Trofast-NFT:n toimivat välipohjaratkaisut, postaa kuva omastasi!

Aloittaja Jani M, tammikuu 28, 2014, 15:45:33 ip

« edellinen - seuraava »

sorrii

Eipä tiet kokonaan. Nutriculturen NFT'ssä on ristikkäin reilun sentin levyiset ja syvyiset kavavat joissa vesi pääsee virtaamaan alta. Tasaisella alustalla kun juuria alkaa olla enemmän, virtaa vesi kokoajan juurten yli ja on ehkä turhan märkää. Itse ainakin apinoin sen patolevypohjan juuri siksi että vesi ei nousisi kokonaan juurten päälle..

Saa nähä. Homma on asteella "tarvikkeet kasassa"  8)  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 16, 2014, 13:31:53 ip
Eipä tiet kokonaan. Nutriculturen NFT'ssä on ristikkäin reilun sentin levyiset ja syvyiset kavavat joissa vesi pääsee virtaamaan alta. Tasaisella alustalla kun juuria alkaa olla enemmän, virtaa vesi kokoajan juurten yli ja on ehkä turhan märkää. Itse ainakin apinoin sen patolevypohjan juuri siksi että vesi ei nousisi kokonaan juurten päälle..

Saa nähä. Homma on asteella "tarvikkeet kasassa"  8)  8)

Litra per minuutti -virtauksella vesi ei kyllä pääse nousemaan juuriston päälle, vaan menee siellä juuriston seassa.

sorrii

Nooo. Mun kokemus NFT'stä on vaan yhdestä virityksestä parvekelaatikkoon 10x10cm kuutioilla ...
Litra per minuutti -virtausta on vaikea ehkä säätää. Eikös pikku-jebaollakin ole 200l/h. Mulla oli parvekelaatikossa erillinen reso lattialla ja Resun 880 pumppu - nostoa ~70cm. Se mainasi lopussa tulvia ...
[tokihan tuon virityksen teinkin vaan taimille parin kuukauden ajaksi - ongelmaksi tuli kuutioitten irroittaminen eri aikaan siitä kuitukankaasta [=saksihommia, siis]

Mä nyt kokeilen tuon patolevyvirityksen että tiedän sitten isona mitä puhun  ::)
..ja taimille nytkin sitä virittelen: alkuun 5 tai 6 kpl per laatikko! Jos näyttää hyvältä, niin kesäksi jätän 1 kasvi per laatikko parvekkeelle. Tulee varmaan kokeiltua sekin miten toimii kuitukangas palasina: joka kuutiolla oma ~20x20cm pätkä..

Monenlaisia bublereita sum muita oon kokeillut taimille jotta saan ne muutamat isot kasvit vesiviljelyyn kesäksi: Kaikki aktiiviset ovat ajaneet asiansa ja passiivisetkin ihan ok. Pienessä keittiössä jossa on natikka + parikin isoa lediä ja lämpöä päivisin melkein 30 astetta, on joutunut yleensä leikkelemään kasveja jokatapauksessa ennen kesää moneen kertaan. Kookoskuidussakin passiivisena kasvoi kyllä ihan komeeta tukkimetsää. Kiva vaan on leikkiä ja kokeilla ... Ei nuo koskaan täysin pieleen mene!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 16, 2014, 15:00:49 ip
Nooo. Mun kokemus NFT'stä on vaan yhdestä virityksestä parvekelaatikkoon 10x10cm kuutioilla ...
Litra per minuutti -virtausta on vaikea ehkä säätää. Eikös pikku-jebaollakin ole 200l/h. Mulla oli parvekelaatikossa erillinen reso lattialla ja Resun 880 pumppu - nostoa ~70cm. Se mainasi lopussa tulvia ...
[tokihan tuon virityksen teinkin vaan taimille parin kuukauden ajaksi - ongelmaksi tuli kuutioitten irroittaminen eri aikaan siitä kuitukankaasta [=saksihommia, siis]

Mä nyt kokeilen tuon patolevyvirityksen että tiedän sitten isona mitä puhun  ::)
..ja taimille nytkin sitä virittelen: alkuun 5 tai 6 kpl per laatikko! Jos näyttää hyvältä, niin kesäksi jätän 1 kasvi per laatikko parvekkeelle. Tulee varmaan kokeiltua sekin miten toimii kuitukangas palasina: joka kuutiolla oma ~20x20cm pätkä..

Monenlaisia bublereita sum muita oon kokeillut taimille jotta saan ne muutamat isot kasvit vesiviljelyyn kesäksi: Kaikki aktiiviset ovat ajaneet asiansa ja passiivisetkin ihan ok. Pienessä keittiössä jossa on natikka + parikin isoa lediä ja lämpöä päivisin melkein 30 astetta, on joutunut yleensä leikkelemään kasveja jokatapauksessa ennen kesää moneen kertaan. Kookoskuidussakin passiivisena kasvoi kyllä ihan komeeta tukkimetsää. Kiva vaan on leikkiä ja kokeilla ... Ei nuo koskaan täysin pieleen mene!

Jep, minä olen nuo virittänyt tarpeen vaatiessa "kuristimilla" sopiviksi, virtaukset on siinä 1-2l minuutissa noissa mun bokseissa ja tuntuu olevan aivan mainiot tulokset. Jos vesi virtaa liian nopeasti, siinä on useiden eri lähteiden mukaan vaarana joidenkin ravinteiden heikko imeytyminen. Ja usein NFT-oppaissa käsketään nimenomaan välttämään veden kerääntymistä notkelmiin, siksikin tuo patolevy kuulostaa hieman mielenkiintoiselta idealta sinänsä. Noh, pääasia kai, että tulokset on mainioita.

sorrii

Joku selvitti että patolevy laitettaisiin nappulat alaspäin, että jäisi vettä niihin kuppeihin reserviin, jos vaikka pumppu tilttaa ...

