tammikuu 08, 2025, 22:20:54 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Vesiviljely mietityttää?

Aloittaja M, maaliskuu 02, 2014, 10:26:46 ap

« edellinen - seuraava »

M

En ole vielä kauaa kasvatellut mitään, ja tämänkin lyhyen ajan kasvit ovat olleet aina mullassa. nyt kuitenkin kiinnostus on herännyt myös vesiviljelyä kohtaan ja kesäksi olisi toiveena saada jonkinlaista kasvatusvälineistöä pystyyn tätä varten. Hieman olen lukenut erilaisista menetelmistä; bubblerit, ebbit, NFT, ja periaatteen kaikista ymmärränkin.
1) Bubblerit lienee helpoin ja halvin tapa aloittaa vesiviljely. Todella halvalla pääsee kun ostaa 10l ämpärin ja kannen siihen. Mutta itsestä tuntuu että tämä on aika pieni isolle kasville. Eihän tuohon mahdu käytännössä vettä kuin ehkä 6-7 litraa. Millaisia kokemuksia on 10litran astista, onko käynyt käytännössä pieneksi, tai pitääkö vettä jatkuvasti lisätä ja vaihtaa? Valmiissa bubblereissa näyttäisi olevan yleensä 20litran tilavuus. Mutta en ainakaan itse ole löytänyt halpoja kannellisia 20litran ämpäreitä.
2) On käynyt myös mielessä että teen bubblerin jostain 30-50 litran muutto/varastolatikosta, johon tekisi kannen vaikka vesivanerista. Näin saisi suuremman vesitilan ja samaan astiaan voisi mahtua esim kaksi samaa lajiketta vierekkäin. Onko mitään syytä miksei tälläinen toimisi tai olisi järkevää?
3) Myöskin NFT systeemit kiinostaa. Joku tuollainen putki-nft voisi olla kätevä varsinkin pienille kasveille, jolloin samaan putkeen mahtuisi monta vierekkäin. Olen käsittänyt että NFT:ssä ravinneliuos kulkee ohuena koko pohjan leveydeltä. Mutta miten tämä toimii putki-nft:ssä koska pohjahan on kovera ja ravinneliuos pakostakin kulkee kapeana purona putken keskellä, vai pumpataanko putkeen sen verran enemmän tavaraa että liuoksen pinta nousee? Näissä Ikea-nft-systeemeissä käytetään kangasta pohjalla jotta virta olisi tasaista. Laitetaanko putkihydroihin mitään vastaavaa?
4) PH-EC-mittarit. Mittarit lienee täysin pakollisia vesiviljelyn kanssa. Onko mitään kokemuksia näistä 30-40euron mittareista, esim Chilitarvikkeen PH-mittari Martini? Pärjääkö naillä esim  pari vuotta vai pitääkö heti ostaa joku yli satasen mittari?
Kiitos jos jaksatte vastailla, ja täytynee jatkaa asioiden tutkimista...

Huru-ukko

Bubblerikasvina 10l.  ämpärissä Hot Lemon habanero ja Canario.

Kuvat otettu 21.01.2013. Litkua meni noin 5 litraa päivässä, ja molemmissa ämpäreissä oli levää tarpeeksi...
Hot Lemon tuotti muistaakseni noin 1,5 kg ja Canario kilon. Molempia vaivasi juurimätä keväällä, ja siksi joutuivat sairasbubbleriin ja siellä olivatkin koko kesän kun ei ollut enää tilaa muihin härpäkkeisiin.
Jäivät pieniksi.

Noilla oli väli metrin luokkaa, ja se oli riittävä. Jos astiaan meinaa saada sopimaan 2 chiliä, niin joutuu miettimään siihen riittävän pieniksi jääviä lajikkeita. Isoiksi kasvavat chilit tarvitsee tilaa ympärilleen.
Ja ylöspäin.
Kannellisia 40 l. saaveja on olemassa.

Halpismittareista kuten Martini on aika moni sitä mieltä, ettei niillä tee mitään juurikin sen lyhyen? käyttöiän takia.
Itselläni oli Cubotan (nykyinen Marttini) PH mittari kahden vuoden päästä vainaa.Kalibroituminen ei enää onnistunut, ja lukemat oli mitä oli. Lisäksi vaihtopäätä ei kyseiseen mittariin saanut, oli tilapäisesti loppu vuoden.
EC mittari samaiselta tehtaalta on kestänyt jo kolmatta vuotta, ja Marttinin PH-mittari nyt vajaan vuoden.

SamiKoo

Nuissa hydroissa tuppaa kasvit kasvaa julmetun kokoisiksi.

Jani M

Vesiviljely sujuu hyvin ilman mittareitakin. Silloin ei kyllä passaa säädellä veden happamuuksia ph-downeilla yms. Mutta jos on käytettävissä esimerkiksi kaivovettä, ei yleensä ole mikään ongelma edes sen happamuuden kanssa. Itse olen nyt mennyt ihan vesijohtovedellä ja nutriforten tomaatti & mansikka ja typpi & kalsium -ravinteilla, eikä niidenkään kanssa ole ongelmia ollut. Mittareita käytin viimeksi heinäkuussa.

Kymmenen litran ämpäreissä voi bubbler-tekniikalla kasvatella kyllä ihan miehekkään kokoisia chilejä, mutta pahimmillaan vettä joutuu lisätä kerran päivässä. Viime kesänä minulla oli Starfishin ja Lemon Dropin risteytys kasvamassa käymisastiasta kyhätyssä bubblerissa, oikein mainiosti toimi sekin. Tänä vuonna olen siirtynyt kokonaan vesiviljelyn osalta NFT-tekniikkaan, koska se on helpoin ja toimivuudeltaan selkeästi parempi kuin bubblerit, vaikka bubblereillakin saa kyllä mainioita tuloksia.

chilimieli

maaliskuu 02, 2014, 13:45:24 ip #4 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 02, 2014, 13:49:45 ip käyttäjältä chilimieli
Lainaus käyttäjältä: SamiKoo - maaliskuu 02, 2014, 12:58:49 ip
Nuissa hydroissa tuppaa kasvit kasvaa julmetun kokoisiksi.

Kunhan olosuhteet ovat kunnossa. ;)
Bubblerin saa rakennettua säilytylaatikosta, joita saa kansineen esim. clas uhlsonilta tai etolasta halvalla. Pumppu, verkkoruukku ja ilmaverho, niin systeemi onkin jo käytännössä kasassa. ;)
Itse tein joskun kaksi 30litran bubberia ja molemmissa sai kasvatettua muutamaa kasvia sitomalla niitä eri suuntiin.

Noita ph-mittaustarvikkeita saa halvalla esim. apteekista jos on tarvetta. Itse opin kerrasta lisäämään oikean määrän ph-;sta liemiin ilman mittailua. Muistaa vain oikeat suhteet ulkoa niin se on sillä sipuli. Itse en suosittelisi välttämättä monen kasvin järjestelmää alkuun, mikäli on huolissaan ravinneasioista. Yhdellä mokalla ei sitten pääse kuolemaan jokainen kasvi jos vahingon aikana sattuu olemaan vaikka viikonlopun reissussa.

PP

Sanokaa vastaan, jos olette eri mieltä, mutta vesiviljelyssä EC-mittari on mielestäni pH-mittaria tärkeämpi. Muutamaa yksittäistä kokeilua lukuunottamatta en ole säätänyt pH:ta, ja satoa on piisannut. Voi olla, että säätämällä olisi mennyt vielä paremmin, ja pk-seudun (ja 90% koko Suomen) vesi on siitä kiitollista ettei siinä ole puskurointikykyä vaikka pH on lähtökohtaisesti korkea. Ilman EC-mittariakin pärjää, mutta silloin vesiä pitää vaihtaa tiheämmin.

SamiKoo

Omalla kohdalla säädän bubblerin täytössä ph kohdilleen, ec:n tarkistan vain että ei unohtunut monesko mitallinen meni litkua tehdessä. Puolessa välissä resoa tarkistan ec:n ja ph:n ja säädän kohilleen jotakuinkin, lähes tyhjään sitten uudet säädetyt litkut. Tiedä sitten onko ok, eivät ole kuolleet vielä.

Huru-ukko

Molempien mittareiden hankinta antaa syvän unen ja uskon oman harrastuksen vakavuudesta muihin hömppiin verrattuna. Nostaa oman arvontuntoa ja antaa aiheen kirjoitella foorumille katu-uskottavan henkilön syvällä rinta äänellä.
Nostaa elintasoa (Kärsä) ja lisää arvostustasi foorumilla  ;).

Kipi kipi  :o.......

Miquel

^Mitä tuohon enää lisäämään, muuta kun että halvallakin mittarilla pärjää sen aikaa kun touhu alkaa sujumaan mittaamatta. Itse taisin omista mittareistani maksaa rapia vuosi takaperin alta parikymppiä kappaleelta...  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

SK

Minulla on nyt vasta n.kuukausi vesivilely kokemusta, mutta ilman mittareita ajattelin pärjätä.
Kait sen kasvista näkee, että voiko se hyvin.
Jos halppis mittari antaa valheellisia lukuja, niin säädötkin todennäköisesti menee päin v******.
Mutta joo minulla ei olekkaan mitään uskottavuutta, enkä lähde noiden hullujen kanssa kilpailemaan ;).

