Vihreän Wossikan kausi 2014 polkastu käyntiin

Aloittaja PetraK, lokakuu 29, 2013, 05:24:31 ap

« edellinen - seuraava »

PetraK

Lauttana on pelkästään kuplamuovi. Hyvin kannattelee suodatinpussia ja muutamaa siementä.

Taksimafia on pitkä juttu, mutta lyhyesti sanottuna eräs herra Orava(nperse) koetti juhlallisesti vapauttaa taksimonopolin ja vapauttaa taksialan "taksimafian" hallinnasta. Tästä on aikaa muutama vuosi ja luonnollisesti me pistimme perseilijälle hanttiin. Meidän maineella ja kustannuksella ei asiakkaita kuseteta. Tyyppi tosin oli muutenkin lievästi harhainen ja uhkasi hakea valtiolta satojen miljoonien korvauksia. Kaikesta tästä meille jäi käteen vain se, että ollaan vissiin taksimafian jäseniä kaikki, jotka luvanvaraista henkilöliikennettä harjoitamme asianmukaisilla lain vaatimilla ammattiajoluvilla varustettuina. Oli meillä tosin ihan lystikkäitäkin hetkiä tuon lievästi psykoottisen tyypin kanssa enkä valehtele jos sanon että useita useita kymmeniä Taksinkuljettajia se juoksutti kuulusteluihin ja välillä poliisikaan ei aina tiennyt miksi joku kuljettaja siellä oli. Salakatselu oli ehkä lystikkään syytös. Hilpeitä muistoja. :D
Taksimafian Pääkaupunkiseudun Puutarhaosasto

bluesman

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 07, 2013, 18:52:23 ip
Lainaus käyttäjältä: PetraK - marraskuu 07, 2013, 18:47:50 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 05, 2013, 12:39:28 ip
Missä PI 585273? :D

Mitä mä oon missannut...?  ???

Yhden parhaista ja nopeimmista rocotoista.

Vielä ehtii. Suosittelen kovasti kokeilemaan PP:n tavoin. Oli mulla puussa amppelissa ja todella satunnaisella hoidolla ja silti sain muutaman podin, ehkä 1,5kg. Mikä ei nyt näiden rocotomestarien tuloksissa olisi muuta kuin fiasko mutta osoittaa lajikkeen erinomaisuuden. Aikainen, maukas ja tuottoisa sekä varsin helppo lajike. Mitä muuta pitäisi olla?

MarjaMikke

Mr. Kurre kuulostaa ihan asialliselta tyypiltä. Jotenkin tulee mun entinen pomo mieleen... :) kaikkea sitä maa päällään kantaa.
Tuo kuplamuovi kyllä saattaa mennä apinointiin... Eipä tullut ennen mieleen.

PetraK

Pistin yv:tä Bluesmanille tosta PI 585273:sta osoitetietoineen. Vai löytyykö PP:ltä? Viel ehtis lautalle kun näin hölmöä älytätte. Noh, yksin kun asuu, niin eipähän tarvitse kinata kenenkään kanssa missä on chilin paikka. ;)

Yksi frute olis tarkoitus laittaa ensi vuodelle eli Semillasilta tilattuna Hijo Puta Madre. Mausta ei tietoakaan mutta eikait se nimi chiliä pahenna... ;D

PetraK

MarjaMikke, muutama kokemuksen sana lautasta;

Suodatinpussi kannattaa leikata pienemmäksi kuin kuplamuovi. Kuplamuovi kannattaa leikata aikalailla vesiastian kokoiseksi, näin vältämme astiaa tönäistessä lautan surffaamisen valtoimenaan astiassa ja siten myös hyökyaallon pyyhkäisyn, joka yleensä vie siemenet mennessään tai vähintään sotkee koko lautan. Helpointa kun ei vaan töni/siirrä lauttaa. Edellämainitut asiat on kokeiltu käytännössä... ;)

PetraK

Enpä osannut klikata oikeaa kuvaketta. Nyt pitäs yv:tä olla. :D

PetraK

Lainaus käyttäjältä: PetraK - joulukuu 13, 2013, 04:32:12 ap
Suodatinpussi kannattaa leikata pienemmäksi kuin kuplamuovi.

Korjaan sen verran, ettei niin pieneksi kuin edellisessä kuvassani. Se meni vahingossa liian pieneksi. Melkein lautan kokoinen paperi ja mahdollisesti joku kulma ulkona pitää sen sopivasi kosteana,  ;)

PetraK

Suurkiitokset Bluesmanille!  :D
Kohta lähtee numeropubea lautalle ja nyt alkaakin pohdinta mitä vanhoista baccoista idätetään noiden uusien kanssa. Ei tosin vielä vaan koetan pitää maltin jottei tarttis kauheesti jarrutella kasvua keväällä...

Pubet kasvaa onneks maltillisesti...

PetraK

Kipaisin tänään pikaisesti Kehä3 varressa Etolassa ja sieltä alakerrasta löytyi pieniä salpapusseja hintaan 3,15€ 100kpl. Koko 40mm x 60mm. Just näppäriä siementen säilöntään. ;)

bluesman

Nuo numeropuben siemenet ovat sitten PP:n tuotantoa vuodelta 2012. Omista viimekauden siemenistä ei olisi takeita olisvatko puhtaita vaiko risteymiä. Uskoisin että saat tuosta lajikkeesta mainion puben kun alkaa kypsyä varsin aikaisin. On vieläpä erittäin hyvänmakuinenkin. Inca berry on 2010 satoa, laita vaikka vähän muistiin mikä on itävyys%.

PetraK

Semmoista tässä mietiskelin, jotta mitenkä tuo itävyys vaikuttaa kasvien laatuun. Onko siitä jotain tutkittua tahi hutkittua tietoa, että vaikuttaako esim itämisnopeus kasvun laatuun ja mahdollisesti perityisikö se eteenpäin? Tuossa juuri katselin Rocaton siemeniä lautalla ja vain yksi on itänyt. Eli ajatuksena siis että jos ottaisikin vain sen yhden "valioyksilön" ja saman toistaisi seuraavassa sukupolvessa jne niin paranisiko itävyys ja laatu vai vaikuttaako tuo mihinkään? Itää kun itää ja yhtä kelpoja kaikki? Kasvien jalostuksesta en mitään tiedä, koirista sitten enemmänkin. Siksipä tätä pohdiskelinkin ajankulukseni työpäivän aikana...

Huru-ukko

Uskoisin että itämättömien siementen jälkeläisiä on vähän liikkeellä.

PetraK

About 5 viikkoa menty ja pubejen koko on nyt 4-8cm korkeutta että leveyttä. Joukosta puuttuu vielä yksi, eli PI585273 jotka lätkäsin lautalle eilen,

Bonda ma Jacgue sai oman kivivillakuutionsa, muut chinenset (Naga, Carolina Reaper ja Rocato) ovat vielä vaiheeessa. Pitää kipasta hakemaan kivivillakuutioita mallia iso, sillä ajatuksena alkoi viehättää kokeilla NFT:tä partsilla. Eilen vietin töissä aikaa lueskellessa mm. Jewen päiväkirjaa ja tässä onkin aikaa pohtia väsäileekö itse vai hankkiiko tehdastekoisen. Nuo chinenset eivät tuottaneet juurikaan satoa ulkoilmassa terdellä, mutta josko lasitettu partsi/NFT muuttais asian. AutoPotit lähtevät siis äiteeln terdelle ja mahdollisesti hankin muutaman sinne lisää. On helpompi saada äitee hoitamaa mun chili/tomaattitarhaa, jos sen tekee helpoksi -> Säiliöiden täytöt, jos uhkaa vesi loppua.

Noin kymmenkunta amppelia onpi hankittava pubeille. Ehdotuksia kasvualustan suhteen? Ajattelin hommata Nutriforten lannoitteet 1 ja 2, sillä viime kesänä kaikki isot tomaatit kärsivät latvamädästä. En dorka sitten tajunnut niiden kärsivän kalsiumin puutteesta...  ::)

Eipä kait tässä muuta. Kunhan chinenset saan lautalta veke, lähtee baccat vuorostaan itämään.

PetraK

joulukuu 31, 2013, 02:37:58 ap #34 Viimeisin muokkaus: joulukuu 31, 2013, 02:40:39 ap käyttäjältä PetraK
Ens vuoden puolella pääsee lykkää hieman isompaa ruukkua. Parilla sentillä korkeutta kasvettu...

