tammikuu 11, 2025, 00:20:46 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chili otti nokkiinsa

Aloittaja kbl, maaliskuu 31, 2015, 12:37:01 ip

« edellinen - seuraava »

kbl

Hei!  Olen kasvattanut tuossa työpöydällä chiliä siemenestä alkaen. En muista lajiketta mutta se tekee pieniä keltaisia hedelmiä. Se on viihtynyt hyvin ja alkoi rehottaa niin, että päätin vähän karsia sitä. Leikkaukset eivät olleet edes kovin radikaaleja silti se alkoi riiputtaa lehtiään ja kuivuttaa niitä. Onkohan tämä nyt joku mielenosoitus vai kuolikohan se? Olisin laittanut kuvan mukaan mutta en tiedä miten.

ottulo

Alkoivatko lehdet kellastua ja kuivua, vai nahistuivatko ne vihreinä? Kuinka suuren osan kasvin massasta leikkasit (esim. 10, 25, 50 %)? Typistitkö ollenkaan juuria? Jos leikkasit paljon lehtimassaa pois mutta et typistänyt juuria, voi kasvi saada liikaa vettä, joka voi aiheuttaa oireita. En muista itse havainneeni, että kasvi pelkästään leikkelystä lehtiä tappaisi, yleensä ne vain alkavat kasvaa lisää kahta kovemmin. Onko haarakohdissa ja esim. lehtihangoissa uuden kasvun merkkejä?

Kuvan lisääminen tapahtuu lähettämällä kuva johonkin netin kuvapankkiin (joko omaan, tai jos ei sellaista ole, niin esim. aijaa.com). Ko. paikasta kopioidaan kuvan osoite (esim. klikataan hiiren kakkospainikkeella -> kopioi kuvan osoite). Foorumiviestiin tulee [i.mg]http://www.kuvanosoite.com/kuva.jpg[/i.mg] (ilman pisteitä!). Esim. tuo Aijaa näyttää suoraan lähetyksen jälkeen linkin kuvaan ja mm. "linkin forum-käyttöön", jossa tarvittava koodi on jo mukana.

Helzy

Olen vasta tokaa kautta chilejä kasvattamassa, mutta olen itseni kohdalla todennut jokaisen chilini äkkikuoleman tai läheltäpiti -tilanteen johtuneen juurilahosta=juurimätä (itsepintaisesti yrittänyt passiivihydroilua). Oletko kurkannut, että missä kunnossa juuret ovat? Liian kostea ja huonosti hengittävä alusta aiheuttaa tämän.
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

kbl

Kitos vastauksista. Lehdet alkoivat nahistua vihreinä. Leikkasin ehkä 10-20%. Juuria en ole tutkinut. Varmaan täytyy vaihtaa multa ja typistää myös juuria. Myönteistä on kuitenkin se, että oksat vielä vihertävät

ottulo

En uskoisi tuon max 20 % leikkelyn vielä niin paljon vaikuttavan, että kasvi siitä nokkiinsa ottaisi, vaikka juuria ei typistetä. Ennemmin syynä on tosiaan kasvualustan liika kosteus tai kuivumaan pääsy. Eniten kertoo kuitenkin kasvin ja kasvualustan suora tutkinta.

Sellainenkin kysymys tuli mieleen, että onko nahistumista kauttaaltaan koko kasvissa, vai vain esim. tietyissä oksissa? Jälkimmäinen voisi johtua oksan saamasta vauriosta leikkauksen aikana, jos taas koko kasvi on nahistumassa, on kyse todennäköisemmin kasvualustassa tai juurissa.

Jani M

Ei juuria ole edes pakko typistellä, vaikka koko chilin leikkaisi tapiksi. Ei ole ollut ongelmaa.

erkkakar

Tuota mäkin mietin,  että eihän monet vaihda edes ruukkua, kun talvettavat kasvit. Leikataan vaan tapiksi ja vähennetään kastelua. Ethän säätänyt valoja lähemmäksi? Minä ihmettelin juuri,  kun Pinatat alkoivat kipristään ja muuttaan lehtiä keltaiseksi. Luulin, että suuttuivat ruukun vaihdosta. Sitten huomasin, että säädin lamppua alemmaksi, niin taisi mennä liian lähelle. Alkoi ilmeisesti polttamaan jo hiukan.