tammikuu 10, 2025, 01:04:22 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Minimalistista kasvattelua + bonchi

Aloittaja Ukkopaha, maaliskuu 20, 2015, 12:46:13 ip

« edellinen - seuraava »

Ukkopaha

maaliskuu 20, 2015, 12:46:13 ip Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2015, 21:46:24 ip käyttäjältä Ukkopaha
Kun laittelin chilejä itämään, niin ajattelin etten ala päiväkirjaa kirjoittamaan. Kävi kuitenkin niin, että kaikki viisikymmentä kuutiosenttimetriä tuottivat tappavan räjähtävän voiman, joka sai takakumin sulamaan ja etupyörän nuosemaan ilmaan. Idätyksessä pysyi vielä järki mukana, laitoin yhteensä 16 siementä itämään ja ajattelin niistä pistää puolet multiin kasvamaan. Nyt tuossa on kahdeksan pientä jogurttipurkkia ja jokaisessa pieni taimi kasvamassa.

Kerronpa hieman taustoja itsestäni. Asun tällä hetkellä kerrostalon kaksiossa, joten tilaa ei kovin ylettömästi ole. Varsinkaan kun toinen samassa taloudessa vaikuttava henkilö ei pidä rumia lamppuja hyvinä sisustuselementteinä. Parvekekin on hieman huonoon ilmansuuntaan, kun siihen paistaa iltapäivällä vain parin tunnin ajan aurinko. Näyttäisi kuitenkin siltä, että kuunvaihteessa kämppä vaihtuu 7-17 neliötä isompaan, joten tilaa pitäisi alkaa löytymään hieman enemmän. Tämä on nyt kolmas kerta kun laittelen chilejä kasvamaan. Ensimmäisen kerran laitoin muutaman chilin kasvamaan joskus ala-aste - yläaste ikäisenä. Ne ei oikein kovin hyvin kasvanut ja ne taisi paleltua, kun olin kuullut, että chilejä pitää tuulettaa. Availin niille tietty ikkunaa ja ulkona oli <0C lämmintä. Toisen kerran kokeilin uudestaan vuosi sitten. Sain kasvatettua muutaman pienen Habaneron ja muutaman Cayennen. Cayenneista sain vain pari podia, kunnes heitin ne roskiin. Habaneroista pari lahjoitin tuttaville ja yhden pidin itselläni. Siitäkin sain vain muutaman podin. Nyt olen leikannut sen tyngäksi ja kasvattelen siitä bonchia. Kerron siitä seuraavassa viestissä.

Sitten palataan tähän kauteen. Laitoin 14.2. idätyslautalle 4kpl jokaista lajia:
-Habanero Uganda
-Bolivian Rainbow
-Lemon Drop
-Aji Fantasy

Lähes kaikki siemenet itivät ja 17.2. laitoin 2dl jogurttipurkkeihin 2kpl jokaista lajia.

27.2. Aluksi chilit (bonchi mukaan lukien) olivat yhden 20w ESLin alla, mutta se ei riittänyt, koska lamppua ei saanut tarpeeksi lähelle pieniä taimia bonchin takia. Kuvassa olen hieman nostanut lamppua, että bonchi näkyisi paremmin, eli oikeasti valaisin oli lähempänä chilejä.

7.3. Laitoin isosamettikukkia itämään, toivottavasti nämä pitävät tuholaiset kaukana. Ainiin, onhan nää ihan nättejäkin :) sain myös vaimon innostumaan kasvatuspuuhista, joten samalla laitoimme hieman kuukausimansikkaa kasvamaan.

16.3. Hain Biltemasta 2x14w loisteputkivalaisimen ja siihen 4000k putket. Kun taimet pääsivät loisteputken alle, lähtivät ne kasvamaan selvästi paremmin. Aji Fantasyn pahalaiset ovat venähtäneet niin pahasti, että täytyi tuo valaisin jättää toisesta päästä alemmaksi niin saavat Habanerotkin hieman valoa. 20w ESL jäi bonchille. Kun nuo taimet tuosta hieman vielä kasvaa, niin haen tuolta Miesten Tiimarista toisen 2x14w loisteputkivalaisimen. Luulisi niillä selviävän kesään asti.

Laitellaas loppuun vielä kokonaiskuvaa kasvatusnurkasta. Tuossa on siis perus pienoiskasvihuoneen runko, johon olen valaisimet kiinnittänyt. Kasvien alapuolella odottelee muutama 1,75l maitopurkki. On kyllä saanut ihan tosissaan tuota maitoa lipittää, että ehtii saamaan tarpeeksi tyhjiä purkkeja chileille  ;D

(keskeneräisen)Insinöörin aivoni tietenkin juonittelevat kaikenlaista ja useasti on käynyt mielessä kastelun automatisointi. Hyllystä löytyisi ylimääräinen kosketusnäytöllinen Unitronicsin logiikka, jolla voisin hoitaa kastelut ja tuuletukset ym. En nyt lupaa, että sitä käyttäisin tähän, mutta jos oikein kovasti yllytätte niin saattaisin kokeilla :)

Ukkopaha

maaliskuu 20, 2015, 12:47:00 ip #1 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 26, 2015, 10:33:11 ap käyttäjältä Ukkopaha
Bonchi on laitettu itämään joskus viime vuoden alussa. Siemenet otin kaupan Habanerosta. Chilit kokivat kovia kesän aikana, eivätkä päässeet kunnollisiin kasvuolosuhteisiin ja siitä syystä suurin osa menehtyi ja henkiin jääneet jäivät melko pieniksi. Tässä kuva noin 9kk ikäisestä Habanerosta.

Kuva otettu 8.10.2014

4.2.2015, hieman ennenkuin laitoin tämän vuoden siemeniä itämään, niin leikkasin Habaneron tyngäksi ja aloittelin sen muokkaamista bonchiksi. Jätin siihen pari pienempää lehteä. jotka kuitenkin nyppäsin irti seuraavana päivänä.

Ei mennyt kauaa, kun uutta kasvua oli jo näkyvissä. 7.2.2015

[img wisth=420]https://lh6.googleusercontent.com/-A8LynrRmlsA/VTySPYBqBRI/AAAAAAAAGAE/NFcnUuiPsTY/w1095-h821-no/IMG_20150207_124751.jpg[/img]

Vajaan kahden viikon päästä leikkaamisesta, kasvi oli jo tämän näköinen. Niinkuin näkyy, niin olen leikannut hieman väärästä kohdasta, kasvin latva on näin jäämässä täysin paljaaksi. 16.2.2015

Pahoittelen kuvien laatua, ne on kännykällä näpätty. Jatkossa koitan järkkärillä ottaa kuvat niin niistä saattaa saada jotain selvääkin :) laittelen piakkoin kuvaa bonchin nykytilanteesta.

Ukkopaha

Hieman viiveellä tulee päivityksiä, mutta tuleepahan kuitenkin. Kuvat otettu 23.3. Hyvin nuo tuntuu kasvavan, paremmin mitä viime vuonna.

Hieman vaikeuttaa valaistusta, kun pisimmällä ja lyhyimmällä chilillä on noin iso pituusero. Fantasyt täytyisi kohtapuoliin siirrellä maitopurkkeihin, mutta Habaneroa ei välttämättä vielä tarvitsisi. Sitten kun Fantasyt on maitopurkissa, niin lamppua täytyy nostaa reilusti ja sitten taas Habanerot jäävät huonommalle valolle, ellei niitä nosta jotenkin. Pitää varmaan laitella niiden alle jotakin palikkaa.

Huhtikuun alusta muutamme isompaan asuntoon, josta toivottavasti chileille löytyy hieman parempi paikka. Täyty siltikin kokeilla jarrutella mopoa, koska nuo kuulemma nyt jo vie aika paljon tilaa  :-[

Tuota kastelun automatisointia olen nyt hieman enemmän koittanut mietiskellä. Logiikan saisin huolehtimaan ohjaukset ja jos oikein haluaa hifistellä, niin multaan ehkä saisi kosteusanturin mittaamaan mullan kosteutta. Chilit siirtyvät jossakin vaiheessa Orthexin Eden -ruukkuihin ja muutenkin on tarkoitus altakastelua käyttää. Kastelunhan saisi siten toteutettua hyvin, että vesipumppu (jebao?) pumppaisi vettä ruukun vesisäiliöön joko tietyn väliajoin, tai sitten kun säiliö on kuiva.

Tuossa kasteluhommassa mietityttää vain tuo veden jakaminen useampaan ruukkuun. Jos yksi pumppu pumppaa vettä ns. pääputkeen, josta on haaroitettu sivuputket jotka menevät ruukuille, niin siinähän käy niin, että suurin osa vedestä menee ensimmäiseen ruukkuun ja viimeinen ei välttämättä saa mitään. Kyllähän tuon saisi jollakin magneettiventtiileillä toteutettua loistavasti, mutta se taas tulee vähän turhan kalliiksi.

Toinen vaihtoehto olisi joku pieni välisäiliö, josta lähtee pienet letkut ruukuille. Letkut olisivat niin pienet, että pumppu ehtii pumppaamaan säiliöön vettä nopeampaa, kuin mitä se tyhjenee.

Ideoita/mielipiteitä?

sorrii

Olisi tuota bonchia voinut reilummin leikata ..
Aika hyvin niistä tapeista silmuja lähtee: Nyt kun on noinkin korkea ja nuo oksat valmiiksi aikaisemmin leikattuja, ja kuitenkin parhaiten lähtevät kasvuun ne silmut oksien päissä. Voi jäädä aika paljaaksi nuo monesta kohtaa pätkityt oksat ... Voi siitä toki komeakin tulla!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ukkopaha

Tämä on ensimmäinen bonchi mitä teen. En tosiaan tiennyt yhtään että kuinka paljon sitä raaskii leikata, jätin sitten hieman pidemmäksi tuon. Seuraavasta bochista osaa sitten leikata oikeamman kokosen :)

sorrii

Enpä minäkään mikään bonchi-expertti ole. Vahingossa oon saanut aikaan jotain  8)
Yleensä oon joitain chilejä talvettanut ja syksyllä leikannut: tietysti oon pihtaillut leikkaamisen kanssa, ja kasvit ovat pysyneet isoina ja rumina. Hyvä puoli siinä on että on sitten kesällä iso tai jätti-iso puu. Se havainto on tullut, että uusia silmuja tulee aina pääasiassa oksien päihin ja ruma varsi jää alta näkyviin: kesällä ulkona kyllä sitten voi tuuheutua joka paikasta.

Viime syksyn talvichilit jäivät melkein leikaamatta ja osa on vieläkin  ???
Joskus joulun jälkeen aloin pikkuhiljaa leikellä ja valikoida kasveja. Suurin osa meni hävitykseen, mutta joitain jätin. Yksi jo 4 vuotias tabasco on tullut varovasti leikattua joka talvi. Siinä ovat juuri nuo alaoksat tuollaisia moneen kertaan pätkittyjä. Kyllästyin sitä katselemaan ja vedin vähän riskillä paljon pienemmäksi kuin ennen. Sitten kun alkoi tulla ensimmäisiä silmuja leikkelin [japanilaisella hienosahalla  ;)] vielä niitä pätkiäkin alimpiin silmuihin asti: Nyt se alkaa näyttää lupaavalle :) ...ja on täynnä pikkusilmuja.

Mulla on myös tullut vahingossa joskus noita boncheja joista oon jonkun säästänytkin, kun oon vaan hävittänyt kasveja ja jättänyt laiskuuttani ruukut tyhjentämättä: Aika pienestä tapista on lähtenyt uutta silmua jossain romukasan alla ...

Meinaan siis, että jos oikeesti hienoja boncheja haluaa, niin pitäisi uskaltaa leikata rajusti ja varautua että osa kuolee ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ukkopaha

Laittelin bonchista lyhyen sepustuksen ketjun toiseen viestiin :)