

« edellinen - seuraava »

PP

Syväterävyyden hallinta taitaa olla makrokuvauksen suurin haaste ja yleisin ongelma. Minun 50 mm Sigma (crop-kennoisessa kamerassa) vaatii noin aukon 10 että syväterävyyttä tulee edes vähän. Käsivaralta on tosiaan mahdoton kuvata läheltä muuten kuin auringonpaisteessa tai erittäin kirkkaassa keinovalossa.

Jani M

Yli kympin aukot on tosiaan makroilussa melkeinpä enemmän sääntö, kuin poikkeus, jos haluaa kuvaan muutakin kuin jonkun yhden yksityiskohdan.

Chilimeister

tammikuu 11, 2014, 20:26:43 ip #122 Viimeisin muokkaus: tammikuu 11, 2014, 20:28:18 ip käyttäjältä Chilimeister
Salamalla saa lisää syvyysterävyyttä ja ei tarvitse välttämättä tukea. Samalla kun pienentää aukkoa ja nostaa sulkijanopeutta.

PP

Lainaus käyttäjältä: Chilimeister - tammikuu 11, 2014, 20:26:43 ip
Salamalla saa lisää syvyysterävyyttä ja ei tarvitse välttämättä tukea. Samalla kun pienentää aukkoa ja nostaa sulkijanopeutta.

Totta, mutta sen pitää olla erityinen makrosalama. Tavallista salamaa ei saa suunnattua tarpeeksi lähelle, ja sivulta tuleva valo tekee useimmista kohteista huonoja.

Chilimeister

Rengassalama joo, jos ihan proksi meinaa mennä.  ;)

Caide

Tosiaan tolla normisalamalla välillä saanut hyviä kuvia, mutta sillä helposti tekee myös varjoja. Tein pikaisen testin toi makro vs. kittilinssi:

http://chilipaprikat.blogspot.fi/2014/01/tamron-90mm-makro.html

Vähän paremminkin tuon olisi voinut tehdä, mutta aina kiire...

Voisi tuota vielä vertailla jossain vaiheessa uudemman kerran, vinkkejä otetaan vastaan.

Testailin tuon putken toimivuutta luontokuvauksessa ja otin muutaman kuvan kävelyreissulta.

Fesestä linkitetty, toivon mukaan on laitettu julkiseksi, kun en enää löydä mistä ne saa vaihdettua  >:(

Caide

Praetermissum CAP1144 on ollut hyvässä valossa, mutta kasvaa korkeutta liian hätäisesti. Pitäisikö latvoa vai tekeekö hän jotain oksistoa runkoonsa jälkeenpäin? Vielä ei pysty kyllä latvomaan, kun haluan nähdä millaisia kukkia hää tekkee  ::)

Huono kuva, kun en viitsi LED-härpäkkeitä sammuttamaan...

Toni.A

Joko latvot sen tai sitten ruukutat sen isoon astiaan syvemmälle. Itse kyllä latvoisin ehkä sen mieluummin, kun vielä on kesään aikaa kasvatella uusia haaroja.  ::)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Caide

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - tammikuu 15, 2014, 20:51:16 ip
Joko latvot sen tai sitten ruukutat sen isoon astiaan syvemmälle. Itse kyllä latvoisin ehkä sen mieluummin, kun vielä on kesään aikaa kasvatella uusia haaroja.  ::)

Tuosta saisi kyllä komian pistokkaan jollekin...

Caide

Oh my gudnes! Missä on mun sutenöörit?

Caide

tammikuu 17, 2014, 16:29:25 ip #131 Viimeisin muokkaus: tammikuu 17, 2014, 16:31:29 ip käyttäjältä Caide

Joskos kohta aukeaa CAP1144:sen kukka?

SecondBestFlame

1144 on kyllä melko kookas. Vastineeksi saa sitten reilusti hyvän makuista satoa.
Varsinkin jos tähän aikaan alkaa kukkimaan niin on syytä varautua mahtavaan satoon.

Kuvan keskellä oleva yksilö on kylvetty helmikuun lopulla, kuvattu syyskuun alussa ...  ;D

ps. kuvassa näkyvä vaakaputki on n. 220cm maasta

Caide

Voi ristus ja sen kaverit. Minkä monsterin mä olen asentanut?

Caide

Eilen illalla lähti baccatumit ja annuumit lauttamatkalle. Tänään kaulin taas osan taimenista isompiin ruukkuihin. Isoimmat Rocotot on parikööt senttisiä ja huorautunut nätisti. CAP1144:sen kukka on auki, muttei täysin, täytyy ottaa myöhemmin siitä enempi taas fotoja.

Bollessa on yksi hieno kukka taas, mikä ei ole täysin violetti. Harmi kun ei saa jalustaa mihkään tuohon, kun tuo on keittiössä, amppelissa. Otin käsivaralla isolla aukolla ja lyhkäsellä suljinajalla, kun ei nyt parempaan pysty ja koko kukkaa hankala saada teräväksi.

Caide

Hullu sai puuronsa:

CAP1144 (C. Praetermissum)

SecondBestFlame

Hienoja kuvia ja kohdekin mitä mainioin..

Caide

Lainaus käyttäjältä: SecondBestFlame - tammikuu 20, 2014, 18:56:54 ip
Hienoja kuvia ja kohdekin mitä mainioin..

Kiitos. Yllättävän vaikea kukka kuvata. Liiallisella valolla menee ihan valkoiseksi ja ihan pimeässäkään meinaa oikein onnistua. Mutta kaunis tuo kukka on, se on kyllä aika vaalea luonnossa ja ehkä sen takia vaikea kuvata. Mutta tosiaan mun mielestä ehkä hienon kukka mitä olen nähnyt omassa kasvatuksessa. On ne rocotoidenkin kukat kyllä hienoja.

Caide

Vielä kerta sitten en enää postaile CAP1144:sen kukan kuvia. (pidätän oikeudet mielenhäiriöihin muutoksiin)

Kyllä se vaan niin oli, kuin joku täällä jo opastikin, että paras tulos tuli, kun valot sojotti kaikki täysillä ja vielä salaman laittoi päälle. Musta tausta toi myös toivottua kontrastia.

Caide

Ostin Tamronin ns. matkaobjektiivin. 18-270, tämä tulee varmaan olemaan mulla sellainen yleisobjektiivi, vaikka kuvanlaatua onkin parjattu.

Pirun näppärän kokoinen vehje ja yleiskäyttöinen polttoväli jos missä.

Chiliasiaa:

Vierashuoneessa näyttää nyt tältä:

Tuo Zen Growsta siirretty CGN21500 on ollut monta päivää ihan lötkönä ja toivon mukaan toipuu vesihärvelistä turpeeseen siirron....

Meillä tuo Rocoto Montufar ei ole vielä koolla pilattu ja moni muu pube on kyllä paljon edellä, toistaiseksi.

Rhomboideum pistokkaita olisi 4 jaossa jollekin onnelliselle. Mulla on jo yksi ja en enempää tarvitse.

Loppuun kuva vielä kerran tuosta CAP1144:sen kukasta:

Tästäkin lajikkeesta olisi jossain vaiheessa pistokkaita halukkaille.