tammikuu 09, 2025, 11:46:54 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Moro kaikille

Aloittaja PeLi21, syyskuu 16, 2015, 15:41:30 ip

« edellinen - seuraava »

PeLi21

Olen 46v äijä ja kuudes kausi menossa chilien kanssa.
Ensimmäinen kosketus chileihin tuli ollessani työkomennuksella Meksikossa + etälä jenkeissä about 15v vuotta sitten.
Ajalta on monta mukavaa muistoa suomiäijien irvistellessä naamojaan chilien syönnin yhteydessä. Texmex safkaa, salsoja ja myös raakoja chilejä tuli huuhdeltua alas kylmän bissen kanssa monta kertaa. Lajikkeita en muista, chili taisi olla tuolloin pelkkä chili väristä tai muodosta riippumatta. Ainoa mikä on jäänyt mieleen on Orange haba. Niitä tuli tuotua tuliaisina myös kotimaahan kavereiden iloksi...

Chilien kasvatus alkoi 2010. Kasvatus tapahtui mullassa ja tein myös ensimmäiset vesiviljely kokeilut bubblereilla. Monta virhettä tuli tehtyä, mutta satoa tuli ihan mukavasti. Naga oli kova juttu.

Harrastus on jatkunut, nykyisin yhdessä rakkaan puolison kanssa. Vuosien varrella on tullut kokeiltua monia lajikkeita, tulisia ja mietoja. On kokeiltu ebbiä ja nft:tä. Erityisesti rocotojen kasvatus on ollut mieleistä puuhaa.
Viime vuosina kasvatus on tapahtunut etänä mökillä autopoteissa ja NFT:ssä. Käytössä 6 neliön kasvihuone + aurinkoinen terassi.

Kertaakaan näinä vuosina en ole dokumentoinut kasvatuskautta. Laiska mikä laiska....

Suosikkeina tällä hetkellä Tobaco Sweet ja PI585273. Syksyllä sato on työstetty  tyypillisesti erilaisiksi mössöiksi. Lisäksi salsaa, ketsuppia, hilloja, hapatusta ja savustusta. Tietysti meillä myös syödään chiliä tuoreena, hyödynnetään grillauksessa ja ruuan laitossa jne.

Useiden onnistuneiden kausien jälkeen on iskenyt kasvatuksissa chili krapula. Vuodelta 2013 on vielä jäljellä savustettuja chilejä pitkälle tulevaisuuteen. 2013 tuli melkein 7kg sato red mouraga scorpparista. Kolmesta Manzano Redistä keräsin yht 13,6 kg, Canario antoi 3,2kg ja Orange Rocoto 2,3kg. Eli kasvattajan unelma toteutui...syksyllä kyllä muutamaan kertaan "harmitti" ainainen sadon käsittely. Tällä kaudella vain 4 lajiketta kasvatuksessa. Siitä lisää päiväkirjassa.

Chilifoorumilta olen saanut monta vinkkiä. Kiitos niistä kaikille aktiivisille kasvattajille.

-PeLi21

Trioniska

syyskuu 16, 2015, 17:43:13 ip #1 Viimeisin muokkaus: syyskuu 16, 2015, 17:45:29 ip käyttäjältä Trioniska
Hyvä että täällä on vinkkejä riittänyt ja tervetuloa ihan pöhisemäänkin tänne.

Minulla ei tosin näin 2. kauden jälkeen ole tuommoisia krapuloita vielä ole ollut havaittavissa loistavan sadon johdosta ainakaan...

Eikö se niin mene että kun vastoinkäymisiä sattuu niin siintä vain sisuuntuu  ;)

EDIT: Nyt vasta huomasin tuon 2011 olevan viestisi kun tämä oli se toinen...  ::)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

0lli

Tervetuloa! :)

Itse olen vasta aloittamassa ensimmäistä vesiviljelyä (muutama vuosi mullalla ja kookoksella kasvattanut) ja todella toivon että pääsen itsekin kokemaan tuollaista krapulaa :D
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Toby

Hoidan & kasvatan chiliä apinan raivolla.