Mä ajattelin tasan päinvastoin edellis kevään parvekelaatikon perusteella, eli nappulat ylös, jolloin on vapaata virtausta kankaan alla. Veikkaan että hyvin pian väleissä on juuria niin että vettä nousee kankaalle ihan riittävästi kuitenkin.

En ole aikasemmin NFT'hen innostunut isommin kun oon useita päivä jatkuvasti pois kotoa, enkä luota ajastimiin ja pumppuihin: Ajastimella käytin keittiössäni pumppua 15min kerrallaan siltä varalta että vesi tulvisi yli reunojen. Jatkuvalla käytöllä taas voisin kuvitella pumpun mahdollisesti "väsyvän" ... Isohko ebbi on ollut monta vuotta parvekkeella ja siinä iso pumppu joka päällä 3min kerrallaan 2-4 kertaa päivässä. Märkä sora varaa kosteutta ehkä pari päivää jos pumppu/ajastin pettää. Kyllähän kasvua on riittänyt ebbissäkin ..

Nyt lähti ajatus NFT'stä Bonchikilpailun takia. Kasvatan lämpimässä natikan kanssa kilpabonchini ja sivussa sitten muitakin isoiksi. Bonchit sitten leikkaankin kesällä pätkiksi jotta pääsevät kasvattelemaan tiheän uuden oksiston kunnon auringossa keskellä peltoa, kasvutunnelissa tiet. ..ja kaikkihan pitää kokeilla  ;) ;)

Jani M

Mä en ole hirveästi löytänyt kuluvia osia noista pumpuista. Niin kauan, kun siellä on vettä liukastamassa, pumppu toimii. Välillä tosin voi olla, että joutuu sakkaa puhdistamaan sieltä siipipyörän ja akselin välistä, riippuen miten paljon lannoite reagoi vedessä olevan kalkin kanssa.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 16, 2014, 17:04:52 ip
Nyt lähti ajatus NFT'stä Bonchikilpailun takia. Kasvatan lämpimässä natikan kanssa kilpabonchini ja sivussa sitten muitakin isoiksi. Bonchit sitten leikkaankin kesällä pätkiksi jotta pääsevät kasvattelemaan tiheän uuden oksiston kunnon auringossa keskellä peltoa, kasvutunnelissa tiet. ..ja kaikkihan pitää kokeilla  ;) ;)

Jos osallistut Bonchikilpailuun, niin meneppä pikapikaa tekemään oma kilpailupostaus tuonne: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14480.0

Jotta varmistutaan, että kasvi on juuri sinun kasvattamasi, pitäisi Chilin idätyksestä ja pikkutaimivaiheestakin löytyä kuvia, eikä mielellään ihan valtavalla viiveelläkään.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

PetraK

Kipaisin Kärsän Helsingin myymälästä hakemassa suikaleen patolevyä plus letkua ja kangasta.  Sinne jäi sitä vielä muutaman metrin verran (?). ;)
Taksimafian Pääkaupunkiseudun Puutarhaosasto

Seppo

huhtikuu 21, 2014, 11:28:07 ap #68 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 21, 2014, 11:31:27 ap käyttäjältä Seppo
Patolevyä ei tunnu löytyvän metritavarana mistään ja 20 metrin rulla on turhan iso varastossa pyörimään. Ajattelin kokeilla välipohjaratkaisuksi perinteistä kuplamuovia. Siinä kuplien lomassa kuitukankaan alla vesi virtaa esteettä ja eivätköhän kuplat kestä kasvin painon. Jos joku kupla lopulta puhkeaisikin, tuskinpa siitäkään mitään haittaa on, puhjenneestakin kuplasta jää semmoinen nysty joka osaltaan ohjaa veden virtausta. Ja kun ei kai nykytiedon valossa erillistä välipohjaa kai muovilaatikko-nft:hen tarvitsisikaan välttämättä, niin vaikkei kuplamuovi optimaalisesti toimisikaan, homma tuskin siihen kaatuu. Lisäksi kuplamuovi, ainakin Bilteman myymä, on nettisivun mukaan polyeteeniä, joka taas muovina on karsinogeenisestä bisfenoli a:stä vapaata, eli niin ollen jotakuinkin myrkytön vaihtoehto. Helppo leikata ja muotoilla mielensä mukaan. Jäljelle jäävää ylimääräistä kuplamuovia voi ajan oloon käyttää vaikka tavaroiden tai postilähetysten pakkaamiseen, joten hukkaan ei mene loputkaan rullasta toisin kuin jos patolevyä ostaisi; sokkelin vesieristysurakoita kun ei ihan alvariinsa ole itsellä tai lähipiirissä työn alla.

sorrii

LainausPatolevyä ei tunnu löytyvän metritavarana mistään...

Tampereella Rakennustori Nekalassa; Rautasoinia vastapäätä. ~5€/m(2)

Seppo

No juu, mut hivenen hankala on matkan päästä lähteä levyä hakemaan. Voisi tietty löytyä lähempääkin joku rautakauppa, mistä saisi, mutta rajallinen mielenkiinto on ollut asiaa kysellä. :-[

ChIlIDoG

Patolevyä paikallisesta s-raudasta 37€ rulla (20m leveys 1m)

-V-

Tämä tarttui mukaan kauppareissulta. Vähän pihistelemällä tuosta saa kaksi pohjalevyä.

Jani M

Tässä vaiheessa satokautta voin kertoa, että on ihan sama mitä siellä nft:n pohjalla on, vaikka pelkkä kuitukangas, niin kyllä se parin sentin juurimatto kuitenkin vaikuttaa siellä enemmän. :D