Matin nurkkaus. Chiliscrog kokeilu, 125w PURple, multa

Aloittaja Matti The Wiherpeukalo, syyskuu 13, 2005, 17:20:48 ip

« edellinen - seuraava »

Jore

Elikkä noin 1,7kW jos kaikki ois päällä 10h/päivässä ~ 36€/kk, ei paha :roll:

Lainaus käyttäjältä: "Fatalii"
Lupaa kuvien käyttämiseen pitää aina kysyä mutta tuo avatariksi kuvan käyttäminen on kyllä suotavaa. ;)
Periaatteessa olen vaatinut aina linkkiä kuvan yhteyteen mutta olkoon nyt tällä kertaa! :D

KIITOS  :D
Jalapeno = Pelaan jo

Matti The Wiherpeukalo

Jep jep..... :>

Noniin nyt on rakennettu scrog valmiiksi ja näin voimme aloittaa kukkien kasvatuksen verkkoon.

Habaneroista kummatkin aikalailla kukkivat. Parhaani mukaan aina nypin auenneet kukat. Ovat muuten ihan nätin näköisiä ne kukat.
Nyt habaneroilla kasvualustana on noin 20 litraa kaktusmultaa johon on myös sekoitettu lecasoraa. Valaistuksena nyt 4x15 esl, mutta 125w PURple tulossa.

Niin ja tässä on kesäkukkani:

Eli Aji Beniton taimi jonka esikasvatan nyt kesää varten. Valaistukseksi saa myöhemmin 4x15 esl.

Kaikki chilit ovat aika pienikokoisia nyt. Voi johtua myös siitä, että olivat liian kauan, liian pienessä ruukussa. kyllä ne kasvuun vielä tuosta toivon mukaan lähteepi.

Semmosta......kesää odotellen  8)

cornell

Toasi nätti toi Abenito taimi ! Ja sisäsiisti kun osaa jo pytyllä käydä :lol:

Mie meinasin scrogittaa isoja bacatumeita vertikaalisesti sit kesällä kun valon saanti ei ole ongelma (WOB- grow...wall of bacatums). Pitkille rimpuloille vois sisälle sopia myös BOG kasvatus...
¨käynks mä usein täällä?¨

Matti The Wiherpeukalo

Lainaus käyttäjältä: "cornell"Toasi nätti toi Abenito taimi ! Ja sisäsiisti kun osaa jo pytyllä käydä :lol:

Mie meinasin scrogittaa isoja bacatumeita vertikaalisesti sit kesällä kun valon saanti ei ole ongelma (WOB- grow...wall of bacatums). Pitkille rimpuloille vois sisälle sopia myös BOG kasvatus...

joo Aji benito on sisäsiisti indeed. :>

Millanen toi BOG-kasvatus muuten on?

Visa

Eikä ko ku  tuli tossa mieleen ku joku mainitsi, että
valaistus maksaa 36€/kk. eli 214.05 mummoa.
Minusta aika kova hinta. Siinä sen huomaa euron ja markan
eron, eli ei paljon mitään. Kahvi maksoi ennen euron tuloa baarissa
5 markkaa ja eurojen tultua 1,5€, joten hintahan tuntui melkein
laskevan. :(

cornell

Box of greeniä tarkotin.... oon ymmärtäny sen niin, että lamppu vois riippua ilman heijastinta vertikaaliasennossa ja se ympäröidään sivuilta verkkoon kasvatetuilla rehuilla. Lamppu ei anna just mittään ylös eikä suoraa alas...
¨käynks mä usein täällä?¨

Matti The Wiherpeukalo

Lainaus käyttäjältä: "cornell"Box of greeniä tarkotin.... oon ymmärtäny sen niin, että lamppu vois riippua ilman heijastinta vertikaaliasennossa ja se ympäröidään sivuilta verkkoon kasvatetuilla rehuilla. Lamppu ei anna just mittään ylös eikä suoraa alas...

Juu ymmärsin nyt...... :P

Pientä updatea.

Eli sainpas postista nyt 125w PURple eslin. Ostin siihen myös asiaankuuluvan heijastimen ( http://viherpeukku.com/catalog/product_info.php?cPath=79_117&products_id=558 ).
Ensinmäiset ajatukset oli "ompas se helvetin iso", kun avasin tämän pahvilaatikon mikä sisälsi Eslin. Eli ihan jykevän näköinen se on.
Tässä kuva siitä komistuksesta:

Olin jo innolla pistämässä lamppua seinään kiinni kunnes tuli pienipulma. Nimittäin WTF on tämä?

Voi luoja mihin tommonen pistoke on tarkoitettu? :) Hetken piti miettiä, että mitä mä nyt teen...."hämmästyksen sormi ihmetyksen suussa"
onneksi kaverini pamahti paikalle ja nikkaroi uuden johdon tuon kummajaisen tilalle. Tunauksesta saattoi tulla hieman epävakaa mutta vielä ei mitään ongelmia ole ilmaantunut. Luotan kyllä kaverini ratkaisuun sillä hänelle on koulutus sitä koskien. :wink:

Sinistävaloa......  8)

Laskin tuossa, että kukilla on jo lähes kolmenkuukauden elämänkokemus. Aika pieniä ovat kyllä ikäänsä nähden. Ehkä tapauskohtaisen normaalia? Tosin on tässä ollut noita kasvualustan vaihteluita sun muita niin se on voinut kasvua vähän hidastaa.
Odotan, että noi kaksi verkonalla olevaa habanero-nuorta aloittavat pituuskasvunsa sillä ilman sitä tuosta verkosta ei ole oikein mitään hyötyä.  :roll: Nojo eikai tässä mikään kiire kuitenkaan ole, annetaan luonnolle sen tarvitsema aika.

JartsaP

Lainaus käyttäjältä: "Matti The Wiherpeukalo"
Olin jo innolla pistämässä lamppua seinään kiinni kunnes tuli pienipulma. Nimittäin WTF is this?

Kojeliitin. Ihan normi teollisuussähköissä, mittalaitteissa ja sen semmoisissa. Myös PC:n virtalähteessä on tuommoinen, samoin monitorissa.
http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&productCat=719

Normi PC:n virtajohtohan tuohon olisi esimerkiksi käynyt. :) Esim.
http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&productCat=1391&productID=1198

Omskakas

Tyhmiä kyselen, mutta näytti olevan muovikalvo vielä tuossa ylimmässä kuvassa heijastimen päällä. Otithan sen pois?

Minnes se natikka on jäänyt?

calm

Lainausonneksi kaverini pamahti paikalle ja tuunasi uuden johdon tuon kummajaisen tilalle. Tunauksesta saattoi tulla hieman epävakaa mutta vielä ei mitään ongelmia ole ilmaantunut. Luotan kyllä kaverini ratkaisuun sillä hänelle on koulutus sitä koskien. :wink:

Saksilla ja teipilläkö hommaa autettiin, niinkuin kuvista voisi arvella? Kannattaa käydä ostamassa kaupasta oikea pistoke ja laittaa semmoinen siihen johdon päähän, niin ei satu pahemmin.

Matti The Wiherpeukalo

Omskakas:
Aaa niimpäs onkin. Kiitos. (:
Oli niin hyvin tossa kiinni, että en hoksannut ollenkaan. Johan heijastaa muuten paremmin....

Natikka jäi pois käytöstä. Kiinnostaa erityisesti nähdä miten kasvatus onnistuu näillä uusilla esleillä, etenkin purplella.
Huomasin noitten lämpöjen suhteen ainakin, että tämä esli tuottaa lämpöä reilusti vähemmän kuin 150w spänä.

--------------------------------------------------------------------------------------

Calm:
Ei tuossa teippiä luojan kiitos ole.  :) Kyllä toi viritelmä on ihan pätevä. otettiin virtajohto tuosta natikasta mitä käytin ennen ja vaihdettiin se tuon toisen johdon kanssa.

-------------------------------------------------------------------------------------

"ja kytkentäjohdon ESL - 200W. elektroniselle sytyttimelle. " Lukee tuolla viherpeukun sivuilla, eli toi johto oli nähtävästi tarkoitettu kiinnitettävän isommanlampun sytyttimeen.  :wink: Näin siis.......

Matti The Wiherpeukalo

Terve.

Tuota tuossa kattelin toista habaneroa. Siitä on ruvennu lehdet "keltaistumaan" ja sitä myötä lakaistumaan. Mistä tämä johtuu ja nypinkö keltaiseksi tulleet lehdet pois?
Tässä kuva:

En tiedä näkyykö se kuvasta mutta myös noissa verkon päällisissä lehdissä pientä keltaisuutta havattavissa.  :cry:

No tältä kuitenkin näyttää minun nurkkaus nykyisellään. Tuuletin on pelkkää rekvisiittaa. harvemmin on päällä, kun pitää semmosta mökää. :wink:

Jokipoika

Kuvissa multa näyttää suht tummalta (hämärä kuva vai jatkuvasti kostea mullan pinta?)

Itse yhdistän keltaiset lehdet 9:ssä tapauksessa kymmenestä liikakasteluun ja tuuletuksenkaan merkitystä ei voi vähätellä...

Itse nypin ja harvennan huonoksi menneitä lehtiä sillä ajatuksella, että kasvin on helpompi puuskuttaa energiansa terveiden lehtien tuottamiseen kuin epätoivoisesti terminoituneiden lehtien fiksaamiseen. Nuo kuoleentuneet lehdet ovat todella hyviä markkereita kasvin hyvinvoinnista,
kun niitä oppii lukemaan.

Hiljaisiakin tuulettimia on olemassa ja ne ei todellakaan maksa paljoa. ;)

Itseäni kummastuttaa repaleiset ja "mutatoituneet" (kuplia, reikiä, kuin palamisjälkiä) lehdet,
joidenka arvoitusta en ole vielä omissa kasveissani selvittänyt.
Epäilen vahvasti vioittumista liian vahvan Jaakon Taika- käsittelyn seurauksena,
tai sitten muutamat mullassa pörräävät harsosääsket tekevät pahojaan... Ehdotuksia fiksummilla?

Matti The Wiherpeukalo

Lainaus käyttäjältä: "Jokipoika"Kuvissa multa näyttää suht tummalta (hämärä kuva vai jatkuvasti kostea mullan pinta?)

Itse yhdistän keltaiset lehdet 9:ssä tapauksessa kymmenestä liikakasteluun ja tuuletuksenkaan merkitystä ei voi vähätellä...

Multaa kastelen aina sillon, kuin se sitä tarvitsee. Eli, kun multa on rutikuivaa noin 2-5 cm syvyydeltä. Kuvassa juuri kasteltuna yleensä.  :wink:
Kyllä varmaan pitää se uusituuletin hommata. Rahat vaan nyt on tiukilla, kun pitäisi vinyyleitä sun muita ostella, ehkä äiti suostuisi tuulettimen hommata...... :P Ei noilla kukilla kyllä kuuma ole mutta ilmankierto on toki hyvästä.

No, jos tuosta maltilla nypin noita kuolleita lehtiä. Ei kerralla uskalla kaikkia... (:

Omskakas

Itse en nyppisi kellastuvia lehtiä kuin siinä tapauksessa, että niissä olisi ötökkäongelmia. Kellastumisella on nimittäin syynsä. Kasvi ottaa talteen kuolevista lehdistä klorofyllin ja mobilisoitavissa olevat ravinteet. Jos kellastumaan alkaneet lehdet poistaa ennen aikojaan, menevät ravinteet hukkaan.

Matti The Wiherpeukalo

"Floristi tyyliin: kukkia ja sidontaa"

Terve kaikille.
Pitkään aikaan en ole tänne mitään kirjoittanut mutta ei tässä oikein mitään asiaakaan oikeestaan ole ollut.
Pieniä juttuja kuitenkin tapahtui ja tapahtuu.
Ainakin se lehtien kellastuminen rauhottui, kun rupesin käyttämään tuota pöytätuuletin vaikka pitääkin mökää. Epämääräsellä korjaamisella sain sen vähän hiljenemään. (:

Tässä kuvaa verkosta:

Yhden asian tein väärin. Nimittäin laitoin kasvit vääriin kohtiin multaan. Olisi helpompi saada se kasvi leviämään koko verkolle, jos kasvit olisi siellä alla tähän tyyliin( 0= kuvaa kasvin kohtaa) :

|---------|                                        
|--0--0--|  
|---------|                                        
mutta nyt ne on enemmän:
|-----0--|
|--------|
|--0-----|

Sitten väkertelin lisäeslit tuohon valaisimeen Purplen lisäksi:
Käytin tuota "folioteippiä" ja rautalankaa kiinittämiseen. Tähän asti pysynyt hyvin kiinni. Vähän ruma mutta muuten just hyvä.

Tuo kesäkasvini Aji benito jäi nyt sitten ilman valoa joten laitoin sen valoisalle ikkunalle. Mites muuten...... eikö chilit ole aika arkoja auringon valolle? Pitäisikö minun toimia jotenkin muullain kuin vain, että jätän sen siihen ikkunalle. Pitäisikö peitellä jollain harsolla?

http://www.jahtari.org/player/player-info.htm
DuB is a weapon.

Edit: hetken lainsuojaton.....

Omskakas

Lainaus käyttäjältä: "Matti The Wiherpeukalo"Sitten farmini on saanut uuden kaverin. Kukkimaan alkanut ja erittäin pienikokoinen. Kaunis ulkonäkö ja miellyttävä tuoksu.  :wink:

En tiedä, miten fiksua on postittaa noita kukkasia oman naamansa ohessa?  :roll:

bassino

"As long as there are Peppers, there is Hope"
(a new Finnish proverb)

Kanto

tuollaiset kuvat pilaavat chilin kasvatus mainetta ja jotkut chilin kasvatuksesta kiinnostuneet saattavat lähteä sivuilta pois jos he näkevät että tuollaisia jotkut kasvattelevat ja vielä esittelevät niitä

Matti The Wiherpeukalo

Okei no poistin sen kuvan. Koristehan se oli.  :roll:
No emmä kyllä nähnyt tossa mitään arvuuttavaa vaikka oman naaman näkeekin alapuolelta.
No mutta kuitenkin anteeksi anteeksi.  :oops:

Niin tuli vaan mieleen se, että tommonen scrogkasvatus omasta mielestä on paljon mielenkiintoisampaa kuin normaalikasvatus. Se on ihan kivaa, kun pitää miettiä miten taittelee jne.
Tohon sopisi joku bubleri hyvin, minkä päälle sitten olisi rakennettu jonkinlainen verkko.