Matin nurkkaus. Chiliscrog kokeilu, 125w PURple, multa

Aloittaja Matti The Wiherpeukalo, syyskuu 13, 2005, 17:20:48 ip

« edellinen - seuraava »

Makee

Mitä intoo tossa srogissa sitten o?  :? hyötyä?

Matti The Wiherpeukalo

Lainaus käyttäjältä: "Makee"Mitä intoo tossa srogissa sitten o?  :? hyötyä?

Hmmm....
Niin tarkoitushan scrogissa on taitella kasvi ns "levyksi". Eli silloin kukat/hedelmät saavat mahdollisimman hyvin ja tasaisesti valoa koko kasvinpituudelta. Jos kasvi kasvaa normaalisti pysty suuntaan niin silloin alemmat kukat/hedelmät saavat vähemmän valoa. Scrogissa pienitehoisesta lampusta saa enemmän hyötyä juuri tämän takia. Eli scrogilla saa suuremmat sadot.
En tiedä miten tämä scrogi toimii siis chileihin, kun en ole nähnyt kenenkään muun koittavan, mutta voisi toimia samaan tapaan.  
Mutta eipä sillä niin väliä vaikka tästä verkosta ei olisi mitään hyötyä. Mukava sillä on silti leikkiä. (:

Aqustiikka

joo veikkaan et ei skulaa toi skrogi chilin kasvatuksessa samalla lailla kun buda seteissä!
Bird's eye records ....coming soon!
Electronic music with organic spices.

Matti The Wiherpeukalo

Lainaus käyttäjältä: "Aqustiikka"joo veikkaan et ei skulaa toi skrogi chilin kasvatuksessa samalla lailla kun buda seteissä!

But..........why?
Kyllä se voipi toimia, jos onnistuu hyvän lajikkeen löytämään ja osaa taiteilla oikein.   :wink:

Tupakka

Lainaus käyttäjältä: "Matti The Wiherpeukalo"
Lainaus käyttäjältä: "Aqustiikka"joo veikkaan et ei skulaa toi skrogi chilin kasvatuksessa samalla lailla kun buda seteissä!

But..........why?
Kyllä se voipi toimia, jos onnistuu hyvän lajikkeen löytämään ja osaa taiteilla oikein.   :wink:

Ittelle jotenki vaan pänttäyty se mieleen kun luin täältä kun joku kerto, että lemon droppi ois kuulema tarpeen tullen hieman köynnösmäinen. Köynnösmäisyyshän olisi juuri sopivaa tuohon.
Joo.

Kanto

But..........why?

Minuakaan ei oikein innosta tuo skrog vaikuttaa jotenkin tylsälle ja turhalle puuhalle.

Matti The Wiherpeukalo

:lol:
Tylsä ja turha. No empä tiiä.....
No itte tykkään ainakin taitella noita kasveja tohon verkkoon joten kai tää on joku makuasia.

No annoin kasvien ruveta kukkimaan tossa viimeviikosta lähtien. Nyt on jo pari marjaa aluilla. En viitti pitkittää enempää tota kasvua, kun vähän munasin ton kasvien sijainnin ja kiinnostais jo toinen proggis.  :?

Matti The Wiherpeukalo

Terve.

Kivasti ruvennu marjoja(?) jo syntymään.

Toi esl-valaisin on siitä aika huono, että se valasee toista päätyä paljon enemmän kuin toista. Itse lisäsin huonompaan päätyyn pari esliä niin valo tulee tasasemmin.
Olen tässä lisännyt kasteluveteen aina noin puolimilliä flora microa ja flora bloomia. Välillä olen saattanut lisätä myös flora growta. Mites tota.....tehdäänkö chileillä ns. huuhtelua. Eli jätetään lannoitteet pois viikoksi pariksi ennen sadonkorjuuta? Pitäisikö minun siis kohta jättää lannoitteet pois?

Kuulumisiin....  8)

Matti The Wiherpeukalo

Jup jup....
Ei tässä kummempia, marjat rupee saamaan väriä. Ihan kivaa katottavaa. (:

Nii joo, huomasin yhen jutun. Tässä en ole pitkään aikaan oikein kerennyt noista chileistä välittää, tai siis niiden hoito on jäänyt siihen mikä on pakollista. ja ne perkele voi PAREMMIN kuin ennen!  8) Eli turha häslinki pois niin kukatki tykkää, ainakin mun tapauksessa.

Matti The Wiherpeukalo

Terve terve.

Ajattelin, että tämä on nyt sitten viimenen päivitys. Marjat alkaa valmistua ja sitä mukaan ne TAPETAAN!  :twisted:
Niin.......eli pari marjaa olen tässä jo syönyt. Eivät olleet täysin kypsiä mutta ei se haitannut. Itse asiassa syön ruokaa tässä parhaillaan, kanaa, hyviä perunoita, kivasti salaattia ja pieni määrä majoneesia. Nyppäsin yhden chilin kaveriksi. Vähän on tyvestä vielä vihreä. Hmmmm miten kuvailisin makua, noh sopivan tulinen. Ehkä mieto, joillekkin truu chilipäille varmaan liian mieto. Eli ei saa juoksemaan pitkin taloa, kuolaamaan silmät vetisinä samalla rukoillen jumalalta apua. :P Itselle juuri sopiva, kiva polte ympärisuuta, sopivana vivahteena muun ruuan kanssa. Tykkään hemmetisti.... <3 En raskinut odottaa, että on täysin kypsä sillä haluan kanani tulisena nyt. 8)
Kuvia:

Oli kiva kasvattaa chiliä, en vielä tiedä milloin seuraavan kerran mutta varmasti jossain vaiheessa taas. Jos en omaa natikkaa(tuskin) niin silloin sitten scrogitan taas. Niin ja vesikuuria nyt pidän, eli enään ei lannoitteita.
Saa toki kysyä ja sanoa kaikkea jos tulee mieleen, vastaan mielelläni ja luen myös mielipiteet mielelläni. (:

Terveisin
Matti

Omskakas

Noh, kasvaisihan se tsili vielä vuosia ekan sadon jälkeen. Mikäs kiire sulla niitä tappamaan on?

Onko nuo kaikki marjat muuten aji benitoa?

Matti The Wiherpeukalo

Lainaus käyttäjältä: "Omskakas"Noh, kasvaisihan se tsili vielä vuosia ekan sadon jälkeen. Mikäs kiire sulla niitä tappamaan on?

Onko nuo kaikki marjat muuten aji benitoa?

Ai no ei mulla tässä mikään kiire mutta voi tulla muuttohässäköitä ja semmosia....pitää kattoa mitä tapahtuu.
Lajikkeena on habanero chocolate. (:

Omskakas

Lajikkeena on habanero chocolate. (:

Oletko saanut siitä satoa? (minun silmään sattuu vain beniton marjoja)

Makee

Joo ei toi kuvissa oleva lajike kyllä millään vastaa habanero chocolatea..

Matti The Wiherpeukalo

mitä ihmettä.  :shock:
Ai no sitten on tapahtunu joku sekaannus. Olen luullu koko ajan noita habaneroiksi.  Mä muistelen, että laitoin silloin alussa itämään aji benitoa, habanero chocolatea, rocoto rojoa. Tällä hetkellä pitäisi olla yksi aji benito tossa pihalla, rocoto rojot jossain kaatopaikalla maatumassa ja habanerot tossa. Ootteko ihan varmoja, että kyseessä ei ole habanero?  :)
No oli miten oli, hyvän makusta chiliä siinä on.

Jore

Lainaus käyttäjältä: "Matti The Wiherpeukalo"Hmmmm miten kuvailisin makua, noh sopivan tulinen. Ehkä mieto, joillekkin truu chilipäille varmaan liian mieto. Eli ei saa juoksemaan pitkin taloa, kuolaamaan silmät vetisinä samalla rukoillen jumalalta apua. :P Itselle juuri sopiva, kiva polte ympärisuuta, sopivana vivahteena muun ruuan kanssa.
Terveisin
Matti

Kuvailun perusteellakin kuulostaa Benitolta. Jos olisi haba ollut kyseessä, niin OLISIT juossut ympäri taloa huutaen mm. Mammaa apuun :D
Jalapeno = Pelaan jo

Matti The Wiherpeukalo

:P  No jopas......
No sovitaan, että se on sitten aji benito. (:
Mites muuten, jos siirrän ton scrogihöskän jossain vaiheessa kesällä tohon pihalle niin tykkääkö chilit suorasta auringonvalosta vai vähän enemmän varjosemmasta?

Sauli Särkkä

Kyllä se suora auringonvalo pelittää, kunhan annat risun tottua siihen pikkuhiljaa. Harsoa päälle kerros-pari alkuun ja pikkuhiljaa vähennät toisen kerroksen pois ja pienissä jaksoissa totutat risut suoraan valoon. Parissa viikossa yleensä saa ottaa harson kokonaan pois, mutta haitta ei ole suuri, mikäli jättäisit yksinkertaisen harson siihen. Kutina on sellainen, että auringon valoteho on kasvatuksellisesti tehokkaampi harson läpi kuin mikä tahansa keinovalo ilman harsoa.

-Sale
Sauli Särkkä

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "SarkkaS"Kyllä se suora auringonvalo pelittää, kunhan annat risun tottua siihen pikkuhiljaa. Harsoa päälle kerros-pari alkuun ja pikkuhiljaa vähennät toisen kerroksen pois ja pienissä jaksoissa totutat risut suoraan valoon. Parissa viikossa yleensä saa ottaa harson kokonaan pois, mutta haitta ei ole suuri, mikäli jättäisit yksinkertaisen harson siihen. Kutina on sellainen, että auringon valoteho on kasvatuksellisesti tehokkaampi harson läpi kuin mikä tahansa keinovalo ilman harsoa.

Tuosta kutinasta senverran, että kannattaa käyttää kortisonivoidetta.  :wink: Ei vaan...

Noin 25% suorasta auringonvalosta riittää valosaturaatioon kasveilla (ts. yhteyttämisteho ei kasva, vaikka valomäärää lisätään). Harso tietysti varjostaa kasvia vähän, mutta sen alla lienee hiukan lämpimämpää kuin ilman harsoa, joten siitä voi hyvinkin olla hyötyä. Harso voi haitata kasvia silloin, jos se on niin puskamainen, että se varjostaa jo omia lehtiään, jolloin harson varjostus voi jo rajoittaa yhteyttämistä.