Larski

Halvallakin mittarilla pärjää oikein hyvin. Ostin kiinalaisen halpis pH-mittarini muutama vuosi sitten foorumin kautta. Toimii edelleen moitteetta. Samoin toiselta foorumistilta käytettynä ostamani ec-mittari. Yhteishintaa mittareilla kertyi alle 40 €.

Ja kuten muut ovat jo todenneet, ei molempia mittareita kovin usein jaksa kaivella esiin. Ec:t oon säätänyt kohdilleen aina hydroja täyttäessä ja pH:t oon tarkistanut ehkä pari/kolme kertaa kesässä.

Miquel

Vertailupohjaa löytyy foorumilta, jos mittarin luotettavuus arveluttaa. Esimerkiksi nimimerkki Jaolsten julkaisi juuri paripäivää sitten erinomaisen taulukon puutarhan kesä -lannoitteen määrän suhteesta EC:hen 10l vesitonkassa.  ;)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

M

OK, kiitos vastauksista.
Onko kokemuksia tai tietoa että minkä lämpöinen vesi olisi kasville (juurille) optimi, näissä vesiviljelyissä? Kuumalla kesällä vesien lämpötila saattaa nousta suureksikin varsinkin jos ne on pienessä astiassa. Onko maahan upotettu säiliö parasta mitä juuret voi toivoa, vai meneekö lämminkin vesi ilman ongelmia?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: M - maaliskuu 02, 2014, 18:45:23 ip
OK, kiitos vastauksista.
Onko kokemuksia tai tietoa että minkä lämpöinen vesi olisi kasville (juurille) optimi, näissä vesiviljelyissä? Kuumalla kesällä vesien lämpötila saattaa nousta suureksikin varsinkin jos ne on pienessä astiassa. Onko maahan upotettu säiliö parasta mitä juuret voi toivoa, vai meneekö lämminkin vesi ilman ongelmia?

Lämmin vesi altistaa monille bakteerisairauksille, esimerkiksi juurimädälle. Huoneenlämpöinen vesi tuntuu ainakin toimivan mainiosti, kesällä olen yrittänyt suojata auringonpaisteelta juuritilan, ettei lämpötila nouse aivan hirveisiin lukemiin.

Sihijuoma666

Entäs jos vaihtaa veden esimerkiksi bubbleriin ihan kuumana? Tappaako öttiäisiä tai bakteereja ja kestääkö juuret kuinka kuumaa ettei tule juureskeittoa?

janne_87

missä halvimmat ph ja ec mittarit?

Minbaari

Mie aattelin pärjätä vielä toistaiseksi pelkällä Ph tippatesterillä. Jos on arvot kohonnut yli seiskan niin sitten tiputtanut ph downilla sen sinne kuuden tuntumaan. Tai jos Ph vastaavasti laskenut alle vitoseen niin vaihtanut osan tai kokonaan liemistä. Bioponisessa tietenkin toiminut vähän eri tavalla. Mutta jos tilaisin jostain mittareita, niin varmaan Chilitarvikkeesta saa tämän maan edukkaimmat mittarit.

mcl

Kyllä noi mittarit helpottaa kummasti,lisäksi säästyy lannoitteita kun tarpeen mukaan annostellaan.

Ostaisin mielummin halvan ec mittarin ja kalliin ph mittarin kuin toistepäin,ec mittaustapa on yksinkertainen ja sillä periaatteella halpismittarikin voi toimia.Ph mittari toimii jollain pyhän hengen periaatteella :) ja siksi siihen kannattaisi panostaa enemmän.Ebaystä saa suht hyvään hintaan hieman parempiakin mittareita suht edullisesti.Taisin maksaa 30-35e/kappale HM Digital 80 mittareista.

Moose

Minä ostin pari vuotta sitten ebayn alle kympin mittarit. Kalibroin mittarit heti aluksi. Parin päivän päästä kokeilin uudestaan ja näyttivät päin mäntyä. Siihen jäi se kokeilu ja mittareiden käyttö.

Pitävätkö kalliimmat mittarit paremmin kalibrointinsa? Kuinka usein esimerkiksi tuota Kärsän Martinia tarvitsee kalibroida? pH-puolella tippatesteri on mielestäni riittävän tarkkuuden omaava eikä vaeltele oman mielensä mukaan.

Huru-ukko

Kerran vuodessa sen olen tehnyt.......Käytön aikana joskus kokeillut sitä omaan kaivoveteen, jossa on rautaa ja suolojakin hiukan. Sen EC on yleensä 0,20 noin, ja se on riittänyt siihen että olen sen uskonut näyttävän oikein.
Tietysti se ei oikeaa kalibrointia vastaa.