Pensaat ja puut ruukuissa, sekä juuresten kasvattelua parvekkeella

Aloittaja Mimikettu, maaliskuu 27, 2014, 23:24:35 ip

« edellinen - seuraava »

Mimikettu

Hei, hyvät kanssakasvattajat!

Onko täällä ketään, joka olisi onnistuneesti kasvattanut parvekkeella yms. ruukuissa pensaita tai pieniä puita? Itseäni himottaisi valtavasti hankkia jokunen marjapensas (viinimarjaa, ehkä karviaista, vadelmaa?) ja puu (pilariomenapuu eritoten) parveketta koristamaan (ihan kuin siellä chilien ja tomaattien sun muiden keskellä vielä olisi tilaa). Raparperinkin olen kuullut viihtyvän ruukussa, olisi huisia tehdä keskikesällä mansikkaraparperipiirakka omista antimista! Ja omasta villiviinistä olen myös unelmoinut, mutta pärjääkö sellainen ruukussa? Onko kenelläkään kokemuksia, hyviä tai huonoja, tietoa, taitoa, mututuntumaa? Miten talvettaminen onnistuu? Iso styroksiruukku parvekkeella vai sisälle viileään tilaan lepäämään?

Saa myös jakaa kokemuksia vihannesten ja juuresten kasvattamisesta parvekkeella! Itsellä näillä näkymin menee avomaan kurkkua, jättisipulia, purjosipulia, porkkanaa, retiisiä ja perunaa säkkeihin ja laastipaljuun heti kun ilmat suosii.

Miten mahtaa likan käydä?

Miquel

En näe syytä miksei kaikki avomaalla viihtyvä kasvaisi myös ruukussa. Pensaat ei kaiketi tee satoa ensimmäisen vuoden versoihin joten näiden talvettaminen voi olla hiukan hankalaa, jos et voi saksia syksyn tullen kaikkea matalaksi.
Talvettamisen suhteen olisin ihan toiveikas. Avomaalla toki suojaamassa on talvisin lumikerros mutta siitä huolimatta maa kyllä vetää jäähän, siitä ei päästä mihinkään. Varmaan jos ihan superpakkasilta saa ruukkuja hiukan suojattua niin luulisihan niiden nyt selviävän.  ???

Yhteenvetona sanoisin että miettiä kannattaa mihin kaikkeen parvekkeella on järkevää tilaa kuluttaa, viitaten esimerkiksi porkkanan ja perunan kasvattamiseen; Kasvina mitäänsanomattoman näköinen, pitkä kasvuaika ja samanmakuinen sato kun mitä torilta ostetuissa. Torilla ovat myös kesäaikaan kuitenkin niin edullisia ettei hintakaan tee hommasta järin viisasta.

Villiviiniä en myöskään kasvattaisi, mutta miten mahtaisi onnistua rypäle?

Maalaisjärkeilen eikä asioilla ei ole minkäänlaista faktapohjaa. Uskoakseni kolistin häkkiä silti senverran että tietotaitoiset heräävät ja kumoavat väitteeni. Kyllä tästä vielä keskustelu syntyy. ;)

Lainaus käyttäjältä: Mimikettu - maaliskuu 27, 2014, 23:24:35 ip

Veikkaan että muutat maalle?  ;D
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

KP78

Viime kesänä mulla alko kasvamaan pari männyn alkua hiekassa jota olin metsästä hakenu. Onnistuin tappamaan ne. Puitten kasvatus parvekkeella ei ainakaan mulla onnistu :D

Mimikettu

Kiitos vastauksista!

Tuolta lotakon takaisesta virtuaalisiemenkaupasta tuli jo hiukan kuolattua uusia siemeniä, siellä olisi tarjolla vaikka mitä puskaa ja puuvartista, olis päärynää ja viikunaa ja syreeniä ja herukkaa ja ja ja... Eihän kokeileminen ketään tapa, siis jos puhutaan vaan idätysyrityksistä :D Tai no näillä poropeukaloilla se on toisinaan ollu aika lähellä :D

Luin myös että monia puita ja pensaita pystyy lisäämään pistokkaista ja juuriversoista, nyt olisi hyvä aika käydä tuttujen ja sukulaisten luona pihavarkaissa...

Lainaus
LainausLainaus käyttäjältä: Mimikettu - Maaliskuu 27, 2014, 23:24:35 ip

Veikkaan että muutat maalle?  ;D

Jos vaikka vaan palstan maata sais niin pakkaisin perheen reppuun ja juoksisin jo :D

chilifellow

maaliskuu 28, 2014, 18:39:05 ip #4 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 28, 2014, 18:42:45 ip käyttäjältä chilifellow
Kannattaa kokeilla kaikkea, mikä vaan mahtuu ruukkuihin. Ruukkupuutarhailu on pop! Viime viikon Avussa oli hyvä artikkeli aiheesta.

Mulla on pieni terassi länteen ja kasailin lunta ruukkujen päälle ja alle paksusti sanomalehteä. Hyvin on talvehtinut puuvartiset.

Jos haluat itse kasvattaa puita siemenestä, niin tsekkaa http://nettikauppa.forestum.fi/ Sieltä saa halvalla vaikka mitä kivaa. Firman tj. on luvannut antaa Suomen Chiliyhdistyksen jäsenille aleakin jonkun prossan.  ;D

Chilit nostin syksyllä sisälle, niitä en jättäisi talven herran armoille.
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #