Lajikkeen valinta sisäkasvatukseen

Aloittaja jone, joulukuu 08, 2013, 18:28:19 ip

« edellinen - seuraava »

jone

Tarkoitus olisi löytää lajike joka kasvaisi ja sadottaisi hyvin vähemmälläkin luonnonvalolla. Olkkarissa on ebbi tyhjillään ja olisi kiva saada se käyttöön. Melkoinen työ vain siirtää siitä kasvit multiin ja ulos keväällä, joten jos siihen löytäisi chiliä mikä viihtyisi kesänkin sisällä. Ebbi on ikkunan edessä ja lisävaloina 2x250w esl.

Tässä muutamia joita olen ajatellut:
Bird's Eye Baby
C02598
Cajamarca
Omnicolor
Pimenta Diomar

Onko kokemuksia näistä että tuottaako hedelmää miten hyvin sisällä?

Feint

Sisällä kasvaa ihan yhtä hyvin melkein yhtä hyvin kuin ulkona. Ei välttämättä edes tarvitse lisävaloa, ainakaan kesällä. Poikkeuksena toki pubet, jotka vaativat kylmempiä aikoja kukkiakseen. Mulla ainakin onnistui annuumit ja baccatumit ihan hyvin aurinkoisella ikkunalaudalla mullassa ja bubblereissa.

Lemon Drop, Aji Cristal, Black Scorpion Tongue(ihan jees annuum), kaikki noi yleiset "suosikit" pärjää nätisti. Chinensetkin toimiva, kasvavat vain vähän hitaammin eli lisävaloa alkuvuodesta.

jone

Kyllähän sisällä hienosti kasvaa, mutta kukkimisen ja hedelmien kanssa on ollut vaikeuksia.

Vuosi sitten ebbissä oli nagaa ja trinidad scorppionia, kasvoivat kyllä hienosti mutta kukat putosivat pois. Saivat lähteä ulos ja satoakin tuli lopulta ihan kivasti.

Aji cristalit saavat kyllä hedelmää sisällä, mutta vasta pitkän hontelon varren päähän, joten jätän nekin mielummin ulkokasvatukseen.

Muutamia annuumeja olen saanut sisälläkin, mutta kyseisiä lajikkeita en maun takia laita uudestaan.

Nämä aloitusviestiin laittamani lajikkeet valitsin vaihtoehdoiksi sillä perusteella että fataliin siemenkaupassa oli joko maininta sisä- tai bonchi-kasvatuksesta (ajattelin että bonchit kasvavat kyllä sisällä).

Jani M

Lemon drop on aika varma satoaja sisätiloissakin.

jone

Lainaus käyttäjältä: Jani M - joulukuu 08, 2013, 21:55:26 ip

Olen tästä pelkkää hyvää kuullut ja olisi varmasti ollut listallani, mutta näytti olevan "Out of stock!" Fataliillä, joten se valitettavasti siitä.  :-\

Jani M

Lainaus käyttäjältä: jone - joulukuu 08, 2013, 22:05:10 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - joulukuu 08, 2013, 21:55:26 ip

Olen tästä pelkkää hyvää kuullut ja olisi varmasti ollut listallani, mutta näytti olevan "Out of stock!" Fataliillä, joten se valitettavasti siitä.  :-\

Tätähän on varmasti joka toisella harrastajalla siemeninä, eli kysymällä varmaan saa jopa enemmän siemeniä, kuin tulee koskaan tarvitsemaan.

Habanervous

Itselläni satoaa Caribbean antillais, lemon drop ja strafish ihan mukavasti sisällä. Starfish toki on melkoinen mänty ellei sitä leiko ja latvo. Valoilla toki nämä mutten näe syytä miksei tekisi samoin myös ikkunalaudalla keväästä eteenpäin. Annuumit jätän itse suosiolla pois sisäkasvatuksesta johtuen ilmahyökkäyksestä jonka ripsiäiset aloitti annuumit tukikohtinaan..

Ehkä joku tukeva, matala ja puumainen lajike chinenseistä voisi toimia mukavasti kesällä ikkunalla?

Fredrik-flugarn

Minulla cajamarca antoi satoa lisävalon alla. Muut chinenset tuotti kääpiömarjoja mun kylmässä ikkunassa mutta cajamarcalla tuli ihan kivat podit tuuletusikkunan vieressä :) jotenkin jännänmakuinen mielestäni vaikka mieto ja perinpohjaisesti outo chinense.
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Feint

Sisällä kannattaa pölyttää ne kukat manuaalisesti. Mulla on toistaiseksi tullu podi käytännössä jokaisesta kukasta, jota jaksoin sormella tökkiä. Bolivian Rainbow teki tosin sadoittain kukkia ja pelkästään oksien heiluttelu riitti siihen lähes 100% podittavuuteen. Lemon Drop onnistui myös hyvin, vaikka satoa ei määrällisesti tullutkaan montaa podia.

Awttu

Itellä ainakin inca Berry, todella satoisa. Sama pätee myös inca red droppiin.

chilihardhead.fi

tammikuu 21, 2014, 23:05:41 ip #10 Viimeisin muokkaus: tammikuu 21, 2014, 23:22:23 ip käyttäjältä chilihardhead.fi
Lainaus käyttäjältä: Feint - joulukuu 09, 2013, 14:38:12 ip
Sisällä kannattaa pölyttää ne kukat manuaalisesti.

Eipähän minun ainakaan ole tarvinnut chileihini sekaantua, kyllä nuo yleensä ovat osanneet homman itse hoitaa. Ristipölytyksen vaativat poikkeukset kannattaa varmistella itse.
Satoa tulee sisälläkin jatkuvasti, kunhan valoa riittää ja lannoitus on sopiva.
Aji Finland ja Champion ovat viihtyneet hyvin hajavalossakin tehden satoa. Lannoituksen ollessa vähällä, on ebbissä ollut kasvu kurissa vähäiselläkin saksimisella.
Tulva on ollut kerran vuorokaudessa, joka aiheuttanee osaksi pienempiä podeja ja Aji Cristal tekee natikan alla kahta podia päälletysten. Ovat oikein hyviä maultaan, kun saa kerralla punaisen kypsän ja sisällä on vihreä, kokoa saisi olla normaalin verran.
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin