tammikuu 10, 2025, 06:52:44 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

NPhoBiazin kausi 2014

Aloittaja NPhoBiaz, helmikuu 07, 2014, 21:21:34 ip

« edellinen - seuraava »

joseplluissans

Mulla oli Lebanese Marblesilla vähä ödeemaa lehdissä, vaikka samoilla vahvuuksilla ja määrillä menee ku muutki. Noi herkkyydet on aika lajikohtaisia. Vesikuuria siis täälläkin...
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 08, 2014, 08:34:04 ap
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - toukokuu 08, 2014, 07:59:02 ap
Hops, meinasi käydä hassusti. 3 päivää olivat chilit ilman vettä, kun ei hajamielinen täti muistanut käydä kastelemassa poissaollessani. Hieman nuutunutta porukkaa odotteli ikkunalaudalla. :D Onneksi kaikki virkosivat ja matka jatkuu. Edelleen on Bolleilla lehtien kärvistelyongelmaa, alan olemaan neuvoton. Usean päivän vesikuuri annettu, eivät suoristuneet. Joten tuskin on liikalannoitusta.

Lannoite ei poistu mullasta muutamassa päivässä, jos sitä on liikaa. Kokeile siis kaksi-kolme viikkoa. Bolle on yleensäkin tosi herkkä kärpistämään lehtiään, enkä usko, että lannoitus on ainoa syy. Muutakaan spesifistä en tosin osaa ehdottaaa.

Kiitos tiedosta, jatketaan vesittämistä. :D

NPhoBiaz

Täältä mökiltä en oikein saa lisäiltyä kuvia, mutta mitäpä tuosta.
Päivitellään tilannetta sen verran, että Nagan lisäksi olen havainnut nyt nuppujen alkua myös Bolivian Rainboweissa, Biquinhossa, Wernerissä sekä Ñorassa. :)

Bird's Eye Babyssä on jo 3 raakaa podia killumassa ja lisää tulee hurjaa vauhtia! ;D Maistiaisia juhannukseksi, ellei hieman aikaisemminkin. ;)

Dada

Hops, meinasi käydä hassusti. 3 päivää olivat chilit ilman vettä, kun ei hajamielinen täti muistanut käydä kastelemassa poissaollessani. Hieman nuutunutta porukkaa odotteli ikkunalaudalla. :D Onneksi kaikki virkosivat ja matka jatkuu. Edelleen on Bolleilla lehtien kärvistelyongelmaa, alan olemaan neuvoton. Usean päivän vesikuuri annettu, eivät suoristuneet. Joten tuskin on liikalannoitusta.

Jos kasvit tarpeeksi isoja ettei ihan taimia niin ei ressiä, on hyvä antaa vähän kuivahtaakin :)

Mulla taasen ukko katselee hieman kulmien alta chilin kasvatustani ja määriä. Joudun rutiininomaisesti selventämään etten minä tule hurahtamaan aivan liitoksistani ja koti ei ole viidakko vaikka näitä 15 lasta onkin kasvamassa....  :P
Life is what you make out of it

NPhoBiaz

KieroLiero

Lainaus käyttäjältä: Dada - toukokuu 13, 2014, 09:46:11 ap

Jos kasvit tarpeeksi isoja ettei ihan taimia niin ei ressiä, on hyvä antaa vähän kuivahtaakin :)

Mulla taasen ukko katselee hieman kulmien alta chilin kasvatustani ja määriä. Joudun rutiininomaisesti selventämään etten minä tule hurahtamaan aivan liitoksistani ja koti ei ole viidakko vaikka näitä 15 lasta onkin kasvamassa....  :P

