tammikuu 08, 2025, 21:37:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kysymys vesiviljelystä

Aloittaja Valtola, maaliskuu 01, 2015, 12:33:08 ip

« edellinen - seuraava »

memories

Olen tekemässä kolmea ebbiä eli taidampa kokeilla yhdessä niistä tuota kookosta  tai vaikka jonkinlaista seosta  :D kookos olisi siinä mielessä helpompaa että tuota kookosta saa näemmä ihan Tokmanilta kun taas hydrosoran joutuu tilaamaan...

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 29, 2015, 02:11:15 ap
Gold Label merkillä myydään sora/kookos-mixiä (esim. VP-Lux) jota suositellaan ebbiinkin.
Itse olen kokeillut omaa sekoitusta ebbissä sekä aurinkokenno-mikälie-systeemissä. Toimii...
Kookos-möhnää voi olla paljonkin resossa eikä tuki pumppua. Varmaan pärjää paljon vähemmällä pumppaamisella ja kestää pitkään jos pumppu jumittuu..

Tarvii olla todella karkeaa kookoskuitua kyllä.

sorrii

LainausTarvii olla todella karkeaa kookoskuitua kyllä.

Mulla tosiaan on hyvin karkeaa. Sitä myytiin viime kesänä Chilitarvikkeessa 70l palikoina.
Mä ihmettelin kyllä sitä mainintaa Gold Labelin nettisivulla jossa suositeltiin nimenomaan ebbiin sitä coco-mixiä.

Itsellä on kyllä toiminut ja toimii nytkin ebbi keittiössä, jossa on soran seassa kookosta. En kyllä usko että pelkkä kookos olisi kovin hyvä.... Jotenkin..
Toisaalta jos toimii joku "drip-feed" niin miksei !?!

Ylläripylläri erityisesti oli ettei edes pikku aurikokenno-vesipumppu väsähtänyt vaikka resossa näyttää olevan kookosvelliä pohjalla  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

memories

Mutta eikös ne pumput ole tehty joko akvaariota varten tai sitten suihkulähteeseen? Tuskin se vesi on ihan puhdasta ja roskantonta niissäkään... Tai levätöntä  ;)

Mutta asia vaatinee vielä pohdiskelua ja ehkä muutamaa kokeilua  ;) Tilaan nyt kuitenkin chilitarvikkeelta hydrosoraa samalla kun muutaman pumpun ja pari amppelia...

sorrii

LainausMutta eikös ne pumput ole tehty joko akvaariota varten tai sitten suihkulähteeseen? Tuskin se vesi on ihan puhdasta ja roskantonta niissäkään... Tai levätöntä 

Alunperin kun lähdin kokeilemaan kookoksen sekoittamista soraan, tein sen ulkona oleviin laatikkoihin, joissa oli hyvin pienet aurinkokennopumput. Ajatus oli tiet että kookos varaa vettä pivisiä päiviä varten tai jos muuten tulee jumi pumppuun. Jossain kohtaa sitten huomasin että pientä kookosmöhnää oli resossa aika paljon. Ihmeen hyvin kyllä pumppu vaan jaksoi ...
Toinen huoli oli, että poistoputki tukkeutuu ja litkut tulvivat yli. Niissä laatikoissa oli "ylivuotoputkena" 120mm salaojaputki ilman mitään muuta suodatusta. Hyvin toimi.

Syksyllä uskaltauduin sitten siirtämään yhden ison Aji Cristalin sieltä pellolta kotiin: laitoin pieneen ebbiin, jossa Jebao pikkupumppu ja ylivuotoputki tehty letkunipasta jossa 12mm [?] letkunpätkä johon poltettu reikiä ympäriinsä. Kyllä siinäkin olin varautunut että ylivuoto voi tukkeutua tai pumppu väsähtää, vaan se toimii edelleen keittiössä samalla "säädöllä". Alkuun se oli parvekkeella, jossa pikku tuviminen ei olisi haitannut ...

