tammikuu 10, 2025, 16:19:41 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Nastarin viljelmät 2015

Aloittaja Nastari, maaliskuu 09, 2015, 22:45:51 ip

« edellinen - seuraava »

Nastari

Noniin, koitan laitella tänne hieman tarinaa/ajatuksia näistä minun kasvatteluista. Tuskin tulee mitään päivittäistä postausta mutta koitetaan nyt edes viikoittain hieman päivittää tilannetta.

Kyseessä siis ensimmäinen yritys kasvattaa chilejä ihan itse. Mitään muutakaan en ole koskaan kasvatellut joten olen täysin vihreä viherpeukalon alku  ;D

Laitetaas ensimmäisenä infoa lajikkeista ja itämisen onnistumisista.
Tilanne tältä päivältä (itänyt/siemeniä)

Laitettu itämään n. 2,5 vko sitten, unohtui laittaa pvm. ylös.
-Piment d´Espelette   (6/8)
-Padron            (10/10)
-Havanna Habanero    (3/8)
-Sweetbite Yummu   (4/6)
-Ring o Fire      (7/8)

Laitettu itämään 5.3
-Aji Cristal      (1/8)
-Aji Angelo      (3/8)
-Aji Fantasy      (5/10)
-Aji Finlandia      (1/8)
-Aji Benito      (2/9)
-Lemon Drop      (0/9)
-Bolivian Rainbow   (4/9)
-Congo Yellow           (2/8)
-Egyptian              (1/8)
-Bird´s Eye Baby   (8/11)

Ekan ryhmän siemenet iti tosi hitaasti verrattuna tähän jäkimmäiseen ryhmään, 1,5 viikkoa meni ilman että mitään tapahtui.
Ylivoimaisesti hitain näistä oli tuo Habanero. Vasta eilen huomasin että 3 siementä työtää pientä tynkää ulos  :o, loput meni mustaksi ja viskasin ne mäkeen.
Padron oli tästä porukasta selvästi terhakkain.  :)
Tämä porukka oli lautalla talouspaperin päällä ja työnsin itäneet jo multiin.

Ryhmä 2 lähti itämään aivan eri tahtia, ensimmäiset elonmerkit näkyi jo kolmantena päivänä.
Tästä porukasta ainoa nollakerholainen tällä hetkellä on Lemon Drop.
Tästä ryhmästä pistin jokaisesta lajista puolet kivivillaan ja puolet suodatinpussin väliin joka on villan päällä, ihan vaan kokeilumielessä.

Laittakaa muuten kommenttia väliin jos kuulostaa joku menevän tässä matkan varrella ihan päin berberiä.  ;)

Nastari

Aika ankealta näyttää tuleva kasvattelupaikka vielä tällä hetkellä :(, kohta pitää ruveta hihoja käärimään tuon suhteen.
Taisin muuten onnistua liittämään ekan kuvan :o

Simenet itää hyvää vauhtia edelleen, Lemon Drop oli poistunut myös nollakerhosta :)

Näyttää taimia tulevan aika hemmetisti liikaa jos nyt en pahemmin mitään tässä mokaile. Ja mitään ei raaski heittää pois vaikka selvää on ettei näiden kanssa mihinkään mahdu. ;D ;D ;D

Chilioni

Kyllä tonne kasvihuoneeseen ainakin mahtuu, komean on kokoinen!  :o
Kuinka korkea tuo on?
Itse tekemällä saa just sellasen kun haluaa. Tai ainakin sinnepäin.

Nastari

Lainaus käyttäjältä: Chilioni - maaliskuu 12, 2015, 15:45:26 ip
Kyllä tonne kasvihuoneeseen ainakin mahtuu, komean on kokoinen!  :o
Kuinka korkea tuo on?

Joo kyllä sinne minun rehut luulis mahtuvan  ;D.
Mitähän tuo oli korkea, 2,5m-3m muistelen.

Nastari

Tälle kakkosryhmälle tuli nyt viikko täyteen siitä kun pistin ne itämään, hyvin kyllä lähtivät kasvamaan ja kaikki missä vähänkin juurentynkää oli näkyvissä pistin eilen multiin. Itämättömät heivasin menemään kun näitä nytkin on jo liikaa.

itämistulokset:
-Aji Cristal      (7/8)
-Aji Angelo      (8/8)
-Aji Fantasy      (8/10)
-Aji Finlandia      (6/8)
-Aji Benito      (8/9)
-Lemon Drop      (6/9)
-Bolivian Rainbow   (8/9)
-Congo Yellow           (6/8)
-Egyptian              (8/8)
-Bird´s Eye Baby   (10/11)

Ihmettelen miten hyvin tämä kakkosryhmä iti kun muistelee miten pitkään meni niillä ensimmäisillä idätyksillä, habanerot edelleen kasvaa aika kituliaasti.
Oli vissiin taivaankappaleet kohdillaan tälläkertaa  :o

Nastari

maaliskuu 14, 2015, 08:31:47 ap #5 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 14, 2015, 08:35:56 ap käyttäjältä Nastari
Siinäpä hiukan tämän hetken tilannetta kuvan muodossa, ensimmäisenä itämään laitetut puskee toista lehtiparia. :D

Nastari

Chilit sen kun kasvaa vaan ;D. Paitsi habanero joka ei kyllä meinaa millään minun hoivissa edetä, mistä lie suuttunut.
Ekan ryhmän chilit kasvattaa jo hyvää vauhtia varsinaisia lehtiään, voisi varmaan kohta siirrellä isompiin ruukkuihin.

Eka ryhmä:

Toka ryhmäläiset noin 1,5 viikkoa vanhoja. Nämä meinasin jo natikan valossa polttaa  8)

2 litraisia ruukkuja jo varasin mihin nuo sitten istuttelen ja niissä oli tarkoitus pitää kunnes saan siirrettyä ulos kasvihuoneeseen.