Kirvat tuli, mikä meni pieleen

Aloittaja pwd, maaliskuu 28, 2014, 16:23:54 ip

« edellinen - seuraava »

Whili

sorrii

LainausLainaus käyttäjältä: sorrii - tänään kello 18:34:44
Eipä näy enää kirvoja  8) ....

Tarvikko ??

Em mää. Laitoin joku aika sitten eukon keittiöön Herbie Kitchen Gardenin jossa Prisman valmiit yrtit ...  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Mirka

Lainaus käyttäjältä: Mirka - elokuu 18, 2015, 11:18:39 ap
No nyt on kauniin punaisia kirvoja omissakin kasveissa.  >:(

Mitenkäs nuo talvimunat, ovatko lepotilassa myös huoneen lämmössä ja keinovalossa talven heräten taas keväällä, vai kuoriutuvatko sisällä heti? Arvon tässä nyt siis sitä, säästänkö kasveja ensi kaudelle ja riskeeraanko sillä sitten samalla ensi kauden kasvit.

Kerronpa nyt tähän vielä kokemukseni siltä varalta, että joku niistä hyötyisi: Eli punaiset kirvat tosiaan hyökkäsivät suurissa määrin kasveihin syksyn tultua. Syyskuun lopussa/lokakuun alussa päätin, että parvekekausi on ohi. Kiskaisin bonchiksi säästettävät rehut, pesin kirvat mäntysuovalla, upotin rungot mäntysuopaliuokseen 15 minuutiksi ja huuhtelin, ja sitten ruukutin. Myrkytin Calypsolla x2, eikä kirvan kirvaa. Eli siis melko radikaalit toimet, vaan eipä näkynyt enää kirvoja. Rungon sisältä solukosta näitä paskiaisia ei siis onneksi näytä kuoriutuvan.

Huru-ukko

helmikuu 21, 2016, 09:31:17 ap #63 Viimeisin muokkaus: helmikuu 21, 2016, 09:34:18 ap käyttäjältä Huru-ukko
Hienoa jos onnistui. Tehoaako Calypso kirvojen talvi muniin ?.
Systeemisenä myrkkynä se tehoaa kyllä toukkaasteisiin ja eläviin kirvoihin.
Valmistajan mukaan vain omenakääriäisen muna-aste kuolee sillä.
http://kasvinsuojelu.berner.fi/tuotteet/tuholaisten-torjunta/calypso-sc-480

Yritin haeskella tuolle talvimuninalle tietoa mihin se muninta tapahtuu. Suoraa vastausta ei löytynyt, mutta on maininta että kirvat tarvitsee talvehtiakseen isäntäkasvin, eli kai ne sinne solukkoon (kasvupisteeseen?) munivat.

Omia herukkapensaita on vaivannut kirvat kesäisin, niiden torjuntaa löysin bonuksena tietoa.
Eli keväällä samaa tavaraa herukkapuskaan kuin omenapuillekkin. Sun-7 eli
parafiiniöljyä.
Tehtävä ennen silmujen turpoamista.

sorrii

Onko nykyinen Calypso siis spray? Ja samaa ainetta kuin Provado Care?

Itselläni on vielä alkuperäistä Provadoa puoli pakettia ja oon varautunut kertaalleen käsittelemään kaikki kasvit keväällä jos kirvoja alkaa ilmestymään.. Vanha kikka siis murskata ja liottaa ~2kpl/l veteen ja päältä kastelu sekä sumutus kaikille kasveille. Vesiviljelyssä vesipumput tauolle päiväksi samalla. Mietin siis toimiiko sama uudella Provadolla vai pitääkö alkaa etsimään taas uutta..
(olisikohan Calypsoa tiivisteenä??)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 21, 2016, 10:24:48 ap
Onko nykyinen Calypso siis spray? Ja samaa ainetta kuin Provado Care?