Onneksi mun idätykset on vasta tässä vaiheessa, sillä suattaapi olla ettei ens kesänä olekaan terdeä käytössä...  :o
4-5 pubea saa partsille mahtumaan, loput on pakko jakaa kavereille ja ruinata maistiaiset. Taitaa myös käydä niin että 4 chinensestä kahdelle etitään sijoituskoti ja noiden lisäksi muutama bacca ja jallu kasvamaan. Nyt sylettää ihan pikkasen. Kostoks aion yhden amppelitomaatin mahduttaa partsille. Täytyy hankkia Tumbling Tomia. Tai isompi kämppä omalla pihalla....  >:(

Ja sen yhden NFT:n aion laittaa partsille, mahtui tahi ei. Ikea Trofast -versio taitaa olla suunnitelma, pari ylimääräistä pumppua kun multa löytyy...

PetraK

Chinenset ruukutettu eli Rocato, Naga ja Carolina Reaper, Bonda ma Jacques saikin jo oman kivillakuutionsa aiemmin. Varataimia ei ole, joten toivotaan ettei henkeään heitä. Pubetkin ovat käytännössä tuplaneet kokonsa, joten lannoitus jatkossa BioBizzin Bloom, Heaven ja Topmax. Alg-A-Miciä vois pullon hankkia rinnalle...

Chinenset

CAP1492

bluesman

Hienoja taimia; terveitä ja varsin osaavasti lannoitettuja värin perusteella arvioituna. Ihan fiksua laittaa vain yksi NFT jos tilat ovat niukat. Siinä systeemissä pukkaa vihermassaa ihan törkeällä vauhdilla.

PetraK

Lannoittamisen suhteen olen aikas varovainen. Ohjeen mukaan olen antanut ja joka toinen kastelukerta pelkkää vettä. Tuossa kun tarkastelin noita pullojen NPK arvoja niin lukemat ovat seuraavat BioBizz Grow 4-3-6 ja Bloomissa 2-7-4. Jos käsitykseni siis pitää paikkansa, että chilille enemmän fosforia kuin typpeä, niin Bloomilla mennään jatkossa muiden terästeiden kanssa. Taimillä käytän kookos/perliitti seosta, johon ilmeisesti toi Grown käyttö ei olis niin optimaalista vaan hydroiluun tms olis juurikin Bloom ja ne loput mujut. Growta olen niille kuitenkin antanut nämä ekat viikot myös, mutta nyt jatketaan ilman sitä. Mietin vaan, pitäskö noille chinenseille nyt mennä pelkällä Bloomilla vai tarviiko ne ihan alkuvaiheessa typpeä mukaan paljonkin?  ???

jaolsten

Jaa-a, en ole varma, mistä tuo käsityksesi on muodostunut, mutta itse olen aina lähtenyt lannoitesuhteita miettimään pitämällä puutarhan kesä sellaisena vertailukohtana.

Puutarhan Kesä N-P-K 13-7-20

Eli Typpeä 2-kertainen määrä fosforiin verrattuna. Alussa toki voi taimille antaa hieman enemmänkin fosforia, jotta juuristo saisi vahvan alun, mutta kasvuvaiheessa tuo puutarhan kesä on aika lähellä optimia. Loppukesällä/syksyllä satovaiheessa pudotetaan portaittain typpeä pois, jotta saadaan kasvi keskittymään sadontuottoon viherkasvun sijaan. Tuo ei siis tietty ole puutarhan kesällä mahdollista, vaan siihen tarvitaan näitä 2/3-komponenttisia lannoitteita.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

PetraK

Hämmentäkää hölmöä hieman lisää.  :P

Mutta mm. Chiliwikin lannoitusartikkelista bongattua
Chili tarvitsee enemmän fosforia (P) kuin typpeä (N), liiallinen typpilannoitus taimivaiheessa voi hidastaa tai jopa lykätä kukintaa ja sadon muodostusta.

Ja jos seuraa ihan BioBizzin ohjetaulukkoa, niin esim viikko4 ohje on 2ml litra molempia niin NPK on 12-20-20. Vai onks toi sit tomaatille tarkoitettua ohjetta?  Mut hyvin on kasvaneet. ;)

BioBizzin ohjeen mukaan hydroon ei käytetä ollenkaan growta. Mut mä mistään mitään tiedäkkään...  ???