Mitä laittaisin itämään?

Aloittaja wipsu, tammikuu 07, 2015, 21:44:20 ip

« edellinen - seuraava »

wipsu

Arvon chilikonkarit ja muut minua kokeneemmat  ;) tarvitsen apua valinnassa. Ensimmäinen ostosiemenistä lähtevä kausi on alkamassa ja menin jo tilaamaan itselleni neljä vaihtoehtoa: Aji Fantasy,   Poblano,   CajamarcaPanambi ... Mitkä kaksi valitsen idätykseen? Mitä te olette tykänneet näistä neljästä?

Kuitenkaan en voi laittaa kaikkia itämään, koska aikaa taikka tilaa ei löydy niille 20 yksilölle  ;D Siispä mikä näistä neljästä olisi helppo?  Fataliiseeds kehuu kaikkia valitsemiani helppoina. Mikä näistä pärjäisi sisätiloissa? Ikkunamme ovat itä- ja länsisuuntaan. Parveke löytyy länteenpäin ja takapiha avautuu idänpuolelle etanoita ja punkkeja kuhisevalle metsälle.  Jos sittenkin sijoitan pienokaiset kasvamaan auringonvaloon ulos...

Mikä näistä neljästä mahdollisesti selviää ruukun tiputtua lattialle, tai on lehdiltään niin pahan makuista että pienet ihmisapurit jättävät kasvit rauhaan ?  :-X
Yks
Kaks
oho.

niko.m

Poblano olis perusvarma, annuumit tuppaa olemaan helppoja. Ei tosin ehkä paras kosketus chilien maailmaan. Laittaisin varmaan Aji Fantasyn noista. Ihan hyviä tuoreina, kuivattuna (mausteena) myös hyvää. Vaatii ehkä hieman tukemista, mutta muuten oli itselle ainakin helppo kasvatettava. Ei kauhean kronkeli lannoituksesta/valosta/lämpötilasta.

Jame

Mitäs jos laittaisit alkuun vaikka yhden jokaista? Ei sitä koko siemenpussia tarvitse kerralla käyttää.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Miquel

Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Jani M

Poblanon kanssa kannattaa varautua siihen, että kyseessä on suurikokoinen kasvi, joka muistuttaa paprikaa myös marjojen koossa. Ei siis ole missään nimessä sisätiloihin sopiva kasvi, vaatii paljon valoa ja tilaa. Mainio hieman poppa paprika se kyllä on.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Jani M - tammikuu 08, 2015, 00:02:45 ap
Poblanon kanssa kannattaa varautua siihen, että kyseessä on suurikokoinen kasvi, joka muistuttaa paprikaa myös marjojen koossa. Ei siis ole missään nimessä sisätiloihin sopiva kasvi, vaatii paljon valoa ja tilaa. Mainio hieman poppa paprika se kyllä on.

Vaatii myös paljon aikaa jos haluaa kypsyttää punaiseksi asti (jolloin se on ainakin tuoreena paljon maukkaampaa).

0lli

Täältäkin kannatus kaikkia yksi! :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

niko.m

Omasta postista tietysti puuttuu tuo, mutta ykkösvaihtoehtona pitäisin itsekkin yksi kaikkia (jos mahdollista)

ChiliSiili

Jeps samaa mieltä muiden kanssa, kaikkia ainakin yksi tai kaksi tulemaan. Mutta mikäli haluat vain kahta laittaa itämään suosittelen sitten kahta eri tulisuusasteen omaavat lajikkeet.
ChiliSiilin kasvatuksia ja muuta elämää voi kurkkia: http://chilisiili.blogspot.fi/

unenkuva

Minäkin laittaisin kaikkia yhden. Toki siis sellaisella lisäyksellä, että siis lopulliseen kasvatukseen kaikkia yksi. Idättämisessä kannattaa nyt 2-3 siementä käyttää jokaista, että voi valita niistä vahvimman yksilön, tai jos käy niin ikävästi ettei joku siemen idä, tai tulee liian paha kypäräpää, ettei lähde irti, tai, tai, tai :D Kauaahan ei tarvitse niitä idätellä/kasvattaa, vaan jo kolmen-neljän viikon jälkeen vaikka antaaa ylimääräiset pois. Noin pieninä eivät tilaa paljoa vie

pave_p

Laita vaan useampia taimia ja kaikkia lajikkeita.
Taimivaiheessa ei vie tilaa ja kun alkaa olemaan ahdasta keväämmällä, vähän kyselee kavereilta, sukulaisilta, naapureilta... ;)
Yllätys yllätys ei riitäkään kaikille halukkaille  :o
nim. kokemusta on  ;D

wipsu

Kiitos vastauksista, mutta näköjään unohdin mainita että olen nainen. Eli teen asiat mahdollisimman hankalasti, jos niin olen jo päättänyt  ;)

Tuo Y-kromosomin puute estää minua A) Laittamasta vain yhtä siementä per laji likoon ja B) hylkäämästä kasvavia pikku taimia.

Lisäksi olen todella skeptinen pikkuapureitteni avusta. En halua rähjätä pienille kesällä siitä että lajin z ainokainen edustaja päätyy hengettömäksi. Ylikastelu, ruukun kaatuminen, sakset, oksasakset syksyllä jne.

Tavoite olisi saada syksyllä maistaa satoa, eikä vaan oppia niitä lukuisia keinoja, joilla pienet apurit saattavat saada kasvin hengiltä  >:(
Yks
Kaks
oho.

Hegezi

Laita kaikki, idätä kaikki, kaikista taimet, totea ettet raaski kuitenkaan heittää niitä mäkeen ja keksi paniikkihärdellissä tilasta ja sen puutteesta mehevä ratkaisu  ;D

Jame

No, hur som helst.

Minun mielestäni ja näin lähes 42 vuoden kypsässä iässä elämä on liian lyhyt ja mielenkiintoisia chilejä liian paljon siihen että mentäisiin yksi lajike per kausi. Niinpä siis ekalla kaudella kasvoi 15 lajiketta, toisella 29 ja nyt tuleva kausi varmaan mennään jollain 40 eri lajikkeella  ;)
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

ChiliSiili

Lainaus käyttäjältä: wipsu - tammikuu 08, 2015, 20:21:03 ip
Kiitos vastauksista, mutta näköjään unohdin mainita että olen nainen. Eli teen asiat mahdollisimman hankalasti, jos niin olen jo päättänyt  ;)

Tuo Y-kromosomin puute estää minua A) Laittamasta vain yhtä siementä per laji likoon ja B) hylkäämästä kasvavia pikku taimia.

Lisäksi olen todella skeptinen pikkuapureitteni avusta. En halua rähjätä pienille kesällä siitä että lajin z ainokainen edustaja päätyy hengettömäksi. Ylikastelu, ruukun kaatuminen, sakset, oksasakset syksyllä jne.

Tavoite olisi saada syksyllä maistaa satoa, eikä vaan oppia niitä lukuisia keinoja, joilla pienet apurit saattavat saada kasvin hengiltä  >:(

Tuo on tuttua, joten sanon näin naisena naiselle ja ei konkarina: Itse en ole todellakaan mikään viherpeukalo, jolla kuolee lähes kaikki viherkasvit. Laita vain rohkeasti jokaista muutama itämään ja kun (vain osa) lähtee itämään, niin pidä kaikki tai anna osa sijoitukseen. Itselläni viime kautena oli muutama yksilö kotona ja muutama porukoilla kasvihuoneessa (vietettiin leirielämää talonmiehenä) ja muutama ei niin tärkeä yksilö lisäksi mökillä anopin hoivissa.

Niin ja jos ne ei kupsahda liialliseen veteen tai vedettömyyteen varaudu ötökkä taistoon. Toisin sanoen, jos haluat satoa varaudu kaikkeen mahdolliseen ja pidä useampi taimi/yksilö.  ;D

Lisäksi osa kasveistani pääsi mahdollisesti koiran käsittelyyn... osa tukehtui vesiviljely yritykseen.. Satoa tuli kuitenkin, ainakin yhdestä kahteen kappaleeseen per risu (eivät olleet lähelläkään sitä mitä konkareiden kuvissa olevat yksilöt).
ChiliSiilin kasvatuksia ja muuta elämää voi kurkkia: http://chilisiili.blogspot.fi/

Mimikettu

Tältäkin naiselta tulee ehdoton kyllä kaikkien idättämiseen! Ne pysyvät pikkuisina vielä pitkän aikaa ja mahtuvat kompaktiin tilaan. Keväällä voit sitten antaa ylimääräiset pois, itse laitoin pikkutaimia omien tirviäisten opettajille/hoitajille kevätjuhlissa.

Niistä tulee sympaattisia lahjuksia jos ne on idätetty sellaiseen neliskanttiseen muoviruukkuun joka mahtuu justiinsa maitotölkkiin ja saat ipanat taiteilemaan purkkiin koristelut. Sitten nimikyltti ja kasvatusohjeet mukaan niin olet saavuttanut jo kaksi asiaa; päässyt eroon ylimääräisistä rehuista, sekä ehkä levittänyt vakavan chilipäätartunnan viattomiin kanssaihmisiin :)

Ja on ihan uskomatonta miten suuren määrän chilejä pystyy nielemään koti, johon alunperin sai kaavailtua ehkä juuri ja juuri kaksi kasvia  ::)

Quini

Naisnäkökulma täälläkin. Komppaan aikaisempia. Tavoitteeksi yksi kasvatettava kasvi jokaista. Pistä itämään vaan niin siitä se lähtee. 

wipsu

Kyllä jotain jo olisi itämässä jos siemenet olisivat tulleet.  :'(

Viisaista neuvoista huolimatta laitan vain kahta lajiketta itämään, sitten joskus kun ne tulevat. Mieluummin kasvatan siemenistä sadoksi asti kolme samanlaista eri paikoissa, kuin harmittelen niitä kahta erillaista, joita en päässyt maistamaan...

Kiitos kuitenkin viisaampien vastauksista, suomalainen ei taida oppia kuin oman jalan kautta  8)
Yks
Kaks
oho.

wipsu

Ja jos yleisöä jäi kiinnostamaan  ;) niin laitoin 3 Aji Fantasya, 3 Poblanoa ja 3 Locatoa C. pubescens itämään lautalle... Ensiviikolla saatan laittaa multiin jotain muita, jos nuo eivät häntiä ala pukkaamaan ulos itsestään.

Lisäksi saatan laittaa nopea kasvuisen Panambin, sitten joskus jos tilaa ja innostusta on  ;D

Tilattujen lisäksi tuli ekstroja ja pitihän sitä laittaa kummia mustia siemeniä lautalle  ::)
Yks
Kaks
oho.

Huru-ukko

Kumma kyllä sitä kasvatustilaa onkin kesällä ruhtinaallisesti kun tarvitaan  ;D....