Itselläni on vielä alkuperäistä Provadoa puoli pakettia ja oon varautunut kertaalleen käsittelemään kaikki kasvit keväällä jos kirvoja alkaa ilmestymään.. Vanha kikka siis murskata ja liottaa ~2kpl/l veteen ja päältä kastelu sekä sumutus kaikille kasveille. Vesiviljelyssä vesipumput tauolle päiväksi samalla. Mietin siis toimiiko sama uudella Provadolla vai pitääkö alkaa etsimään taas uutta..
(olisikohan Calypsoa tiivisteenä??)

Linkin vilkaisulla asia olisi sevinnyt........

sorrii

Eipä näy linkkiä mobiililla...

Tarkoitin kysyä onko puhe C-spraystä, vai tästä "oikeasta" wanhasta Calypsosta.
Törmäsin tähän Calypso 480'seen 5v sitten kun ekakerran harkitsin Provadon tms. käyttöä. Sitä ei kuluttajakaupasta lyötynyt, ainakaan helposti tai halvalla..

Ja epäselvää on, tekeekö sillä uudemmalla Calypso-sprayllä mitään; pumppupullolla siis ...
Vuosia sitten päädyin Provado-sauvasekoitin diy-versioon varmaankin hinnan ja saatavuuden takia.
Tavallisesta "ponneainekaasuspraystä" ei kauaa ole iloa jos käsiteltäviä puskia on edes nykyinen "parikymnentä" puskaa. Mites sitten kun on lisäksi 40 1/2-metristä taimea ...  ???

MiM

Niinpä, Huru-Ukon linkin litkuja ei myydä harrastajille.

Mutta PRRRKELE, näyttäisi siltä että Calypso tiivistettäkään ei enää ole kuluttajapakkauksissa, ainakaan sitä ei näy Bayer Gardenin verkkosivuilla. Eli joutuu tulevaisuudessa ostamaan kallista litran sumutepulloa, tai vielä kalliimpi spray. Joissakin K-Raudoissa näytti vielä olevan hyllyissä, joten kipin kapin sinne jos on tarvetta ja omalta paikkakunnalta löytyy. Tai etsikää netistä, sain itselleni äsken tilatuksi pari pulloa hyllyyn tulevan varalle.   :wrong: :fire: :wrong:

Itse sain (vihreät) kirvat häviämään yhdellä Calypsokäsittelyllä (Bayerin tiivisteestä lantrattu) viime syksynä.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Huru-ukko

helmikuu 21, 2016, 15:36:42 ip #68 Viimeisin muokkaus: helmikuu 21, 2016, 15:40:52 ip käyttäjältä Huru-ukko
Tuon pullon löysin Bernerin sivuilta, ja oletin että koska muita ei näy, niin niitä ei ole.
Eikä mulla ole ko. myrkkyä  :o, omani on s-bioruiskute ja Cooper Cyber tiiviste ja pari muuta mitä ei chileille tarjota.
Ja hinta on tuolla huimat 224 €.

Jos omistaa y-tunnuksen, sen voi ostaa. Jos asuu maalla ja läheisessä kylässä on Agri, ne ei sitä kysele.

Jos joku tarvitsee, saan sen kyllä tilattua tai haettua.

Saa nähdä, koska ne alkaa vaatia korttia myrkkyjen käyttöön.....Siis ammattilaisille.
Vaikka se Bernerin sivulla lukee ettei myydä, niin kaupassa tilanne on toinen.
Sillä valvontaahan ei vielä taida olla kelle niitä on myyty.
Laki on jo muistaakseni olemassa.

Mirka

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 21, 2016, 09:31:17 ap
Hienoa jos onnistui. Tehoaako Calypso kirvojen talvi muniin ?.
Systeemisenä myrkkynä se tehoaa kyllä toukkaasteisiin ja eläviin kirvoihin.
Valmistajan mukaan vain omenakääriäisen muna-aste kuolee sillä.
http://kasvinsuojelu.berner.fi/tuotteet/tuholaisten-torjunta/calypso-sc-480

Yritin haeskella tuolle talvimuninalle tietoa mihin se muninta tapahtuu. Suoraa vastausta ei löytynyt, mutta on maininta että kirvat tarvitsee talvehtiakseen isäntäkasvin, eli kai ne sinne solukkoon (kasvupisteeseen?) munivat.