Varaudu siihen että 15 chilillä saa jo pienen viidakon aikaseksi :)
Mulla vie 14 chiliä toisesta makkarista kohta puolet..alotin tän kauden joulukuussa ja silloin kaikki mahtu vielä 120cm pitkälle pöydälle...nyt on 6 kpl 2 metrisellä pöydällä päästä päähän reilu metrin leveydellä ja toisella 2 metrisellä pöydällä 8 chiliä jotka vie saman verran tilaa :)
Puhumattakaan siitä miten lamppuja asettelee tässä vaiheessa kun noista 14 kappaleesta 12 on eri lajikkeita ja kaikilla on niin eri kasvutyylit että melkein mahdoton sijoittaa järkevästi..Onneksi alkaa kelit muuttuu et pääsee khilit pikku kasvariin pihalle ;)

joseplluissans

Mullakin karkas tänä vuonna vähän mopo: 13 lajiketta. Talvehtineita oli 4 joista yhden heitin pois. 16:sta voisi sitten valikoida max 5 jotka talvehtis seuraavalle kaudelle :P Pakkohan sitä on kaikennäköstä kokeilla :P

wille

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - toukokuu 14, 2014, 09:41:52 ap
Mullakin karkas tänä vuonna vähän mopo: 13 lajiketta.

Niinhän sinä luulet. Toi on vasta pikkuista keulimista, tulet kyllä huomaamaan kun oikeesti lähtee lapasista. ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

joseplluissans

Lainaus käyttäjältä: wille - toukokuu 14, 2014, 12:05:22 ip

Niinhän sinä luulet. Toi on vasta pikkuista keulimista, tulet kyllä huomaamaan kun oikeesti lähtee lapasista. ;)

No en usko että ton pahemmin lähtee, vaimo pitänee siitä huolen. Se jo nyt murehtii että valtaan parvekkeen rehuille...

wille

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - toukokuu 14, 2014, 12:19:20 ip

No en usko että ton pahemmin lähtee

Eipä se uskon asia olekaan. Veikkaan, että tulevalla kaudella sullakin pamahtaa jo se kahdenkymmenen kasvin raja rikki.
Järki, logiikka, jopa vaimon mielipiteet muuttuvat pelkäksi taustasäteilyksi, kun lajikelista kasvaa.

:P Pakkohan sitä on kaikennäköstä kokeilla :P

"Mulla on tilaa 15 chilille. Idätin 57."
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

synkri

Lainaus käyttäjältä: wille - toukokuu 14, 2014, 12:24:18 ip

"Kyll mä niitä karsin ennenku kasvaa isoks."

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: synkri - toukokuu 14, 2014, 13:02:23 ip
Lainaus käyttäjältä: wille - toukokuu 14, 2014, 12:24:18 ip

"Kyll mä niitä karsin ennenku kasvaa isoks."

Tai sitten niinkuin mulla kävi. 12 kasvia oli alkujaan, kun idätin varuiksi ylimääräisiä. "Myyn noita pois ei hätää." Myin ylimääräiset kyllä pois, mutta edelleen on 12 kasvia. Enemmän lajikkeita vain kun lähtötilanteessa. :D

KieroLiero

Lainaus käyttäjältä: joseplluissans - toukokuu 14, 2014, 12:19:20 ip

No en usko että ton pahemmin lähtee, vaimo pitänee siitä huolen. Se jo nyt murehtii että valtaan parvekkeen rehuille...

Toi on kummiski sopiva määrä "piilotteluun"...mulla vaan "ilmesty" pari chiliä lisää muitten joukkoon....no eiköhän muija kysyny reilu kuukaus sitte et ihanku noita olis enemmän ku aikasemmin? Sanoin et kyl sä nyt näät näkyjä,ne on vaan kasvanu nii nopeesi..

