tammikuu 09, 2025, 22:13:51 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

PI-441631 Pimenta Doce - (c.chinense) Brasilia

Aloittaja Aji Inferno, elokuu 24, 2003, 23:38:59 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Tämän kauniin brasilialaischinensen piti olla mieto "Aji Dulce" -tyypin tapaus... Epätavallisen iso, mehevä, punainen. Kun sen halkaisi veitsellä, nenään tulvahti chinensen usein niin ominainen terävä tuoksu. Aloin epäillä... Tästä ei välttämättä seuraisi hyvää? Hedelmä oli vieläpä iso... Eikun suuhun ja rouskis! Ja itse epäpyhä kauhistus..!

Tämä ei todellakaan ollut mietoja chinensejä - sen makuhermot rekisteröivät noin 3 sekunnissa. Se ei ole sen paremmin makeita, anteeksiantavia chilejä. Maku puri ja pisti ensisekunneilta, vaikkei ehkä yhtä lujaa kuin jotkin chinenset. Polte tuli, kuten odotinkin, viiveellä - ja sitten meikäpojalla meni heikosti.......

Yhtä epäuskoisena kuin luodinreikää rinnassaan tuijottava cowboy, tajusin mitä olin juuri syönyt PALJON - ja ensimmäisen lekaniskun jälkeen juoksin jääkaapille todistamaan sen mitä arvelinkin: ei jogurttia eikä leipää... Kuumuus nousi. Tiesin mitä tästä tulisi ja alistuin kohtalolleni. Ydinvoimala sisälläni nousi hitaan tuskallisen varmasti täydelle 50 megawatin teholleen, ja olin liekeissä. Haukoin henkeä ja muistelin kauanko tätä helvettiä kestäisikään... Oli vaikeaa kävellä, mutta piti samalla lähteä kauppaan. Ulkona polte muuttui kivuksi ja hetken aikaa jopa fyysiseksi pahoinvoinniksi. Kumma kyllä, en hikoillut eivätkä silmät vettyneet. Tosichinensen potku kai ohittaa moiset sivuefektit ja menee suoraan helvetin esikartanoon...

Kuten toivoinkin, ydinvoimala sisälläni sammui pian, ehkä viidessä minuutissa - mutta jätti vatsaan pitkäksi aikaa oudon olon, pientä kipuakin - ja päähän endorfiinihumalan. Mitähän poliisin alkometri olisi näyttänyt kapsaisiinihumalasta?

Että tällainen uusi tuttavuus Brasiliasta..... Alan toipua.  :cool:

PMHG

Juu, en tiedä onko kyseessä aivan sama tapaus mutta ostin aivan kuvan kaltaisen habaneron(sillä nimellä Citymarket sitä möi).
No, tulisuus tuli ko. tapauksessa about 10-15sec. viiveellä joten olin kerennyt rouskuttaa aika paljon ko. hedelmää(onko se nyt sitten hedelmä?) jäljellä oli n. 1/5, sitten se polte alkoi....
Juu, kaapissa ei ollut maitoo,jugurttia ei mitään mikä auttas... huh huh
No, illalla pit sitten testata uudestaan, tyhmä kun olen.... sama vaikutus...

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: "PMHG"Juu, en tiedä onko kyseessä aivan sama tapaus mutta ostin aivan kuvan kaltaisen habaneron(sillä nimellä Citymarket sitä möi).
No, tulisuus tuli ko. tapauksessa about 10-15sec. viiveellä joten olin kerennyt rouskuttaa aika paljon ko. hedelmää(onko se nyt sitten hedelmä?) jäljellä oli n. 1/5, sitten se polte alkoi....
Juu, kaapissa ei ollut maitoo,jugurttia ei mitään mikä auttas... huh huh
No, illalla pit sitten testata uudestaan, tyhmä kun olen.... sama vaikutus...

Samaltahan tämä hedelmä ja Habanero näyttävät, mutta brasilialaiset chinenset (kuten Pimenta Doce) ovat yleensä aika erilaisia kuin karibian serkkunsa niin kasveina kuin hedelmiltäänkin. Samalla täällä äärettömän harvinaisia...

Mutta hyvä, jos Habanero hoiti hommansa! :-D

PMHG

Nyt samoja testattu uudestaan... samassa paketissa olevin chilien tulisuudessa on dramaattisia eroja! Toiset ovat kuin normi paprikoita ja toiset saavat vedet silmiin.