En osaa sanoa tehoaako muniin. Olettaisin, että kirvat ehtivät munimaan, varma en voi toki olla. Mutta kaikki mullat pistin kuitenkin vaihtoon. En myöskään löytänyt luotettavaa tietoa siitä, munivatko ne pelkästään multaan vai myös kasvisolukkoon. Mutta ainakaan yhtään ei ole kuoriutunut vaikka jätin luonnollisesti kasvupisteitä jäljelle kasveihin.

Ja tuo mun Calypso oli tiivistemuotoista. Ostin K-raudasta.

Spain45

Mulla on sellainen epäily että kirva -ongelmamme tulevat ostetusta mullasta. Vesiviljelyssä olen onnistunut, mutta nyt kun on palattu multaviljelyyn niin heti oli kaikissa chileissä kirvoja, ja muut kasvit on puhtaita. Mäntysaippua-chili ruiskutus auttoi taas, mutta tämä on jo 3:s kevät ja sama ongelma! Multa on ison merkin luomukamaa mitä myydään miltei joka marketissa. Siemenet on uudet ja on uudet purkitkin, ja nyt on uusi osoite, eli ei ne talostakaan tulleet :).

sorrii

Nyt kun on ollut aika kesäistä ulkona, voi mitä vaan elikoita jo tulla ikkunoistakin.

Kaupan ruukkuyrtit ovat aika tyypillinen lähde ..
Aika usein, kun kurkistaa ruukkuyrtin pohjaan, niin näkyy siellä juoksevan esim. ripisäisiä. Varmaan kirvatkin on aika yleisiä kauppapuutarhoilla, jotka käy jatkuvaa biologista sotaa niiden kanssa. Aina niitä öttiäisiä tulee ja torjunta otetaan käyttöön vasta kun elukoita alkaa olla paljon ...

Mä luulen, että kotonakin pikku öttiäisten kanssa täytyy oppia elämään ennemmin kuin kuvitella, että ne saa aina torjuttua kokonaan. Jollain Provado-kuurilla mä oon hävittänyt kirvat kokonaankin joskus, mutta aina kohta jotain uutta sitten ilmaantuu kuitenkin. Mä käytän Spruzitia nyt silloin tällöin ja oon tehnyt omaa tupakka-vettä siihen tehosteeksi. Nikotiini käsittääkseni jää kasviin hyvinkin pitkäksi aikaa, mutta tuskin chileistä itse sitä enempää saan kuin vaikkapa nuuskasta päivittäin   8) 8)

Itsellä kasvaa virginian tupakka kotona, mutta oon nähnyt ohjeen, jossa liotetaan paketti sätkäpuruja vedessä [mä käytän kuumaa] ja annetaan muhia jokunen päivä: sitten siivilöidään. Jos pelkää mosaiikkiviirusta, niin voi voi ...  :(

MiM

Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

LainausIhan aikuisen oikeasti näyttää nyt olevan kirva-invaasio meneillään

Nyt soitto Pekka Poudalle: "Laitas kuule Pekka sinne säähelikopteriisi sellainen iso sumutin sen roopellin alle ja roiski vaikka Spruzitia tuuleen samalla kun käyt tarkistelemassa kelejä..."
...aikuisen oikeesti, hei!  ;D ;D ;D

MRgreen

toukokuu 15, 2016, 16:33:44 ip #74 Viimeisin muokkaus: toukokuu 15, 2016, 16:36:31 ip käyttäjältä MRgreen
Lainaus käyttäjältä: MiM - toukokuu 15, 2016, 14:07:59 ip
Ihan aikuisen oikeasti näyttää nyt olevan kirva-invaasio meneillään

http://yle.fi/uutiset/miljardit_kirvat_nakyvat_harvinaisen_selvasti_tutkakuvassa__saa_suosii_massamuuttoa_suomeen/8882978

http://yle.fi/uutiset/miljardit_kirvat_nakyvat_harvinaisen_selvasti_tutkakuvassa__saa_suosii_massamuuttoa_suomeen/8882978

>:(

Oho tää olikin jo, eipä toisaalta yllätä. Menestystä torjuntaan, tappakaa ne kaikki! Saadaan ens vuoden kaatuneitten muistopäivälle lisää aihetta muistella.

sorrii

Jotensnkin tuntuu ettei kirvoista niin hirveesti enää nyt ole harmia, kun on jo ulkokausi -kasvihuoneet, lasipervekkeetkin käytössä. Kuivassa kerrostalon sisäilmassa nuo kirvat hankalimpia on, eikä asuintiloissa voi niin reippasti sumutellakaan. Itsellä ainakin on käynyt niin, että kirvojen raiskaamatkin kasvit ovat tervehtyneet kun pääsivät ulos eli kasvihuoneeseen. On niitä ötököitä vähän siellä ollut, mutta ei suurempia tuhoja.

Inhottavimmat kirvatuhot on mulla ollut myöhään syksyllä lasiparvekkeella. Olen pitänyt kämpän ovea auki senverran että kasveilla on riittävästi lämpöä. Syksyllä kuitenkin on jo valo ollut aika huonoa itäparvekkeella ja kirvat kuitenkin viihtyneet liian hyvin: Oli kaikki mahdollinen siellä parvekkeella siirapin peitossa ja niitä lentäviä alkoi olla jo asunnossakin, kunnes hävitin kasvit ja elukat todeten, että kausi oli siinä...  ???

lolz0r

tp.teppet

näköjää jotaki hyötyäkin siitä että asuu kajaanissa kaukana kaikesta. Ei vielä havaintoja kirvoista, saati suurista massoista. Lenteleekö nuo muuten kuinka mielellään kolmannen kerroksen parvekkeelle, onko kokemuksia? Entä muut pikku perkeleet? Pitäis neem öljyä jostain saada hankittua, muttei raaski alkaa tilailemaan.

Jomppe

Parvekkeella täällä Kuopiossa ollut ja ihmettelin mistä mokomat eksyneet kun ei aikaisempina vuosina ole näkynyt kirvan kirvaa. Taisi syy siihen selvitä.
Ei kuitenkaan ole vielä omissa kasveissa näkynyt, siis lehdillä. Purkkien kyljissä kyllä useampi ollut ja ympäri parvekettä kymmeniä.
Hankin pienen paineruiskun jolla päivittäin käynyt ja käyn lehdet läpi. Sormilla liiskaan partsilla kukkujat.
Toivotaan ettei kovin pahaksi ylly.

lolz0r

Lainaus käyttäjältä: Jomppe - toukokuu 15, 2016, 23:17:30 ip
Parvekkeella täällä Kuopiossa ollut ja ihmettelin mistä mokomat eksyneet kun ei aikaisempina vuosina ole näkynyt kirvan kirvaa. Taisi syy siihen selvitä.
Ei kuitenkaan ole vielä omissa kasveissa näkynyt, siis lehdillä. Purkkien kyljissä kyllä useampi ollut ja ympäri parvekettä kymmeniä.
Hankin pienen paineruiskun jolla päivittäin käynyt ja käyn lehdet läpi. Sormilla liiskaan partsilla kukkujat.
Toivotaan ettei kovin pahaksi ylly.

Turun seudulla on koivut täynnä noita perkeleitä ja eiköhän noi ajan kanssa leviä ympäri Suomea :(. Torjunta-aineet vaan käyttöön ja katsotaan syksyllä kumpi osapuoli on voittanut tänä vuonna..