NPhoBiaz

Noniin nyt sitä kuvaa viimein:

Bird's Eye Baby tekee lisää kukkaa sekä 3:n hedelmän verran satoa

Myös Naga avasi ekan kukkansa:

Edelleen vaan hirveesti huolettaa tuo lehtien kärvistely Bollella ja Ñoralla. :'( Kasvukin tuntuu olevan lähes pysähtynyt. Vaihdoin Ñoran isompaan ruukkuunkin, muttei asiaan ainakaan vaikuttanut. Kysellään yleisellä huutelupuolella tarkemmin. Siinä ne nyt nököttävät ikkunalaudalla, osasta kuvaa:

Mietin tässä myös sitäkin että kuuluuko 2kk ikäisten olla vasta tuon kokoisia? Näyttäisi olevan hinteliäkin kaiken lisäksi. Bollenkaan lehdet eivät ole järin tummia, joten keinovalosta ei vissiin olisi pitänyt luopua. :-\

NPhoBiaz

toukokuu 27, 2014, 23:09:32 ip #114 Viimeisin muokkaus: toukokuu 27, 2014, 23:30:23 ip käyttäjältä NPhoBiaz
NYT se sitten juolahti mieleen. 2kk olen varmaan jo ihmetellyt kaikenlaista lehtien kärvistelyä ja kasvun hitautta verraten muihin foorumisteihin. Olen punninnut nyt kaikki vaihtoehdot läpi ja totesin, että olen lannoittanut väärin.

Naapuriin viety Bolle kukkii ja on tehnyt todella tuuheaa kasvua, näyttää loistavalta ja elinvoimaiselta. Omani eivät. Naapuri lannoittaa Puutarhan Kesällä, itse käytän BioBizzin tuotteita sekaisin. En ymmärrä NPK tai EC arvoista mitään, saati sitten muista ravinneainepitoisuuksista. BioBizzin tuotteita kun on sekoittanut kasteluveteen mutulla seuraillen vaan sitä, ettei tule liikaa lannoitusta, olen ilmeisesti lannoittanut huonossa tasapainossa tms. Puutarhan Kesässä kun kaikki tunnetusti on tasapainossa. Hiiteen hifistelyt ja puutarhan kesää ostamaan, kunhan rahaa keksin jostain... ::)

MUISTIINPANOJA ENSIMMÄISEN KAUDEN TÄHÄNASTISISTA VIRHEISTÄ:
(Itselle tulevia kausia varten)

- Älä idätä liikaa siemeniä, kun et kuitenkaan raaski heittää itäneitä pois.
- Idätä siemenet hyvissä ajoin, ennen vuoden vaihdetta mielellään.
- Vaimo ei tykkää, jos ikkunasta ei näe ulos. :o
- Ota selvää lajikkeesta ennen kuin kylvät, ei nimen ja ulkonäön perusteella. ???
- Kehitä kunnon systeemi keinovalolle, jotta esli saa paahtaa kunnolla päivästä toiseen.
- Älä ota keinovaloa liian aikaisin pois käytöstä.
- Aloita lannoitus ajoissa, ei vasta 10cm korkuisina.
- Lannoita vain Puutarhan Kesällä, idiootti. :)
- Ota selvää NPK, EC ja PH arvoista, osta mittarit?
- ÄLÄ HURAHDA VIELÄ ENSI KAUDELLA VESIVILJELYIHIN!!! Tulee vain ongelmia.
- Naura makeasti parin vuoden päästä ensimmäisen kauden sohlailuille. ;D

Muuta:
- Älä edes harkitse pubeja. Tarvitsevat lämpötilavaihtelut (parveke/kasvari).

Miquel

Tuostahan unohtui "ensikaudella kaikki tuplasti isommin" ? :D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Miquel - toukokuu 28, 2014, 04:53:59 ap
Tuostahan unohtui "ensikaudella kaikki tuplasti isommin" ? :D

Riippuu ihan siitä kuinka paljon saa hallituksen kanssa painia jo nykyisen kasvuston rehottaessa, etenkin täysikasvuisina. 39m2 ei liioin anna mahdollisuuksia. :D

Huru-ukko

Siitä unohtui "Muuta omakotitaloon".

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 28, 2014, 08:50:35 ap
Siitä unohtui "Muuta omakotitaloon".

- Voita lotossa
- Muuta omakotitaloon
- Osta tienoon isoin kasvari

bobster

Pubejen suhteen muutat mielesi. :)
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson