tammikuu 09, 2025, 12:12:31 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Moi, uusi kasvattaja snr tässä o/

Aloittaja snr, syyskuu 23, 2015, 17:26:53 ip

« edellinen - seuraava »

snr

Hei kaikille,
kiinnostukseni chilin kasvatusta kohtaan alkoi ihan sattumalta, kun kaverini sai chilintaimen omalta kaveriltaan. En yleensä pidä tulisesta ruoasta enkä chilien mausta, mutta ajattelin nyt kohdata ennakkoluuloni ja kokeilla itse kasvattamista :) Voihan olla, että olen vain tähän asti syönyt vääriä lajikkeita!

On yksi asia jota olen aina ihmetellyt: chilikokkausohjeissa nimittäin neuvotaan käyttämään käsineitä, koska chiliöljyjen joutuminen käsiin ja käsien kautta muualle on vaarallista ja tuskallista. Kuitenkin sitten samat ihmiset pistävät seuraavaksi ne chilit SUUHUNSA :O Haluaisiko joku chiliharrastaja yrittää selittää minulle mikä logiikka tässä on? :D

Ajattelin aloittaa kokeiluni joillain maukkailla, makeilla ja miedonpuoleisilla lajikkeilla. Haluaisin kokeilla näitä:

-Aji Fantasy
-Panambi
-Lemon Drop

Jos joku voisi lahjoittaa tai myydä minulle muutamia Aji Fantasyn ja Panambin siemeniä, olisin kiitollinen. Laita vaikka yksityisviestiä tai sähköpostia. Lemon Dropin saan kaverilta :) Minulle saa myös suositella muita lajikkeita, kriteeri on ei-kitkeryys.

Kieli poskessa kasvatellen,
snr

ALi

Missäpäin Suomea kasvattelet?

Marjoja poimittu 740g

chilifellow

Mulla ois tuoretta Aji Fantasyä kasvamassa. Podit kypsiä. Saat maistiaisia ja siiduja. 😋
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: snr - syyskuu 23, 2015, 17:26:53 ip
On yksi asia jota olen aina ihmetellyt: chilikokkausohjeissa nimittäin neuvotaan käyttämään käsineitä, koska chiliöljyjen joutuminen käsiin ja käsien kautta muualle on vaarallista ja tuskallista. Kuitenkin sitten samat ihmiset pistävät seuraavaksi ne chilit SUUHUNSA :O Haluaisiko joku chiliharrastaja yrittää selittää minulle mikä logiikka tässä on? :D

Sittenkun ensimmäisen kerran leikkaat Habaneroa silpuksi, käyt kusella pesemättä käsiä ennen vessaan menoa ja hierot silmiä, niin tiedät  ;D ;D

En minä käytä käsineitä koskaan kuitenkaan :)

0lli

Tervetuloa joukkoon tuliseen! :) Sama kysymys kuin jo aiemmin, mistä päin olet? Saattaa löytyä ihan läheltä ;)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

MiM

Hei kaikille,
kiinnostukseni chilin kasvatusta kohtaan alkoi ihan sattumalta, kun kaverini sai chilintaimen omalta kaveriltaan. En yleensä pidä tulisesta ruoasta enkä chilien mausta, mutta ajattelin nyt kohdata ennakkoluuloni ja kokeilla itse kasvattamista :) Voihan olla, että olen vain tähän asti syönyt vääriä lajikkeita!

Täytyy kommentoida, kun itse jossain ensimmäisistä viesteissäni tälle foorumille kirjoitin tuon saman "en pidä chilien mausta". En silloin ollenkaan tajunnut, kuinka täydellisesti siinä paljastin tietämättömyyttäni. Chilejä on tosiaan hyvin erimakuisia, mutta jos on lähinnä törmännyt kaupan peruschiliin ja etikkasäilöttyyn jalapenoon, niin voi hyvinkin kirjoitta noin.

Noista mainitsemistasi lajeista ei Finlandia, eikä Lemon Drop ole mitenkään makeita. Lemon Drop on lisäksi melko tulinen. Kuitenkin ovat molemmat hyvänmakuisia ja helppoja kasvattaa, eli voin silti niitä suositella.

Jos oikein aromikkaita ja makeita chilejä haluat, niin kannattaa katsoa chinensejen suuntaan. Useimmat ovat erittäin tulisia, mutta löytyy myös jopa täysin tulettomia lajikkeita, kuten Pink Habanero ja Tobago Sweet. Chinenset vaativat vain kasvatuksesta hiukan enemmän, eli paljon valoa ja lämpöä.

Onnea kasvatukseen!
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Trioniska

Niin tuohon muovihansikas kohtaan lisätään saunominen silppuamisen jälkeen niin pyyhkäiset hikeä kädellä otsalta niin pian on chilihikeä silmissä, huuhtelet ennen saunomista chilikädellä alueita...

Nimimerkillä kuumottavat huulet ole vielä mitään saunoessa   :o

Siksipä nuo suosittaa hanskoja...
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

snr

Lainaus käyttäjältä: 0lli - syyskuu 23, 2015, 17:55:58 ip
Tervetuloa joukkoon tuliseen! :) Sama kysymys kuin jo aiemmin, mistä päin olet? Saattaa löytyä ihan läheltä ;)

Kiitos kaikille vastauksista! Helsingissä asun. Sainkin jo chilifellow'lta siementarjouksen (kiitos paljon!), mutta jos tuota Panambia vielä sattuisi joltain löytymään, niin sitä voisi olla hauska kokeilla.

Lainaus käyttäjältä: MiM - syyskuu 23, 2015, 18:17:30 ip
Hei kaikille,

Täytyy kommentoida, kun itse jossain ensimmäisistä viesteissäni tälle foorumille kirjoitin tuon saman "en pidä chilien mausta". En silloin ollenkaan tajunnut, kuinka täydellisesti siinä paljastin tietämättömyyttäni. Chilejä on tosiaan hyvin erimakuisia, mutta jos on lähinnä törmännyt kaupan peruschiliin ja etikkasäilöttyyn jalapenoon, niin voi hyvinkin kirjoitta noin.

Noista mainitsemistasi lajeista ei Finlandia, eikä Lemon Drop ole mitenkään makeita. Lemon Drop on lisäksi melko tulinen. Kuitenkin ovat molemmat hyvänmakuisia ja helppoja kasvattaa, eli voin silti niitä suositella.

Jos oikein aromikkaita ja makeita chilejä haluat, niin kannattaa katsoa chinensejen suuntaan. Useimmat ovat erittäin tulisia, mutta löytyy myös jopa täysin tulettomia lajikkeita, kuten Pink Habanero ja Tobago Sweet. Chinenset vaativat vain kasvatuksesta hiukan enemmän, eli paljon valoa ja lämpöä.

Onnea kasvatukseen!

Kiitos vastauksesta ja lajike-ehdotuksista! :) Pitääpä tutkiskella tietokannoista myös chinensejä. Pitää tässä kuitenkin olla innostumatta liikaa, ja koittaa ensin saada ne pari kasvia kasvateltua :D

Helzy

Tervetuloa joukkoon iloiseen ja onnea kasvatuksiin!

Lainaus

Pitää tässä kuitenkin olla innostumatta liikaa, ja koittaa ensin saada ne pari kasvia kasvateltua :D

Nää on niitä kuuluisia viimeisiä sanoja...  :P
"Jukra, että minustakin tuli vihreäpeukalo." -Pikku Myy
Instagramissa @helzyy

ALi

Panambia löytyy siemenenä ja metrisenä kasvina. Taitaa olla helpompi lähettää siemeniä paitsi jos Tampereen suunnalla liikut.

Marjoja poimittu 740g