Ne Kärsän [=Chilitarvike] jätti-kookosharkot olivat ainakin hyvin karkeaa kookosta ja toimivat noissa hydrosora-laatikoissa. Tokmannin kookos on aika paljon hienompaa ja saattaa käyttäytyä erilailla.

Oon muuten suojannut joskus vesipumpun suodatinkangaspussilla, kun pelkäsin juurien tukkivan pumpun. Se oli isossa Mimosa-ruukussa josta viritin hydron. Myöhemmin otin sen pussin pois, kun huomasin että juurien kasvu on senverran hidasta, että pumppu kyllä repii juuret alkuunsa, jotka yritää lähelle ...
Nuo siipipyörä-vesipumput ovat aika ikiliikkujia  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

memories

Koska teen ebbini pihalle vielä ei mahdollinen tulva huoleta mutta aikomukseni olis kyllä kantaa ainaki yksi (no juu kun jäisikin vain siihen yhteen, olen niin hellämielinen että en varmaan raski kylmään tappaa  ::) ) syksyllä sisälle. Ja sisällä kyllä jo vähän ehkä haittasi noin kolmekymmentä litraa vettä lattialla... Eli kiitos vaan vinkeistä   :)

Kasveja on noin parikymmentä joista olis tarkoitus laittaa noin yksitoista kolmeen ebbiin. Onko joitain chilejä jotka ei tykkää vesiviljelystä?  Minun lajikkeet voi käydä vakoilemassa esittelyviestistä jonka laitoin joku aika sitten.

Mutta mielelläni kyllä kokeneempien kokemuksia ja mielipiteitä kuuntelen. Jospa vaikka jäis osa virheistä tekemättä  :)

sorrii

LainausOnko joitain chilejä jotka ei tykkää vesiviljelystä?  Minun lajikkeet voi käydä vakoilemassa esittelyviestistä ...

Noita annuumeja en laittaisi vesiviljelyyn. Koristechilejähän ne ovat ...
Chinense Congo ei ole mulle tuttu, mutta C't yleensäkin kasvaa sitten suuriksi ebbissä: niitä ei montaa tarvitse. Mieluummin yksi iso :)
Fantasy on tuttu. Sekin tiet -kuten kaikki baccatumit- viihtyy loistavasti vesivilejlyssä ja kasvaa, kasvaa, kasvaa. Niitä on kiva popsia tuoreena, mutta mun mielestäni ei kauheesti järkeä tuottaa valtavia määriä. Mulla ainakin tahtovat etikkasäilykkeet jäädä kellariin. Kuivattuna oon itse suosinut annuumeja ja vähän chinenseä ...

Kyllähän itsekin on aina tullut tuotettua chilejä rajusti yli tarpeen ja on pieni stressi mitä niille kaikille tekee syksyllä. Kuulostaa kolme ebbiä ja 11 chiliä aika isolta määrältä  ;)

Itsellä on ollut 25cm leveä ja 105cm pitkä ebbi parvekkeella jo monta vuotta. Laitoin ekana kesänä siihen 4 kasvia: Yhden [annuumin] poistin myöhemmin, kun se kitui muiden välissä ...
Toisena kesänä laitoin 3 kpl baccatumeja joista yksi selvästi kärsi tilanpuutteesta ...
Kolmantenakin keväänä erehdyin laittamaan 3 kasvia ja sotku oli taas aika ikävä ..  :-[ Loppukesästä jouduin taas tappamaan yhden joka ei jaksanut.

Ebbissä siis kasvavat nuo baccatumit ainakin niin reippaasti että tilaa saisi olla 60x60cm per kasvi, ja sittenkin ne kasvavat pahasti ristiin. Kuulostaa siis 11 kasvia kolmessa ebbissä aika paljolta, ellei sitten ebbit ole 2m pitkiä tai tarkoitus pitää kasveja leikkaamalla jatkuvasti kurissa.

Aina tulee hamstrattua lajikkeita liikaa. Nyt oon alkanut itse jo vähän oppia rajoittamaan. Kasvattelen muutaman tutun kasvin väljässä tilassa vesiviljelyssä ja uusia tulokkaita tai muuten jänniä lajikkeita [nytkin lajeja yli 30] kasvattelen yhtä-kahta puskaa jotka pidän -yritän pitää- pieninä, niin että tulee maistiaisia ja vähän siemeniä "pankkiin" ...

5 vuoden jälkeen alkaa jo tuntua rasittavalta että harrastuksesta tulee kesäksi kokopäivätyö ...  ;)

memories

Niinkuin jo mainitsin tämä kesä menee kokeillen  ;) Mutta joo eli siis vähennän kasvien määrää kahteen per ebbi. Kiitos vinkistä  :) Tarkoitus olisi ainakin yksi ebbi pyhittää ihan perus paprikalle (hamik ja sweetbite yummy) ja yhteen laittaa chinensejä ajatuksella että niistä voisi tulla hyvää jauhettuna  :) kolmateen ebbiin pistän ihan huvikseen pari ajia... en vielä ole päättänyt mitkä... jos sitten syksyllä valitsisi parhaat talvettettaviksi  :) Ja meillä on siis noita pieniäkin syöjiä joille ei (vielä  ;) ) maistu tuo tulinen mutta kateus voisi iskeä jos vaan aikuiset saa syödä suoraan puskista, siksi siis makeita paprikoita. Laitoin myös samalla periaatteella kirsikkatomaatteja.

Laitoin nimittäin useampia simeniä itämään per lajike kun ajattelin että tapan suurimman osan  ;D No nyt jokaista lajiketta on kolme... Onneksi 10l sankot on halpoja  ::) Ja tuossa terassilla on paljon tilaa.

sorrii

maaliskuu 31, 2015, 15:55:59 ip #28 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 31, 2015, 15:59:31 ip käyttäjältä sorrii
Löytyy niitä "oikeita" chili-lajikkeita pienillekin: Mulla on ollut parina kesäne sellainen kuin Kaleidoskop: Fataliilla oli sitä joskus ainakin - ja muulla varmaan siemeniä edelleen. Se on makea Baccatum joka on Aji Cristalin kokoinen ja näköinen; ehkä vähän tummemman punainen ja raakana tumma vihreä. Hidas kypsymään, joten ei varmaan oikein ehdi tänä vuonna, paitsi ehkä lasiparvekkeella tai peräti sisällä kypsytellen. Tosi hyvänmakuinen, makea ...

Tein pari vuotta sitten tyttären-tyttärille [=kaksoset] ristiäisiin voileipäkakut joihin koristeeksi chilirenkaita ja puolikkaita  ;) ... Ei kukaan valittanut  8) 8)
LiDLin "Snack-paprikoista" otin kans siemeniä ja kasvatin pari kesää sitten niitä kasvarissa mökillä. Hyvässä valossa ja hillityllä lannoituksella niistäkin tuli niin pieniä [ja paljon] että näyttivät joltain Cheyennelta tms.

Pink Habeneron sanotaan olevan myös tuleton, mutta mulla niissä ainakin oli senverran tulta, ettei äiti-mummeli ainakaan syönyt. Samoin Medusa, jonka piti olla tuleton koristechili oli terävän tulinen. Ei siis voi aina luottaa noihin. Varsinkaan kun on kiertokirjeestä ja oletettavasti jonkun chilipään kasvattamista chileistä 20 muun lajikkeen seassa ...

PS. Nyt hogasin juuri että unohdin hauskan pilani tälle kesälle ...  :-[
Piti laittaa kasvamaan sekä Kaleidoskopia että yhtä PI-jokunumero -chiliä joka pitäisi olla tulisimpia Aji-lajikkeita mitä löytyy: Tuo jälkimmäinen oli ihan saman näköinen ja makuinenkin kuin K, mutta senverran tulinen, että joku Lemondrop tai Aji Cristal tuntuu tulettomalta sen jälkeen ..

memories

No nyt jo vähän eksytään aiheesta mutta olisi mielenkiintoista kokeilla tuota Kaleidoskopia. Fataliilta ei ainakaan pikaisen tarkastelun jälkeen löytynyt...

longi

Moro.

Meinasin oman pikku viritysdripperin laittaa viikonloppuna tulille (kuva tuolla 3d-printti ketjussa). Niin kysyisin teiltä  kellä kokemuksia noista drippereistä, että pidetäänkö se kokoajan ruokkimassa vai ajastellaanko sitä? Tarkoitus kokeilla härpäkettä pauliinassa jossa puska olis kissanhiekassa litkut läträän Puutarhan kesällä. Toi vehje tiputtaa aika vauhdilla sitä lientä, ei kuitenkaan pahemmin roiski, mutta tippoja tulee runsaasti kokoajan.

-longi-

DP

Tuli pien ebbi rakenneltua, lähinnä nyt taimia varten ennen kuin saan sen kasvihuoneen tehtyä ja sinne sit isomman. Kokoa kasvatuslaatikolla on 33x40x12cm. Kuinka monta taimea tollaseen voipi laittaa, 4 tai max. 5? Ja tarviiko noille taimille olla jonkinlaiset ruukut tai vastaavat, vai pysyyks noi ihan ruukkusoran voimin paikoillaan? ???

Hydrosoraa ei löytyny kaupungista, joten tolla nyt mentävä. Ja ihan hyvin tuo tuntu toimivan, kun tossa vähän testailin, raekoko kylläkin on aika pieni, mut tokkopa tuo haittaa. Sora nousee sen 1-2cm veden mukana, mut vettä näkyy kuitenkin lähes tuon sorakerroksen pintaan asti, eli ihan toimivasta senkin puoleen vaikuttais. :) Mut tuo taimien määrä ja ruukkujen tarpeellisuus vaan vähän mietityttää.

Huru-ukko

huhtikuu 17, 2015, 09:52:42 ap #32 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 17, 2015, 09:54:16 ap käyttäjältä Huru-ukko
Ruukut on ebissä turhia mitä olen ebbimiesten kasvatuksia lukenut. Villakuutio suoraan soran sekaan.
Ehkä 4 taimea on hyvä määrä, jos et niitä isoiksi kasvata siellä.

DP

Juu, kiitos! Pittää koitella et josko onnistuis. :)

sorrii

Hydrosoraa on ainakin Tokmannin myymälöissä 3l pusseissa ja hinnaltaan alle 3€ ... Halpalli, Robinhood, Minimani, Hongkong, ...., IKEA ... Se ei aina ole hydrosora nimellä, mutta samaa tavaraa jos sitä myydään kasvikäyttöön.

Taimien kasvatuksessa ebbissä on ongelmana se että juuria joutuu repimään irti sitten kun tulee aika siirtää. Jos käyttää kuutiota, niin on hyvä olla ISO. Mä olen kokeiluna laittanut ebbiin väliaikaisesti kasveja ruukuissa. Ihan tavallisessa kukkaruukussakin toimii se ebbi-efekti kun on kunnon reiät pohjassa: vesi nousee siellä ruukun sisällä. Samoin oon kokeillut sekä ebbissä että NFT'ssäkin taimiruukkuja ja kookoskuitua, niin että oon rei-ittänyt reilusti niitä taimiruukkuja vanhalla juotoskolvilla. On ollut ebbin päällä vähän upotettuna myös joku kasvi tavallisessa mullassakin. Mielikuvitusta saa käyttää! Multaruukkujen kanssa varsinkin olisi tiet hyvä ettei sitä multaa valu ebbin soran sekaan sotkemaan. Toisekseen mullassa ja kookoksessakin kun vesi pysyy pitempään, niin pitää olla se ruukku aika pinnassa ettei kastu liikaa...

DP

Juujuu. Onks toi ruukkusora nyt ihan nou nou tavaraa, et sitä nyt ei pitäs käyttää..? Ihan hyvin tuo ainakin tälläsen asiasta mitään tietämättömän silmään tuntu toimivan. ;D

Niinhän ne juuret siellä sotkeutuu varmasti, ja astiaa vaihtaessa niitä joutuu enemmän ja vähemmän repimään. Rasittaaks se taas kasvia liikaa, jos osa juuristosta sattuukin katkeemaan ebbin vaihon yhteydessä?

Noista taimista kolme on pienissä kivivillakuutioissa, jotka on kohta viikon päivät ollu mullassa, sitä ennen vedessä.. Ja sit yhen mullassa koko ikänsä eläneen aattelin kans koittaa siirrellä ebbiin. Saa nähä kuoleeks kaikki vai mitä tapahtuu...

sorrii

Ruukkusora on tavallista Lecasoraa, jota käytetään kapillaarikatkona rakentamisessa: Se ei ime eikä nosta vettä kapillaarisesti; se yleensä kelluu veden pinnalla.
Hydrosora on vastakohta: Se imee vettä, on huokoista; se nostaa vettä kapillaarisesti, ja toimii myös passiivihydrossa; suurin osa siitä yleensä painuu veden pohjaan.

Ei ruukkusora mitään kiellettyä ainetta ole, mutta esim ebbissä se vaatii sitä veden liruttelua tiheämmin. Hydrosoralla ebbissä riittää jopa kaksi kertaa vuorokaudessa se tulva-vaihe. Oon kokeillut ruukkusoraa passiivihydrossakin ja toimihan se siinä. Alussa kastelin päältä, eli liruttelin vettä montakin kertaa päivässä alkuun. Sittenkin juuret olvat kasvaneet astian pohjalle asti, niin kasvi saa kyllä vetensä. Hydrosora vaan on tehokaampaa, koska pysyy kosteana pintaan asti kokoajan ...

Ruukkusoran tarkoitus kasveilla on yleensä peittää kostea multa kuivalla kivikerroksella jossa ei viihdy elukat, homeet ym. Toisaalta se kait estää multaa haihduttamasta niin paljon. Samassa käytössä hydrosora taas kuivaa sitä pintamultaa! Mä olen käyttänyt hydrosoraa kookosruukuissa kuivaamassa pintaa.

Ebbissa hyvää alustaa on yleensä samat alustat joita käytetään passiivihydroissa: Hydrosora, perliitti, karkea kookoskuitu; joku kissanhiekka ja kivivillarouhe sum muut ihmeelliset. Ne yleensä kaikki imevät vettä, mutta pysyvät samalla ilmavana. Lecasoran ongelma on ettei ime sitä vettä yhtään ... tai imee minimaalisesti ...

DP

Kyllä kyllä. No pittää jotain parempaa tavaraa sit koittaa ettiä ens viikolla, saa nyt viikonlopun/alku viikon luvan mennä tolleen. Pyörittää vaan pumppua useemmin, niin eiköhän se siitä. Kyl tolle loppusäkille/noille mitä tossa ebbissä on, niin löytyy käyttöä ruukkujen pohjalla/pinnalla, et ei toi turha ostos sinällään ollu.

Valtola

päiväkirjassanikin näkyvä Polumbo ebbissä on lecasorassa ja ainakin tähän asti voinut hyvin kolmasti päivässä hukutettuna. Mutta kohta kun purkitan uusiksi, niin vaihdan tähänkin hydrosoraa niin pysyy taimi paremmin paikallaan. Ja uusiin kyllä haen aina hydrosoraa. Se kellumisilmiö on raivostuttava vaan....

DP

Ebbissä PH pudonnu turhan alas, varmaan lähemmäs 5, ellei jopa alle... :o Saaks sitä mitenkä helposti ja nopeesti kotikonstein nostettua esim. kalkilla?  ???  Jännä kun talossa kun otti hanasta vettä, niin tuli ihan käypästä, mut puutarhaletkulla kun täytti reson (ei mee ihmeempien suodatusten jne. läpi), niin heittää noin paljon. ??? Vai onko sitten resossa/sen materiaalissa jotain, joka laskis PH:ta..